Pål's Volvo 444 -53

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bra å se at det går framover. Imponerende!
Jeg lurte også på om du skulle helsveise mer på bunnplata? Helsveis framme og bak høres riktig ut og punktsveis og karosserikitt på langs er jo som bilfabrikantene gjør det.
Jeg bytta bunnplater på min sønns Renault 4 for fem år siden. Begynte med å helsveise på den ene siden, men det ble litt for mye jobb. Fare for bøying osv. måtte rette opp på grunn av at plata slo seg. men det gikk!
På andre siden valgte jeg overlapping rundt det hele og grunning og karosserikitt. og lakk på toppen. Nå etter fem år og kjøring både vinter og sommer og diverse fuktighet som hadde kommet inn under mattene har det kommet noe overflaterust. Hadde jeg brukt to-komponent epoxygrunning hadde det trolig vært 100....?

Lurte litt på hvordan du lager profilene i bunnplata? De stiver vel opp en del...

Ser ut som du har full kontroll med prosjektet så er det bare for oss andre å følge med.
Om du vil ha en anbefaling, så må det bli type grunning. Vet ikke hva du bruker, men jeg bruker Hagmans tokomponent grunning som går til alle grunning- og lakkvaliteter for videre oppbygging. Den er helt tett og kan brukes med fordel rett på stålet, før evt. sparkel, grunning og lakk. Den kan også slipes om nødvendig, men da bør man vannslipe, da den er slitt seig i strukturen. Ellers er ikke vannliping særlig anbefalt på grunn av at diverse grunninger og lakker er porøse (mikroskopisk sett) og holder på fuktigheten lengre enn man tror.
Ellers sparer jeg ikke på silikonfjerner, den fjerner også oljeflekker som whitespirit, da blir vedheften suveren!
Slike produkter som Hagmans avgir farlige gasser, som så mye annet. Derfor er det det siste jeg gjør på en økt. Dagen etterpå er det levelig i rommet hvor man har grunnet. Men det er en god følelse å slappe av i saltsølet om dagen uten bekymring for at saltlaker/syra kan trenge inn mot stålet/platene og spake rust.
Ellers har jeg tenkt å prøve ut tokomponentgrunningen (epoksy) fra Biltema. Den er billigere og gjør trolig samme jobbben. Tett som emalje virker det som. Tror jeg kommer til å prøve den på evt. bjelker o.a. under bilen..
Jeg har brukt den i en hjemmelaget spillvannstank i stålplate på campingblen, utvendig og innvendig, så får jeg vel noen erfarigner etter hvert? Brukte stål fordi jeg ikker så god på å sveise alu...
Til sommeren skal skal jeg sjekke vedheft.... bl.a. Da har det vært på tanken et år....
pals

Post by pals »

I dag har det vært stort sett sveising. I tillegg fant jeg en ny liten overraskelse.

Sveisinga er en tålmodighetsjobb. For det første må plata være ren, og fugene tilpasset godt. Så tar det lang tid å sveise tynn plate når den er over hodet mitt, samtidig som jeg må være forsiktig så plata ikke slår seg. Så må det hamres og slipes.
Gulvplata ble sammenføyd med resten av karosseriet og bjelken, og noen manglende platebiter ble tilpasset. Sånn ble det til slutt:
Image
Image
Image
Image

Hvis noen med skarpt øye ser den lille plata bakerst mot kanalen, så er det ikke forsøk på juksereparasjon. Dette er doblingsplata som forsterker gulvet der jekkfestet skal være. Jekkfestet er nemlig ikke montert enda.
Image

Så var det overraskelsen. Som sagt før er denne bilen full av dem. Jeg dro over litt av plata ved døra på andre siden med ei skrape for å fjerne litt understellsmasse og lakk, og så gikk den plutselig gjennom på et punkt. Fram med roterende stålbørste og avdekke problemet. Det ble flere hull... Ikke veldig ille. Men det må skiftes litt plate her også, gitt.
Image
Image

Takker for tilbakemeldinger. Det inspirerer meg.

445: Jeg lover å fortsette dokumentasjonen ettersom prosjektet skrider frem. Men jeg kan ikke love når jeg blir ferdig :D

Torbo2: Profilene i bunnplata er presset. Jeg har "jukset" og brukt kjøpeplate i gulvet. Takker for tips om grunning. Der behøver jeg inspill, det er noe jeg ikke kan. Tenkte jeg skulle bruke fagfolk når jeg kommer så langt. Men veterankjøretøy er spesielt, og erfaring fra andre er gull.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Hagmans to-komponent er i alle fall gull. Som sagt er den tett og kan brukes rett på stålet. Jeg har brukt grunninger av alle slag i mange år, til og med Hagmenans en-komponent rød type. Men denne fikk jeg en antydning til krakelering av lakken etter et par år, Kan hende jeg ikke var tålmodig nok med tørketid og temperaturen, men de gule som også ser ut som gull stabil som en diamant.
Det er flere produsenter som har tilsvarende grunning, men de fleste andre er dyrere, så langt jeg vet.
Denne Hagmansen er dyr nok, men med det fantastiske grunarbeidet som du presetert ville jeg ikke brukt annet enn to-komponent (epoksigrunning). Rusten kan ikke komme tilbake i et skikt som er pottetett. Bortsett fra sår, skader, o.l.
Kommer nok til å prøve Biltemas tokomponent, den er billig, som man bruker til båter. Men som sagt jeg har ikke god nok erfaring med den ennå.
Så blir det spennende å se åssen du fikser rustripa i bakkant for forskjerm.
Butt i butt over alt?
Butt i ytre kant som bak?
På grunn av at dette er et sølesamlende sted og rustutsatt område, satte jeg inn en platestripe som passet eksakt og sveisa butt i butt. Er ikke sikker på om det var riktig i mitt tilfelle, da mine sveisefuger ikke er like jevne som dine... Men jeg har jo guffa på med Hagmans-gullet, så jeg tror det holder i 40 år til?! Og på toppen Biltemas sorte guffe (tykt), blandet med 5% olje...
pals

Post by pals »

Jeg svarer på spørsmålene til Torbo med bilder. Dette var en fin liten jobb å ta fatt på i kveld. Området foran venstre dør, der jeg fant noen nye hull i helga.

Først en tykkelsesprøve for å finne ut hvor mye plate som burde skiftes. Jeg prøvde å sveise noen punkt der plata så tynnest ut, men det ikke var hull enda. Dermed fikk jeg et godt bilde på platetykkelsen.
Image

Merking.
Image
Image

Klippe til plata, og skru den fast utenpå. Så er det fram med vinkelsliperen.
Image

Akkurat passe stort hull er resultatet.
Image

Tilbake med plata, punkte forsiktig fast.
Image

Ganske bra, jeg er fornøyd :)
Image

En platebit til og helsveising gjenstår. Jeg ser også at det er noen mindre groper og tynne områder oppover langs innfestinga til skjermen. Tror jeg kommer til å gå over dette området med tinnsparkel til slutt. Før eller etter sandblåsing.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Matsh! Det ser bra ut! Likte den røde saken som du bruker der. Magnet, regner jeg med? Det vå være smart på slike steder for å holde små platebiler på plass. ...
Den skulle jeg visst om før, så jeg slapp å kava med å sveie på platebiter som "håndtak", for etterpå å slipe vekk...
Nå har jeg vel gjort det meste på bilene mine, men jeg legger den i minnet...
Smart måte å sjekke platetykkelsen på også forresten...
Et tips fra meg: Limer duelelr skrur fast sinkstrimler nær innfestingen til skjermene på utsatte steder, f,eks i nedre kant av skjerrmer kanaler osv. har man galvanisk rustbeskyttelse i mange år.
Spørmålet er om dette er nødvendig her hvis dette blir en sommerbil.
Jeg gjorde det på noen steder på Amazonen og det har det ikke kommet rust på ti år. I skjermfestet foran orket jeg ikke og der er det rust nå.... Men .... Greit å ha noe å gjøre til høsten...
pals

Post by pals »

Fortsetter på samme plass, men litt lenger opp:
Image
Image
Image
Image

Sveising:
Image

Sliping ned til bart stål avslører mindre bulker i plata rundt,
Image

-og noen små groper som må fikses:
Image

-med tinnsparkel:
Image

Andre siden:
Image
Image

Gjorde ferdig litt sveising bak også:
Image

Nå er det faktisk ikke så mye karosseriarbeid igjen. Litt mer småplukk på dørstokken, montering av jekkfeste, et lite 1cm-hull over venstre bakskjerm, og noe inne i kupeen mot bagasjerommet.

Når det er ferdig blir neste trinn å forberede karosseriet for lakk. Det er en stor jobb det også. Følg med :)
445

Post by 445 »

Som jeg har sagt før: Et imponerende arbeid.
Synd du bor såpass langt borte. Skulle gjerne ha tatt en studietur!
Gleder meg til neste oppdatering.
pals

Post by pals »

Jekkfestet sto for tur dag. Først tilpassing av en platebit på kanalen:
Image
Image

Pussing og grunning av selve festet:
Image
Image

Tilpassing og montering:
Image

Neste jobb blir å rekonstruere her. Dette er et 6 år gammelt bilde, som viser skilleveggen mellom baksete og bagasjerom.
Image

Jeg kappet vekk de ødelagte områdene den gangen, og sveiste bunnplata mot støtdemperen. Men lot resten være etterpå.

Sånn ser det ut nå, og det må ordnes:
Image

Men hvordan er plata her originalt? Skal den bare gå ned til null mot bunnplata blir det en skikkelig rustfelle. Det må være noe som mangler rundt støtdemperen?
terjehva

Post by terjehva »

Jeg synes du legger ned et meget imponerende arbeid. Den blir nok lekker når den blir ferdig. Skal nok bruke din oppskift på å skifte gulvplater i min bil en gang i framtiden.. :D
pals

Post by pals »

Et lite tilbakeslag..
Hele nabolaget står under vann, og jeg er heller ikke spart. Sånn så det ut i formiddag:
Image

Garasjen der porten er åpen, er der jeg jobber med PVn. Her er det akkurat støvelhøyde, så vidt. Pallen til venstre med motoren står på hjul, så den berger. Jeg fikk berga sveiseapparatet opp på en stol :), og ryddet opp noen deler som lå litt langt nede.
Image

Garasje nr 2, der jeg parkerer finbilen, står under like mye vann. Men der er det ikke bildeler eller verktøy. Bilene er berget ut, og PVn henger trygt under taket. Det var flaks at vi var hjemme, så jeg fikk tatt det viktigste før vannet kom for fullt. Noen skader er det blitt, men det ser ut til at jeg slipper noenlunde billig unna. Det er flere naboer som har det mye verre. Men det er meldt storm til kvelden, og vannet har ikke minket mye..
445

Post by 445 »

Huff, dette så ikke bra ut.
Hvordan har natten med storm vært?
pals

Post by pals »

445 wrote:Huff, dette så ikke bra ut.
Hvordan har natten med storm vært?
For min del har dette gått relativt bra. Det blir noe innbo og løsøre som kasseres, og bygningsdeler som har stått under vann må sjekkes. Men det er bare småtteri. Det er anslått skader for titalls millioner i nabolaget. For å si det sånn, jeg er glad for at huset mitt ikke har kjeller..

PVn, verktøy og utstyr har berget godt. Så denne tråden lever videre. Men det blir en liten pause for å rydde opp i elendigheta :(
445

Post by 445 »

Hvordan går det? Har vannstanden sunket?
pals

Post by pals »

As time goes by...

Skal jeg holde dette tempoet, blir bilen aldri ferdig. Men flom er vel gyldig grunn til et opphold? Nå er ikke det hele årsaken til at det er 3 måneder siden siste innlegg, men en del av den.

I dag fikk jeg demontert en del som gjensto inne i kupeen, som innertak, kabling osv. Alt for å forberede hellakkering både utvendig og inni etter hvert. Noe småtteri gjenstår fortsatt. Vi får se hvor langt jeg kommer til ferien.
Målsettingen er fortsatt å få karosseriet klart til lakkering i sommer/høst, så jeg kan montere i vinter. Men prioriteringer endres fort. Nå har jeg holdt på så lenge at det gjør ikke noe å fortsette en stund til. Det er veien som er målet, ikke sant?

Men kjørbar PV neste sommer, det hadde vært drømmen...
pals

Post by pals »

Jeg får vel legge til noen bilder også. Sånn som bildesituasjonen er på forumet nå, må jeg vel gjøre min del for å få opp prosenten.

Her er skallet. Så tom har nok ikke PV'n vært siden 1953.
Image
Image
Image

Nå har jeg ikke plass til flere deler i garasjen eller loftet. Utrolig hvor mye en PV inneholder!
Post Reply