Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
445

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Husker du hva modellen heter? Merket er vel Scion.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Stemmer.
Gikk rundt en sånn og studerte formene i USA, og tenkte at det var saker....
Den er visst i slekt med Toyota Urban Cruiser, og den er muligens spesialtilpasset USA-mrkedet?

I Norge har vi en konkurrent som Kia Soul, som har slått an. Det er også en grunn til å stusse på hvorfor ikke Scion fins i Norge?
Markedet er der - her altså. ?
Noen vil ha et røft design, den er praktisk og passe stor osv. På ingen måte designdetaljer til ingen nytte, ingen racingbil, men kun en praktisk bil med et røft og praktisk design. Likevel så annerledes at mange vil legge merke til den.
Hadde jeg vært ung og forretingsmann, ville jeg sjekket ut mulighetene for import av en slik bil.
Daihatsu er jo også et "sidesprang" fra Toyota, men godt skjult og de solgte litt på 80-tallet, men som skjedde videre fikk jeg ikke undersøkt.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tror nok jeg får en bedring i oljeforbruket på Fabiaen, men jeg skal gjøre alle kunstens regler for å bedre forholdene fra innerst til ytterst.
I tilelgg til det som er nevnt skal jeg borre hull i stemplene bak oljefjærene slik at det ikke bygger seg opp olje der. Oljen dreners bak fjærene og renner ned på innsiden av stemplene. Det er kun to dreneringer der, og de klarer vel jobben de første 100 000 km, men her må jeg gjøre noe.
Fire av hullene skal borres in mot stempleboltene slik at de får olje ovenfra i tillegg til det som kastes rundt inni motoren. Til sammen åtte 1,5 mm hull skal borres.
Image
Derved slipper jeg oljetilførsel via veivstaken.
Trikset om ekstra oljedrenering har vært brukt med hell på moderne motorer som har høyt oljeforbruk.
Det med smøring av kryssboltene er eget eksperiment, for å redusere tilgangen av olje opover.
- det er tydligvis nok olje som flyr opp og videre til kompresjonsrommet.
Mulig jeg senker kompresjonen noe for å redusere suget ved motorbremsing. Om jeg går ned fra 10,3:1 til f.eks. 10:1 kan det bety litt mindre sug slik at PCV-ventilen ikke lukker så lett.... (litt teoretisk, men)
Gir meg ikke så lett!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tiltrekningmoment på rammelager 6,5 + 90 grader. Veivlagre 3 Nm + 90 grader
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

I går kjøpte jeg denne for å tilpasse trykket/undertrykket i veivhuset. Så kan jeg tilpasse det under kontrollerte forhold.
Image
Mulig det er litt grovt? Men det kostet/koster ikke my å prøve....
Torbo2

Post by Torbo2 »

Selv om dette er litt "outside", kan noe forhåpentligvis komme til nytte for vår Volvo-prosjekter?
Volvo-motorer kan jo også forbedres hvis det oppstår speseille problemer, selv om det vanlingste er lekk i ventilstyringene. Men om motoren bruker olje likevel, kan man bygge om til positiv veivhusventilasjon på en eller annen måte. Enten man bruker B20-løninger eller mer moderne løsninger med PCV-ventil.
Så hvis ingen har noen i mot det, så oppsummerer jeg resultatene her uansett utfall....
Last edited by Torbo2 on Sun 20 Mar 2016 10:59, edited 2 times in total.
445

Post by 445 »

Jeg har i alle fall ikke noe i mot det! Snarere tvert i mot. Ville blitt en nedtur om jeg ikke fikk høre slutten på dette.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

List opp i vilden sky. På våre b16 har oljeforbruket imidlertid stoppet helt opp med tredelte oljesraperinger i stedenfor den single ringen som er original.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bra! Det er unansett spennende dette. Det er faktisk dagsaktuelt, da eksempelvis NAF har mange henvendelser på dette.
Det er speseilt et til to bilmerker som er ille ut, men dem kan jeg ikke nevne, da den den ene produsenten har andre ting å stri med om dagen. Men jeg tror NAF har full kontroll med dette, og vil kjøre sakene hardt, har jeg hørt...
Dessuten må jeg tilnærme meg Volvo i dette forumet snart... Ellers går det helt ut på viddene..... Og jeg blir arrestert.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Er ikke ekspert på slikt som dette, bare for å ha sagt det, men klarer jeg å finne ut noe her, så kan jeg bli fornøyd. Bra om også andre kan dra nytte av det jeg holder på med?
Noen vil vel si at dette er "galemattias", men jeg føler ikke at jeg er helt på "bærtur"?

Jeg vurderte som nevnt tidligere å snu veivlagerskålene opp ned og borre mindre hull i dem for mindre oljetilførsel opp i staken mot kryssbolten. Etter å har undersøkt litt viser det seg at det er et hardere materiale i de øverste lagerskålene. Det hadde sikkert gått bra til vanlig kjøring, men jeg skal ikke overprøve fabrikkens tanker bak dette, selv om fabrikken langt fra har laget en fullkommen motor her. Tror vel det med mindre hull, har minimal betydning, da olje oppover ikke kommer helt ut til oljefjærene i særlig grad.

Så langt blir lösningen min for å få ned oljeforbruket i hovesak:
Dreneringshull bak oljefjærene
Nye stemperfjærer
Honet sylindrene
Satt inn en ekstra fjær med ca 50% mindre spenn i PVC-ventilen slik at den ikke stenger for tidlig. Med begge fjærene sklle det bli ca. 50% høyere vakuum. 50 % mindre spenn i ekstra-fjæra). Men jeg håper det grove manometeret kan si meg mer om saken?
Topplokk er allerede oppgradert.....
Oljeutskilleren på endelokket må jeg se nærmere på? Det kan tenkes at den er for tett slik at olje ikke renner lett nedover? Kanskje jeg må borre litt der også i nedre kant, slik at ikke vakumet "slurper" olje med seg til PCV-ventilen?

Jeg har en løsning til på lur, men jeg vil ikke gjøre for mye slik at jeg mister oversikten over prosjektet... Dessuten er den kun for spesielt interesserte, nærmest patentert. Fungerer 150 på en gammel Volvomotor jeg overhalte for noen måneder siden. men der ble det gjort hovedsakelig fordi stemplene var så dyre.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Påskeprosjekter: Image - Håper det ikke går i surr...
445

Post by 445 »

Ser for meg en del interessante kombinasjoner av disse prosjektene.
Kylling med rockering (stempelring)
eller..
Bytte ut symaskinmotoren i Skodaen med en høykvalitets-symaskinmotor fra Husqvarna. Tror ikke du vil merke noe særlig nedgang i effekten, men oljeforbruket går garantert ned...
Litt synd på Husqvarna'n selvfølgelig!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Noe skal man jo finne på.. Tok noen prøvesting med maskinen etter at den ble oppgradert og smurt opp. Og kyllingen ble helt svimmel da den satt på tråsnella.... Billig kyllingrus...
Fikk tak i noen stempelfjærer i dag fra Fritzerland, og nå er de kommet på stemplene. Så litt tettere må vel "supermotoren" bli?
På det ene stempelet la jeg inn en spacer, bare for moro skyld, vell, vell, det er jo for å sjekke hvor mye tettere dette kan bli? Eller om det har effekt her hvor de andre er uten...?? Alle fikk mange hull bak oljefjærene, som kan skimtes. Jeg har med hensikt borret litt nedi nedre spor for å slippe oljebad der.
Image
Ellers liker jeg ikke den store spalten fra kryssbolten til oljefjæra! Her er det et oljeforbruksfenomen, men nå håper jeg alt det andre gjør at motoren holder tett!? Jeg vurderte jo å snu lagerskålene opp ned, men ombestemte meg da jeg fant ut at de nederste skålene var myere enn de øvre, som tar hovedtrykket.
Når jeg tenker litt videre, burde jeg kanskje gjort det likevel? men nå ser vi...
Jeg har et stort håp om at oljeforbruket går ned og blir som på den gamle gode 1,4 liters Skodamotoren, som nå har brukt mellom 0,1 og 0,2 liter på 2500 km.
Jeg må fortsatt flire av en "verdensmester" i et bilblad, en synsejournalist, som rett og slett ikke anbefalte den gamle motoren, da den hadde støtstenger! Sikkert flink han, bare han holder seg langt unna motorer. :D
Men den har jeg og den selger jeg ikke!
Last edited by Torbo2 on Mon 21 Mar 2016 01:21, edited 2 times in total.
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Moderne biljournalistikk dreier seg om å skrive "premium" flest mulig ganger. Kan noen forby det ordet?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Dette blir en prima oppgradering hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply