Restaurering av PV 544 1959
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det viser seg at det er punktsveis på mine dører også og det ser ut til å være originalt. Det er et par punkt på sidene og i hjørnene.
Måtte finne fram igjen bunnen som var kappet vekk og der viser det tydelig at det er noen punkter.
Tror jeg allikevel vil vurdere om jeg skal bruke karosserikitt i falsen istedenfor punktsveis..
Måtte finne fram igjen bunnen som var kappet vekk og der viser det tydelig at det er noen punkter.
Tror jeg allikevel vil vurdere om jeg skal bruke karosserikitt i falsen istedenfor punktsveis..
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:57, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Du mener vel karosserilim? Kitt har jo liten styrke...
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja lim er vel riktig benevnelse. Er det noen som har erfaring med egnet produkt? Jeg bruker Hagmans karosserikitt i skjøter og denslags og denne limer også veldig godt, men (overflate) tørker altfor fort. Her trenger jeg noe som herder lit seint, iallefall noen timer før det skjer noe særlig.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Høres ut som det kan fungere til begge deler?Siffen wrote:Ja lim er vel riktig benevnelse. Er det noen som har erfaring med egnet produkt? Jeg bruker Hagmans karosserikitt i skjøter og denslags og denne limer også veldig godt, men (overflate) tørker altfor fort. Her trenger jeg noe som herder lit seint, iallefall noen timer før det skjer noe særlig.
Men karosserilim kan jo erstatte sveising på falsede deler. Litt usikker på om Hagmans er sterk nok?
Det fins spesielt karosserilim, men det er så lenge siden jeg har brukt det så jeg husker ikke navnet på det?
Kjøpte via Hellanor sin kjede.
Har også brukt Biltemas karrosserikitt, og det ble ikke så hardt når det tørket. Men usikkerheten hos biltema er at de bytter underleverandører på diverse, så hva som er bra akkurat i dag vet jeg ikke...?
Re: Restaurering av PV 544 1959
Har prøvd limstyrken til Hagmans karosserikitt og den er ikke veldig sterk, sitter godt på skjøter og lignende, men slipper når platene presses fra hverandre. Har sett litt på forskjellige 2K karosserilimer også, men ser at dette er beregnet for plater der limen skal være en del av styrken. Her skal den bare holde platen i stilling slik at døren blir stiv, falsen holder platen på plass. Jeg har også prøvd Biltema sin karosserikitt, men herder veldig seint og er ikke særlig sterk. Biltema har imidlertid en som heter BT Multibond og den herder ok og blir ganske sterk, slik at den er et godt alternativ. Nå har jeg imidlertid laget en prøve som er omtrent slik dørplaten er festet og brukt Tec7 til å lime med. Dette kan se ut til å være en god løsning. Har også gjort noen tester med å klemme falsen istedenfor å hamre den mot et mothold. Ved bruk av lim/fugemasse kan det se ut til at dette gir best resultat.
Ser at det noen ganger kan være lurt å ta en liten timeout slik at en slipper å gjøre ting om igjen eller får dårlige løsninger i forhold til korrosjon o.l. Da vil en også i tillegg kunne få gode råd i forumet .
Ser at det noen ganger kan være lurt å ta en liten timeout slik at en slipper å gjøre ting om igjen eller får dårlige løsninger i forhold til korrosjon o.l. Da vil en også i tillegg kunne få gode råd i forumet .
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 21:58, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Er litt skeptisk til slike produkter. Er det en snev av eddik i de, så ruster metall. Har holdt meg til Epoxyprodukter da de er 100% tette også over tid. Reservehjulsbrønnen på min Duett måtte byttes, men å punkte på ny var ikke helt enkelt da brønnen jeg hadde fått tak i var galvanisert. Stålet i gulvet var tildels helt og fint, og en punktsveising med galv stål kan fort brenne igjennom. Valget falt da på Epoksy, supersterk
Art.nr. 36-2421 fra Biltema. Denne har pastakonsistens og lang brukstid. Reservehjulsbrønnen ble da bare jekket oppunder bilen til limet herdet. Det er nå snart 5 år siden, og har etter hva jeg har sett er det ikke tegn til sprekker som antyder at ting er i ferd med å løsne. Her er det da limt galvanisert plate mot bart avfettet stål.
Art.nr. 36-2421 fra Biltema. Denne har pastakonsistens og lang brukstid. Reservehjulsbrønnen ble da bare jekket oppunder bilen til limet herdet. Det er nå snart 5 år siden, og har etter hva jeg har sett er det ikke tegn til sprekker som antyder at ting er i ferd med å løsne. Her er det da limt galvanisert plate mot bart avfettet stål.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja, en skal jo lytte til erfarne bilfolk og snu i tide. Jeg ser absolutt problemstillingen med korrosjon og tar meg en liten tur på Biltema. Ser at denne epoxyen (36-2421) har lang åpen tid og har antagelig de egenskapene jeg trenger. Resultatet kommer vi tilbake til etterhvert
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja, da var ene døren ferdig sveist. Limte dørplaten rundt kanten med epoxy supersterk fra Biltema. Denne var grei å jobbe med og ble som det står på boksen, supersterk.
Festet "spantet" inni døren før dørplaten ble tilpasset slik at kurven i døren ble riktig. Etter første gangs prøvemontering av platen så jeg at den ikke fulgte vertikal kurven på døren, hadde bare kurve i horisontalplanet og var helt plan andre veien. Løsninger var å legge platen mellom to planker og presse forsiktig slik at den fikk litt dobbelkrumming.
Festet platen utenpå den eksisterende med clecos og skar i kanten med 1 mm kutteskive på luftkutteren.
Etter tilpasningen ble epoxyen blandet og lagt i falsen på platen, denne hadde jeg klemt/hamret over en 2 mm plate slik at det skulle være plass til limen.
Jeg bruker intergrips i slike skjøter slik at avstanden blir riktig og platene ligger innbyrdes plant. Når platen var på plass og døren lå fint i falsen gav jeg den noen punkt i skjøten slik at den ikke skulle sige. Klemte deretter falsen litt hele veien med en sveisetang med påsveiste plater, men ikke mer enn at det fortsatt var litt klaring til limen. Døren ble så låst i døråpningen slik at den ikke skulle bli vinsk og fikk deretter tørke over natten.
Så var det sveising etter etter god beskrivelse på forumet med punkter først og deretter korte sveiser med påfølgende kjøling og hamring. Resultatet ble da ganske bra og da er det bare plass til litt tinn for å fylle ugjevnhetene. Det blir nok litt finsparkel også tilslutt, men det blir ikke i denne omgang.
Det blir ikke tinning før etter helgen så døren har fått litt midlertidig grunning slik at det ikke korroderer i sveisen.
Festet "spantet" inni døren før dørplaten ble tilpasset slik at kurven i døren ble riktig. Etter første gangs prøvemontering av platen så jeg at den ikke fulgte vertikal kurven på døren, hadde bare kurve i horisontalplanet og var helt plan andre veien. Løsninger var å legge platen mellom to planker og presse forsiktig slik at den fikk litt dobbelkrumming.
Festet platen utenpå den eksisterende med clecos og skar i kanten med 1 mm kutteskive på luftkutteren.
Etter tilpasningen ble epoxyen blandet og lagt i falsen på platen, denne hadde jeg klemt/hamret over en 2 mm plate slik at det skulle være plass til limen.
Jeg bruker intergrips i slike skjøter slik at avstanden blir riktig og platene ligger innbyrdes plant. Når platen var på plass og døren lå fint i falsen gav jeg den noen punkt i skjøten slik at den ikke skulle sige. Klemte deretter falsen litt hele veien med en sveisetang med påsveiste plater, men ikke mer enn at det fortsatt var litt klaring til limen. Døren ble så låst i døråpningen slik at den ikke skulle bli vinsk og fikk deretter tørke over natten.
Så var det sveising etter etter god beskrivelse på forumet med punkter først og deretter korte sveiser med påfølgende kjøling og hamring. Resultatet ble da ganske bra og da er det bare plass til litt tinn for å fylle ugjevnhetene. Det blir nok litt finsparkel også tilslutt, men det blir ikke i denne omgang.
Det blir ikke tinning før etter helgen så døren har fått litt midlertidig grunning slik at det ikke korroderer i sveisen.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 22:28, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Bedre presisjon enn ny bil. Dette blir supert!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Restaurering av PV 544 1959
Det er så gøy å lese slike fine beskrivelser. Dette blir skikkelig bra!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Restaurering av PV 544 1959
Meget bra! Ser ut som du unngikk bulker og store spenninger i plata.
Fint å se at det går framover!
Imponerende!
Fint å se at det går framover!
Imponerende!
Re: Restaurering av PV 544 1959
Ja da er jeg kommet litt videre på døren. Det er ikke så mye garasjetid nå før Jul, får ta det igjen siden, mulig jeg får tid til litt i romjulen.
Har lagt på litt tinn i sveisen, men hadde for lite og Gasolin hadde ikke på lager akkurat nå slik at det må jeg fortsette med etter nyttår. Ellers ser det ut til at fasongen på døren har holdt seg ganske bra.
Har laget maler for begge veier på døren, ser ut til at det er omtrent samme kurve hele veien både horisontalt og vertikalt.
Har lest litt på forumet angående grunning/sparkel oppå tinn, men er fortsatt litt usikker på hva som er beste måten for å få det til å sitte. Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med en anbefaling?
Jeg ser at der jeg har sprayet på midlertidig (rød) grunning så sitter denne dårlig der det er tinnet. Nå har jeg riktignok ikke rengjort veldig nøye, men det kan virke som om tinnet har litt fet overflate.
Har lagt på litt tinn i sveisen, men hadde for lite og Gasolin hadde ikke på lager akkurat nå slik at det må jeg fortsette med etter nyttår. Ellers ser det ut til at fasongen på døren har holdt seg ganske bra.
Har laget maler for begge veier på døren, ser ut til at det er omtrent samme kurve hele veien både horisontalt og vertikalt.
Har lest litt på forumet angående grunning/sparkel oppå tinn, men er fortsatt litt usikker på hva som er beste måten for å få det til å sitte. Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med en anbefaling?
Jeg ser at der jeg har sprayet på midlertidig (rød) grunning så sitter denne dårlig der det er tinnet. Nå har jeg riktignok ikke rengjort veldig nøye, men det kan virke som om tinnet har litt fet overflate.
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 22:31, edited 1 time in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Når tinnet er ferskt - uoksidert, vil jeg tro at epoxygrunning kan være bra eller best. Det biter som fy og er stabilt og praktisk talt vann- og lufttett, som er et poeng. Så kan man se om man kan gå videre med filler evt. sparkel om det er større ujevnheter. Sli det ser ut så er epoxy tingen, og filler resten før grunning og lakk?
Re: Restaurering av PV 544 1959
Jeg får teste litt med epoxygrunning før sparkel, det vil jo altid bli litt sparkel for å få siste finishen. I gamle dager greide de seg uten sparkel, men jeg tenke det blir for mye arbeid å få tinnet 100 %.
Ellers ser jeg når jeg blar litt tilbake i bildene at det nok ble i overkant mye rustsveising, men det er viktig å ligge litt i hardtrening før de store oppgavene. Jeg har en litt langsiktig plan om neste bilprosjekt, jeg håper å få tak i en P1800 som trenger litt stell. Slik at hvis noen kjenner en som kan være villig til å selge et slikt objekt er jeg veldig interessert. Tenkte det kunne være kjekt å ha en liten Volvo samling.
Legger ut noen flere bilder fra prosessen, legger ikke inn noe særlig med kommentarer, de fleste ser antagelig hva det er
Ellers ser jeg når jeg blar litt tilbake i bildene at det nok ble i overkant mye rustsveising, men det er viktig å ligge litt i hardtrening før de store oppgavene. Jeg har en litt langsiktig plan om neste bilprosjekt, jeg håper å få tak i en P1800 som trenger litt stell. Slik at hvis noen kjenner en som kan være villig til å selge et slikt objekt er jeg veldig interessert. Tenkte det kunne være kjekt å ha en liten Volvo samling.
Legger ut noen flere bilder fra prosessen, legger ikke inn noe særlig med kommentarer, de fleste ser antagelig hva det er
Last edited by Siffen on Sun 03 Nov 2019 22:57, edited 2 times in total.
Volvo PV 1959, B16A, ch. nr. 234527, Volvo P1800, 1964, ch. nr. 11048
Re: Restaurering av PV 544 1959
Takkar for fine inspirerende bilder!
Meget proff dette!
Meget proff dette!