Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da ble det en ny milepæl i dag , hadde en kjøretur på gårdsplassen og testet bremser og styring, virker bra så langt.
Klar til å rygge ut
Skal bli greit å rydde opp litt før resten blir montert.
Første kjøretur på 35 år
Mangler fortsatt noe her og der
Klar til å rygge ut
Skal bli greit å rydde opp litt før resten blir montert.
Første kjøretur på 35 år
Mangler fortsatt noe her og der
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
GRATULERER! Det var en viktig milepæl.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Takk for det . Det er litt rart, er blitt vant til et karrosseri som henger i luften, nå ble det en forholdsvis lav bil, men jeg blir nok vant til det også
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Da er jeg kommet litt videre og er stort sett ferdig innvendig, men har igjen lykter og annet utvendig.
Matter og papp er klart, jeg ser at matten over girkasse/mellomakseltunnell har litt dårlig passform, men den legger seg vel litt etterhvert
Så var det setene sin tur, ryggen på førersete var gåent i ryggen, rammen var knekt og var reparert med oppklippet blikkboks, skruer og Araldit. Heldigvis var det ikke brukt lapskausboks, men "ordentlig" grease boks fra Esso
Når dette var reparert og sveist var resten ganske bra, fjærer og stopning var ok. Det så ut til at passasjerseteryggen var byttet på ett eller annet tidspunkt til en mer robust konstruksjon med tykkere rør nederst mot hengslingen. Jeg tok derfor dette over til førersiden siden det antagelig blir mest brukt
Baksetet måtte justeres noe i fjæringen, men var ellers ok. Der var en tynn skumplast opp hampstopningen, men denne var helt forvitret og måtte støvsuges bort. Jeg brukte i stedet filtmatte oppå stopningen, samme type som den originale stoppen som var brukt for å fylle i de største ugjevnhetene
Da ble det ganske gjevnt sikkert omtrent som originalt.
Brettet dette rundt kanten og festet med C-ringer
Før nytt trekk brukte jeg tynnt fleecepledd for å holde alt på plass, dette var kjøpt inn for å beskytte de lakkerte delene (dører, panser o.a.) under lagring. Ble kjøpt på Nille for 40 kroner stykke. Utrolig sterkt, pustende og varer antagelig like lenge som plastflasker, ca 450 år
Det nye trekket ble stiftet på og resultatet ble veldig bra. Trekkene fra VP Autoparts har super kvalitet og passform. Ser imidlertid at jeg må løfte baksetet bittelitt i bakkant for å unngå sprekk mellom sete og rygg.
Framsetene var som sagt ganske bra i fjærer og stopning og her brukte jeg også filtmatte oppå og så "sokken" som fulgte med setetrekkene for å få det glatt nok til at trekkene tilpasser seg.
Da var innredningen klar.
Matter og papp er klart, jeg ser at matten over girkasse/mellomakseltunnell har litt dårlig passform, men den legger seg vel litt etterhvert
Så var det setene sin tur, ryggen på førersete var gåent i ryggen, rammen var knekt og var reparert med oppklippet blikkboks, skruer og Araldit. Heldigvis var det ikke brukt lapskausboks, men "ordentlig" grease boks fra Esso
Når dette var reparert og sveist var resten ganske bra, fjærer og stopning var ok. Det så ut til at passasjerseteryggen var byttet på ett eller annet tidspunkt til en mer robust konstruksjon med tykkere rør nederst mot hengslingen. Jeg tok derfor dette over til førersiden siden det antagelig blir mest brukt
Baksetet måtte justeres noe i fjæringen, men var ellers ok. Der var en tynn skumplast opp hampstopningen, men denne var helt forvitret og måtte støvsuges bort. Jeg brukte i stedet filtmatte oppå stopningen, samme type som den originale stoppen som var brukt for å fylle i de største ugjevnhetene
Da ble det ganske gjevnt sikkert omtrent som originalt.
Brettet dette rundt kanten og festet med C-ringer
Før nytt trekk brukte jeg tynnt fleecepledd for å holde alt på plass, dette var kjøpt inn for å beskytte de lakkerte delene (dører, panser o.a.) under lagring. Ble kjøpt på Nille for 40 kroner stykke. Utrolig sterkt, pustende og varer antagelig like lenge som plastflasker, ca 450 år
Det nye trekket ble stiftet på og resultatet ble veldig bra. Trekkene fra VP Autoparts har super kvalitet og passform. Ser imidlertid at jeg må løfte baksetet bittelitt i bakkant for å unngå sprekk mellom sete og rygg.
Framsetene var som sagt ganske bra i fjærer og stopning og her brukte jeg også filtmatte oppå og så "sokken" som fulgte med setetrekkene for å få det glatt nok til at trekkene tilpasser seg.
Da var innredningen klar.
Last edited by Siffen on Sat 16 May 2020 09:46, edited 2 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Så var det å begyynne på eksteriøret.
Dørene var jo bra tilpasset så det gikk fint, men pakningene er litt tight foreløpig slik at de er litt tung å få i lås, men dette blir jo bedre når vindu og annet er installert slik at døren er tyngre. Har brukt SilenceCoat innvendig i dørene også for å dempe plateresonans.
Jeg har samlet deler til støtfangerne over noe tid og nå har jeg nok til å få de noenlunde bra.
Det blir ikke tur på 17. mai, men det er ganske nær nå , men som all erfaring sier, ting tar tid
Dørene var jo bra tilpasset så det gikk fint, men pakningene er litt tight foreløpig slik at de er litt tung å få i lås, men dette blir jo bedre når vindu og annet er installert slik at døren er tyngre. Har brukt SilenceCoat innvendig i dørene også for å dempe plateresonans.
Jeg har samlet deler til støtfangerne over noe tid og nå har jeg nok til å få de noenlunde bra.
Det blir ikke tur på 17. mai, men det er ganske nær nå , men som all erfaring sier, ting tar tid
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det er gøy å se på flott utført arbeid.
PV-dører er ganske tette og harde å lukke. Mine Duett-dører lukker seg nesten selv, men hver gang jeg sitter i en PV må jeg ha 2 forsøk på å stenge.
Tror du kan få mange oppdrag som salmaker - også.
PV-dører er ganske tette og harde å lukke. Mine Duett-dører lukker seg nesten selv, men hver gang jeg sitter i en PV må jeg ha 2 forsøk på å stenge.
Tror du kan få mange oppdrag som salmaker - også.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette blir bedre enn nytt. Filt er bedre å sitte på enn skjmgummi, så det er riktig materiale spør du meg. Jeg festet ikke filten slik du har gjort, men kjøpte med trekkene fra VP/Jørcenrud en "sokk" til å tre over. Da sled ikke filten og trekket gikk glatt på. Trelkene har super passform, det kan vi enes om .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Sidevinduene bak har fått nye pakninger, i rammen og i karosseriet. Fikk tak i en U-list som passet akkurat både til sidevinduene og ventilasjonsvinduene i døren. Denne var ikke med i "pakningssettet" for dørene. Største problemet var å få ommrammingen av sidevinduene, har demontert det ene tidligere for å se hvordan det var og for å få riktig gummilist. For å få dette til måtte jeg spenne vinduet fast i skrustikken og bruke en tykk aluminium plate til å presse med. Rammen var forøvrig ganske stygg med lakk fra tidligere rullelakkering og annet.
Presset med kubein mellom skrustikken og platen. Har beskyttelsesbakker med gummi fra Biltema slik at ruten ikke skades
Ny gummipakning legges på
Så var det å få det hele sammen igjen og det var heller ikke like enkelt. Jeg brukte samme metode som jeg har brukt tidliger når jeg restaurerte en gammel Draco 21 fot som også fikk nye pakninger rundt vinduene. Festet klosser på et bord og presset lett og gjevnt i sammen. Brukte rikelig med såpevann for at det skulle gli lettere. Etterhvert som vinduet glir inn spennes rammen sammen med en liten lastestropp slik at den ikke deformeres.
Presser med kubein på klosse mot ruten
Siste del av rammen ble så presset på, måtte bruke gummiklubbe rundtomkring for å få det skikkelig sammen, og rikelig med såpevann. Etter at alt var kommet på plass skar jeg vekk overskytende gummilist slik at den var gjevnt med kanten på rammen slik som den gamle. Når en skjærer gummi går det letter med såpevann på kniven og gummien.
Så var vinduene montert og ser ganske bra ut iallefall på litt avstand, rammene bærer selvfølgelig litt preg av at det er noen år siden produksjonen.
Chromen er bedre på innsiden som ikke er eksponert for vind og vær, men dette synes jo nesten ikke annet enn når vinduet er åpent, strengt tatt kunne en snudd rammen ved å ta ut naglene på lås og hengsler og bytte side for rammen..
De nye pakningene i karosseriet er har litt dårlig utførelse her og der, men det meste blir skjult av rammen slik at resultatet ble bra.
Presset med kubein mellom skrustikken og platen. Har beskyttelsesbakker med gummi fra Biltema slik at ruten ikke skades
Ny gummipakning legges på
Så var det å få det hele sammen igjen og det var heller ikke like enkelt. Jeg brukte samme metode som jeg har brukt tidliger når jeg restaurerte en gammel Draco 21 fot som også fikk nye pakninger rundt vinduene. Festet klosser på et bord og presset lett og gjevnt i sammen. Brukte rikelig med såpevann for at det skulle gli lettere. Etterhvert som vinduet glir inn spennes rammen sammen med en liten lastestropp slik at den ikke deformeres.
Presser med kubein på klosse mot ruten
Siste del av rammen ble så presset på, måtte bruke gummiklubbe rundtomkring for å få det skikkelig sammen, og rikelig med såpevann. Etter at alt var kommet på plass skar jeg vekk overskytende gummilist slik at den var gjevnt med kanten på rammen slik som den gamle. Når en skjærer gummi går det letter med såpevann på kniven og gummien.
Så var vinduene montert og ser ganske bra ut iallefall på litt avstand, rammene bærer selvfølgelig litt preg av at det er noen år siden produksjonen.
Chromen er bedre på innsiden som ikke er eksponert for vind og vær, men dette synes jo nesten ikke annet enn når vinduet er åpent, strengt tatt kunne en snudd rammen ved å ta ut naglene på lås og hengsler og bytte side for rammen..
De nye pakningene i karosseriet er har litt dårlig utførelse her og der, men det meste blir skjult av rammen slik at resultatet ble bra.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Dette blir bedre enn nytt!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Kult at flere her har holdt på med Dracoer! Jeg restaurerte en 85 2000DC fra 2016-2018. Det var moro det.
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja når vi allikevel snakker om båter tar jeg et lite avbrekk i PV historien og tenker noen år tilbake, nærmere bestemt fra 2014 - 2015. Jeg overtok en dårlig Draco 2100 1986 model på høsten 2014 av min bror, han hadde kjøpt den fra et dødsbo. Den var generelt i dårlig stand, men motoren (Volvo Penta 4,3 V6), som var byttet i 1999 var ok, men trengte lett overhaling og ny maling. All innredning ble demontert og bygget opp på nytt. Motor ut og motorrom renovert. Teak ble fornyet, nye plexiglass rundt om og puter og stoler ble byttet.
På vei inn i garasjen
Motoren var ikke pen
Eksteriøret var dårlig
Interiøret var mildt sagt ikke representativt lenger
Så var det å bygge opp igjen.
Alt utvendig ble fornyet
Innredning ble totalrenovert
Motoren er kommet ombord igjen, litt montering gjenstår
Renoverte benker og dørk + nye puter og stoler ute
Da var jobben gjort
Ser at jeg muligens brukte litt mer tid i garasjen den perioden, Dracoen ble dradd inn på høsten 2014 og ble sjøsatt igjen litt sent på sommeren i 2015..
På vei inn i garasjen
Motoren var ikke pen
Eksteriøret var dårlig
Interiøret var mildt sagt ikke representativt lenger
Så var det å bygge opp igjen.
Alt utvendig ble fornyet
Innredning ble totalrenovert
Motoren er kommet ombord igjen, litt montering gjenstår
Renoverte benker og dørk + nye puter og stoler ute
Da var jobben gjort
Ser at jeg muligens brukte litt mer tid i garasjen den perioden, Dracoen ble dradd inn på høsten 2014 og ble sjøsatt igjen litt sent på sommeren i 2015..
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Nydelig! Har du den fortsatt?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Nei, den ble desverre solgt etter et par sesonger. Den var litt tørst mildt sagt og jeg byttet den i en 22 fot daycruiser av litt nyere årgang og dieselmotor.
Dracoen ble solgt til en herremann med destinasjon Mjøsa. Så der har den forhåpentligvis et fint liv
Dracoen ble solgt til en herremann med destinasjon Mjøsa. Så der har den forhåpentligvis et fint liv
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Trivelig! Min fikk også en tilnærmet total makeover. Nye gulv, diverse nytt på motor, totalt nytt ledningsnett i hele båten, nye kalesjer, nye instrumenter, ny dekor, ny teak, skai i kabin, nye puter i kabin, ny tetningsmasse mellom over og underskrog, samt nye vinduer i hele båten.
Min hadde AQ145B, så den drakk så mye suppe at det ikke var gøy lenger.
Her er annonsen fra jeg solgte den på sensommeren i fjor. Han gamle mannen som kjøpte den var helt våt i øynene over hvor bra den var. Han var ansatt hos Draco på 80-tallet og hadde selv støpt skroget på akkurat denne båten.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.htm ... =153476744
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
Min hadde AQ145B, så den drakk så mye suppe at det ikke var gøy lenger.
Her er annonsen fra jeg solgte den på sensommeren i fjor. Han gamle mannen som kjøpte den var helt våt i øynene over hvor bra den var. Han var ansatt hos Draco på 80-tallet og hadde selv støpt skroget på akkurat denne båten.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.htm ... =153476744
Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
- Volvo PV 444 - 1958 - Gyllenbeige - Rødt interiør - Chnr 188266 - B16A - 6V -
Re: Restaurering av PV 544 1959
PV-en begynner å bli ferdig, men jeg ser at grillen muligens har feil farge. Den beste av de jeg har er svart matt, mens når jeg ser på bilde fra 1985 har grillen en lysere farge. Noen som vet hva som er riktig farge på grillen for blå 1959 modell?
Bilde fra 1985 viser en lysere farge på grillen.
Bilde fra 1985 viser en lysere farge på grillen.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048