Hjelper absolutt på problemet du nevner, men er samtidig en nødvendighet ved skikkelig maskinpolering! Har selv erfart å komme med poleringsputen i full rotasjon (3-4k omdr.) ned på et panel (hjulbuelist) hvor maskeringen var fjernet. Lakken forsvant fort fra det punktet for å si det slik...Reodor57 wrote:Her gås det nøye til verks ja. Maskering i forbindelse med polering var også ny, men har vært inne på tanken de gangene jeg har brukt Turtle voks da den ofte legger igjen hvite tørkerester på steder en ikke kommer til.
Du skulle hatt deg en "quick detailer-spray" for å fjerne voksrester slik som du nevner, kombiner det med en dertil tilhørende kost/pensel på "utilgjengelige" steder og det er utrolig hva du får fjernet
Selv tok jeg bilpleiekurs over ett par dager gjennom ScandicShine for noen år tilbake siden. Det ga mye lærdom, og Kambo-pickup'n vil nok også dra litt fordeler av dette. På dette nivået er vel også begrepet bilpolering erstattet av det mer moderne detailing.
Når det gjelder maskering, så ser det gjerne slik ut når bilen er vasket, tørket, maskert og klar for selve "maskinpoleringen";

Halve moroa med slikt er når man ser resultatene man kan få utav det. Alt etter hvor "hardt" man ønsker å gå til verks, så er det ufattelig man kan få korrigert på lakken. Neste steg blir å lære seg våtsliping av lakken.
Under et eksempel fra A-stolpen på min brors Audi, hvorav nedre del er korrigert, mens øvre del er ubehandlet. Begrepet vaskeriper får ny betydning, og bilene blir flotte å se til når alle slike mikroskopiske riper er borte. Dessverre har Kambo-pickup'n fullt av slikt, og samvittigheten er dårlig for at man ikke har fått tid til å gjøre noe med det. Men man har mer eller mindre bestemt seg for å "nyte" denne sesongen med bilen, så får man ta det igjen senere

Jeg også har lekt med tanken på kapell, og bilen har faktisk hatt dette en gang i tiden!Reodor57 wrote:Ellers har jeg vært litt i tenkeboksen igjen og forsøkt å erindre hvordan pickup så ut når de var i bruk. En ting som da datt ned i hodet på meg var at de ofte hadde presenning, eller et presennings-kapell på planet for å holde det de fraktet tørt. Fordelen med kapellet var at det kunne åpnes i sidene også slik at bare taket var fast når det var montert. På din ville det holdt med en stang i hvert hjørne. Om en så lager flatt tak eller med møne er jo opp til en selv. Kapell-presenning er jo også en form for lastsikring. Om en bytter ut noen muttere med øyemuttere eller kroker på undersiden av planet vil en jo også ha muligheter for å surre lasten. Dette var tidstypisk. Bare i dag en har innvendige nedfeldte surreringer.
Sitat fra en av tidligere eiere;
"Den første sommeren jeg hadde den bodde jeg på den i ferien. Den hadde da fått kapell som stammet fra en VW dobbeltkabin og var lett å tilpasse."