esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
esk1ld

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Men vi hadde en gammel boks med gul Simoniz i garasjen som var like full i alle år. Den ble kastet da det rustet hull i boksen og innholdet hadde størknet til en sprukken hard klump :-).
Voksen jeg benytter i dag er på samme måte, en gul sprukken hard klump i en liten metallboks. Dog uten rusthull, å ment å være slik :D

Reodor57 wrote:Du får spørre Lars Dankertsen hos Jørgenrud hva slags lakk det er benyttet. Han bør vite det. Tror også det er temmelig tykt lag med lakk på den da det er en del tilløp til "sig" etter hva jeg husker fra da jeg hadde den med til Oslo Motorshow.
Jeg vet forsåvidt hvilken lakk som er benyttet, har som sådan en skvett som fulgte bilen stående hjemme også. Men i.o.m. at jeg aldri har behandlet denne typen lakk før, så var usikkerhetsmomentet for stort til å ødelegge "festen"
(les: sesongen) ved å gjøre feil :wink:
Stemmer at det er en del tilløp til sig enkelte plasser, men ikke sikker på hvorvidt dette er fra nåværende lakk eller kan stamme fra det som ligger under, bl.a. "gulfargen" den hadde tidligere under restaureringen. Mye gammel moro på gammel bil :P
Last edited by esk1ld on Mon 22 May 2017 02:07, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Har nå også fått byttet ut "måkevingene" på siden av panser, samt 444-emblemet på dashbord. Nå er det 445-emblem alle tre plassene :) Skulle også fått tak i nye kromlister rundt front på panser, den er for tæret til at jeg klarer å "berge" den...

Image

På selveste nasjonaldagen så stilles det selvfølgelig opp med flaggpyntede biler. Er ikke feil skuta i bakgrunnen heller 8)

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:00, edited 1 time in total.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Flott bil på nydelig dag. Sundbåten i bakgrunnen?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Flott bil på nydelig dag. Sundbåten i bakgrunnen?
Ja vi var heldige med været! :) Det stemmer at det er sundbåten ja, det er "Framnæs". Bygd/satt i trafikk i 2012, og da som en tro kopi av den originale "Framnæs" som trafikkerte havnen i perioden 1916 - 1951.
Last edited by esk1ld on Mon 22 May 2017 02:06, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Nevnte jeg at bilen er polert? Bilen har fått vannskrekk! En liten "vannskrekk-test" (se video) hører alltids med ;)

(Videolink slettet)

I morgen, lørdag, går turen til Sunndalsøra. Der er det Vårtreff og veteranbilløp i regi av Indre Nordmøre Veteranvognklubb. Værmeldingene er også flotte, sol og 15 - 20 grader 8)
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:01, edited 2 times in total.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Det var rått! Nesten antistatisk. Om det nå skulle forville seg noe støv og møkk på den nå i ettertid er det da våre å spyle av den med vannslangen?
Tror jeg må ut å polere så snart det slutter å regne her.. :-D. God tur i dag.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Bilen ble helt nydelig, og pirker litt i samvittigheten til noen og enhver av oss.
Tror jeg skal bruke opp mine skvetter fra Autoglym før jeg bestiller noe annet, men nå vet jeg hvor jeg skal søke råd når skvettene tar slutt.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
esk1ld

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Det var rått! Nesten antistatisk. Om det nå skulle forville seg noe støv og møkk på den nå i ettertid er det da våre å spyle av den med vannslangen?
Tror jeg må ut å polere så snart det slutter å regne her.. :-D. God tur i dag.
Noe støv og møkk vil alltids feste seg, så såpe må vel fram i ny og ne. Men ja, stort sett skal det meste forsvinne nå med bare å spyle av (i allefall med litt forsiktig bruk av høytrykksspyler). Det er i allefall mye lettere å holde "rent og pent" for ettertiden når utgangspunktet er slik :)

445 wrote:Bilen ble helt nydelig, og pirker litt i samvittigheten til noen og enhver av oss.
Tror jeg skal bruke opp mine skvetter fra Autoglym før jeg bestiller noe annet, men nå vet jeg hvor jeg skal søke råd når skvettene tar slutt.
Det ser alltids litt bedre ut på bilder enn i virkeligheten også, så samvittigheten behøver ikke være så altfor dårlig :wink:
esk1ld

Post by esk1ld »

Man må få takke Indre Nordmøre Veteranvognklubb for vellykket arrangement i går, lørdag, på Sunndalsøra hvor årets Vårtreffen gikk av stabelen. Mye flott bil, herunder en god del Volvo PV, og et strålende vær! :)

KSU.NO har en liten artikkel om treffet: Strålende Vårtreff for veteranbiler i Sunndal

Image

Vi kom ganske tidlig, og fikk (etter å ha ventet med påmeldingen litt for å unngå å være helt først..) henholdsvis start nr. 9 og 10. Kl. 13:00 gikk startskuddet for veteranløpet med diverse poster underveis. Må tydeligvis skjerpe inn litt på diverse kunnskaper/ferdigheter, for det ble sånn halvveis med poengene underveis :lol:

En av de bilene som kom like etter oss, og parkerte rett ved var en flott 1939 Chevrolet pickup. Pratet litt med eieren, og det som var litt moro var at denne Chevrolet'en hadde hytte levert fra Kambo! :D

Image

På løpet fikk jeg godt selskap av Terje Holm som kartleser og assistent. Terje er også en ivrig og dyktig fotograf, og det ble derfor knipset noen bilder i fine og tidsriktige omgivelser langs løypen på løpet.

Image
(Foto: Terje Holm)
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:04, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Oppi all stas med flaggpyntet bil, knallvær og veterantreff så er det ikke bare en dans på røde roser...:roll: Sliter dessverre til tider voldsomt med fusking på bilen. Den går ikke rent på tomgang, og "skyter" med eksosen. Samtidig fusker den når underveis, særs ved belastning i 3. og 4. gir (oppleves til dels likt både for kald og varm motor).

Samtidig oppstod det en ulyd ("hvining" (høyfrekvent lyd)) på tur innover til Sunndalsøra i helgen. Den forandres i takt med endring av turtall, og er tilstede uavhengig om bilen er i gir eller i fri. Lyden er ikke konstant tilstede, men oppstår i hastigheter > 60 km/t etter en stund med kjøring (varm motor m.a.o.). Hvis jeg under fart når lyden oppstår trykker in clutchpedal, og ruser litt med motor ett par ganger, så hender det at lyden blir svakere og/eller forsvinner når clutchpedal slippes ut igjen.
Jeg har 3 forslag til syndere, som vil sjekke ut i samme rekkefølge, hvorav bendix-drev på starter er mitt første forslag. Kan det være at dette henger litt igjen, og at det derfor kan lønne seg å ta av starter for å smøre opp dette. Kan gjerne høre antydninger til dette ved startforsøk av motor også.
Nestemann på listen over mistenkte er vannpumpen. Den er regelmessig smurt, og skal nå straks få ny runde med grease. Intet unormalt merket på kjølingen (det fikk man i allefall testet skikkelig under småkjøringen i Sunndalen på helgens rebusløp under stekende sol).
Sistemann ut er dynamo? Andre forslag til hva det kan være? Jeg tror ikke det er kilereimen, denne virker til å være som den skal med korrekt tilstramming (uten at man skal utelukke den helt heller). Mistenker heller ikke hjullager eller lignende i drivverk i.o.m. at lyd forandres ved turtallsendring når bil er i fri, mens omdreininger på hjul etc. er likt/konstant.

Uansett, så må man prøve å få bukt med det meste innen kommende helgs tur til Flåklypa Grand Prix i Lom :|
esk1ld

Post by esk1ld »

Man kan ikke bare polere bil heller, det er også dags for litt generelt servicevedlikehold. Samvittigheten er dårlig for at man ikke rakk dette før helgens tur til Sunndalsøra, og oppgavene ble ikke akkurat færre etter siste tids "utfordringer" som har oppstått... Men dagene framover vil bli brukt til diverse servicearbeider i allefall, det fortjener bilen :)

Grunnet nevnte problemer med fusking, så ønsket jeg å se på diverse i forbindelse med tenning, drivstofftilførsel etc. Diverse bilder følger under (alle bilder er tatt før det eventuelt er utført noe rengjøring eller lignende).

Begynte med å åpne forgasser/flotørkammer, og her så det slik ut:

Image

Image

Har også åpnet glass på bensinpumpe, tatt ut sil og rengjort alt dette. Bensintank er drenert (bensinen som var igjen, var fylt på i desember i fjor) og denne så gullende ren ut. Kun antydninger til enkelte "flak" fulgte med ut. Fikk i samme anledning en antydning om hvor mange liter det er igjen på tanken når tankmåler viser temmelig null, samt at jeg fikk benyttet avtappet bensin til rengjøring av diverse deler. Aldri så gale at det ikke er godt for noe :D

Neste skritt var å ta ut alle tennpluggene. Disse så slik ut (i samme rekkefølge som de står i motor (forkant av motor til venstre)):

Image

Videre ble alle pluggledninger tatt av og sett på, disse så ganske bra ut. Lite eller ingen antydning til irr. Fordeler, rotor og fordelerlokk ble også demontert (bilder under). Grunnet kamp i Eliteserien på stadion like ved her, så kom jeg ikke så langt at jeg fikk smurt opp fordeler i dag. Vi får gå videre med det i morgen.

Image

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:07, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

I den avtappede bensinen ble luftfilter (ståltråd-type) rengjort. Det samme med ståltråd-filteret i "ventilasjonen" på lokket til toppdeksel.

Lokk til toppdeksel med tilhørende så slik ut før rengjøring:

Image

Etter:

Image

Begge ståltråd-filter er nå innsatt med tyntflytende olje, og henger foreløpig slik at oljen får renne godt av seg før montering igjen i morgen.
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:05, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Når det gjelder luftfilter og luftfilterboks, så er det et hull på motsatt kortside av filter (se bilde med rød ring). Jeg har stusset på dette tidligere, men det har liksom sklidd over i glemmeboken. Det ser ut til at hullet er borret. Etter hva mitt lille hode kan forstå så er det vel liten hensikt med luftfilteret når det er et slikt hull på motsatt side (samme side som luftfilterboks sitter over forgasser), da luften (og eventuelt rusk) får gå rett inn og med fri tilgang til forgasser?

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 13:05, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Først og fremst; Kjempefine bilder av fine biler og nydelig natur.
esk1ld wrote:Oppi all stas med flaggpyntet bil, knallvær og veterantreff så er det ikke bare en dans på røde roser...:roll: Sliter dessverre til tider voldsomt med fusking på bilen. Den går ikke rent på tomgang, og "skyter" med eksosen. Samtidig fusker den når underveis, særs ved belastning i 3. og 4. gir (oppleves til dels likt både for kald og varm motor).
Det er nok smart å starte med forgasser slik du har gjort. Ta ut dysene og blås gjennom. Du kan jo også sjekke at flottørventilen går lett og stenger som den skal.

esk1ld wrote: Samtidig oppstod det en ulyd ("hvining" (høyfrekvent lyd)) på tur innover til Sunndalsøra i helgen. Den forandres i takt med endring av turtall, og er tilstede uavhengig om bilen er i gir eller i fri. Lyden er ikke konstant tilstede, men oppstår i hastigheter > 60 km/t etter en stund med kjøring (varm motor m.a.o.). Hvis jeg under fart når lyden oppstår trykker in clutchpedal, og ruser litt med motor ett par ganger, så hender det at lyden blir svakere og/eller forsvinner når clutchpedal slippes ut igjen.
Jeg har 3 forslag til syndere, som vil sjekke ut i samme rekkefølge, hvorav bendix-drev på starter er mitt første forslag. Kan det være at dette henger litt igjen, og at det derfor kan lønne seg å ta av starter for å smøre opp dette. Kan gjerne høre antydninger til dette ved startforsøk av motor også.
Nestemann på listen over mistenkte er vannpumpen. Den er regelmessig smurt, og skal nå straks få ny runde med grease. Intet unormalt merket på kjølingen (det fikk man i allefall testet skikkelig under småkjøringen i Sunndalen på helgens rebusløp under stekende sol).
Sistemann ut er dynamo? Andre forslag til hva det kan være? Jeg tror ikke det er kilereimen, denne virker til å være som den skal med korrekt tilstramming (uten at man skal utelukke den helt heller). Mistenker heller ikke hjullager eller lignende i drivverk i.o.m. at lyd forandres ved turtallsendring når bil er i fri, mens omdreininger på hjul etc. er likt/konstant.
Vannpumpe og dynamo kan du enkelt eliminere ved å ta av vifteremmen. Du skal selvfølgelig ikke kjøre lenge med denne av. Hvis du først kjører til du hører at hviningen starter, så stopper og tar av remmen og kjører litt videre så bør du kunne høre om lyden er borte før motoren blir altfor varm.....

Har du vurdert utløserlageret til kløtsjen?
445

Post by 445 »

esk1ld wrote: Neste skritt var å ta ut alle tennpluggene. Disse så slik ut (i samme rekkefølge som de står i motor (forkant av motor til venstre)):

Image
Bildet var litt vanskelig å tolke (mulig at mine øyne er litt ufokusert), men er pluggene lengst til høyre mer sotete enn de til venstre?
Post Reply