Justering av tenning B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Ansgar445

Justering av tenning B16

Post by Ansgar445 »

Hei, jeg har en 1957 Skåpbil med ujevn gange etter en manuell justering av tenningen..
Jeg er nybegynner delux og lurer derfor på hvor mange grader skal man stille tenningen inn på med dagens 95 oktan?
Fikk lånt meg en "tenningslampe" men må innrømme at det er tricky å lese av gradetallet på den avstanden så jeg vurderer å låne et inspeksjonskamera.
- Ansgar :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
445

Re: Justering av tenning B16

Post by 445 »

Hei, og velkommen på forumet!
Hyggelig å se flere med 445. Hvor i landet holder du til hen?

Når det gjelder tenningsjustering skal jeg ikke forsøke å late som om jeg kan det, så jeg håper at Torbo2, Reodor57 eller andre bildoktorer kommer på banen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

445 wrote:Hei, og velkommen på forumet!
Hyggelig å se flere med 445. Hvor i landet holder du til hen?
Hei, jeg holder til på Nøtterøy i Vestfold. Vet ikke om noen flere enn meg med 445 her på øya, så si ifra dersom dere kjenner noen :wink:
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Fant forresten dette sitatet fra Reodor57 i Blytilsetning-tråden: "B16 kjører jeg med ca 5 grader fortenning på tomgang. "
Mener at jeg nå har justert tenninga til 5 og at den tidligere var mellom 10 og 15. Problemet er at motoren nå går dårligere. Jeg må ut med choken da jeg gir på for å unngå "kenguruhopping" Sånn var det før også, men ikke så ille.
Jeg sprayet litt startgass rundt omkring på forgasseren og ved et punkt hørte jeg tydelig at den fikk litt høyere RPM, så det er mye mulig den får falsk luft også.
Jeg har byttet fordelerlokk, tennpluggkabler, tennplugger, rotor og stift. Skal prøve å rengjøre flottørkammer og dyser ikveld.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei

Tydelig at forgasseren din trenger en justering. Tenningen skal på 95 oktan være ca 4-5 grader før øvre dødpunkt. 10-15 blir for høyt. Sjekk for vakumlekkasje på røret fra fordeleren. Gasspjeldakselen kan være slitt også. Hvor sprayet du da turtallet økte? Det er viktig å vite for å kunne stille riktig diagnose. Det er flere ting du også bør sjekke. Ta av luftfilteret og dra på gassen. Ser du da en tynn stråle med bensin som spruter inn i forgasseren nede under filteret? Hvis ikke er det akselerasjonspumpen som er tett. Der er det to dyser med tilbakeslagsfunksjon som kan være tette. Falsk luft av betydning vil også medføre at bilen "skyter" i utforbakker. Men, vi tar en ting ad gangen.... Sjekk de to ovennevnte punktene først, så tar vi det derfra. :D
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Du Reodor, du Reodor.
Er det ikke nesten en slik bil du er på jakt etter?
Kan du ikke bare tilby å kjøpe den, så er han kvitt "problemene".... :D
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Jepp, men det betyr ikke at jeg ikke unner andre også å ha en hehe. Jeg ønsker meg en med vinduer også :-). Gjerne ferdig konvertert til B18 og 12Volt.. Innbiller meg at det blir litt mindre plunder på den måten. Ikke minst elektrisk. 6 volt er greit nok, men har sine begrensninger fordi en ikke får tak i utstyr som releer og skikkelige dynamoer. Det jeg tenker på med en 445 er å lage en 70 talls "custom". Dvs med litt modifikasjoner som kunne ha blitt gjort på 70 tallet, men foreløpig får jeg vel konsentrere meg om de tre veteranene vi har og få de to nyeste opp på et høvelig nivå før salg. Nå skal vi flytte to ganger før påske før ting roer seg, så har ingen umiddelbar hast med å finne "den rette 445". :)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Hei igjen, før jeg prøver sjekker ut vakuumslange og akselerasjonspumpe, tenkte jeg å vise dere hvor jeg sprayet startgass da motoren "ga på litt".
Image
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hm. Litt utradisjonell innkobling av vakumslangen fra fordeleren... Normalt står den i hullet ved siden av pilen. Dvs. at det kan lekke inn luft der. Tett dette hullet først og se. Bruk f.eks toppen på en bic penn (Den lille blå eller røde som sitter oppi pennen), skru inn en treplugg eller liknende. Tenker det da vil gjøre susen i første omgang før du får koblet om vakumslangen til dette hullet. :D. Husk også at bilen ikke går videre godt uten originalluftfilteret! Flatoval boks. Det er motstand i filteret som må opprettholdes.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Skyting og smell minner om tenningsproblemer. 5-8 grader statisk tenning går bra med 95 oktan, er min erfaring. Jeg kjører med 8 for tiden på B16 og 12-14 på b18. Det gir litt mer effekt. ER ikke ferdig med å eksperimentere/optimalisere, så det sikreste er nok 5 på b16, og 10 på B18 (uten vakumregulatorslange/rør tilkoblet) om motoren går på tomgang og du måler med stroboskoplampe. Jeg bruker like ofte manuell rotering av motoren, men da må du passe på og ikke vri fram og tilbake, ellers kan slakk i ovrføring lure deg grundig,,,
Sjekk at peilepinnen ikke ligger helt inntil primærkontakten på fordeleren, det kan gi stopp, skyting og startproblemer.... Delvis kortslutning.... Beskyttelsen på tilkoblingen til fordeleren skal ha en gummihette, som har lett for å forsvinne...
Ellers kan man jo finsjekke stifteåpning og diverse kontakter. DEt kan også være dårlig kontakt på tenningsbryteren. Ha også vært borti at man har fått dårlig kontakt ved sandblåsing av bilen, hvor sand og støv rett og slett har trengt inn i kontakter (det var åen lysbryter, riktignok)....
Det går jo an å huke på en tjuvkoplet coil med strøm direkte fra batteriet. Og husk å ikke la tenningen stå på mer enn et par minutter uten av motoren går. Det kan brenne både voil og stifter. Da går det nemlig full strøm igjennnom om mange ampere...
Har også opplevd rare periodiske feil med røket coil, men det er sjelden at de ryker....

Den forgasseren er forresten til B18 Amazon og gir mer motoreffekt, om den er ok da.... Det hullet Reodor nevner er normalt tett, men det er jo greit å sjekke...
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

OK her kom det frem en interessant detalj: "uten vakumregulatorslange/rør tilkoblet)". Da jeg kobler fra denne, så stopper motoren...
Vi har justert den til 7 grader (trodde vi) med slangen koblet til og da vet jeg jo heller ikke hvor høy RPM-tomgangen var.
Jeg sjekket akselerasjonspumpen og den så ut til å sprute inn bensin som den skulle.
Jeg er helt grønn når det gjelder mekking, så hva menes med "manuell rotering av motoren" Er det justering uten strobe?
Vakuumslangen virker hel i.o.m. den drastiske effekten det har å koble den fra.
Luftfilteret ser ut til å være likt med det som er illustrert i instruksjonsboka.
Det hullet som Reodor57 nevnte, ser ut til å være tett.
Sånn jeg ser det nå er det et problem at jeg har prøvd å justere tenning med slangen koblet til.. Jeg tolket det som sto i manualen litt annerledes, da det står:
Tändinnställning, (grundinnstälning) 87-97 okt ROT 2 - 4 f.ö.d
Stroboskopinnställning 1500 motorvarv/min, vakuumreg. bortkoplad 87 - 97 okt ROT 19 - 21 f.ö.d

Nå har jeg ihvertfall justert meg helt inn i granskauen da det smeller og hopper som aldri før :lol:
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

hei Torbo2
Ikke kom med forvirrende innlegg som en som er selverklært amatør normalt ikke kan takle :) Dette har jeg erfaring med... Forgasseren er en Zenith 34VN og ikke en 36VN som sitter på B18. Skal vi vedde så vinner jeg. Forgasseren på denne kjenner jeg i blinde. 34VN har skrudd tilkobling for bensintilførsel. 36VN har direkte slangetilkobling uten forskruing. 36VN har tett hull som du sier, 34VN har åpent. Derfor trekker den luft her. 34VN går heller ikke uten luftfilter. Tomgang går greit, men ikke forsøk å kjøre.. En kan sette inn dysene fra 36VN i 34VN for å få den til å gå med normalt luftfilter, men den går ikke optimalt. Kjører som du vet B16 i originaloppsett men mangler støtte til luftfilteret så det hender det faller av. Da blir bilen kenguru og umulig å kjøre uten choke når en gir på. Det er utrolig hvor kraftige nykk den får til :shock: :shock: Som du ser har jeg litt personlig erfaring med akkurat denne problemstillingen. Ellers kan det sies at en også kan stille inn tenningen til 19-21 grader fortenning ved 1500 o/min som er en annen metode, men da trenger en jo en turteller også hehe. Riktig også det med peilepinnen som lett kommer borti kontakten på fordeleren, men utover det tror jeg vi må ta det med teskjeer for en amatør :D . La oss bare nå høre hva som kommer ut av min forrige redegjørelse før vi går videre..
445

Post by 445 »

Ansgar445 wrote:Jeg er helt grønn når det gjelder mekking, så hva menes med "manuell rotering av motoren" Er det justering uten strobe?
Når det gjelder justering av tenning er jeg nok nesten like grønn som deg.
Reodor57 har vist meg justering på et par smøretreff, men man blir ikke flink ved bare å se på.
Har i alle fall forstått at det er viktig å kun justere på én ting av gangen.
Både Reodor57 og Torbo2 er flinke med motorer så dette løser seg etter litt mer prøving.

Slik jeg har forstått det er "manuell rotering av motoren" akkurat det det høres ut som. Du tar tak i f.eks vifta, og dreier motoren med håndmakt.
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Hei Reodor57 jeg sjekket ut det du ba meg sjekke og skrev resultatet i innlegget som kom klokken 07:22 idag (omtrent samtidig som du skrev ditt svar til Torbo2 :) )
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei

Motoren skal ikke stoppe om du tar av vakumslangen. Det er ihvertfall helt feil. Sett en klemme på slangen og ta den av ved fordeleren. Still tomgangen ned så den høres normal ut for en normal motor. Dette er ca 8-900 omdreininger. Skru den gjerne litt lengre ned også, for disse motorene kan gå temmelig sakte, og grunnjusteringen er den samme om den går litt saktere enn normal tomgang. Jeg regner med at du har startet med riktig justering av stiftåpningen. Deretter stiller du den på 5 grader fortenning. Om du er i tvil om hva som er høyere tenning (fortenning) så er det normalt at turtallet øker med økende fortenning. Glemte å si at tomgangen justeres med skruen "bak" på forgasseren. Den har også fjær og virker direkte på gasspjeldet.
Ikke rør messingskruen med fjær på ennå. Når tenningstidspunktet er riktig lar du fordeleren være inntil videre. Ikke ta av klemmen ennå! Hvordan går motoren nå? Står den å skjelver eller er den helt rolig? Skjelvende gange kan være to ting i første omgang. For mye bensin eller for lite. Nå er turen kommet til messingskruen med riller og fjær. Begynn å skru den innover en kvart omdreining ad gangen. Hva skjer? Går den fortere er du på riktig vei. Går den dårligere er du på feil vei. Dvs. går den bedre skrur du videre innover til den begynner å gå litt dårligere og så en 1/3 omdreining tilbake. Det samme gjelder andre veien, men her skrur en utover til en ikke merker noen effekt den siste 3/4 runden og så inn igjen. Dvs at en forsøker å få den til å gå så magert som mulig. Sot er skadelig for motoren. Dette skal fungere. Hopper den fremdeles? Eller har tomgangen blitt alt for rask? Skru den da ned med skruen bak, og ikke rør messingskruen før du har kjørt noen mil :-). (Ting må gå seg til og messing blir fort slitt er min erfaring). Ok, videre hopper eller er problemet løst? Neppe så enkelt, men det er håp uten å måtte selge bilen til meg :-). Begynn med flottørkammeret. Det sitter i 4 skruer. Pass på pakningene!! Sitter huset fast, så bank lett sideveis med hodet på en skrutrekker eller liten plasklubbe mot kanten av lokket. Det bør gjøre susen. Trekk så flottørhuset fremover og ned for demontering. Du står nå med hjertet i forgasseren i hendene... :roll: Ta vekk låsemekanismen for flottøren (Plast eller messing) og ta ut flottøren. Pass på messingstanga så den ikke forsvinner. (Dette bør egentlig gjøres på en arbeidsbenk med gråpapir på. Hold pussegarn flere meter unna forgasseren!! Ok, så langt. På fremsiden av kammeret på hver side av "tappen" finner du en skrue. Skru ut disse. og trekk klumpen med messingdyser inn i flottørkammeret og ut. Blås denne rein! Bare ett hår her får bilen til å gå dårlig. Les av nummeret på dysene i bunnen om det står noe på dem. Begge skal være 97. Om du ikke har funnet åpenbare feil, kan det være en tanke å spraye alle hull med forgasserrens for å ta eventuelle avleiringer. Ingen hull skal være tette. Ikke skru ut dysene da de er myke og lette å ødelegge. Monter tingene igjen, og husk å klemme flottørkammeret mot forgasseren (Mot "stammen" som står på bilen) mens du skrur til for å hindre luftlekkasje. (Sjekk at det er pakning både oppe og mot "stammen"). Virker ikke dette, blir det demontering, men ta dette først og gi tilbakemelding.. :D
Post Reply