Roger sin PV Sport!
Re: Roger sin PV Sport!
OBS! Foringene skal være tørre! Bevegelsene skal skje ved vridning av gummien og ikke ved glidning inni eller utvendig på foringene.
Og når man boltene på foringene skal skrus fast når bilen har normalbelastning og ikke når armene henger...!
Med det som utganspunkt vil bevegelsene skje ved vridning i gummien, uten slitasje, bare aldring av gummien.
dessuten er silikon noe "skitt" enten man bruker det her eller der!
Polyforinger skal visst nok smøres, men ikke de originale!
Og når man boltene på foringene skal skrus fast når bilen har normalbelastning og ikke når armene henger...!
Med det som utganspunkt vil bevegelsene skje ved vridning i gummien, uten slitasje, bare aldring av gummien.
dessuten er silikon noe "skitt" enten man bruker det her eller der!
Polyforinger skal visst nok smøres, men ikke de originale!
Last edited by Torbo2 on Thu 15 Sep 2016 17:39, edited 1 time in total.
Re: Roger sin PV Sport!
Reodor57 wrote:Håper du smurte polyforingene grundig. De kan ellers knirke noe helt grønnj....
Jeg er enig i at gode gammeldagse gummiforinger skal være tørre, og beveger seg ved vridning av gummien.Torbo2 wrote:OBS! Foringene skal være tørre! Bevegelsene skal skje ved vridning av gummien og ikke ved glidning inni eller utvendig på foringene.
Når det gjelder polyforinger klarer jeg ikke se for meg at de fungerer på samme måte. De er så stive at jeg ikke kan forstå at de kan vri seg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
De polyforingssettene jeg har kjøpt har hatt en liten tube med silikonfett vedlagt. Polyforinger har ingen fleksibilitet overhodet, så da må de smøres for ikke å knirke. De vil bevege seg på akselen som har minst diameter.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Fulgte ikke med fett når jeg kjøpte disse. Brukte vanlig grease når jeg smurte de.
Som Reodor er inne på, så vil de bevege seg på akselen, og mot skivene i enden. Vil tro det er der det vil knirke mest.
Som Reodor er inne på, så vil de bevege seg på akselen, og mot skivene i enden. Vil tro det er der det vil knirke mest.
Re: Roger sin PV Sport!
Går sikkert bra. Noen leverandører leverer med, andre ikke. Noen bruker siliconfett, andre lithium og atter andre kobberpasta. De skal ihvertfall bevege seg på akselen. noe annet ville få de til å sprekke. Rallybiler bruker ikke gummi eller polyforinger men aluminiumsforinger, og da skal jeg love deg at det høres inni bilen. Både hjul og motorstøy går der direkte inn i karosseriet. Men de tåler vesentlig større belastning fra hjul og bremser uten å forringe kjøreegenskapene. Setter en f.eks baneslicks på en vanlig bil river en forstillinga av bilen. Foringen tåler det ikke .
Dette blir bra .
Dette blir bra .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Roger sin PV Sport!
Forresten rart at ikke foringen sprekker og ryker på alle andre biler som har fastvulkede foringer!? Der er det bare gummien som vrir seg! Og de fleste holder mer enn 200 000 km.??445 wrote:Reodor57 wrote:Håper du smurte polyforingene grundig. De kan ellers knirke noe helt grønnj....Jeg er enig i at gode gammeldagse gummiforinger skal være tørre, og beveger seg ved vridning av gummien.Torbo2 wrote:OBS! Foringene skal være tørre! Bevegelsene skal skje ved vridning av gummien og ikke ved glidning inni eller utvendig på foringene.
Når det gjelder polyforinger klarer jeg ikke se for meg at de fungerer på samme måte. De er så stive at jeg ikke kan forstå at de kan vri seg.
Ja det er det som er oppskriften, og de er så små bevegelser innerst at de neppe vil sprekke. De sprekker lenge før i ytterkant hvor det ikke er vridning.
Men harde foringe skal smøres, men de knirker gjerne etter få år.
Last edited by Torbo2 on Thu 15 Sep 2016 17:41, edited 1 time in total.
Re: Roger sin PV Sport!
Nå begynner det å ligne på noe her....
Det var ganske mye spenn i fjærene, så jeg trengte noe å klemme de sammen med...
Har slike fjærklemmer som du henger på utsiden av fjæra, en på hver side for å komprimere med.
Men disse er det ikke plass til her. Så jeg dro innom biltema og handlet et annet spesialverktøy for å klemme sammen fjæra med:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000035732/
Den var genial i dette tilfellet:
Det var ganske mye spenn i fjærene, så jeg trengte noe å klemme de sammen med...
Har slike fjærklemmer som du henger på utsiden av fjæra, en på hver side for å komprimere med.
Men disse er det ikke plass til her. Så jeg dro innom biltema og handlet et annet spesialverktøy for å klemme sammen fjæra med:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000035732/
Den var genial i dette tilfellet:
Re: Roger sin PV Sport!
Dette blir knallbra.
Når du etterhvert monterer bremseslangene fast til traversen, så pass på at de er "vridd" slik at de ikke subber borti dekket ved fullt rattutslag.
Når du etterhvert monterer bremseslangene fast til traversen, så pass på at de er "vridd" slik at de ikke subber borti dekket ved fullt rattutslag.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Nja.. har en 2001 mod Volvo S60. Den hadde gått 160000 når jeg kjøpte den. Nå har den rundet 220000km. Har byttet bærebruene framme to ganger fordi de vulkede foringene har røket.Forresten rart at ikke foringen sprekker og ryker på alle andre biler som har fastvulkede foringer!? Der er det bare gummien som vrir seg! Og de fleste holder mer enn 200 000 km.??
Ja, det var et bra tips, som er fort gjort å glemme av.Når du etterhvert monterer bremseslangene fast til traversen, så pass på at de er "vridd" slik at de ikke subber borti dekket ved fullt rattutslag.
Har fått montert traversen på bilen i kveld med litt hjelp fra en snill nabo.
Men det gikk ikke å få traversen opp med begge de øvre bærebruene montert.
Det blir for smalt for å smette den over kanten nederst på rammevangene.
Så da var det bare å finne fram fjærspenneren igjen og løsne ene brua fra traversen.
Re: Roger sin PV Sport!
Da ble det tid til en prøvetur i kveld
Bilen er veldig tight og fin å kjøre nå.
Tror det hjalp en del med poly-foringene i de nedre bærebruene.
Justerte castervinkel slik at foringen nå står litt bak midten i åpningen på øvre bærebru.
Tror den kom lengre bak enn den var før, for styringen retter seg mye lettere opp etter sving nå. Bakdelen er at den er litt tyngre på rattet når en kommer lagt ut i rattutslaget.
Må vel uansett få utført en forstillingskontroll for å sjekke spissinga og camber.
Det smalt noe vederstyggelig ved høyre framhjul i en venstresving i et kryss når jeg var ute og kjørte i kveld.
Måtte stoppe og sjekke om noe hadde havarert skikkelig... kunne ikke se noe umiddelbart, og merket ingenting på egenskapene på bilen heller...
Satser på at det var fjæra som flyttet litt på seg...??
Bilen er veldig tight og fin å kjøre nå.
Tror det hjalp en del med poly-foringene i de nedre bærebruene.
Justerte castervinkel slik at foringen nå står litt bak midten i åpningen på øvre bærebru.
Tror den kom lengre bak enn den var før, for styringen retter seg mye lettere opp etter sving nå. Bakdelen er at den er litt tyngre på rattet når en kommer lagt ut i rattutslaget.
Må vel uansett få utført en forstillingskontroll for å sjekke spissinga og camber.
Det smalt noe vederstyggelig ved høyre framhjul i en venstresving i et kryss når jeg var ute og kjørte i kveld.
Måtte stoppe og sjekke om noe hadde havarert skikkelig... kunne ikke se noe umiddelbart, og merket ingenting på egenskapene på bilen heller...
Satser på at det var fjæra som flyttet litt på seg...??
Re: Roger sin PV Sport!
Bra jobba!
Re: Roger sin PV Sport!
Dette må være en skikkelig god følelse! Legg inn i kalenderen din at du om 3-4 bensinfyllinger tar en nøye sjekk på at ingen av boltene har løsnet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Roger sin PV Sport!
Ja, har allerede i kveld hatt en runde med ettertrekking av bolter.
Det nærmer seg nok sesongslutt her, så jeg får ta en ny runde til våren.
Det nærmer seg nok sesongslutt her, så jeg får ta en ny runde til våren.
Re: Roger sin PV Sport!
Hadde bilen på forstillingskontroll i dag.
Skjønner meg ikke helt på verdiene som sto på skjemaet jeg fikk fra verkstedet:
Caster Første Siste
Venstre 0 grader 01' 0 grader 18'
Høyre 1 grader 18' 1 grader 18'
Camber Første Siste
Venstre -0 grader 06' -0 grader 06'
Høyre 0 grader 36' 0 grader 36'
Spissing Første Siste
Venstre 0 grader12' 0 grader 09'
Høyre 0 grader 06' 0 grader 09'
Totalt 0 grader 18' 0 grader 18'
Betyr "første" før evt justering, og "siste" etter evt justering?
I så fall er det vel bare verdiene for spissinga som er forandret på.
Får vel dra innom og spørre i morgen
Bilen går ialle fall veldig bra på veien. Rett fram og ingen sporing.
Ble litt lettere på rattet.
MEN det som er så rart , er at etter verkstedbesøket så stikker den til høyre når jeg bremser
Litt småskummelt... det trekker litt i rattet, men bilen stikker til høyre selv om jeg holder i mot slik at rattet ikke beveger seg.
Kan hjulvinklene skape slike fenomener, eller må jeg fokusere på bremsene?
Bremsene var helt jamne og fine før forstillingskontrollen
Skjønner meg ikke helt på verdiene som sto på skjemaet jeg fikk fra verkstedet:
Caster Første Siste
Venstre 0 grader 01' 0 grader 18'
Høyre 1 grader 18' 1 grader 18'
Camber Første Siste
Venstre -0 grader 06' -0 grader 06'
Høyre 0 grader 36' 0 grader 36'
Spissing Første Siste
Venstre 0 grader12' 0 grader 09'
Høyre 0 grader 06' 0 grader 09'
Totalt 0 grader 18' 0 grader 18'
Betyr "første" før evt justering, og "siste" etter evt justering?
I så fall er det vel bare verdiene for spissinga som er forandret på.
Får vel dra innom og spørre i morgen
Bilen går ialle fall veldig bra på veien. Rett fram og ingen sporing.
Ble litt lettere på rattet.
MEN det som er så rart , er at etter verkstedbesøket så stikker den til høyre når jeg bremser
Litt småskummelt... det trekker litt i rattet, men bilen stikker til høyre selv om jeg holder i mot slik at rattet ikke beveger seg.
Kan hjulvinklene skape slike fenomener, eller må jeg fokusere på bremsene?
Bremsene var helt jamne og fine før forstillingskontrollen
Re: Roger sin PV Sport!
Så glad jeg blei nå da jeg så at det ikke bare er meg som ikke skjønner meg på det der.PV-Sport wrote: Skjønner meg ikke helt på verdiene som sto på skjemaet jeg fikk fra verkstedet:
Btw...Kjempefin bil du har der.
Ståle B.