esk1ld's AKF Kambo pickup

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Post Reply
esk1ld

Re: esk1ld's AKF Kambo pickup

Post by esk1ld »

Reodor57 wrote:Her gås det nøye til verks ja. Maskering i forbindelse med polering var også ny, men har vært inne på tanken de gangene jeg har brukt Turtle voks da den ofte legger igjen hvite tørkerester på steder en ikke kommer til.
Hjelper absolutt på problemet du nevner, men er samtidig en nødvendighet ved skikkelig maskinpolering! Har selv erfart å komme med poleringsputen i full rotasjon (3-4k omdr.) ned på et panel (hjulbuelist) hvor maskeringen var fjernet. Lakken forsvant fort fra det punktet for å si det slik...
Du skulle hatt deg en "quick detailer-spray" for å fjerne voksrester slik som du nevner, kombiner det med en dertil tilhørende kost/pensel på "utilgjengelige" steder og det er utrolig hva du får fjernet ;)
Selv tok jeg bilpleiekurs over ett par dager gjennom ScandicShine for noen år tilbake siden. Det ga mye lærdom, og Kambo-pickup'n vil nok også dra litt fordeler av dette. På dette nivået er vel også begrepet bilpolering erstattet av det mer moderne detailing.
Når det gjelder maskering, så ser det gjerne slik ut når bilen er vasket, tørket, maskert og klar for selve "maskinpoleringen";

Image

Halve moroa med slikt er når man ser resultatene man kan få utav det. Alt etter hvor "hardt" man ønsker å gå til verks, så er det ufattelig man kan få korrigert på lakken. Neste steg blir å lære seg våtsliping av lakken.
Under et eksempel fra A-stolpen på min brors Audi, hvorav nedre del er korrigert, mens øvre del er ubehandlet. Begrepet vaskeriper får ny betydning, og bilene blir flotte å se til når alle slike mikroskopiske riper er borte. Dessverre har Kambo-pickup'n fullt av slikt, og samvittigheten er dårlig for at man ikke har fått tid til å gjøre noe med det. Men man har mer eller mindre bestemt seg for å "nyte" denne sesongen med bilen, så får man ta det igjen senere ;)

Image

Reodor57 wrote:Ellers har jeg vært litt i tenkeboksen igjen og forsøkt å erindre hvordan pickup så ut når de var i bruk. En ting som da datt ned i hodet på meg var at de ofte hadde presenning, eller et presennings-kapell på planet for å holde det de fraktet tørt. Fordelen med kapellet var at det kunne åpnes i sidene også slik at bare taket var fast når det var montert. På din ville det holdt med en stang i hvert hjørne. Om en så lager flatt tak eller med møne er jo opp til en selv. Kapell-presenning er jo også en form for lastsikring. Om en bytter ut noen muttere med øyemuttere eller kroker på undersiden av planet vil en jo også ha muligheter for å surre lasten. Dette var tidstypisk. Bare i dag en har innvendige nedfeldte surreringer.
Jeg også har lekt med tanken på kapell, og bilen har faktisk hatt dette en gang i tiden!
Sitat fra en av tidligere eiere;
"Den første sommeren jeg hadde den bodde jeg på den i ferien. Den hadde da fått kapell som stammet fra en VW dobbeltkabin og var lett å tilpasse."
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:12, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

I dag ble det foretatt en test på hvorvidt tettingen rundt frontruten(e) mandags kveld var vellykket. Det så ut til å holde greit unna høytrykksspyleren i allefall, og utvendig vask etterpå, så da får vi vel konkludere med at det hele har vært noenlunde vellykket. Krysser fingrene for at det holder seg slik :)

Bilen fikk også en utvendig vask i finværet. Ingen avfetting eller lignende, rett på med skumkanonen!

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:13, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Tror jeg såvidt har nevnt det tidligere, men fra høyre baklys har det vært ganske svakt lys. Har ikke sett nærmere på det før i dag, å begynte med å åpne høyre baklykt for å se hva man kunne finne der. Tok ut pæren for å sjekke den, og hva står det der? Jo, 12V blant annet...ikke rart det er svakt lys på et 6V-anlegg da :roll: Satser på at man finner nye 6V-pærer hos en av de lokale forretningene i morgen.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Helt klart at bilen har funnet seg en godt nytt hjem :-). Har vel aldri hatt det så bra tenker jeg. Håper 6Volt pærer er på lager hos lokale forhandlere. Pleier å være greit å få tak i hovedlyspærer, men ellers er det skralt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld

Post by esk1ld »

Ja, det var skralt å få tak i 6V-pærer lokalt. Man får sette opp en bestilling og ta inn noen ekstra når man først bestiller. Reserve hovedlyspærer har jeg. Hvilken sokkel er det på parklyspærene framme?
esk1ld

Post by esk1ld »

En stund siden siste oppdatering, men som nevnt tidligere; Siste helgen i juli var vi på Haslemoen ved Våler, litt sør for Elverum, på Volvo veterantreff. Mange flotte biler å se på her også! Var vel rundt 90 Volvo-veteraner tilstede denne dagen + diverse andre biler :)

Image

Image

"Snuten" var også tilstede;

Image

Flere PV'er og Duetter var tilstede, både store og små, slik som denne "store originale";

Image

...med denne "lille kopien" vel plassert på venstre forskjerm :D

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:14, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Lørdag ettermiddag/kveld bar det rett tilbake til Kristiansund. Selvfølgelig måtte det styrtregne hele veien fra Elverum til Oppdal...Så full vask måtte til igjen ved hjemkomst :roll: For å se positivt på det, så fant jeg ut at frontruten fremdeles ikke er helt 100 % tett i nedre høyre hjørne, så der må det litt mer bearbeiding til. Men ellers holdt det godt tett :)

Årsaken til at man måtte "haste" hjem igjen, samt vaske bil, var at man skulle i barnedåp til min unge niese søndag formiddag. Og hva er vel mer staselig enn å stille opp i gamle flaggpyntede Volvo'er da?

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:15, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Ellers har jeg nå kjøpt/bestilt diverse deler til bilen. Blant annet ligger det en bestilling å venter på Posten hjemme, inneholdende blant annet nytt tankarmatur (må prøve å få det der i orden, og da får man bare begynne i en ende), nye og reserve 6V-pærer, ny foring til clutchoverføring etc.

Har nå også fått tak på en rullegardin, til å ha foran radiator, som ser ut til å være i noenlunde ok stand. Behovet for en slik er vel strengt talt ikke tilstede, men den skal vel opprinnelig være der. Og når den da mangler så skal det bli kjekt å få den på plass ;)

Noen som vet hvilke bolter (dimensjon) denne er festet i karosseriet med?

Image

Fikk også tak i en ekstra B16-motor, samt to girkasser, før jeg reiste ut sist. "Kjekt å ha" er det vist noe som heter ;)
Motoren skal være helt overhalt, men det for en del år tilbake siden. Den er rotert, og tørner lett. Planen for denne er å ha en reservemotor for å kunne plukke deler av hvis behov. Eventuelt åpne den, kontrollere (og eventuelt "justere") og sette den sammen igjen for å ha en komplett overhalt motor å sette inn hvis behov på sikt. P.d.d. er det ikke opplevd noen nevneverdige problemer med motor som står i bilen (*bank i bordet), så håper og tror den skal holde en stund til. Da får man i allefall ta med seg at man får desto mer erfaring med å skru B16. Har vel forstått det slik at det er flere særdeles dyktige "motoroverhalere" her inne, så det er vel mulighet for å kunne få plukket opp et tips eller to også :)

Image

Girkassene er det større planer for. Er usikker på tilstanden på disse, men planen er å prøve å få til i allefall en overhalt girkasse utav det. Eventuelt "pusse opp" en av de hvis de/den skulle vise seg å være i akseptabel tilstand. Girkassen som står i bilen "raper" ganske bra når den settes i 3. og 4. gir. Det vil nok mye sannsynlig holde en god stund til m.t.p. bruken, men er ikke så kjekt å høre på når man først har bilen i drift. For meg så høres det ut som om det er synkroniseringsringene som begynner å få det. Det hjelper å dobbeltclutche på 3. giret, men ikke 4. (men har man, og tar seg, "god tid", så får man en ok girveksling der også).
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:16, edited 1 time in total.
esk1ld

Post by esk1ld »

Tenkte på dere når det var Landstreff på Lista. Skulle gjerne vært tilstede, men jobben kallet denne gangen. Håper dere hadde et vellykket treff. Synd dere var litt uheldig med været, blåste litt til tider, men heldigvis ikke alt for ille. Vi passerte Lista med skuta lørdagen, gikk fra Arendal til Flekkefjord. Sto med kikkerten, men var vanskelig å se noen PV'er på den avstanden ;)

Til helgen er det Volvotreff i Ål/Hallingdal igjen. Vi kommer både med Kambo pickup og Amazon fra Kristiansund. Denne gangen blir det nok mye sannsynlig ikke transport på tilhenger, er mer stas å kjøre bilen direkte, så det frister mer. Blir en prøvelse for både bil og sjåfør, men det får bare stå til. Vi har god tid, og ølen smaker vel ekstra godt ved ankomst Torpomoen fredag kveld da :)
Kanskje rekker man å skru litt hjemme torsdagen før man reiser avgårde også. Bare få inn en rigg til Stord her, skrevet handover'n og overlevert skuta til påtroppende før man setter kursen hjemover onsdag!
445

Post by 445 »

esk1ld wrote:Fikk også tak i en ekstra B16-motor, samt to girkasser, før jeg reiste ut sist.
Litt ekstra er alltid greit å ha. Kan det stemme at denne lå på finn?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Girkassene er det større planer for. Er usikker på tilstanden på disse, men planen er å prøve å få til i allefall en overhalt girkasse utav det.
Da kan vi kanskje følge hverandre gjennom vinteren. Torbo2 og jeg har snakket om å renovere noen girkasser i løpet av vinteren. Jeg har 6-8 stykker stående i ukjent tilstand. Både M4, M40 og H6.
445

Post by 445 »

Girkassen som står i bilen "raper" ganske bra når den settes i 3. og 4. gir.
Du kan jo prøve å skifte til Castrol Syntrax Transaxle GL4. Det er en veldig god girolje til våre girkasser. Vi er flere som har opplevd at kranglete kasser har blitt medgjørlige av denne oljen.
http://www.castrol.com/no_no/norway/pro ... 5w-90.html
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

En annen er Eoyal Purple Max Gear 75-90. Bruker den på min M4 girkasse og den girer som smør i alle gir. Torshov Bilrekvisita skal ha denne. På en kranglete H6 hadde jeg på QMI Girbehandling også og da ble den tinærmet bra. Mange muligheter, men vi er vel enige om at Biltemas girolje ikke er bra nok på våre biler. Ellers god tur til treffet. Håper du har mer deg kiropraktor, eller at det er gjort noe med seteryggen siden jeg kjørte den sist.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
esk1ld

Post by esk1ld »

445 wrote:Litt ekstra er alltid greit å ha. Kan det stemme at denne lå på finn?
Det kan nok stemme ja.

445 wrote:Da kan vi kanskje følge hverandre gjennom vinteren. Torbo2 og jeg har snakket om å renovere noen girkasser i løpet av vinteren. Jeg har 6-8 stykker stående i ukjent tilstand. Både M4, M40 og H6.
Ja det kunne jo vært interessant!

Reodor57 wrote:Ellers god tur til treffet. Håper du har mer deg kiropraktor, eller at det er gjort noe med seteryggen siden jeg kjørte den sist.
Intet er gjort siden sist. Får ta med en ekstra pute. Forøvrig har vi god tid, så ett par stopp innimellom vil nok hjelpe godt på. Den ble kjørt tur/retur Bud på treffet der, samt cruisingen denne helgen, så ett par timer i strekk går fint :)

Forøvrig takk for gode tips vedrørende girolje(r). Det kan være verdt et forsøk :)
esk1ld

Post by esk1ld »

Godt å være hjemme igjen, slik at man får stelt litt med bilen ;)

I dag ble det byttet tankarmatur. Nytt lå på Posten å ventet når jeg kom hjem. Nå vet man ikke hvorvidt dette hjalp eller ikke, da tanken er så å si helt full (reiser aldri ut med "slakke" tanker på bilene). Men kan i allefall si såpass som at det er "liv" i nålen på instrumentet når bilen har litt bevegelser slik at det skvulper litt i tanken. Dette tar jeg som et godt tegn, da jeg mener på at dette ikke har vært tilfelle tidligere. Så er man heldig, er min konklusjon etter tidligere feilsøking korrekt og man har begynt i rett ende, nemlig at det måtte skyldes tankarmaturet. Man får vel svaret på dette i morgen når det legges ut på "langtur" til Ål-treffet, skal minke på tanken etterhvert da :P

Nye 6V-pærer var også komt i hus i dag, så det ble byttet pærer i begge baklykter, slik at det nå er bra med lys i alle funksjoner (tidligere var det forskjellige pærer (watt-styrke) på blant annet bremselys på høyre og venstre side, i tillegg til nevnte 12V-pære på høyre baklys).

Nevnte vel også at det regnet hele veien fra Elverum til Oppdal når vi var på treff ved Haslemoen i juli. Fant da ut at det fremdeles er en ørliten lekkasje i høyre nedre kant på frontruten. Gjorde et nytt forsøk på å legge på litt ekstra med tettingsmiddel i området der i dag. Så er man uheldig, eller heldig alt etter hvordan man ser på det, så får man en kraftig regnskyll på turen til Ål som vil gi videre svar på hvorvidt dette nå er tett eller ikke.

Og til slutt, tok meg også tid til å få montert rullgardinen foran radiator i dag. Bilen er litt mer komplett da synes jeg ;) Den er litt slakk i "returfjæren", men eller ganske bra.

Image
Last edited by esk1ld on Tue 04 Jul 2017 14:16, edited 1 time in total.
Post Reply