Restaurering av PV 544 1959

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Thu 01 Aug 2019 00:46

Da ble det litt tid i garasjen igjen. Har omarbeidet feste for snurrestativet i front slik at jeg kan tilpasse og montere hele fronten mens bilen henger i stativet.
IMG_0029 (1).JPG
Selve innfestingeen er nå i støtfangerfestene (som var vekkrustet) og jeg kan også montere forstillingen og alt under uten å ha den på bukker.
IMG_0035 (2).JPG
Fronstykke og innerskjermer på plass
IMG_0039.JPG
Litt småjustering så ser det ut til at fronten er ok og kan klargjøres for lakkering.
Jeg kommer imidlertid til å montere en del komponenter og rør under bilen før lakken kommer på.


Styresnekken må ha ny tetning for pitmanaksel og en sjekk av lagre og foringer. Denne var enkel å demontere og var ikke slitt annet enn simmeringen.
IMG_0050.JPG
Alt demontert
IMG_0053.JPG
Ny simmering monteres med plastfolie rundt prismer for å unngå skade på tetning
IMG_0054.JPG
Ringen presses på

I manualen beskrives det at tetningen monteres før akselen, men da må man ha en tynn hylse som presser tetningen ut slik at den ikke skades når akselen settes i.
IMG_0055.JPG
Pitmanarm monteres i henhold til original merking

IMG_0057.JPG
Da er den snart klar for montering
Last edited by Siffen on Mon 16 Sep 2019 22:55, edited 2 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Fri 02 Aug 2019 14:26

Den ombyggingen av snurrestativet var skikkelig smart!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Fri 23 Aug 2019 19:09

Da ble det endelig litt tid til å jobbe med prosjektet igjen. Har bestemt meg fo å gjøre ferdig alt karosseriarbeid før jeg fortsetter med monteringen.
Volvo PV_234.jpg
Volvo PV_234.jpg (58.66 KiB) Viewed 702 times
Slik at da er det å slipe bort resten av originallakken, et drittarbeid som jeg bare må bli ferdig med.
Volvo PV_233.jpg
Volvo PV_233.jpg (59.26 KiB) Viewed 702 times
Den lange sveisen for skjerminnfestingen er tinnet og slipt ganske slett, men det er jo litt skrukker her og der som må sparkles. Jeg bruker HB Body sin aluminiumsparkel i første lag som er vanntett og veldig sterk.
volvo PV_235.jpg
volvo PV_235.jpg (62.1 KiB) Viewed 702 times
Her går de siste restene av lakk ut i luften..
Volvo PV_232.jpg
Volvo PV_232.jpg (55.96 KiB) Viewed 702 times
Jeg har slutte å bruke TinyPic for bildene siden de skal avslutte sin tjeneste og har derfor mindre bilder (400x300)som er lastet som vedlegg. Det ser imidlertid ut til at det bare er lov å ha fem vedlegg pr innlegg.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 24 Aug 2019 14:24

Sliter litt med å få bilder i noenlunde grei størrelse. De som jeg la inn i forrige innlegg er 400x300 og blir da litt små for å få gode detaljer. Jeg har derfor prøvd litt forskjellig, men det er vanskelig å finne en god og enkel metode. Det ser ut til at bilder som er lagret på iclode kan brukes med Img kommando, men det virker litt ustabilt på den måten at det virker i utgangspunktet og neste gang jeg prøver samme bildelenke vil det ikke vises, men en melding om feil filtype.

Prøver å poste noen bilder fra iclode for å se om det funker lenger enn til neste dag.


Her er det siste tilpasning av bakluke, når jeg sveiste fast hekken skrudde jeg denne fast i riktig posisjon og tilpasset karrosseriet til denne pluss kontrollmål for å se at det var beint i forhold til resten av bilen.
IMG_0071_red.jpg
IMG_0071_red.jpg (38.63 KiB) Viewed 670 times
Over høyre sidevindu var det en bulk som var rettet noenlunde med stålplast, etter fjærning av gammel lakk og stålplast så den slik ut.
Volvo PV_236.jpg
Volvo PV_236.jpg (51.39 KiB) Viewed 670 times
Jeg bygde dette opp igjen med tinn og litt sparkel tilslutt, da blir det forhåpentlig bra. Denne var umulig å komme til på baksiden, men kunne nok blitt rettet med påsveiste pinner og dedikert verktøy, men det er ikke i mitt verktøyutvalg, mulig jeg skulle skaffet meg noe slikt :D
Volvo PV_237.jpg
Volvo PV_237.jpg (62.63 KiB) Viewed 670 times
Så får vi se om bildelinkene funker, på forhåndsvisningen er det iallefall ok.

Har lagt inn nye bilder som vedlegg, iclode linken virket bare en kort stund :(
Last edited by Siffen on Sat 24 Aug 2019 18:54, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Sat 24 Aug 2019 14:45

Fungerte bra dette :-).
Vedr retting av bulker og verktøy for det på våre gamle biler med thkt stål, så lagde jeg meg en enkel metode da jeg har en enkel glidehammer med en bøyd metallplatekrok som en av verktøyene til denne. Kappet spissen av en forskalingsspiker (spiker med doble hoder) og sveiste denne fast i bulken. Deretter tok jeg en smal kappeskive og kappet spor i platekroken på glidehammeren slik at jeg kunne tre denne på spikeren. Fordelen med denne spikeren er at den er stiv og sterk og kan brukes flere ganger.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Sat 24 Aug 2019 14:58

Ja nå ble bildene borte igjen, men snakket med medwebmaster om problemet og han mener icloud automatisk sperrer for flere brukere pga økt trafikk. Han skulle se på om det er andre måter å gjøre dette på. Grensen er satt til maks 800 piksler på lengste side, men i praksis blir det litt mindre. Oppløsning på websider blir aldri bedre enn 150 ppi eller hva det heter. Synd at bilder blir borte når en legger så mye arbeid i det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sat 24 Aug 2019 18:57

Jeg tok bort iclode linken og la inn reduserte bilder som vedlegg i forrige innleg. Håper det lar seg gjøre på en eller annen enkel måte å få inn bilder med litt god oppløsning.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sun 25 Aug 2019 21:40

Da har jeg fått rengjort under takrennene på begge sider, veldig geit å kunne snu bilen slik at taket er ned, da kan jeg sitte på krakken og få det ordentlig gjort.
IMG_0131_redusert.jpg
IMG_0131_redusert.jpg (50.08 KiB) Viewed 645 times
Det er en smal stripe med karosserikitt i åpningen, jeg fjernet denne, og valgte å smøre 2K grunning direkte i spalten etterpå. Mulig jeg bør legge en liten fuge karosserikitt utenpå dette for å ta opp eventuelle sprekker i grunningen når bilen tas i drift. Antagelig vil det holde i 60 år til uten noe mer, men hva har dere andre gjort her?
IMG_0134_redusert.jpg
IMG_0134_redusert.jpg (66.5 KiB) Viewed 645 times
IMG_0135_redusert.jpg
IMG_0135_redusert.jpg (66.21 KiB) Viewed 645 times
Jeg har også smurt falser rundt alle vinduene med et par strøk 2K grunning. Her vil jeg slipe plant der det er synlig før jeg sprøyter grunning på resten.

Det er kjekt med litt god framdrift etter sommerpausen :D
Last edited by Siffen on Wed 28 Aug 2019 12:24, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
445
Posts: 5818
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by 445 » Mon 26 Aug 2019 07:45

Dette er nydelig.
Hvordan ordner du støvproblemet ved sliping? Har du avsug i slipemaskinen?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Wed 28 Aug 2019 11:58

445 wrote:Hvordan ordner du støvproblemet ved sliping? Har du avsug i slipemaskinen?
Det blir mye støv når jeg bruker vinkelsliper med grovrengjører, jeg har stort sett latt det gå rett ut i luften, men prøver med støvsuger når det er mulig. Ellers bruker jeg litt en eksentersliper (elektrisk) som har avsug, men denne er jo ikke like effektiv på tykt lag med gammel billakk. Etter siste omgang med fjerning av lakk har jeg hatt full støvsuging av hele garasjen, nå tar jo "gardinene" som er rundt arbeidsplassen det meste av støvet, men noe blir det alle steder.

Etter siste hovedrengjøring har jeg sprøytet karosseriet med 2K grunning (bortsett fra taket) slik at det er klart for siste finpuss. Det ser ganske bra ut, men trenger litt finsparkel her og der.
IMG_0139_redusert.jpg
IMG_0139_redusert.jpg (56.54 KiB) Viewed 582 times
Andre siden
IMG_0140_redusert.jpg
IMG_0140_redusert.jpg (48.96 KiB) Viewed 510 times
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Thu 19 Sep 2019 12:59

Dette blir bare så sykt bra. Skulle ønske jeg var like flink med karosseri som du er. Øvelse gjør mester sies det, men hadde jeg valgt utdannelse selv i dag hadde det nok blitt et mekanisk fag. Det ville ha hjulpet en del tror jeg.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Fri 20 Sep 2019 23:43

Jeg flyter antagelig litt på at jeg er “sykt” tålmodig slik at jeg ikke gir meg før jeg er fornøyd. Men jeg må nok noen ganger innrømme at ting tar for lang tid. Har det antagelig etter min far som jobbet med kontorbygg innredning og fikk beskjed om at de ikke hadde tid eller råd til å gjøre det så bra som han ønsket.

Nå har jeg muligens både tid og kanskje råd til å gjøre det så bra som jeg ønsker, men jeg ser at de som er skikkelig god på karosseriarbeid er rene kunstnere. Platene formes og sveises slik at det ser ut som originalt, uten sparkel. En del av det er selvfølgelig også riktige maskiner og annet utstyr. Jeg kunne for eksempel ønske meg en strekke/krympe maskin som kunne blitt brukt istedenfor å kutte og sveise i buer.

Jeg ser at finishen på karosseriarbeidet tar mye tid og det + lakkering kunne jeg selvfølgelig kjøpt hos andre, men det er ikke samme tilfredsstillelse å ikke ha gjort det selv. Er selvfølgelig mulig at jeg angrer på det senere, men jeg må iallefall prøve..En stor del av gleden med en gammel bil er jo tiden det tar med restaureringen :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Sat 21 Sep 2019 06:44

Jeg synes det mye stas i å bruke bilene også. Mye tommel opp med disse, og et smil i tillegg. Da glemmer en at en kunne ha gjort ting bedre enn nytt. Skal ikke være redd for å bruke de etter restaurering heller. Fant f.eks mye første dag på jobb sveising på Duetten da jeg holdt på med den, og der vet jec at det kun er fabrikken som har vært siden den var ny. Fikk kommentar på et landstreff da jeg sa duetten ikke var helt strøken i lakken om at det var de ikke fra fabrikk heller, og han hadde jobbet for Volvo i sin tid. Så jeg håper du får glede av å bruke den også når den er ferdig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Siffen
Posts: 101
Joined: Sat 04 Feb 2017 23:22
Location: Bergen

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Siffen » Sun 29 Sep 2019 22:09

Ja jeg håper den gir mye glede når den er klar for veien.

Enn så lenge er det finpuss på karrosserideler før lakkering. Har laget en liten "lakkboks" for alle løse deler som dashbord, vindusomramming og etterhvert dører, panser, skjermer etc.
IMG_0305.JPG
Her har jeg festet plastfolien i taket, på veggen og på gulvet med lekter som er skrudd fast.
IMG_0301.JPG
Det er avsug i taket og innluften blir filtrert gjennom filterduk som er festet på døren. Håper dette vil fungere noenlunde, har strebet etter å få det tett mot alle flater slik at mest mulig av luften kommer inn via dørfilteret. Filterduken som er ca 20 mm tykk er også pakning mellom dør og karm slik at det ikke kommer ufiltrert luft inn der.
IMG_0304.JPG
På selve karrosseriet vil jeg vente litt med lakken til jeg har fått installert innvendige detaljer og alt under bilen. Jeg må jo da lage en stor lakkboks rundt hele bilen før det blir gjort.

Har funnet fram varmeapparatet som også trenger en omgang med lakk, den sorte er ok, men er det noen som har fargekode (RAL kode) på den grå fargen som er på innvendige detaljer?
IMG_0273.JPG
IMG_0290.JPG
Ellers ble det jo fantastisk enkelt å legge inn bilder etter at forumet ble oppdater :D
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2898
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Restaurering av PV 544 1959

Post by Reodor57 » Mon 30 Sep 2019 11:09

Flott lakkboks!!!. Fargekoden på det grå på varmeapparatet tror jeg bare du må få scannet. Har i kke sett noen fargekode på det. Bra du likte oppgraderingen av bildetjenesten. Greit å ha med seg datakyndige folk på laget :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply