Bytte kingbolter

Tråder som omhandler bremser, drivverk, huloppheng,osv
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

uttern wrote:Kan jeg banke litt på koppen med en hammer for å prøve å tette lekkasjen? Hvis dette ikke er tilrådelig er det da andre løsninger eller må kingbolter skiftes. Etter det jeg har forstått så er de ikke dårlige, men det blir de vel hvis fettet går ut på feil plass. Noen som har noen godr tips til løsning?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Hvis kingboltene ellers er bra, så gjelder det å få tettet lokkene i topp og bunn.
En løsning er å kjøpe nye lokk. En annen løsning er å forsøke å få de lokkene du har til å bli tette.
Lokkene er i utgangspunktet konvekse, og skal bare puttes på plass. Deretter skal de "slås flate", for da utvider de seg og setter seg fast i sporet.
Jeg regner med at dagens lokk ikke er så løse at du kan plukke dem ut uten å skade dem.
Med brukte lokk må du bruke hammer og en litt liten dor.
Du skal slå mange slag og jobbe deg i spiral fra sentrum og utover. Poenget er å slå på lokket slik at det utvider seg og setter seg godt fast.
Teorien bak dette er at når du slår/masserer metall så utvider det seg - og det er jo det du ønsker her.
Hvis du bare hadde "dræla" til med hammer så får du ikke samme utvidelseseffekten.

Legger ved to bilder. Her kan det se ut som om det er slått utenfor lokket også, men det er gjort av andre en gang i historien.
IMG_1692 - Kopi.JPG
IMG_1692 - Kopi.JPG (56.13 KiB) Viewed 6919 times
IMG_1693 - Kopi.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Bytte kingbolter

Post by uttern »

445 wrote:
uttern wrote:Kan jeg banke litt på koppen med en hammer for å prøve å tette lekkasjen? Hvis dette ikke er tilrådelig er det da andre løsninger eller må kingbolter skiftes. Etter det jeg har forstått så er de ikke dårlige, men det blir de vel hvis fettet går ut på feil plass. Noen som har noen godr tips til løsning?

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
Hvis kingboltene ellers er bra, så gjelder det å få tettet lokkene i topp og bunn.
En løsning er å kjøpe nye lokk. En annen løsning er å forsøke å få de lokkene du har til å bli tette.
Lokkene er i utgangspunktet konvekse, og skal bare puttes på plass. Deretter skal de "slås flate", for da utvider de seg og setter seg fast i sporet.
Jeg regner med at dagens lokk ikke er så løse at du kan plukke dem ut uten å skade dem.
Med brukte lokk må du bruke hammer og en litt liten dor.
Du skal slå mange slag og jobbe deg i spiral fra sentrum og utover. Poenget er å slå på lokket slik at det utvider seg og setter seg godt fast.
Teorien bak dette er at når du slår/masserer metall så utvider det seg - og det er jo det du ønsker her.
Hvis du bare hadde "dræla" til med hammer så får du ikke samme utvidelseseffekten.

Legger ved to bilder. Her kan det se ut som om det er slått utenfor lokket også, men det er gjort av andre en gang i historien.
IMG_1692 - Kopi.JPG
IMG_1693 - Kopi.JPG
Takk for raskt svar. Jeg må sjekke toppene litt bedre etter ditt svar. Legger ved noen dårlige bilder, men det kan nesten se ut som at de ikke er slått flate slik du skriver. ImageImage

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Flott at du la ut bilder, for da ser jeg at jeg må spesifisere en ting til: Før du begynner å slå på disse lokkene så må du skru ut smørenippelen. Ellers vil lokket sprette tilbake når du prøver å komprimere fettet. Fettet må altså kumme unnslippe ut gjennom hullet der smørenippelen har vært for at du skal få noe kraft på lokkene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Bytte kingbolter

Post by uttern »

Takk igjen. Får prøve meg litt fram en dag etter ferien.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by Reodor57 »

Hei

Når jeg overhaler kingboltene banker jeg lokkene helt flate nedi sporet. Viktig at de sitter godt nedi og at kanten på topp og bunn av kingboltspindler er rent og uten forurensninger. Bank lokkene flate. Begynn på midten og gå utover i flere omganger. Bruk gjerne en 8mm drivdor eller større. Ikke lag kjørnespor langs kanten. Det gør de ikke tette, men kan ødelegge spindelen. En annen viktig ting ved smøring er at bilen ikke står på hjulene når det fettes. Håper det var greit svar.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Bytte kingbolter

Post by uttern »

Takk for svar. Fint å ha slike fine hjelpere som dere. Alltid beredt til å stille opp for oss som ikke kan så mye.

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Hvordan går det med kingboltene?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
uttern
Posts: 66
Joined: Sun 03 Apr 2016 13:02
Location: Sola, Rogaland

Re: Bytte kingbolter

Post by uttern »

Ja de har jeg ikke fått sett på enda. Nå går tiden med til å bygge garasje til gamlebilen. Jeg kjøpte tilbake min første bil 57 mod som jeg hadde i 20 år før jeg solgte den. Etter nye 15 år kjøpte jeg den tilbake i mye bedre stand enn når jeg solgte den. Nå har jeg hatt den på ei løe i noen år, men nå sa kona min at vi måtte få den hjem:-). Kingbolter får vente til bilen er i hus og vinteren setter inn. Takk for at du spurte!

Sent fra min VKY-L29 via Tapatalk
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte kingbolter

Post by 445 »

Vi tåler noen garasjebilder også
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply