Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
pv-mannen

Re: Torbo2s Duett

Post by pv-mannen »

Har ikke selv, men en del venner har eller hadde. Alle var meget fornoyde med bilen, en kvalitetsbil...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk! Jeg har også hørt lovord om bilen. Jeg prøvde den første gang da den kom, og ga den gode karakterer, men det er annerledes 16 år senere.... Det er vel nå man virkelig kan se hva den duger til?
Så litt nærmere på den i dag, og fant noen feil, men kanalene var fine, bremserør o.a.
Minimalt med rust.... litt dårlige dekk s/v og rustne felger.
FAst i fisken og alle servicer var tatt og kjørt i underkant av 100 000 km
1,4 l motor 2000 modell.....
Så nye vinter hjul må jeg sette på innkjøpslista..
Tror denne kan gå litt til... Reg. kjede kan jo også være et pluss...

Den er jo ikke blant de største bilene, men til div. småkjøring og noen langturer, tror jeg den duger...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Kjølevannslekkasje er fikset, måtte bytte et rustet rør. TEmpen kom ikke opp, så det ble ny termostat også. måtte bygge om termostathuset forå bruke standard termostat til 70 kroner kontra nytt termostathus til 700.. Det ser ut som det ble tett, selv om jeg måtte lage en passende gummipakning av en innerslange. Kommer trolig til å gjøre en forbedring her...?

Et par rustflekker bak, trolig etter en reparert skade, men ellers bra i karosseriet. Etter kjølevanns-lekkasjen har det lagret seg en feilmeldng som jeg må få slettet. Vurderer å anskaffe meg en kodeleser, men det er kanskje å ta i litt, da jeg kan få andre til å ordne?
Det er visst mullig å slette feilkoden ved å bruke en knapp på instrumentpanelet, men jeg må sjekke dette ut først.
Fikset det på Fiat Ducatoen, men det er ikke sikkert det er likt på Skoda/VW?

Noen som kjenner mer til Skoda Fabia 2000 modell ang. dette? Evt. som har kodeleser?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Har en obd2 eller hva det heter. Leser og kodesletter. Mulig den kan brukes...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bra da kan vi sjekke?
VAG er litt sær visst nok? men det kan jo være greit å sjekke?
445

Post by 445 »

Så fint at bilen går bra, selv om det ikke er en gammel Volvo!

Har du forresten noen prosjekter med Duetten i vinter?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det er litt karosserigreier, men jeg føler det er feil årstid for å holde på me det?

Men jeg vurderer varmepumpe i garasjen, og da kan det bli andre boller?

Jeg har jo også et B18 -topplokk som skal ferdiggjøres, samt et innsug som skal ombygges.

Pluss en god del ting til.. - større greier..

Men noen rustflekker på Skodaen skal vekk, samt feste komputeren i bilen sjekke bremser og andre småting.

Og så e jeg trua med å sy gardiner til gjestehuset, men jeg tror jeg er veldig opptatt nå framover med andre ting i garasjen. Bl.a rydde.. Der er det mange som er bedre enn meg! uff uff...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg måtte ut å lufte PV-en her om dagen. Og så skulle jeg fylle bensin. Men der hadde de bare jordbær!
Image
Når er det gått litt langt! - Måtte jeg si....

Dette er verre enn da jeg skulle kjøpe en ventil til et bilhjul på Statoil. Først forstod ikke han bak disken hva jeg sa, og så etter hvert når eg hadde brukt alle musklene i alle vinkler med fingerspråget, kunne han fortelle at det hadde de ikke!
- Holdt på å si si noe, men jeg ville ikke bli arrestert...

Ellers var det masse julegreier, men ikke noe til hjul! Hvordan skal det gå i denne verden?
Juling hjelper vel heller ikke?
445

Post by 445 »

Bensinstasjon uten ventiler?
Ja ja, det finnes jo Shell-stasjoner i Europa som ikke selger drivstoff.
Vi har jo også togstasjoner der togene ikke stopper, og banker som ikke vil ta i mot penger.
Hva blir det neste? Bokhandlere uten bøker, skobutikker uten sko og matbutikker uten mat?
Det var godt å få ventilert litt....
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Det er jo sånn det har blitt. Finner jo hverken melk eller ramp på en melkerampe lenger, så de er enten fjærnet eller erstattet av en betalingsanordning for å få kjøre på veien. Bensinstasjoner har gått tilbake til det de var opprinnelig. Kolonial og til nød bensinpumpe. Må vel bygge om Duetten til elbil snart også....
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Duett som elbil? Neppe. Den teknologien er snart utdatert. Gå heller rett på fremtiden; hydrogen!
Torbo2

Post by Torbo2 »

El er jo ikke noen nytt. Det var el-bøler på 30 tallet, og noen Renault Dauphine var utstyrt med el-drift på 60-tallet.

Jeg har gjort noen forsøk på magnetisme, men det er noen som jeg ikke kan gå inn på her.

Bensin er jo bra, i alle fall renere enn sur diesel.

Tenk om myndighetene hadde tenkt litt på bensin før? Latt raffineriene raffinert mer ren bensin og ikke solgt billig diesel til hvem som helst? Da kunne forurensingen fra utvinningen skjedd der, og der bor det ikke så mange folk. Samt at rensingen kunne skjedd under kontrollerte former og ikke i hver enkelt bil, med de mange ulempene det medfører. Dessuten klarer man ikke rense alt.
I de siste årene har man jo også fått direkte innsprøytning av bensin, slik at alt forbrenner i forbrenningsrommet og ikke delvis påvei ut i manifolden og eksosanlegget.
I de forrige innsprøytningsmotorene var det kun indirekte innsprøytning, men mange kalte det direkte innsprøytning. Så her har forvirringen vært stor. Det var Mitsubishi som kom på banen i større stil med direkte bensininnsprøytning. Og da så vi også at utnyttelsen av drivstoffet plutselig var 30 prosent bedre. Importøren gar også drivstoffsgarnti, som delvis fungerte. Så kom flere andre bilfabrikkene etter sakte men sikkert.
Nå er beninmotorer nesten like drivstofføkonomiske som diesel. Det gjenstår litt , da en dieselmotor kan ha høyere kompresjon, og der ligger en gevinst.
Kanksje man kan få til en bensinmotor som jobber etter dieselprinsippet? Endre oktantallet og snakke om cetantall i stedet? Får vel prøve med en gmmel Volvomotor?
Litt amatørmessig høyttenikng, men man kan ikek bre tenke på piker vin og sang?
Last edited by Torbo2 on Sun 13 Dec 2015 16:03, edited 1 time in total.
445

Post by 445 »

Akkurat i dag kan du med god grunn tenke på både piker og sang!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det får holde med vin og sang i dag. Jeg fikk sett noen søte piker i går i Dals Rostock ved/i Mellerud.
Image

Men fy så glatte veier! Ikke strødd saltet osv. ABS-en bråket ved hver minste brems. ESP-en virket ikke. Tror ikke jeg har det, men det gikk likevel. Sikkert hastighet mellom 40 og 50 som sikkert - i alle fall for meg.
På hovedveiene var det strødd, og da gikk det i fartsgrensen...
Hadde jeg hatt en nyere bil med ESP og diverse andre bokstaver, kunne jeg sikkert kjørt fortere?
Så kunne jeg spart et et minutt mellom Dals Rostock og hovedveien?

Skodaen går som en kule... Nye deler i kjølesystem termostat osv. Festet styreenhet, og i dag ekstra rustbeskyttet. Det var nemlig noen brune flekker på hjulopphenget bak. Et par rustflekker på bakluka måtte jo også ordnes.
Forresten så fikk den nye bremser også i går. Hva skal jeg gjøre med bilen nå tro?
Polere? tok panseet i går forresten med en elendig poleringsvoks. Tung å jobbe med, men kanskje god beskyttelse?
Fant ikke den verdenskjente Biltemavoksen.... VEt ikek om dagen Biltemavoks er like bra som for ti år siden, da man aldri vet hvor de får varene fra?

Duetten fikk seg en liten tur også i går mens Skodaen tok plass på verkstedet. Det var litt av en overgang. Vet ikek helt om jeg likte forskjellen. Tor jeg må sette ned casteren i forstillngen, da den var forferdelig understyrt i svingene.
Så hvis jeg havner i grøfra, kan jeg bruke samme ynskyldningen som Petter Solverg, som allt klagde på bilen, at den var for understyrt. Så fikk han en mer overstyrt bil fra fabrikken. Og så kjørte han i grøfta igjen... Husker ikek hvilken forklaring han hadde da, men det var vel for glatt?
Det er farlig å kjøre bil, tenker jeg....
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Vedr bensin og diesel, så ryktes det at Saab. Dvs motor avdelingen modifiserte en dieselmotor til å gå på E95. Ble sprekere og brukte mindre drivstoff enn en diesel. Så det går ann om man vil. Men så var det etanolen da...
Post Reply