Å hive ut en motor....
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Ikke så enkelt viser det seg. Armen var alt strammet så langt den går. Jeg har åpnet clutchhuset og alt der ser bra ut såvidt jeg kan avgjøre. Det eneste avviket jeg kan se er at gummipakningen akslingen for clutchpedalen sitter i (nr 3 på figuren) er blitt deformert, sånn at akslingen nå sitter noen millimetere lengre fremover (mot venstre på figuren), sånn at avstanden mellom akselen og armen til clutchhuset nå er noe lengre enn den opprinnelig var. Vet ikke om det er nok til å forklare dette?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Er du sikker på at overføringene ikke er slitt. Her er det jo mekanisk overføring hele veien. Begynn ved pedalen og se på slitasjen på slitasjen på stagene. Pakningen er bare et støvdeksel, men akseltappen som går inn kan være slitt. Da oppstår problemet som Eskil1d forklarte litt før i tråden. Mulig overføringene på sveises opp og tilpasses på nytt. Gjelder også hull i overføringsarmene som ofte blir litt ovale.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Staget nr 11 må trolig justeres lengre. Men noen ganger er det ikke gjenger nok for å oppta slakk i leddene.
Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?
Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?
Re: Å hive ut en motor....
Enig. Jeg plukket alt fra hverandre hos meg, sveiset opp, filte til og monterte. Hullene måtte gjøres mindre og akslingene bygges større.Torbo2 wrote:Det beste er vel å få skikk på leddene, bytte ut eller sveise opp?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Hei folkens.
Jeg har fått i orden clutchen ved å fore ut ca 2 mm mellom 7 og 8 på tegningen. Det gjorde susen.
Men nå starter den ikke.... En kontroll av tennplugger avslørte at disse var helt svarte av sot. Jeg har tidligere lagt merke til at den sotet litt, men tenkte ikke at dette var så farlig; jeg regnet med det var konserveringsmidler tilsatt under motoroverhalingen, evt oljen jeg hadde direkte i sylindrene før første start. En kontroll av oljenivået avslørte at det har forsvunnet mye olje! Nivået lå ca en cm under min-merket! Jeg har nå forsøkt å rense tennpluggene med rødsprit og etterfylt olje, men fortsatt ingen start. Har tenkt å la det hele roe seg litt nå, og så prøve igjen om noen timer.
Kan den virkelig brenne opp mot 1 liter olje på 20-ish minutter tomgangskjøring? Hvor kan oljen ellers ha blitt av? Den har i alle fall ikke rent ut på undersida, der er det bare dråper. Og må jeg ut og handle tennplugger?
[Edit]: Ser at slitte/skadede stempelringer eller ventilstyringer kan forårsake dette. *grøss*
Jeg har fått i orden clutchen ved å fore ut ca 2 mm mellom 7 og 8 på tegningen. Det gjorde susen.
Men nå starter den ikke.... En kontroll av tennplugger avslørte at disse var helt svarte av sot. Jeg har tidligere lagt merke til at den sotet litt, men tenkte ikke at dette var så farlig; jeg regnet med det var konserveringsmidler tilsatt under motoroverhalingen, evt oljen jeg hadde direkte i sylindrene før første start. En kontroll av oljenivået avslørte at det har forsvunnet mye olje! Nivået lå ca en cm under min-merket! Jeg har nå forsøkt å rense tennpluggene med rødsprit og etterfylt olje, men fortsatt ingen start. Har tenkt å la det hele roe seg litt nå, og så prøve igjen om noen timer.
Kan den virkelig brenne opp mot 1 liter olje på 20-ish minutter tomgangskjøring? Hvor kan oljen ellers ha blitt av? Den har i alle fall ikke rent ut på undersida, der er det bare dråper. Og må jeg ut og handle tennplugger?
[Edit]: Ser at slitte/skadede stempelringer eller ventilstyringer kan forårsake dette. *grøss*
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Første start av motor vil alltid medføre stort "forbruk" av olje. Dette fordi systemet er helt tomt for olje. Bare oljefilteret tar nesten en liter. Vedr soting. Sikker på at ikke forgasseren flyter over. Burde kanskje hatt en gjennomgang/overhaling. 445.no driver med slikt. Har du gnist og riktig bensinmengde bør dette gå helt utmerket. Sikker på at du ikke er tom for bensin?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Har tatt to skritt tilbake og går over tenninga igjen. Har tidligere prøvd med slange rett fra pumpa til en kanne med "frisk" bensin, uten at det hjalp. Har også prøvd et annet sett (brukte) tennplugger. Synes jeg hørte noen små "putt", som jeg tolket til å være tenning på feil tidspunkt. Når jeg nå går tilbake og grovinnstiller tenninga igjen kommer jeg til denne posisjonen, anslagsvis 30° forskjellig fra tidligere! (Se bilde, ikke så lett å se der kanskje...) Er det virkelig mulig å bomme så grovt? Kan det endre seg så mye av seg selv? Innstilt på 5° fra toppunkt, som tidligere.
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Ser ut som om du har gamle stifter. Knasten ser nedslitt ut. Den skal løfte 0,45mm. Det gjør den ikke her. Du kan stille fordeleren en kvart omdreining med klokka og flytte kablene etter. Rotoren skal da peke på sylinder en. S e tt inn nye stifter og juster åpningen på nytt så skal du se at fordeleren blir riktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Jeg tror også jeg ville dreid fordeleren 90 grader for å få god plass til vakuumtilkoblingen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Men for å være litt mer presis. Det er når stiftene akkurat åpner at en får gnist, Ikke når de har full åpning. Det betyr at fordeleren også skal en del tilbake. Dvs vris med klokka. Er litt vanskelig å se når rotoren er på da den skjuler knastakselen. Ser ut til at drevet til fordeleren er satt inn feil, så enten må en ta ut oljepumpa og få det riktig, elldrs må en vri fordeleren 90 grader.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Flere oversiktsbilder over tilstand på fordeler.
Jeg forstår det sånn at stiften må byttes. Er dette greit å få tak i over disk, eller er det Jørgenrud som er stedet?
Når det gjelder rotorens posisjon peker den ca mot kl 8, altså der pluggledningen til sylinder 1 er. Det er vel korrekt?
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Jeg forstår det sånn at stiften må byttes. Er dette greit å få tak i over disk, eller er det Jørgenrud som er stedet?
Når det gjelder rotorens posisjon peker den ca mot kl 8, altså der pluggledningen til sylinder 1 er. Det er vel korrekt?
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Hei
Om du tar av rotoren så er det enklere å se om det er umiddelbare feil i fordeleren. Stifter får en hos Jørgenrud. Tror det er få andre som har dette.
Fremgangsmåte i detalj:
Vri motoren til den står på ca 5-8 grader før øvre dødpunkt på svinghjulet. (Sett forfra dreier motoren med klokka) Da har du tenningspunktet for enten sylinder nr 4 eller 1. Om du tar av toppdekselet vil du se hvilken sylinder som er på topp. Den sylinderen som er på topp av 1 eller 4 vil det være klaring mellom vippearmer og ventilene. De andre får du ikke rikket. Sett på toppdekselet igjen, men ikke skru det så hardt til at dekselet begynner å gi etter.
Etter hva jeg husker går fordeleren(rotoren) her medurs. Vri da fordeleren moturs til stiftene begynner å åpne, ikke når den står på topp. På topp skal åpningen være ca 0,45mm. Altså der fordelerne er når stiftene begynner å åpne skal du skru fast fordeleren så den ikke kan dreies mer. Ha gjerne av rotoren så det er lettere å se når dette inntreffer. Etter å ha skrudd fast fordeleren igjen sett på rotor. Denne peker nå på den sylinderen som hadde løse vippearmer. Sett i pluggledningen for denne i korresponderene hull i fordelerlokket. Deretter fordeler du ledningene til pluggene med klokken i denne rekkefølgen:1342. Dvs at om det er 4 som er på topp vil rotoren peke på kabel nr 4 som skal til plugg nr 4, og det er nødvendigvis ikke direkte på plugg nr 4 på motoren. Rekkefølgen fra nr 4 medurs på fordelerelokket blir da 2,1,3.
Får du det fortsatt ikke til, så kom på smøretreffet lørdag 21 september på Ungdommens motorsenter på RUD, gjerne med bil på henger så fikser vi dette .
Om du tar av rotoren så er det enklere å se om det er umiddelbare feil i fordeleren. Stifter får en hos Jørgenrud. Tror det er få andre som har dette.
Fremgangsmåte i detalj:
Vri motoren til den står på ca 5-8 grader før øvre dødpunkt på svinghjulet. (Sett forfra dreier motoren med klokka) Da har du tenningspunktet for enten sylinder nr 4 eller 1. Om du tar av toppdekselet vil du se hvilken sylinder som er på topp. Den sylinderen som er på topp av 1 eller 4 vil det være klaring mellom vippearmer og ventilene. De andre får du ikke rikket. Sett på toppdekselet igjen, men ikke skru det så hardt til at dekselet begynner å gi etter.
Etter hva jeg husker går fordeleren(rotoren) her medurs. Vri da fordeleren moturs til stiftene begynner å åpne, ikke når den står på topp. På topp skal åpningen være ca 0,45mm. Altså der fordelerne er når stiftene begynner å åpne skal du skru fast fordeleren så den ikke kan dreies mer. Ha gjerne av rotoren så det er lettere å se når dette inntreffer. Etter å ha skrudd fast fordeleren igjen sett på rotor. Denne peker nå på den sylinderen som hadde løse vippearmer. Sett i pluggledningen for denne i korresponderene hull i fordelerlokket. Deretter fordeler du ledningene til pluggene med klokken i denne rekkefølgen:1342. Dvs at om det er 4 som er på topp vil rotoren peke på kabel nr 4 som skal til plugg nr 4, og det er nødvendigvis ikke direkte på plugg nr 4 på motoren. Rekkefølgen fra nr 4 medurs på fordelerelokket blir da 2,1,3.
Får du det fortsatt ikke til, så kom på smøretreffet lørdag 21 september på Ungdommens motorsenter på RUD, gjerne med bil på henger så fikser vi dette .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Takk! Jeg har prioritert vrange bremser på Chevroleten siste tida, så har ikke rukket å prøve ennå. Har besøk langveisfra, så jeg får uansett ikke anledning til å være på smøretreffet . Jeg poster her når jeg får gjort et forsøk.Reodor57 wrote:Får du det fortsatt ikke til, så kom på smøretreffet lørdag 21 september på Ungdommens motorsenter på RUD, gjerne med bil på henger så fikser vi dette .
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Hvordan går det? Fått noe liv i motoren?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Takk for super og detaljert gjennomgang Reodor! Utsatte litt å svare på denne ettersom jeg hadde tid til å skru litt i dag. Åpningen på stiftene viste seg å være maks 0.1 mm med litt godvilje - det forklarer jo det voldsomme avviket mot klokka for å få "rett" tenningspunkt. Har nå justert stiftene så de har 0.45 mm åpning på topp. På 5 grader før øvre dødpunkt er det sylinder 1 som står på topp, og rotoren peker da også på sylinder 1 i fordeleren. Så det stemmer med det som er beskrevet i manualen.
Forsøkte å starte, men måtte (igjen) avbryte pga varmgang i kontakten på torpedoveggen. Startmotoren gikk en god stund før varmgang, men likevel var tennpluggene tilsynelatende tørre. Så bensinen har tydeligvis gjemt seg godt igjen. Satt på lading og prøver igjen i morgen....
Forsøkte å starte, men måtte (igjen) avbryte pga varmgang i kontakten på torpedoveggen. Startmotoren gikk en god stund før varmgang, men likevel var tennpluggene tilsynelatende tørre. Så bensinen har tydeligvis gjemt seg godt igjen. Satt på lading og prøver igjen i morgen....
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975