Justering av tenning B16

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Ansgar445

Justering av tenning B16

Post by Ansgar445 »

Hei, jeg har en 1957 Skåpbil med ujevn gange etter en manuell justering av tenningen..
Jeg er nybegynner delux og lurer derfor på hvor mange grader skal man stille tenningen inn på med dagens 95 oktan?
Fikk lånt meg en "tenningslampe" men må innrømme at det er tricky å lese av gradetallet på den avstanden så jeg vurderer å låne et inspeksjonskamera.
- Ansgar :)
Volvo 445 Skåpvagn 1957
445

Re: Justering av tenning B16

Post by 445 »

Hei, og velkommen på forumet!
Hyggelig å se flere med 445. Hvor i landet holder du til hen?

Når det gjelder tenningsjustering skal jeg ikke forsøke å late som om jeg kan det, så jeg håper at Torbo2, Reodor57 eller andre bildoktorer kommer på banen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

445 wrote:Hei, og velkommen på forumet!
Hyggelig å se flere med 445. Hvor i landet holder du til hen?
Hei, jeg holder til på Nøtterøy i Vestfold. Vet ikke om noen flere enn meg med 445 her på øya, så si ifra dersom dere kjenner noen :wink:
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Ansgar445

Post by Ansgar445 »

Fant forresten dette sitatet fra Reodor57 i Blytilsetning-tråden: "B16 kjører jeg med ca 5 grader fortenning på tomgang. "
Mener at jeg nå har justert tenninga til 5 og at den tidligere var mellom 10 og 15. Problemet er at motoren nå går dårligere. Jeg må ut med choken da jeg gir på for å unngå "kenguruhopping" Sånn var det før også, men ikke så ille.
Jeg sprayet litt startgass rundt omkring på forgasseren og ved et punkt hørte jeg tydelig at den fikk litt høyere RPM, så det er mye mulig den får falsk luft også.
Jeg har byttet fordelerlokk, tennpluggkabler, tennplugger, rotor og stift. Skal prøve å rengjøre flottørkammer og dyser ikveld.
Volvo 445 Skåpvagn 1957
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei