Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
User avatar
445
Posts: 5814
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 » Mon 25 Dec 2017 23:32

Gledelig jul!
Lite skruing i juledagene, men jeg skal snart oppdatere egen tråd med hva jeg har gjort de siste ukene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sat 30 Dec 2017 16:47

445 wrote:Gledelig jul!
Lite skruing i juledagene, men jeg skal snart oppdatere egen tråd med hva jeg har gjort de siste ukene.
Spennende.... Godt nyttår!

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sat 30 Dec 2017 16:48

Reodor57 wrote:Stille? Det klør i fingrene og koker inhodet, men en får knapt lagt ned gaffelen før det er ny runde med mat. Burde hatt fri to uker etter jul for å ta igjen det tapte! Hyggelig med familie, men det tar sånn tid.. Hehe. Nei Torbo2, det er ikke alle som får skru i jula serru, og det inkluderer bruk av mobil og PC. Så da blir det lite futt i forumet også. Jeg ønsker på skivebremser bak på Duetten. Har delene nå, men rør må tilpasses og kobles, så er litt tankevirksomhet for å gjøre det mest mulig plug and play. Liker ikke alle delene fra England heller. Litt for simple deksler bla.
Spennende med å få på skiver...
Hvilken type servo har du kjøpt til utstyret?

Godt nyttår! (om du ikek får tid til å svare)

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Sat 30 Dec 2017 17:15

Servoen er en hydraulisk styrt type. DVS at det er trykket fra masterpumpa som styrer servoen. Den monteres da på passasjersiden på torpedoveggen, da det er det eneste stedet hvor det er plass. Mener at P1800 har samme type servo.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sat 30 Dec 2017 23:27

Spennende! P1800 har også frittstående servo. Har overhalt noen sånne, og de er litt lunefulle i den minste sylinderen innvendig.

Men du har nok ny, erstanings-servo av nyere type. Det sies at de er jevnere. Kanskje lettere å lufte også?
Men slikt venner man seg til, så jeg skal overhale en til snart, men vet ikke om jeg skal bruke den selv?

Monterte en på min sønns Renault 4, som var svært tung p åpedalen, og den ble tre ganger lettere.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Sun 31 Dec 2017 00:30

På min duett blir alt nytt utenom masterpumpa. Den må modifisereres riktignok, men var ny når jeg satte i stand bilen.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Wed 10 Jan 2018 12:23

Jeg registrerte at en svenske fjernet bunnventilen i hovedpumpa ved overgang til skivebremser. Jeg spurte om hvofor, men har hittil ikke fått noe svar. Mulig at vedkommende er redd for at de lille resterende trykket kan medføre at kallipperne henger? Jeg har liten eller ingen tro på dette, da kallipere som fungerer klarer å returnere stemplene selv på grunn av vridningen i tetteringene i sylindrene. Men om noen har meninger eller erfaringe, kan det jo være greit å få klarhet?

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Wed 10 Jan 2018 12:28

Blir større mottrykk i bremserøret, og siden da dette trykket i dette tilfellet styrer bremseservoen vil jeg tro at det kan føre til problemer. Hadde ikke servoen vært der hadde det sikkert gått greit.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Tue 16 Jan 2018 00:31

Må vel planlegge littt?
https://www.youtube.com/watch?v=Z5nf-op ... e=youtu.be
Renault 4 Camping
i alle fall morsom sak...

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Fri 02 Mar 2018 22:24

Jobber med et topplokk nå.
Sjekker ut kompresjon Image
Tenker å slipe av 1,8 mm
K-kam i motoren
To SU

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Fri 02 Mar 2018 22:35

Hvordan blir det da med bensin? Blir du ikke avhengig av 98 oktan? Jeg har kjørt med 9,6 i komp og klart meg med 95 oktan.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sat 03 Mar 2018 00:12

Tror det skal går bra. Må se etter å tatt vekk litt rundt innsugsventilene?
Blir det lite må jeg ta mindre av toppen. Mulig jeg ender på 1,3-1,5 må måle mer nøyaktig med "plastelina"/kitt... Litt usikker på kompvolumet... men sjekker når jeg kommer nærmere utseende på komprommet?

Hadde 10,5:1 på Amazonen og da var det bra med 98 oktan. Med 95 oktan måtte jeg sette ned tenningen 2-3 grader, så det over 10:1 var derved til ingen nytte, da jeg helst ville kjøre på 95 oktan.
Vil ikke over 10, da dette er en motor som kan være slitt litt nedover også.. Og så får jeg skylda for at stempelfjærene knekker på grunn av høyt trykk.
Det at motoren får en K-kam gjør også sitt til at kompen må økes.
Strengt tatt bør tenningslurven også endres, mindre utslag på vektene, og kansje strammere fjær på den hardeste, eller begge?
På Amazonen måtte jeg redusere utslaget på fortenning, ala alufordelerne som er så ettertraktet. Brukte urvene fra en slik dat je satte opp min.

Litt prøve og fele må jo til for å optimalisere her...

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 » Sat 03 Mar 2018 09:54

Sikker på K-kammen. Jeg synes den går litt stotrete med denne. D-kammen er en som gir bedre bunndraget, men som har samme ytelse. Det sies at K-kammen er en økonomikam, og det kan forklare litt av støtte ingen på lave turtall. Den får litt lite suppe på lave turtall liksom. Føles som den går litt magert..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

automania
Posts: 59
Joined: Thu 06 Oct 2011 22:17
Location: Kongsberg

Re: Torbo2s Duett

Post by automania » Sun 04 Mar 2018 04:36

Hei har noen tenkt tanken og sette pa datastyrt tenning med triggerhjul og tenningssensor da kan du fa den tenningen du vil ha pa alle turtall.

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 » Sun 04 Mar 2018 12:58

Reodor57 wrote:Sikker på K-kammen. Jeg synes den går litt stotrete med denne. D-kammen er en som gir bedre bunndraget, men som har samme ytelse. Det sies at K-kammen er en økonomikam, og det kan forklare litt av støtte ingen på lave turtall. Den får litt lite suppe på lave turtall liksom. Føles som den går litt magert..
K-kammen løfter raskere enn D-kammen, og skal gi mindre overlapp og bedre bensinøkonomi og utslipp. Men den jeg hadde i Amazonen ble fortere utslitt! Så jeg gikk over til D-kam, og den holdt.
Ikke gode smøreforhold i B18/B20-motorene, så dette er jo et problem. Tror jeg har løst det på min med lettere løftere og smørespor.
Men de skal jeg sjekke ut etter noen flere km.

Her skal jeg ikek gjøre for mye, da det ene drar det andre med seg. Timene kan fly når alt skal tilpasses.

Gjør det vel slik at jeg slipper å mikke for mye med forgasser og tenning for å få motoren til å gå både pent og trekke godt.

Ang. innsprut så er nok det bra, men det krever sitt de også. Det er jo først og fremst dyrt, men bra så lenge det virker.
Det var jo innsprut som var Volvos trimløsning på B20-motorene, da det ga opptil 20 hk mer.

Men interessen for dette her er jo begrenset for vanlige veteranbiler.

Post Reply