Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Separate manifolder er nok helt klart en fordel. Det blir jo litt som med dobbel SU. Har du i tillegg satt på noe varmedeksel mellom manifoldene? Eller «reivet» inn eksosmanifolden?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Det fungerer greit med god fast luftstrøm fra kjølevifta, men jeg skal legge et varmeskjold i mellom også.445 wrote:Separate manifolder er nok helt klart en fordel. Det blir jo litt som med dobbel SU. Har du i tillegg satt på noe varmedeksel mellom manifoldene? Eller «reivet» inn eksosmanifolden?
Har sett på noe fra Biltema, men jeg må finne ut en festemetode.
Det ble litt bremser i går, pumpene gikk tregt, selv om jeg hadde dette fra hverandre for to år siden. Man kan snakke om at ting "står eg i hel".
Last edited by Torbo2 on Mon 28 May 2018 19:54, edited 1 time in total.
Re: Torbo2s Duett
Jeg overhalte og byttet bremsevæske på min Fiat i fjor sommer. Etter en lang vinter på låven låste bremsene seg på vei hjem og bremsevæska hadde blitt mørk. Kan det være forskjell på bremsevæsker? Har brukt Biltemas, men vurderer nå en ny når jeg må ta bremsene igjen i morgen. Ingen Østfoldtur på meg lørdag (Reklingholm) da bilen skal vises på EU på mandag..Torbo2 wrote: Det ble litt bremser i går, pumpene gikk tregt, selv om jeg hadde dette fra hverandre for to år siden. Man kan snakke om at ting "står eg i hel".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Torbo2s Duett
Tør ikke nevne navn, men den som selges i litervis to bra pris har jeg sluttet å bruke for flere år siden. Skulle nesten tro et var syre i den?
Mulig at det var den jeg brukte resten av for lenge siden i "godt håp"( (ikke langt fra deg? - he he), men uansett bremsestemplene gikk tregt.
Lurer på å sette inn fast ankerbolt nede, som på Amazon, for å få mer stabile bremser?
Pedalen kan bli tyngre, men man bremser jo ikke hele tiden...
Nå var det bobilen som fikk redusert spenningefallet med 0,3 -0,4 volt bak til forbruksbatteriene som er nye, ogs de skal ikke sultefores.
Fetet opp ladekablene med 25 mm2 kabel mellom framme og bak til skillereleet som er i hovedboksen. Ny jording også med samme kvadrat. Før var det en sliten 6 mm2 kabel. Skrekk og gru...
To x 115 amperetimer bør holde for meg som ikke eri ro mer enn et par dager på samme sted...
Har forresten solcelelpanel som vedlikerholder med ca 13,1 - 14,1 volt.
Kanskje mer også, men jeg har ikke målt så mye.
Det ene forbruksbatteriet ville forresten ikke ta imot så mye strøm, og da jeg forsøksvis ladet det, så ble det bare varmt og syra ville ikke slippe cellene inni der. Så det kan jeg vel reklamere på? Det er ikke mer enn 8-10 år +?
Det andre tilleggsbatteriet fr biltema som ble satt inn for fire år siden var like friskt, men jeg ser om jeg kan bruke det i Duetten? Det andre er litt svakt..
Det var ikke overdrevet mye vann på det verste batterietheller, så jeg må ta noe av skylda.
Det var tilbud på Mekonomen Sønnak/Exide 115 Aht til 1600 kroner, mot normalt 2800.
Så den dagen jeg handlet tjente jeg altså 2400 kroner uten anstrengelser.
Men de gikk med hos Biltema like ved rett etterpå!
Handlet med Duetten i dag, og en svenske jeg traff (han traff meg, rettere sagt) kunne fortelle at de hadde slike biler på jobben for mange år siden, og han hadde kjørt utallige km med Duett. Hyggelig det.... Han hadde jobbet i Vattenfall...
Mulig at det var den jeg brukte resten av for lenge siden i "godt håp"( (ikke langt fra deg? - he he), men uansett bremsestemplene gikk tregt.
Lurer på å sette inn fast ankerbolt nede, som på Amazon, for å få mer stabile bremser?
Pedalen kan bli tyngre, men man bremser jo ikke hele tiden...
Nå var det bobilen som fikk redusert spenningefallet med 0,3 -0,4 volt bak til forbruksbatteriene som er nye, ogs de skal ikke sultefores.
Fetet opp ladekablene med 25 mm2 kabel mellom framme og bak til skillereleet som er i hovedboksen. Ny jording også med samme kvadrat. Før var det en sliten 6 mm2 kabel. Skrekk og gru...
To x 115 amperetimer bør holde for meg som ikke eri ro mer enn et par dager på samme sted...
Har forresten solcelelpanel som vedlikerholder med ca 13,1 - 14,1 volt.
Kanskje mer også, men jeg har ikke målt så mye.
Det ene forbruksbatteriet ville forresten ikke ta imot så mye strøm, og da jeg forsøksvis ladet det, så ble det bare varmt og syra ville ikke slippe cellene inni der. Så det kan jeg vel reklamere på? Det er ikke mer enn 8-10 år +?
Det andre tilleggsbatteriet fr biltema som ble satt inn for fire år siden var like friskt, men jeg ser om jeg kan bruke det i Duetten? Det andre er litt svakt..
Det var ikke overdrevet mye vann på det verste batterietheller, så jeg må ta noe av skylda.
Det var tilbud på Mekonomen Sønnak/Exide 115 Aht til 1600 kroner, mot normalt 2800.
Så den dagen jeg handlet tjente jeg altså 2400 kroner uten anstrengelser.
Men de gikk med hos Biltema like ved rett etterpå!
Handlet med Duetten i dag, og en svenske jeg traff (han traff meg, rettere sagt) kunne fortelle at de hadde slike biler på jobben for mange år siden, og han hadde kjørt utallige km med Duett. Hyggelig det.... Han hadde jobbet i Vattenfall...
Re: Torbo2s Duett
Så fikk jeg sydd og montert nytt setetrekk - endestykke på camperen. Det gamle var slitt.
Skai (skinn) sydd på med kraftig tråd på en Husqvarna-maskin som er bunnsolid. Satte den i lavgir for å få god kontroll på stingene.
Skai (skinn) sydd på med kraftig tråd på en Husqvarna-maskin som er bunnsolid. Satte den i lavgir for å få god kontroll på stingene.
Re: Torbo2s Duett
Det ble da lekkert! Flott med lavgir på symaskinen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Det lavgieret liker jeg. Det reduserer hastigheten fem ganger ned og gir tilsvarende effekt x5.445 wrote:Det ble da lekkert! Flott med lavgir på symaskinen.
Samtidig kan jeg lett kontrollere stingene og få fart nok om jeg vil ved å kjøre "full gass".
Det sparer varmeutvikling i pedalen også, om det betyr noe...?
Buen til venstre skal være der, og var slik, men ikke sikkert det hadde vært nødvendig å ha den?
Re: Torbo2s Duett
Litt lite Volvo i det siste, men holder på med en B4B-motor. Originalen var oppborret til maks og var i tillegg slitt 0,3 mm. Så det var det. Vurderte å borre opp til B16-diameter, men det var bare 4 mm godstykkelse igjen i sylindrene, så det skar seg. Sjekket ut en annen fra en 53-modell, men der var oljekanalene annerledes og med en annen kamaksling. Den var moden for boring. Skulle hatt tak i en B4B hvor det kun trengs honing, da stemplene er så forferdelig dyre! Har en på hånd, men den er langt unna.....
Så i mellomtiden tok jeg en runde på VW Camperen, som skal til EU-kontroll snart. Der fant jeg rust i traversen eller frontstykket på begge sider. Det var nok laget av billigstål, da det var mye rust på hver side. Den delen frontstykket satt mot var ikke rustet, og det var tydelig av en annen materialkvalitet, da dette ligger inntil hverandre i på samme sted. Mistenkte at de hadde fått tak i noe fra en konkurrerende tysk bilprodusent, som er kjent for å ruste. Men jeg skar ut og lagde nye deler til hver side, nærmest på frihånd, da forhandleren var utsolgt på slike deler (he he)... Fort å gæli, kan man si, men så er dette usynlig bak støtfangeren og det viktigste er jo at det er tett, slik at ikke "rustjegerne" på EU begynner å bry seg. Og så er dette en bruksbil. På en veteranbil av type Volvo ville jeg nok brukt to dager på jobben? Hadde også lekkasje på eksosanlegget framre del. Helt merkelig, da jeg fikset det for fem år siden? Det var nok også laget av billigstål det jeg satte inn? - omgivende deler var rustfritt! Men så gjorde jeg også noe forferdelig, slagloddet et styreservorør! Ville ikke vente på å bestille nytt, da det lakk. Nå ble det tett. Brukte den fine Castrolin messing slaglodden, som jeg har brukt i årevis. Den fløyt så pent ut av det var nesten et mirakel. Bygde opp et tykt lag og hvis det begynner å lekke må det være noe mystisk!?
Vell vell godt å få tettet her og der... bygde opp fra bunn med en "bunnplate" - droppet de store runde luftehullene, og tror jeg får godt med beskyttelse inni likevel. På enden skal det to bolthull og festebolter Dette hjalp, syns jeg... Så i dag skal jeg slipe vekk overflaterust på resten, grunne med sinkgrunning (forsinke rusten) og så male med gammeldags god oljemaling av type kvalitetsmaling fra Star malingsfabrikk. Skipsmaling heter det visst? Den er seig og gir et godt beskyttende lag, på linje med epoxymaling fra BT. Brukte den på en jernport for mange år siden, og den sitter!
Så i mellomtiden tok jeg en runde på VW Camperen, som skal til EU-kontroll snart. Der fant jeg rust i traversen eller frontstykket på begge sider. Det var nok laget av billigstål, da det var mye rust på hver side. Den delen frontstykket satt mot var ikke rustet, og det var tydelig av en annen materialkvalitet, da dette ligger inntil hverandre i på samme sted. Mistenkte at de hadde fått tak i noe fra en konkurrerende tysk bilprodusent, som er kjent for å ruste. Men jeg skar ut og lagde nye deler til hver side, nærmest på frihånd, da forhandleren var utsolgt på slike deler (he he)... Fort å gæli, kan man si, men så er dette usynlig bak støtfangeren og det viktigste er jo at det er tett, slik at ikke "rustjegerne" på EU begynner å bry seg. Og så er dette en bruksbil. På en veteranbil av type Volvo ville jeg nok brukt to dager på jobben? Hadde også lekkasje på eksosanlegget framre del. Helt merkelig, da jeg fikset det for fem år siden? Det var nok også laget av billigstål det jeg satte inn? - omgivende deler var rustfritt! Men så gjorde jeg også noe forferdelig, slagloddet et styreservorør! Ville ikke vente på å bestille nytt, da det lakk. Nå ble det tett. Brukte den fine Castrolin messing slaglodden, som jeg har brukt i årevis. Den fløyt så pent ut av det var nesten et mirakel. Bygde opp et tykt lag og hvis det begynner å lekke må det være noe mystisk!?
Vell vell godt å få tettet her og der... bygde opp fra bunn med en "bunnplate" - droppet de store runde luftehullene, og tror jeg får godt med beskyttelse inni likevel. På enden skal det to bolthull og festebolter Dette hjalp, syns jeg... Så i dag skal jeg slipe vekk overflaterust på resten, grunne med sinkgrunning (forsinke rusten) og så male med gammeldags god oljemaling av type kvalitetsmaling fra Star malingsfabrikk. Skipsmaling heter det visst? Den er seig og gir et godt beskyttende lag, på linje med epoxymaling fra BT. Brukte den på en jernport for mange år siden, og den sitter!
Re: Torbo2s Duett
Ser at du har nok å henge fingrene i.
Godt å få lappet på Camperen før den blir for ille. Synd at B4B var dårligere enn forventet. Sånt skaper masse ekstra arbeid og tiden/timene flyr fort.
Godt å få lappet på Camperen før den blir for ille. Synd at B4B var dårligere enn forventet. Sånt skaper masse ekstra arbeid og tiden/timene flyr fort.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Torbo2s Duett
Prøver å gjøre det så billig og bra som mulig for eieren, men jeg skal sjekke ut en annen motor som forhåpentligvis er godt innenfor ang. slitasje, så honing og nye stempelfjærer blir bra.445 wrote:Ser at du har nok å henge fingrene i.
Godt å få lappet på Camperen før den blir for ille. Synd at B4B var dårligere enn forventet. Sånt skaper masse ekstra arbeid og tiden/timene flyr fort.
Borring kunne gått, men med de prisene på stempler og en ektra blokk, kan jeg ikke forsvare utgiftene. Blodpris på slike stempler! Tenker at jeg må gjøre det slik jeg ville gjort om det var min bil og motor.
Siden dette ikke haster, så bruker jeg litt tid på prosjektet, og tar litt om litt.