Å hive ut en motor....
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Å hive ut en motor....
For de av dere som har fulgt med på Ulyd-tråden min (viewtopic.php?f=10&t=1146) vet dere at jeg har en bil med gåene veivlagere. Har vært i kontakt med Ski Motorservice som har sagt seg villig til å ta utfordringen. Selv skal jeg stå for "nedpilling" av motoren før levering av bil til Ski Motorservice. Tenkte å dokumentere prosessen her.
Planen er å bytte ut alt av foringer etc i samme slengen.
Et spørsmål: Er det mulig å la girkassa stå igjen i bilen mens motoren løftes ut, eller må denne løftes ut med motoren og monteres av etterpå? Har ikke fått hentet garasjejekken min ennå, så jeg har ikke fått sett ordentlig etter hvordan det ser ut.
Planen er å bytte ut alt av foringer etc i samme slengen.
Et spørsmål: Er det mulig å la girkassa stå igjen i bilen mens motoren løftes ut, eller må denne løftes ut med motoren og monteres av etterpå? Har ikke fått hentet garasjejekken min ennå, så jeg har ikke fått sett ordentlig etter hvordan det ser ut.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Je ville tatt av girkassen først, så blir det mer albueplass oppi der. Det går visst uten, men jeg jeg har ikek gjort det. Men jeg vil tro at blir nok mange C-moment for motoren og litt kunst med talje og heisemekanismen, for å få det til med girkassen på?
Kanksje noen her inne har gjort det?
Kanksje noen her inne har gjort det?
Re: Å hive ut en motor....
Har ingen erfaring med å hive ut en motor, men fikk på vårparten erfaring med skifting av girkasse.
Med rett verktøy bruker du nok ikke mer enn en times tid på å ta av girkassen. Hadde gjort det for å være på den sikre siden.
Med rett verktøy bruker du nok ikke mer enn en times tid på å ta av girkassen. Hadde gjort det for å være på den sikre siden.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Kan du si litt mer konkret om hva du skal gjøre og hva Ski Motorservice skal gjøre, altså arbeidsfordelingen?Rodtwitt444 wrote:Har vært i kontakt med Ski Motorservice som har sagt seg villig til å ta utfordringen. Selv skal jeg stå for "nedpilling" av motoren før levering av bil til Ski Motorservice.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Å hive ut en motor....
Går greit med girkassa på også. Ta av girspak, og speedometerwire, mellomaksel og løsne deretter de skruene som holder traversen bak. Eneste utfordringen er å få løftet høyt nok. Om en ser i manualen går den tilnærmet vertikalt opp og ned igjen. Vet ikke hvor lett det er å komme til de fire umbrakofestene som holder kassa til svinghjulskåpen om en skal løsne kassa først. Ser inmari trangt ut..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Å hive ut en motor....
Hei!
Jeg har tatt ut B16 motoren på min 57 mod. med girkassen på. Gjorde som Reodor beskriver her i tråden,jeg tok heller ikke av frontstykket på karosseriet. Hadde en jekk under kassen som jeg justerte etter hvert som jeg taljet opp motoren foran,da motoren som nevnt blir hengende bortimot loddrett når den er fri fra bilen. Ja,det er veldig veldig trangt å komme til umbrakoskruene på kassen
Lykke til
MVH
Ståle
Jeg har tatt ut B16 motoren på min 57 mod. med girkassen på. Gjorde som Reodor beskriver her i tråden,jeg tok heller ikke av frontstykket på karosseriet. Hadde en jekk under kassen som jeg justerte etter hvert som jeg taljet opp motoren foran,da motoren som nevnt blir hengende bortimot loddrett når den er fri fra bilen. Ja,det er veldig veldig trangt å komme til umbrakoskruene på kassen
Lykke til
MVH
Ståle
-
- Posts: 74
- Joined: Sat 23 Jun 2012 11:10
- Location: Grøa
Re: Å hive ut en motor....
Jeg tok ut motoren min i går uten å ta av gear kassa og det gikk kjempe fint, hadde ikke noen problemer heller
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Jeg skal strippe ned alt som sitter "utenpå" motorblokka; vannpumpe, forgasser etc. I praksis skrur jeg av alt jeg rekker/får til som kan kunne tenkes å være i veien for å løfte ut motoren, og leverer den så fra meg. Ski Motorservice skal stå for selve løftingen av motoren.445 wrote:Kan du si litt mer konkret om hva du skal gjøre og hva Ski Motorservice skal gjøre, altså arbeidsfordelingen?
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Et tips er å ta bilder av alle koblinger og merke med en liten fil eller noe. Merk gjerne koblingen mellom flensen på girkassa og mellomaksel også, mener det står noe om det i manualen, og skru ut speedometerwiren selv. Lett å miste noe der i farten. Skru også ut radiatoren da en ikke får ut motoren uten at denne er vekk når en ikke tar av frontstykket. Ha gjerne litt WD 40 på motorfestemutterne også. Når motoren er ute sjekker en motorfestene med "spett" for å se om det er noen sprekker i dem. Inne i bilen skrur en av den hylsa som holder fast girspaken til girkassa. Clutchoverføringen kan også være noe knot, og er i veien når ting skal ut. Ta bilde av mekanismen og skru i vei.
Lykke til
Lykke til
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Lurte litt på dette, syntes det så ut som om det var god nok plass, så jeg lot den stå. Bilen ble levert på Ski Motorservice i forgårs, jeg hentet "skroget" og satte det i vinteropplag i går. Ser de har skrudd ut radiatoren, så du har rett og jeg tok feil.Reodor57 wrote:Skru også ut radiatoren da en ikke får ut motoren uten at denne er vekk når en ikke tar av frontstykket.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Når skal motoren være ferdig?
Får du rapport om hva de finner ut?
Kan du få med de utskiftede delene slik at de kan fotograferes og legges ut på forumet?
Får du rapport om hva de finner ut?
Kan du få med de utskiftede delene slik at de kan fotograferes og legges ut på forumet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Har ikke fått noe dato for når de skal være ferdig, men jeg har signalisert til dem at det ikke er noen hast før på nyåret. De skal kalle meg inn til besiktigelse når motoren er nedmontert. Fotografier og omtale kommer.
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Det hørtes ryddig ut!Rodtwitt444 wrote:De skal kalle meg inn til besiktigelse når motoren er nedmontert.
Gleder meg til å se bilder og lese omtale.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
- Rodtwitt444
- Posts: 140
- Joined: Mon 29 Aug 2011 08:17
- Location: Ski
Re: Å hive ut en motor....
Endelig en liten oppdatering!
Ski Motorservice har nå slipt ned veiva, overhalt topplokket og boret opp motorblokken. Jeg fikk (omsider!) en invitasjon til å komme og inspisere delene før de satte sammen motoren igjen, men jeg er midt oppe i flytteprosessen, så jeg greide ikke å finne tida. Oljepumpa mi er sliten, men gjør jobben i overskuelig framtid - mener å huske at dette er praktisk talt umulig å få takk i nytt?
Avhengig av når garasjen min blir ferdig håper jeg på at bilen er på veien til 17. mai. (Årstall nevnes ikke!)
Ski Motorservice har nå slipt ned veiva, overhalt topplokket og boret opp motorblokken. Jeg fikk (omsider!) en invitasjon til å komme og inspisere delene før de satte sammen motoren igjen, men jeg er midt oppe i flytteprosessen, så jeg greide ikke å finne tida. Oljepumpa mi er sliten, men gjør jobben i overskuelig framtid - mener å huske at dette er praktisk talt umulig å få takk i nytt?
Avhengig av når garasjen min blir ferdig håper jeg på at bilen er på veien til 17. mai. (Årstall nevnes ikke!)
Andreas Rodtwitt
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Stolt eier av oldefars 444/34 LS 1957-modell, C-71975
Re: Å hive ut en motor....
Synd at du ikke fikk tatt en kikk og dokumentert herligheten.
Gleder meg til å se bilen på veien igjen, 17/5-20XX.
Gleder meg til å se bilen på veien igjen, 17/5-20XX.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen