Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Jeg tenkte også på innvendig rens, da det kan være beket gammel olje på løfterne som gjør at de henger?
Men jeg er jo som 445 skeptisk til rens andre steder innvendig, f.eks. på ventilene, hvor sot kan løse seg opp og gi treg veltilføring. Dette ble observert på 80-tallet, også fra rensemidler i bensinen.
Og trege ventiler har lett for å brenne, i beste fall gi dårlig gange og startproblemer.
Tette oljekanaler ble også registrert, og det medførte minst en rettsak som jeg kjenner til.
I mitt tilfelle er den hydrauliske vandringen justert til 0,3 mm, og da beveger løftestemplet seg så lite at det ikke kan bli særlig lyd, selv om oljetrykket kommer under ca. 1,0 - 0,5 bar på tomgang. Og selv om ikke det skulle bli hydraulisk løft i det hele tatt, så bør det ikek bli så my lyd å snakke om.
Det blir vel som hvilken som helst annen motor uten hydraulikk og med 0,3 mm fast klaring.
Min hadde jo godt over 0,5, kanskje nærmere millimeteren?
Målte ikke først, jeg bare skrudde ned ca. 1,5 omdr. og det er ikke langt unna millimeteren. Resten tok hydraulikken seg av.
Men nå følte motoren at det hadde gått for langt uten justering, så den sa ifra!
På Volvomotorene har vi 0,40 og 0,45, og da tikker og klakker det ikke mer enn akseptabelt. Og med 0,5 mm på trimkamaksler så klakker det litt mer.
Men jeg er jo som 445 skeptisk til rens andre steder innvendig, f.eks. på ventilene, hvor sot kan løse seg opp og gi treg veltilføring. Dette ble observert på 80-tallet, også fra rensemidler i bensinen.
Og trege ventiler har lett for å brenne, i beste fall gi dårlig gange og startproblemer.
Tette oljekanaler ble også registrert, og det medførte minst en rettsak som jeg kjenner til.
I mitt tilfelle er den hydrauliske vandringen justert til 0,3 mm, og da beveger løftestemplet seg så lite at det ikke kan bli særlig lyd, selv om oljetrykket kommer under ca. 1,0 - 0,5 bar på tomgang. Og selv om ikke det skulle bli hydraulisk løft i det hele tatt, så bør det ikek bli så my lyd å snakke om.
Det blir vel som hvilken som helst annen motor uten hydraulikk og med 0,3 mm fast klaring.
Min hadde jo godt over 0,5, kanskje nærmere millimeteren?
Målte ikke først, jeg bare skrudde ned ca. 1,5 omdr. og det er ikke langt unna millimeteren. Resten tok hydraulikken seg av.
Men nå følte motoren at det hadde gått for langt uten justering, så den sa ifra!
På Volvomotorene har vi 0,40 og 0,45, og da tikker og klakker det ikke mer enn akseptabelt. Og med 0,5 mm på trimkamaksler så klakker det litt mer.
Innvendig motorvask påvirker ikke sotbelegget på ventilene, kun oljekanalene. Sot i innsuget finnes det andre midler for. På en Chevy van jeg hadde byttet jeg ut de fire literne med olje med 3 liter diesel og en liter mineralolje og lot den gå på tomgang til ventilene begynte å tikke (Ca 5-10 min). Byttet olje og filter og startet opp på nytt. Skjelvende oljetrykksmåler var da en saga blott på tomgang. Tikkingen på ventilene på en 1,9 liter Opel motor ble også borte med en innvendig motorvask. Begge bilene hadde hydrauliske ventilløftere. Det skal også sies at de hadde gått ca to skift på Castrol olje som var kjent for å rense en del før dette. På Duetten var det annerledes, da den kun hadde fått et skift med Biltemaolje og nytt filter en tid før vask.
På bilen 445 får inn, spiller det jo ingen rolle. Denne motoren skal jo plukkes opp og demonteres, så kan en se hvordan den ser ut i etterkant. Rensen tar jo som regel kun 20-30 min om man bruker f.eks QMI innvendig motorvask som jeg har brukt de siste gangene.
På bilen 445 får inn, spiller det jo ingen rolle. Denne motoren skal jo plukkes opp og demonteres, så kan en se hvordan den ser ut i etterkant. Rensen tar jo som regel kun 20-30 min om man bruker f.eks QMI innvendig motorvask som jeg har brukt de siste gangene.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Vell vell, nå er i alle fall bilen i orden. Det ligger bare en usikkeerhet i radiatoren, men jeg skal sjekke etter noen mil om den er blitt 100?
Sjekket opp giret på 1,2 -utgaven i dag. Den var treg å få inn i 3. og treg på girstanga. Har smurt og den er blitt bedre, men jeg var ikke helt fornøyd (som vanlig vil noen si).
Men så timet jeg også giroverføringen som videoen under viser.
Etter det ble 1. og 3. bedre i inngrepet. Eller rettere sagt 100!
Greit med oppskrifter som slike:
https://www.youtube.com/watch?v=eeOoDJuhSx8
Det ser både enkelt og komplisert ut.... Men det gikk bedre enn ventet i 5 minus....
Denne er heller ikke dum, da jeg mangler varme i venstre sete på 1,4 Fabiaen.
http://www.briskoda.net/forums/topic/29 ... +%2Bheater
Demontering:
http://www.briskoda.net/forums/topic/15 ... r-removal/
Går det ikke å lodde inn en liten ledningsstump, kan jeg kjøpe innmat hos Biltema for 99 kroner.
Originalt koster ca 1000 kroner, og det koster også et brukt sete fra hoggeren....
Den Fabiaen jeg skal selge er helt fin på alle måter nå! Selger ikke noe med feil på!
Så vil jeg også påstå at rensemidler i olje kan påvirke ventilene! Trodde Reodor visste at det siger olje inkludert rensemidler langs ventilstyringene, og med motorer som ikek har ventildeflektorer som blir det sirup nederst på stammen. For en kort periode går det sikekert bra, men rensennde oljer kan i alle fall gjøre skade på en gammel motor.
Sjekket opp giret på 1,2 -utgaven i dag. Den var treg å få inn i 3. og treg på girstanga. Har smurt og den er blitt bedre, men jeg var ikke helt fornøyd (som vanlig vil noen si).
Men så timet jeg også giroverføringen som videoen under viser.
Etter det ble 1. og 3. bedre i inngrepet. Eller rettere sagt 100!
Greit med oppskrifter som slike:
https://www.youtube.com/watch?v=eeOoDJuhSx8
Det ser både enkelt og komplisert ut.... Men det gikk bedre enn ventet i 5 minus....
Denne er heller ikke dum, da jeg mangler varme i venstre sete på 1,4 Fabiaen.
http://www.briskoda.net/forums/topic/29 ... +%2Bheater
Demontering:
http://www.briskoda.net/forums/topic/15 ... r-removal/
Går det ikke å lodde inn en liten ledningsstump, kan jeg kjøpe innmat hos Biltema for 99 kroner.
Originalt koster ca 1000 kroner, og det koster også et brukt sete fra hoggeren....
Den Fabiaen jeg skal selge er helt fin på alle måter nå! Selger ikke noe med feil på!
Så vil jeg også påstå at rensemidler i olje kan påvirke ventilene! Trodde Reodor visste at det siger olje inkludert rensemidler langs ventilstyringene, og med motorer som ikek har ventildeflektorer som blir det sirup nederst på stammen. For en kort periode går det sikekert bra, men rensennde oljer kan i alle fall gjøre skade på en gammel motor.
Da plukket jeg setet fra hverandre. Og langt bakerst var det svimerker.
Under en sterk isolasjon på ledningen var det brudd!
Litt vanskelig å fjerne isolasjon på ledningen den ikke lot seg smelte med loddebolten. Måtte skrape vekk litt med en saks.
Så gikk loddingen greit.
Fikk ikke målt, da det er et relé som styrer strømmen i med fem forskjellige effekter, men det er jo 99 prosent sikkert at det virker nå.
Det ville vært tidkrevende å finne ut av relestyringen og oppkoblingen.
Vasket trekket samtidig og monterer i morgen.
Spennende....
Under en sterk isolasjon på ledningen var det brudd!
Litt vanskelig å fjerne isolasjon på ledningen den ikke lot seg smelte med loddebolten. Måtte skrape vekk litt med en saks.
Så gikk loddingen greit.
Fikk ikke målt, da det er et relé som styrer strømmen i med fem forskjellige effekter, men det er jo 99 prosent sikkert at det virker nå.
Det ville vært tidkrevende å finne ut av relestyringen og oppkoblingen.
Vasket trekket samtidig og monterer i morgen.
Spennende....
Her er det jo ikke snakk om å beholde rensemidlene i motoren over lang tid. Kun 20 til 30 min på tomgang. Etter det byttes olje og filter. Skal en rense innsig og eksos må en ta det via luftinntaket. Har Vært med på å sende en tynn stråle med rensemiddel eller vann ned i forgasseren under drift. Dette er etter min mening en litt krevende metode for det er lett å ha i litt for mye. Den løsner ihvertfall litt sot og er grei nødløsning. Innvendig rens er selvsagt ikke noe en gjør hver gang.Torbo2 wrote: Så vil jeg også påstå at rensemidler i olje kan påvirke ventilene! Trodde Reodor visste at det siger olje inkludert rensemidler langs ventilstyringene, og med motorer som ikek har ventildeflektorer som blir det sirup nederst på stammen. For en kort periode går det sikekert bra, men rensennde oljer kan i alle fall gjøre skade på en gammel motor.
Tidligere tiders rensende oljer fungerte greit på mine biler, men husker ikke om de hadde ventildeflektorer.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Vell noen minutter kan vel være ok?
Ellers er det vel sånn at alle moderne oljer har rensemidler i seg. Har noen gamle bilbøker hvor avkoksing virkelig er avkoksing. I dag ser en ikke slik unntatt noen ganger på ventilene da. Der er vel nesten værre å kjøre med en motor som soter. Dvs går med for fet blanding. Tok opp PVn i dag for å slipe vippearmene på den også,og den er like rein inni nå som for 10k km siden. Kjører 10w40 helsyntetisk olje på den,og den bruker ikke en dråpe. Det jeg vil fram til er at det nødvendigvis ikke er bedre med en olje uten renseeffekt. Fordelen med syntetisk er at den tåler mye høyere varme uten å kokse. Ventilene i PVn er like fine nå som for 10k siden, og den har ikke deflektorer på ventilene. Topplokket er ikke rørt på 30k men skal av til sommeren da bilen går litt fort varm.
Ja, moderne oljer har som du sier rensemidler, ingen feil me det. Med en ny- eller nyoverhalt motor hindrer rensemidler at sot bygger seg opp.
Problemet jeg tenker på er sot som har bygget seg opp over mange år, gjerne med mindre bra oljekvaliteter, f.eks. på ventilene som prlutselig nå skal løses opp, enten med olje med gode rensemidler eller tilsetningsmidler.
Da oppstår problemet med at soten blir tykk "tjære" og kan medføre at ventilene henger.
Innvendig sot i motoren som har bygget seg opp og ligger trygt i hjørner og kroker andre steder kan også medføre problemer da halvoppløst sot begynner å vardre og kan legge seg i diverse trange smørekanaler.
Dette er det flere eksempler på fra 70- og 80-tallet, da man hadde varierende oljekvaliteter.
Det du nevner på din bil er uproblematisk, siden utgangspunktet er bra. Da vil rensemidler hindre avleiringer etter hensikten.
Men igjen, når sot har bygget seg opp med f.eks. oljemerker jeg ikke vil nevne navn på, så kan det oppstå problemer.
Man kan diskutere oljer i det lange og brede, men ekspertisen mener at hyppigere skift er det viktigste i dag, da selv "skryteoljer" ikke klarer jobben sin i lange skiftintervaller, som Reodor også har vært ine på.
Ser med skrekken på kompaktbygde motorer med fire overliggende kamakslinger, kjede eller reimdrift til kammene og reguleringer av kamtiming osv. som henger og spretter av og man snakker om totalhavari.
I mange tilfelle er oljekvaliteten, lange serviceintervaller årsaken.
Det fins som regel en middelvei. Man kan vel helelr ikke legge skjul på at bilfabrikantene ikke tenker like lang levetid på bilene som oss som er mer ressursvennlige. Det er ikke ressursvennlig å kaste ti til femten år gamle biler mener jeg.
Det går med eneorme ressurser i bilproduksjon, og det er arbeidsplassene som er svært viktig for produksjonslandene.
Det positive med bilfabrikantene er at de har merket alle plastmaterialene i bilene med koder og symboler for gjenbruk. I praksis har ingen land jeg kjenner til muligheter for å gjenbruke materialer etter hensikten. Kun metaller, men til hvilken pris?
Plasten som brukes utvikler svært giftige gasser, noe mange har sett fra bilbranner, spesielt i tuneller.
Jeg lurer veldig på hvor platen fra bilene havner?
Iføge Ifs skadesenter, som har egen forsøkstunell for bilbranner, er det røyken fra plastmaterialer som er hovedpoblemet. Røykutvikling begrenser sikten og er svært kreftframkallende og mye mer som de sa da jeg var der...
Veteranbiler er nesten uproblematiske i forhold, sa branneksperten jeg snakket med.
Nei nå ble det avsporing her....
Ang. PV og Duett skal den få seg en enveisventil på bensinrøret, da bensin siger tilbake. På PV er det jo håndpumpe, så der er problemet mindre, men nå har jeg fått tak i slike, og de skal utprøves på bilene.
Hvis det er vellykket vil jeg begynne å selge slike til rimelig pris for å ha en binntekt på mine gamle dager. Kjøper for 20 kroner og selger for 40 inkludert frakt og de to prosentene vil jeg nok tjene godt på! (2x20=40)?
Problemet jeg tenker på er sot som har bygget seg opp over mange år, gjerne med mindre bra oljekvaliteter, f.eks. på ventilene som prlutselig nå skal løses opp, enten med olje med gode rensemidler eller tilsetningsmidler.
Da oppstår problemet med at soten blir tykk "tjære" og kan medføre at ventilene henger.
Innvendig sot i motoren som har bygget seg opp og ligger trygt i hjørner og kroker andre steder kan også medføre problemer da halvoppløst sot begynner å vardre og kan legge seg i diverse trange smørekanaler.
Dette er det flere eksempler på fra 70- og 80-tallet, da man hadde varierende oljekvaliteter.
Det du nevner på din bil er uproblematisk, siden utgangspunktet er bra. Da vil rensemidler hindre avleiringer etter hensikten.
Men igjen, når sot har bygget seg opp med f.eks. oljemerker jeg ikke vil nevne navn på, så kan det oppstå problemer.
Man kan diskutere oljer i det lange og brede, men ekspertisen mener at hyppigere skift er det viktigste i dag, da selv "skryteoljer" ikke klarer jobben sin i lange skiftintervaller, som Reodor også har vært ine på.
Ser med skrekken på kompaktbygde motorer med fire overliggende kamakslinger, kjede eller reimdrift til kammene og reguleringer av kamtiming osv. som henger og spretter av og man snakker om totalhavari.
I mange tilfelle er oljekvaliteten, lange serviceintervaller årsaken.
Det fins som regel en middelvei. Man kan vel helelr ikke legge skjul på at bilfabrikantene ikke tenker like lang levetid på bilene som oss som er mer ressursvennlige. Det er ikke ressursvennlig å kaste ti til femten år gamle biler mener jeg.
Det går med eneorme ressurser i bilproduksjon, og det er arbeidsplassene som er svært viktig for produksjonslandene.
Det positive med bilfabrikantene er at de har merket alle plastmaterialene i bilene med koder og symboler for gjenbruk. I praksis har ingen land jeg kjenner til muligheter for å gjenbruke materialer etter hensikten. Kun metaller, men til hvilken pris?
Plasten som brukes utvikler svært giftige gasser, noe mange har sett fra bilbranner, spesielt i tuneller.
Jeg lurer veldig på hvor platen fra bilene havner?
Iføge Ifs skadesenter, som har egen forsøkstunell for bilbranner, er det røyken fra plastmaterialer som er hovedpoblemet. Røykutvikling begrenser sikten og er svært kreftframkallende og mye mer som de sa da jeg var der...
Veteranbiler er nesten uproblematiske i forhold, sa branneksperten jeg snakket med.
Nei nå ble det avsporing her....
Ang. PV og Duett skal den få seg en enveisventil på bensinrøret, da bensin siger tilbake. På PV er det jo håndpumpe, så der er problemet mindre, men nå har jeg fått tak i slike, og de skal utprøves på bilene.
Hvis det er vellykket vil jeg begynne å selge slike til rimelig pris for å ha en binntekt på mine gamle dager. Kjøper for 20 kroner og selger for 40 inkludert frakt og de to prosentene vil jeg nok tjene godt på! (2x20=40)?
Da var varmesetet i orden!
På Fabia 1,2 ordnet jeg en lås for veivbolten. Det er kritisk om den løsner og den skal skrus til med et uhorvelig moment - 90 Mn pluss 90 grader.
Jeg dro det jeg orket, men nådde ikke helt de siste 90 gradene. Vil ikke ha motorras, så derfor sikring. Brukte også Locktite, men siden den omtrent er konstuert for å løsne måtte jeg sikre. Her skulle det vært lingsgjenger, så hadde den aldri løsnte.
Kappet av et 3 mm stykke av en 18 mm pipe og sveiset på et blikkstykke, 1 mm tykt.
Bøyde tappene i hver ende og limte saken fast til mutter og skive med epoxy.
Katta lurte fælt på hva jeg holdt på med?
Han syns vel jeg er sprø!?
Så kan jeg kjøre trygt med en sparemotor.
På Fabia 1,2 ordnet jeg en lås for veivbolten. Det er kritisk om den løsner og den skal skrus til med et uhorvelig moment - 90 Mn pluss 90 grader.
Jeg dro det jeg orket, men nådde ikke helt de siste 90 gradene. Vil ikke ha motorras, så derfor sikring. Brukte også Locktite, men siden den omtrent er konstuert for å løsne måtte jeg sikre. Her skulle det vært lingsgjenger, så hadde den aldri løsnte.
Kappet av et 3 mm stykke av en 18 mm pipe og sveiset på et blikkstykke, 1 mm tykt.
Bøyde tappene i hver ende og limte saken fast til mutter og skive med epoxy.
Katta lurte fælt på hva jeg holdt på med?
Han syns vel jeg er sprø!?
Så kan jeg kjøre trygt med en sparemotor.
Oljeforbruk på Fabia 1,2 liter: Hittil har den brukt nærmere literen per 100 mil.
Skal måle mer nøyaktig, men der er mer enn jeg liker om dette er riktig?
Noen som kjennter til slike luriummidler? ::
http://lucasoil.hodgsoncorp.com/lucas_o ... ilizer.htm
Sylindrene så rene og pene ut og uten verken slitekant eller striper etter røkne fjærer. Liker ikke å åpne motoren igjen!
Toppen er 100 med nye deler og presisjonsslipte ventiler. God kompresjon.
Skal ta en ny sylinderlekkasjetest. Sist jeg gjrode det så lakk jo ventilene, så jeg fikk liten indikasjon aóm andre ting.
Duetten da?
Jo da, den står der tørt og godt. Fuktighetsslukeren hadde hentet en halv liter vann fra kupéen, så den har ingen grunn til å klage.
Den må jo få litt omsorg snart....
Skal måle mer nøyaktig, men der er mer enn jeg liker om dette er riktig?
Noen som kjennter til slike luriummidler? ::
http://lucasoil.hodgsoncorp.com/lucas_o ... ilizer.htm
Sylindrene så rene og pene ut og uten verken slitekant eller striper etter røkne fjærer. Liker ikke å åpne motoren igjen!
Toppen er 100 med nye deler og presisjonsslipte ventiler. God kompresjon.
Skal ta en ny sylinderlekkasjetest. Sist jeg gjrode det så lakk jo ventilene, så jeg fikk liten indikasjon aóm andre ting.
Duetten da?
Jo da, den står der tørt og godt. Fuktighetsslukeren hadde hentet en halv liter vann fra kupéen, så den har ingen grunn til å klage.
Den må jo få litt omsorg snart....
Bruker du samme olje som det har blitt brukt tidligere? Min erfaring er at bilen bruker mer olje når jeg skifter type, men det går seg til etter et par hundre mil. Min RAV4 brukte like mye som din til den hadde brukt 4 liter. Da stoppet den plutselig helt opp etter hva jeg målte sist. På Duetten måtte jeg skifte oljeskraperinger.
Men, altså 1 liter per 100 mil er lik det jeg kaller for Opelforbruk. De var en periode ikke snaue på forbruket, men verkstedene og importøren sa det var "normalt".
Mitt råd: Fortsett med samme kjøringen og oljen litt til så går det seg nok til skal du se
. Lurium bedrer ikke noe som helst om det ikke lekker olje, og det gjør ikke ting bedre.
Men, altså 1 liter per 100 mil er lik det jeg kaller for Opelforbruk. De var en periode ikke snaue på forbruket, men verkstedene og importøren sa det var "normalt".
Mitt råd: Fortsett med samme kjøringen og oljen litt til så går det seg nok til skal du se
Nå er vi inne på en uendlig diskusjon. Jeg tror heller ikke på slike tilsetninger, men det sies at midlet også skal løse sot i fastsittende oljefjærer slik at de spenner bedre mot sylinderen. Men p åden annen side er jo riktig tilpasning med sot med på å tette. Og sot på stempeltoppen er bra som "varmeskjold".
Så det er motsetninger her...
Har sjekket veivhusventilasjonen og den er tilsynelatende ok. Det er en ventil der som jeg skal sjekke for å være helt sikker.
Jeg bruker semisyntetisk olje fra biltema. Mulig jeg rett og slett må over på mineral og litt tykkere. Det er ingen fare for malglende smøring, da motoren er gått 130 000 km.
Kanskje denne:
Motorolje, mineral, Classic 20W–50. Kulda gir seg vel nå etter hvert?
Det blir neste skritt om ikke oljeforbruket stabiliserer seg.
Så det er motsetninger her...
Har sjekket veivhusventilasjonen og den er tilsynelatende ok. Det er en ventil der som jeg skal sjekke for å være helt sikker.
Jeg bruker semisyntetisk olje fra biltema. Mulig jeg rett og slett må over på mineral og litt tykkere. Det er ingen fare for malglende smøring, da motoren er gått 130 000 km.
Kanskje denne:
Motorolje, mineral, Classic 20W–50. Kulda gir seg vel nå etter hvert?
Det blir neste skritt om ikke oljeforbruket stabiliserer seg.
Skal en rense opp kan en vel gå for 15W-40 for diesel. Den renser opp greit, eller en kortvarig innvendig motorvask som ikke er i motoren lengre enn til sotet er borte.
Dårlig veivhusventilasjon kan selvsagt gjøre noe med forbruket også. Jeg har hatt god erfaring med Valvoline. Tror den heter Classic den også for biler som har gått litt.
Ellers kjører jeg Royal Purple helsyntetisk på alt jeg har. Den er den eneste syntetiske oljen jeg vet om som legger igjen en god oljefilm til neste gang jeg starter opp. Var god oljefilm i topplokket på PVn i går selv etter en drøy måneds stillstand. Bruker 10w-40 på PVn og Duetten og 15W-40 på dieselbilene. Bruker ikke en dråpe olje noen av dem nå.
Dårlig veivhusventilasjon kan selvsagt gjøre noe med forbruket også. Jeg har hatt god erfaring med Valvoline. Tror den heter Classic den også for biler som har gått litt.
Ellers kjører jeg Royal Purple helsyntetisk på alt jeg har. Den er den eneste syntetiske oljen jeg vet om som legger igjen en god oljefilm til neste gang jeg starter opp. Var god oljefilm i topplokket på PVn i går selv etter en drøy måneds stillstand. Bruker 10w-40 på PVn og Duetten og 15W-40 på dieselbilene. Bruker ikke en dråpe olje noen av dem nå.
Det høres bra ut!
Sjekket tennpluggene i dag på Fabia 1,2 og de var ikke helt topp. Litt i overkant med sylinderlekkasje også.
Skal kjøre litt og se om ting stabiliserer seg?
Muligens bruke tykker olje?
syl 3 til venstre osv.
Skal kjøre litt og se om ting stabiliserer seg?
Muligens bruke tykker olje?
syl 3 til venstre osv.