"Blåmann skal ha ny lakk"
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Nei, men den har sikkert blitt kjørt med det en gang i tiden . Ser frem til å få den hjem igjen..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Nå begynner ting å ta form. Hele bilen er nå lakkert . Blir henting i påsken.
Skal bli godt å få den tilbake og samlet. Igjen.1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Vakkert! Gratulerer!
Endelig!
god plass til kjettinger også...
Om det ikke blir for meget, så kan du få et godt tips.
– lag opp noen zinkskiver til skjermboltene, så blir bilen evigvarende!
Jeg gjorde det på PV-en og til dels Duetten.
jeg klippet opp mange sinkbiter og borret 8 mm hull i dem, og satte en bolt igjennom så jeg satte i dreiebenken. Så fikk jeg ca 20 sinkskiver 20 mm i ytterdiameter. Det fungerte... Og fungerer trolig kjemisk i mange år...
Kan jo også bruke blikksaks, for dem son ikke har dreiebenk.
Endelig!
god plass til kjettinger også...
Om det ikke blir for meget, så kan du få et godt tips.
– lag opp noen zinkskiver til skjermboltene, så blir bilen evigvarende!
Jeg gjorde det på PV-en og til dels Duetten.
jeg klippet opp mange sinkbiter og borret 8 mm hull i dem, og satte en bolt igjennom så jeg satte i dreiebenken. Så fikk jeg ca 20 sinkskiver 20 mm i ytterdiameter. Det fungerte... Og fungerer trolig kjemisk i mange år...
Kan jo også bruke blikksaks, for dem son ikke har dreiebenk.
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Sink er bra. Like viktig er det å få det tett . Vann har en lei tendens til å trenge inn over alt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Ja, den trutner vel ikke som en trebåt...Reodor57 wrote:Sink er bra. Like viktig er det å få det tett . Vann har en lei tendens til å trenge inn over alt.
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Da var Blåmann tilbake i hobbyrommet . Skrapte ut asfaltplatene i dag. På høy tid da det var en del overflaterust under. Malt over med en blanding av 50%Owatrol og 50%Bengalakk blandet i bilens farge. Ble ikke ille, så får vi se hvor fort det tørker..
Bare å vente her...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Malingen vil ta noen døgn på å tørke, så da blir det å gå på det som mangler av andre ting. Tenkte å få overhalt kingboltene i dag. De har ikke slakk sideveis men i høyderettning, så det tyder på at lageret i bunnen har satt seg. I tillegg er lokkene i hver ende ikke helt tette. Masterpumpa ser jeg også lekker noen dråper, så tar den også om jeg rekker. Nå er det først påskelabyrinten på radio .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Første Kingbolt klar. Bolten og foringene var ok, selv om den ene var snudd med smørespor feil vei. Utslitte shims oppe og lager montert feil vei nede har nok gjort sitt for slitasjen.
Fikk tatt begge sider i dag, men tok litt lengre tid enn antatt da foringene på venstre side var skadet. Hadde vært rust på kingbolten som gjorde at den ene foringen ikke var hundre. I tillegg var foringen montert feil. Nye foringer må brotsjes etter montering, og det tar tid.
Så er det bare å montere hærligheten tilbake på plass . Husk å fette opp.om lokkene lekker er det lettere å fikse dette i skruestikka enn på bilen i etterkant.Fikk tatt begge sider i dag, men tok litt lengre tid enn antatt da foringene på venstre side var skadet. Hadde vært rust på kingbolten som gjorde at den ene foringen ikke var hundre. I tillegg var foringen montert feil. Nye foringer må brotsjes etter montering, og det tar tid.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Ny masterpumpe på plass, motor renset innvendig i kjølekanaler og et siste strøk med Bengalakk inne i bilen ble gårsdagens fasit. I dag er det tørk og barnebarn på tapetet. Tørk gjør seg selv så da kan jeg konsentrere innsatsen på barnebarn .
Neste blir nye lydmatter innvendig og se på fotbryteren til lyset. Var lite lys på bilen da den ble demontert, så mistenker denne bryteren som står i hjulspruten med ledningene ut på toppen!!
Ved skifte av masterpumpe oppdaget jeg hvor viktig det er å ha noe å varme opp med. To bolter sitter direkte i pumpen og en går tvers igjennom. 6mm bolter tåler ikke all verden. Gløder en dem løsner de lett. Viktig også å gløde kobberpakningene på enden før de monteres igjen for at det skal bli tett.Neste blir nye lydmatter innvendig og se på fotbryteren til lyset. Var lite lys på bilen da den ble demontert, så mistenker denne bryteren som står i hjulspruten med ledningene ut på toppen!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Gøy å følge med på alt du legger ut. Fint at du tar deg tid midt i en travel periode. Lykke til videre.
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Kan jo være nyttig for noen . Siden forumet også er søkbart kan det være en måte å få med seg flere inn via Google . Skulle selvsagt ha lagt ut filmer på YouTube, men da skal man ha riktig god tid. I dag er det montering av gummilist på bakluka og å sette inn bakvinduet som står for tur. Fikk montert frontboksen i går, så da er det bare å fylle på med ny kjølevæske etter at radiatoren er på plass. Bakluka har fått seg litt Owatrol i falsen så den må tørke litt før montering.
Monterer også en type lydmatter som består av asfalt og aluminium. Litt lik Dynamat, men er Biltema sin utgave. Forhåpentligvis gir det grei nok effekt.
Etter det er det bare å bestille flere deler fra Jørgenrud . Alltid noe en glemmer, eller som går i stykker når en demonterer. Ikke minst gjelder det gummidetaljer og detaljer på dørene. Listene på siden blir det siste jeg monterer etter at skjermer og dører er på plass. Er så lite som skal til for at det ikke ser pent ut. På torpedo,dører og sider må de også tettes. Er de da montert og litt feil plassert, får en ikke flyttet på dem etter noen dager. Jeg brukte akryl på Duetten, og det fungerte bra:-). Helt tørt på innsiden. Fyllte godt opp på hvert klips før montering.
Monterer også en type lydmatter som består av asfalt og aluminium. Litt lik Dynamat, men er Biltema sin utgave. Forhåpentligvis gir det grei nok effekt.
Etter det er det bare å bestille flere deler fra Jørgenrud . Alltid noe en glemmer, eller som går i stykker når en demonterer. Ikke minst gjelder det gummidetaljer og detaljer på dørene. Listene på siden blir det siste jeg monterer etter at skjermer og dører er på plass. Er så lite som skal til for at det ikke ser pent ut. På torpedo,dører og sider må de også tettes. Er de da montert og litt feil plassert, får en ikke flyttet på dem etter noen dager. Jeg brukte akryl på Duetten, og det fungerte bra:-). Helt tørt på innsiden. Fyllte godt opp på hvert klips før montering.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
I dag fikk jeg tatt en ting som har irritert meg lenge. Limet på de tynneste asfaltplatene fra Biltema holder ikke mål. Egentlig ingen av variantene ser det ut til. Disse hadde løsnet delvis og lagt seg oppå taktrekket. Ikke lekkert når taktrekket er nytt.. Hadde kjøpt nytt verktøy til formålet fra Jørgenrud. Biltema sitt bare knakk under litt press. Fikk lirket trekket løs på begge sider samt at jeg løsnet snora som går rundt bakvinduet og ender opp i koffertrommet med to kroker. Fikk skavet av asfaltplatene med en tynn metallplate. Det satt selvfølgelig fast på de mest utilgjengelige stedene.. Egentlig en grei jobb når rutene allikevel er ute. Fikk taktrekket tilbake på plass sånn noenlunde. Får håpe det trekker seg litt sammen selv om dette er av stoff. Bakrute og frontrute kom deretter på plass sammen med list til koffertlokket og selve koffertlokket. Begynner å ligne på noe nå. Tenkte å hente panseret i morgen. Lettere å tilpasse det uten skjermene montert.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Ser jeg ikke har lagt inn bilde av støydempingen.
Og sånn skal det bli
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: "Blåmann skal ha ny lakk"
Da begynner det å ligne bil igjen. Skjermene er på. Fant en brukbar måte å få kederlister på også. Fester skjermen med alle boltene slik at det er et par tre mm gap mellom karosseriet og skjermen. Klipper et 10mm "spor" til bolten i listen slik at jeg bare kan tre kederlisten på. Deretter fyller jeg på med sort karosserikitt på begge sider av listen og skrur ting på plass. Etterpå blir det å tette fra baksiden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").