Beste Foringer for framaksel ?
Beste Foringer for framaksel ?
Hei.
Eg må bytte foringer i framakselen på min 210 66 mod pickup å lurer da på fordeler å eventuelt bakdeler med polyuretan mot standard foringer. Prisen er jo så godt som den samme hos Jørgerud
Ove Hamre
Eg må bytte foringer i framakselen på min 210 66 mod pickup å lurer da på fordeler å eventuelt bakdeler med polyuretan mot standard foringer. Prisen er jo så godt som den samme hos Jørgerud
Ove Hamre
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Hei Ove,
Polyuretanforinger er normalt mye hardere (selv om det finnes forskjellig hardhetsgrad av disse også) enn vanlige gummiforinger. Om det er riktig skal jeg ikke påstå, men jeg har brukt å si at ønsker man en litt «sportslig kjørestil» går man for polyuretan, mens ønsker man å «flyte over veien» går man for vanlig gummi
Med polyuretan kan man nok oppleve en noe stivere bil, som igjen normalt vil gi en mer presis veiholdning, man kan oppleve bedre effekt av stabstag etc. Bakdelen (en av de i allefall) er nettopp det at bilen kan oppleves stivere/hardere, og man kan oppleve noe økning i støy, da polyuretan ikke demper lyder fra hjuloppheng etc. på samme måte som gummiforinger. Noe individuelle forskjeller fra en biltype til en annen kan det selvfølgelig også være.
Enkelte sier også at de synes polyuretanforinger er vanskeligere å presse på plass grunnet deres hardhet vs. vanlige gummiforinger.
Jeg har ikke prøvd polyuretanforinger på veteran-Volvo selv, men brukte det en del på VAG som jeg drev med tidligere, dette var biler som i tillegg til vanlig gatebruk også ble brukt på banekjøring. Men vurderer faktisk å prøve dette på 145’n nå etterhvert (begynte med et senkesett nå på denne), så hører gjerne erfaringer fra deg om du velger å gå for polyuretan
Polyuretanforinger er normalt mye hardere (selv om det finnes forskjellig hardhetsgrad av disse også) enn vanlige gummiforinger. Om det er riktig skal jeg ikke påstå, men jeg har brukt å si at ønsker man en litt «sportslig kjørestil» går man for polyuretan, mens ønsker man å «flyte over veien» går man for vanlig gummi
Med polyuretan kan man nok oppleve en noe stivere bil, som igjen normalt vil gi en mer presis veiholdning, man kan oppleve bedre effekt av stabstag etc. Bakdelen (en av de i allefall) er nettopp det at bilen kan oppleves stivere/hardere, og man kan oppleve noe økning i støy, da polyuretan ikke demper lyder fra hjuloppheng etc. på samme måte som gummiforinger. Noe individuelle forskjeller fra en biltype til en annen kan det selvfølgelig også være.
Enkelte sier også at de synes polyuretanforinger er vanskeligere å presse på plass grunnet deres hardhet vs. vanlige gummiforinger.
Jeg har ikke prøvd polyuretanforinger på veteran-Volvo selv, men brukte det en del på VAG som jeg drev med tidligere, dette var biler som i tillegg til vanlig gatebruk også ble brukt på banekjøring. Men vurderer faktisk å prøve dette på 145’n nå etterhvert (begynte med et senkesett nå på denne), så hører gjerne erfaringer fra deg om du velger å gå for polyuretan
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Polyforinger på 210 er uproblematisk. De er også lettere å montere enn gummiforinger da de er todelte og presses inn fra begge sider. Men, de krever smøring for ikke å knirke og "bærebolten" til nedre bærearm må være 100%. Dvs at de må ha en diameter på 18mm som er blank og fin. Underdimensjon gir upresis styring. Da må en evt sveise på og dreie av bolten for å få den fin. Gummi er litt mer tilgivende her, men skal selvsagt ikke ha for mye slakk denne heller. Gummiforinger beveger seg lite når det fjæres inn og ut, noe som gjør at mutterne på "bærebolten" må strammes når bilen står på hjulene etter montering. Polyforinger beveger seg da de ikke har denne fleksibiliteten, og ved dårlig smøring kan en da oppleve at det knirker.
Når det kommer til selve kjøreopplevelsen tror jeg en ikke vil merke store forskjellen på gummi og poly. Det er først når en har byttet til et stivere stabstag f.eks at en kan merke forskjell. Det settet som Jørgenrud selger med forsterket stabstag gjør bilen til en helt annen å kjøre. Den blir da mye mer moderne i oppførselen ved svingkjøring. På rett vei opplever en liten forskjell. Men, det er jo da en opplever effekten av polyforinger også.
Så da ville jeg sett på akselen under gummien før jeg bestemte meg. Er den slitt noe, gå for gummi. Er den hel og fin gå for poly, men smør godt med riktig smøremiddel mot akselen. Sjekk også nedre bærearm for sprekker i sveisen til innfesting av fjærskåla. Her er det MYE feil.
Når det kommer til selve kjøreopplevelsen tror jeg en ikke vil merke store forskjellen på gummi og poly. Det er først når en har byttet til et stivere stabstag f.eks at en kan merke forskjell. Det settet som Jørgenrud selger med forsterket stabstag gjør bilen til en helt annen å kjøre. Den blir da mye mer moderne i oppførselen ved svingkjøring. På rett vei opplever en liten forskjell. Men, det er jo da en opplever effekten av polyforinger også.
Så da ville jeg sett på akselen under gummien før jeg bestemte meg. Er den slitt noe, gå for gummi. Er den hel og fin gå for poly, men smør godt med riktig smøremiddel mot akselen. Sjekk også nedre bærearm for sprekker i sveisen til innfesting av fjærskåla. Her er det MYE feil.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Hei.
Takker for svar. Da blir det nok å gå for polyuretan, må bare demontere å se hvor mykje meire som må byttes.
Mvh
Ove Hamre
Takker for svar. Da blir det nok å gå for polyuretan, må bare demontere å se hvor mykje meire som må byttes.
Mvh
Ove Hamre
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Ove Hamre wrote:Da blir det nok å gå for polyuretan, må bare demontere å se hvor mykje meire som må byttes.
Det er viktig at disse bæreboltene ikke er slitt. Legg gjerne ut et bilde av hvordan det ser ut under gummien. Ofte kan det være rustent og fælt der.Reodor57 wrote:...Men, de krever smøring for ikke å knirke og "bærebolten" til nedre bærearm må være 100%. Dvs at de må ha en diameter på 18mm som er blank og fin. Underdimensjon gir upresis styring. Da må en evt sveise på og dreie av bolten for å få den fin. Gummi er litt mer tilgivende her, men skal selvsagt ikke ha for mye slakk denne heller.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Jeg støtter uttallsene over. Gummi er nok det beste på en brukt bolt. Har ven tilgode å se fine godt brukte bolter som de skal sitte på
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Hei.
Da har eg fått demontert å sett over bolter. Ser at bolten er slitt ca 0,5mm så er vel best å gå for gummiforinger da?
Fant og sprekk i brearm som må sveises. Ove
Da har eg fått demontert å sett over bolter. Ser at bolten er slitt ca 0,5mm så er vel best å gå for gummiforinger da?
Fant og sprekk i brearm som må sveises. Ove
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Hei. Her ville jeg gått for gummiforinger. Ikke minst også fordi dette er en pickup som er en lett bil. Bærearmen ville jeg ha fått gjort helt ren enten med sandblåsing eller syrebad. Først da ser en hvordan tilstanden er. Kunne se ut som en del gravrust her som lett oppstår mellom plater som er sveiset sammen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Hei.
Da er nye foringer kommet i hus å eg har fått begynt på sandblåsing av delene. Men skulle gjerne hatt en tegning av forstilling slik at det blir litt lettere å få ting tilbake der de hører hjemme
Noen som har en sprengskisse? eller eventuelt vet hvor eg kan få tak i en verkstedsmanual eller lignende?
Mvh
Ove
Da er nye foringer kommet i hus å eg har fått begynt på sandblåsing av delene. Men skulle gjerne hatt en tegning av forstilling slik at det blir litt lettere å få ting tilbake der de hører hjemme
Noen som har en sprengskisse? eller eventuelt vet hvor eg kan få tak i en verkstedsmanual eller lignende?
Mvh
Ove
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Har du sjekket det som ligger tilgjengelig på PV klubbens sider (krever innlogging)?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Takk for svar. Har desverre ikkje meldt meg inn enda, men da har eg jo enda en god grunn.
Re: Beste Foringer for framaksel ?
Jeg ville byttet til renoverte. Sjekk med 445 - Andersen.