Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Mon 05 Sep 2016 17:15

Sorry!! Ser nå at det er artikkelnummer 30623. Beklager.
Du kommer vel ikke til å kjøre om vinteren i saltslaps, så da er Hammerite sikkert helt fint.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Mon 05 Sep 2016 17:16

Hammerite er silikonmaling. Ikke noe annet sitter på det. Ville ikke brukt det på bart metall. Tjæreepoxy som en bruker på båter er bra, bare følg bruksanvisningen når det gjelder tiden for overmaling. Går det for lang tid sitter ikke malingen.
Ellers dersom den skal settes inn med "tecktyl" så har jeg god erfaring med sinkspray eller Arcanol under "tecktylen"
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Mon 05 Sep 2016 20:36

Da var elendigheten ute:

Image

Grøss! :cry:

Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Mon 05 Sep 2016 20:49

Farlig sprekk, men har sett de værre totalt sett. Sånn sett burde denne settes i stand av noen som kan det.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 » Mon 05 Sep 2016 22:55

Den var ikke pen!
Jeg ville sjekket tykkelsen på resten før jeg sveisa inn et nytt stykke.
Last edited by Torbo2 on Tue 06 Sep 2016 23:14, edited 2 times in total.

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Tue 06 Sep 2016 07:50

Dette blir godt å få ordnet.
Ta en runde med stålbørste, hammer og dor og sjekk "ramma" på bilen der traversen er festet.
Har satt et par sirkler på bildet nedenfor, men det er altså på ramma og ikke på traversen jeg anbefaler en sjekk.
På min var det rust der som jeg måtte gjøre noe med.
Travers.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Wed 07 Sep 2016 19:29

Har sjekket rammevangene, og de er helt fine der heldigvis.
Traversen blir grunnet med denne: http://www.jotun.com/no/no/b2c/products ... ht-hb.aspx

User avatar
445
Posts: 5813
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by 445 » Thu 08 Sep 2016 07:43

Den burde være bra!
Bare husk å ikke smør for tykt på der du skal sammenføye/skru.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Sun 11 Sep 2016 23:45

Her etter ett strøk med Jotun tokomponent epoksy- grunning. Den var ganske seig og tung å smøre på:

Image

Så to strøk med Jotun Easygloss. De hadde ikke svart, så det fikk bli mørkeblått. Denne var mye lettere å smøre enn grunninga:

Image

Bruene fikk seg også en omgang med avfetting og maling. Skal bytte det indre festet med foringer på disse.
Regner med disse skal monteres i senter av bærebrua? Ingen forskyvning i bilens lengderetning?

Image

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Mon 12 Sep 2016 15:45

Øvre bærearm monteres direkte i bærebrua. Ingen justering mulig her. Er det ikke slakk i foringene på denne er det liten vits i å bytte. Disse skal ha litt klaring for å få inn fettet så helt thight er de ikke før en presser inn fett.
Når det gjelder justering i lengderettning er det det yttre leddet som kan justeres. Jeg pleier å ha denne i midtstilling eller litt bakenfor alt etter hva som passer for bolten som skrues inn. Denne har også litt slakk for plass til fett. ERfaringsmessig er det innfestingen av nedre bærearm som blir slarkete. Både gummiforinger og nedre foring på kingboltarmen(Hjulspindelen). Denne armen er det som tar opp det meste av kreftene fra hjulene da fjæra også er montert på denne.
Polyforinger er de enkleste å bytte, men de må smøres godt for ikke å knirke.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Mon 12 Sep 2016 21:56

Har brukt kvelden til å bytte foringer i bærebruene.
De øvre var ganske greie å bytte, litt motstand var det når de nye foringene skulle skrus i.
De traff ikke helt i de gamle "gjengene" i bærebrua, men det gikk seg til.

Image

Foringene i de nedre bruene var overmoden kan man si :shock:
Nye polyforinger på plass. Glad jeg får låne pressa på verkstedet på jobb, med den var det en lek å presse inn de nye foringene :-)

Image

Torbo2
Posts: 4624
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Torbo2 » Tue 13 Sep 2016 14:37

Dette ble vakkert!

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Tue 13 Sep 2016 18:36

Håper du smurte polyforingene grundig. De kan ellers knirke noe helt grønnj.... Har hatt en bil hvor det var slurvet med smøringen og det var fryktelig. Måtte demontere alt og smøre opp på nytt for å få det stille. Ellers helt enig med Torbo2. Dette blir lekkert!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

PV-Sport
Posts: 251
Joined: Wed 16 Jul 2008 21:46
Location: Mosjøen

Re: Roger sin PV Sport!

Post by PV-Sport » Tue 13 Sep 2016 23:16

Ja, jeg sauset de godt inn med grease, men det tyter ut når en strammer muttrene. De er rimelig trange. Ser for meg at det kan begynne å knirke etterhvert ja... :-(

Har såvidt begynnt å montere i kveld. Skrudd fast øvre og nedre bærebruer til traversen.
Men jeg er litt i villrede på hvordan jeg skal få klemt sammen fjærene nok....?
Tror ikke det er plass til vanlige fjærklemmer.

Elers kan det se ut som det blir ei utfordring med de boltene som holder spindelen/navet ytterst på bærebruene. Stemmer ikke lenger med gjengene når jeg har hatt den nedre bærebrua fra hverandre.

User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 2887
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 » Tue 13 Sep 2016 23:26

Hei.
Det beste er å sette nedre bærearm fast i bærebrua til slutt. Da trenger en ikke fjærklemmer. Evt om en venter til brua sitter fast på bilen. Da er det bare å jekke den på plass. Nedre bolten på spindelen kan være litt vanskelig. Prøv med tvinge for å holde de to armene sammen. Håper du brukte silikonfett på foringene. Vanlig grease skal en ikke bruke på plast. Da kan de svelle.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"), 1978 Fiat 124 Spider USA utgave. Alle er biler som koser seg rundt 70.. (hhv km/t og miles/h) :-D. Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").

Post Reply