starte b16 på bukk.

Tråder som omhandler motor og kjøle/drivstoffsystemer, samt justering/tuning
Weiru'n
Posts: 13
Joined: Wed 07 Oct 2015 00:40
Location: Kongsberg

starte b16 på bukk.

Post by Weiru'n »

Er veldig nyskjerrig på om motoren min fyrer etter overhaling, Bilen den skal i er ikke klar for motor enda, så tenkte å starte den på motorbukken.
Hva må til for å starte den? er vel ganske simpelt el.anlegg på disse?
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Forstår godt at du er nysgjerrig. Jeg har også en nyoverhalt B16 stående som jeg gleder meg til å se og høre liv i.
Jeg hadde helt klart ventet med å fyre den opp til den er på plass.
I min motorbukk kan jeg f.eks ikke ha svinghjulet montert. Har du det?
Jeg synes det er greit å ha motoren godt forankret på plass i bilen, og med alle tilkoblinger på plass.

Hvis du bestemmer deg for å starte i bukk, så ta noen fine bilder og del erfaringene her på forumet. Er nok ikke mange som har gjort dette i nyere tid :)
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Weiru'n
Posts: 13
Joined: Wed 07 Oct 2015 00:40
Location: Kongsberg

Re: starte b16 på bukk.

Post by Weiru'n »

motor står med girkasse nå, men hvis jeg bestemmer meg for å prøve så skrur jeg av kasse og svinghjul mtp stødighet å få minst mulig sidelengs *vridning*. holder dere oppdatert :)
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by Reodor57 »

Uten svinghjul er den ikke lett og starte og vil være vanskelig å holde vibrasjonsfri, om du i det hele tatt før den til å gå, spesiellt på lavere turtall. Skal ikke rare bukken til for å holde den på plass. Gjelder bare at den står stødig så den ikke velter. Har man en gammel travers eller noen 2"x4" evt 2"x6" er det ingen risiko å starte den opp. Den vil ikke fyke rundt i rommet mer enn vibrasjonene får den til å gjøre. Vil tro det er lettere å stabilisere den med girkassen på da en her har et feste som vil holde svinghjulet over bakken/gulvet. Får det tak, vil det bli "livat".
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Hvor lenge kan den gå uten kjøling?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by Reodor57 »

Noen minutter går greit. Kjører en uten vannpumpe litt lengre, men en bør ha god kontroll på temperaturen, for den stiger raskt, og da kan ting sprekke pga overheting. Blir jo ikke værre enn når bilen koker egentlig, bare at den blir raskere varm. Har startet flere motorer i biler for å flytte på dem uten å ha kjøling. Det skader ikke å koble den til "springen" heller. Bruker da uttaket til varmeapparatet. Det er dersom den skal gå litt lengre enn 5-10 minutter. Vi snakker her selvsagt om kjøring av motor uten belastning.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: starte b16 på bukk.

Post by volvoveteran »

En gammel duett ramme med travers kan egne seg bra til oppstartsbukk for alle gammelvolvo motorene. Dersom man kun skal starte motor m girkasse på, kan en gjerne dele (korte inn) rammen å montere f.eks Biltemahjul, så den lett kan stues vekk. Det er ikke store jobben å lage seg motorfester som passer til motorene fra 1947 til ca 1970, så dette er et tips som jeg har erfart selv. Har en slik "bukk" å akkurat nå sitter det en "turnkey B18" i. Bensinrøret er en stubb rør som går direkte fra bensin pumpen å oppi bensinkannen som skal brukest, å "godsledning" er montert fra motor til rammen å derfra rett til minus på batteriet. Hoved plussledningen monterest jo direkte fra starteren til batteriets plusspol, å lille startledningen (som vanligvis skal gå til tenningsnøkkel) kan monterest på startinnslaget med kabelsko, (å brukest da direkte mot plusspolen om en vil), eller via en trykkk/startknapp. Jeg har også en radiator fast på et feste frammom motoren, med diverse slange/rør overganger da. Bukken min fungerer mye bedre enn noen tror, å er et svert nyttigt hjelpemiddel. :)
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Dette høres veldig interessant ut! Kan du legge ut noen bilder?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: starte b16 på bukk.

Post by volvoveteran »

Skulle gjerne lagt ut bilder, men jeg får dette stadig vekk ikke til på dette forumet. send meg din e-postadr. på sms til 93228059 så hiver jeg over et par bilder da.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Send dem gjerne på epost til 445 krøllalfa 445 punktum no. Jeg legger ut bildene i denne tråden når jeg kommer i nærheten av PC'en igjen. Nå er jeg ute hos PV'en
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Takk for tilsendte bilder og veldig hyggelig prat!

Legger ut bildene som avtalt. Her kan vi hente mange ideer.
B18 motor.JPG
B18 motoren.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by Reodor57 »

Kanskje litt i overkant solid, og plasskrevende for oss med små garasjer, men absolutt en ide :-). Skal jeg lage meg et, må det nok være så lite og lett at jeg kan henge det på veggen når det ikke er i bruk. Det er jo ikke noen krefter som virker på dette annet enn vridningsmomentet på motoren og det som måtte være av vibrasjoner. Låsbare gummihjul kan være en ide for å ta opp disse vibrasjonene og gjøre det lettere å flytte stativ med motor montert.
Min kreativitet fikk ihvertfall seg et "boost" til å lage/tegne et stativ som kan brukes også når motoren "overhales". Dvs at en bla. enkelt kan fjerne bunnpannen på motoren.
Hvor kan jeg få kjøpt tid til det? Noen som vet?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
volvoveteran
Posts: 31
Joined: Sat 13 Feb 2016 19:38
Location: Gol

Re: starte b16 på bukk.

Post by volvoveteran »

Ja, dette er lett å vere enig i. men startbukken min er kun ca 1 x 1,5 meter fordi denne rammen var kollisjonsskadet bakover å ble derfor kappet av. Det tok ca to timer å gjøre den klar. Startbukk er et meget godt verktøy, å jeg håper at det kommer mange gode bilder å løsninger på lignende i denne tråden.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by 445 »

Som sagt, veldig inspirerende!
Jeg gleder meg til å få noen minutter ledig tid til å tenke på en tilsvarende løsning som passer i mitt verksted.
Ser for meg å ha motoren på en tralle med lett-trillende hjul, slik at jeg kan trille motoren ut av verkstedet når den skal startes.
Ønsker også en eller to effektive lyddempere, både for å ikke underholde hele nabolaget, men også for lettere å kunne identifisere ulyder fra motoren.
Det hadde også vært interessant å ha en fungerende kløtsj, slik at man kan teste girkasser.
Nå må jeg konsentrere litt på jobb.....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: starte b16 på bukk.

Post by Reodor57 »

Med en varmeveksler som går på vannslangen kan en dempe eksosen med vann og samtidig få kjøling på motoren. Litt større motstand i eksosen kanskje, men det kan en designe seg ut av med litt flaks. Vann demper lyd veldig effektivt.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply