Hei
Har hatt dette problemet på vår 444. Tok da av tromlene igjen og passet på å rengjøre og pusse akseltappene og hullet i tromlene 100%. Skal bare ørlite til for at tromlene blir litt skakke på akselen. Da lugger de litt. Prøv dette først.
Ellers kan de fleste bremseverksteder med litt "fartstid" dreie tromler .
Lykke til
PV444 57 mod bremser, trenger råd.
Har prøvd det meste. Sist satte jeg inne bånd med full lengde på begge, begge sider bak. Og nå er det 95% bra. Men må vel ha det 100 tenker jeg..
Den ene tromla har 0,25 mm ovalitet og den avndre (høyre) har 0,05 mm urundhet (ikke oval)...Toleransen er 0,15 mm ifølge boka..
Pusser opp en rusten en nå som skal bli som ny. Den er helt rund (+/.0,08 mm). Så da får vi se...
Om ikke må jeg vel finne noen som dreier.
Den ene tromla har 0,25 mm ovalitet og den avndre (høyre) har 0,05 mm urundhet (ikke oval)...Toleransen er 0,15 mm ifølge boka..
Pusser opp en rusten en nå som skal bli som ny. Den er helt rund (+/.0,08 mm). Så da får vi se...
Om ikke må jeg vel finne noen som dreier.
- Man vet jo aldri?
Hei
Dreiing av tromler i Oslo området er "grei skuring". Gamle erverdige Christoffersen & Bekken gjør dette. (Ihvertfall leverte jeg noen Amazon tromler der for ett par år siden og fikk dem dreid. www.cogb.no
Lykke til!
Dreiing av tromler i Oslo området er "grei skuring". Gamle erverdige Christoffersen & Bekken gjør dette. (Ihvertfall leverte jeg noen Amazon tromler der for ett par år siden og fikk dem dreid. www.cogb.no
Lykke til!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Takk for tips! Det er mye rundt dette temaet. På grunn av duo-servo-systemet som er på min, og din så det ut som, er det stort krav til justering. Begge båndene henger og slenger inni trommelen på sett og vis, uten ankerbolt/feste nede. Antagelig vi unøyaktigheter bli fordoblet i forhold til fast punkt nederst.
Jeg justerte litt romslig først og da var lugginen mer påtagende. Etter å ha slitt klossene mer til, tok jeg en finjustering og luggingen avtok og forsjellen på høyre og venstre side ble mer lik. Men prosjektet er ikke over med dette....
Det skal som sagt bli 100....
Slik kontrollerte jeg tromlene:
Jeg justerte litt romslig først og da var lugginen mer påtagende. Etter å ha slitt klossene mer til, tok jeg en finjustering og luggingen avtok og forsjellen på høyre og venstre side ble mer lik. Men prosjektet er ikke over med dette....
Det skal som sagt bli 100....
Slik kontrollerte jeg tromlene:
- Man vet jo aldri?
Hei
Våger meg på å svare på dette også, da jeg har vært borti noe liknende. Litt feil å si at de ligger og slenger fordi fastpunktet er flyttet til toppen. Fordelen er at en får bedre bremsevirkning ved at begge båndene bremser i "serie". Fremerste båndet drar med seg det bakerste. Med fast punkt nede virker bakerste båndet direkte mot kraften fra sylinderen og ikke med slik som på foreste båndet. Er vel derfor det kalles duo servo tenker jeg(Drar med begge båndene og ikke bare det ene). Men, det setter MYE mer krav til returfjærene i systemet. Blir disse for slakke kan en ende opp med at bremsene låser seg for ikke å gå av før bilen stopper. Det var vanlig før, at en skiftet fjærer samtidig med båndene, nettopp for å hindre at de lugget. Kan se fine ut, men er ikke stive nok etter mange års bruk. Om en ser på verkstedsmanualen (slik jeg gjorde akkurat i dette øyeblikk for å kontrollere mine påstander hehe) vil en også se at det fremre båndet er kortere enn de bakre, og i tillegg er alle båndene slipt ned i en slak vinkel i hver ende slik at de ikke er mer enn et par mm tykke der. Kan være en årsak til at det er så tydelig at de hugger. Fjærene står det ikke noe om i dette tilfellet i nevnte manual, men det er noe jeg har erfart selv.
Konstruksjonen for å måle kast i trommelen vil jeg ikke uttale meg om stabiliteten på før jeg har sett den "hands on", men den er i det minste kreativ . Bra funnet på forresten. Ofte ikke mer som skal til .
Lykke til i forskningen , og ikke glem å legge inn hva du finner ut!!!
Våger meg på å svare på dette også, da jeg har vært borti noe liknende. Litt feil å si at de ligger og slenger fordi fastpunktet er flyttet til toppen. Fordelen er at en får bedre bremsevirkning ved at begge båndene bremser i "serie". Fremerste båndet drar med seg det bakerste. Med fast punkt nede virker bakerste båndet direkte mot kraften fra sylinderen og ikke med slik som på foreste båndet. Er vel derfor det kalles duo servo tenker jeg(Drar med begge båndene og ikke bare det ene). Men, det setter MYE mer krav til returfjærene i systemet. Blir disse for slakke kan en ende opp med at bremsene låser seg for ikke å gå av før bilen stopper. Det var vanlig før, at en skiftet fjærer samtidig med båndene, nettopp for å hindre at de lugget. Kan se fine ut, men er ikke stive nok etter mange års bruk. Om en ser på verkstedsmanualen (slik jeg gjorde akkurat i dette øyeblikk for å kontrollere mine påstander hehe) vil en også se at det fremre båndet er kortere enn de bakre, og i tillegg er alle båndene slipt ned i en slak vinkel i hver ende slik at de ikke er mer enn et par mm tykke der. Kan være en årsak til at det er så tydelig at de hugger. Fjærene står det ikke noe om i dette tilfellet i nevnte manual, men det er noe jeg har erfart selv.
Konstruksjonen for å måle kast i trommelen vil jeg ikke uttale meg om stabiliteten på før jeg har sett den "hands on", men den er i det minste kreativ . Bra funnet på forresten. Ofte ikke mer som skal til .
Lykke til i forskningen , og ikke glem å legge inn hva du finner ut!!!
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Mulig jeg går for langt inn i problematikken. Men det kan jo gi pluss på erfaringsskalaen?
Fjærer og øvrig tilpasning er ok. Foreløpig ligger det an til at det er feil med trommel. Den avanserte finslipingen som står i boka har ikek vært nødvendig før. Men jeg har vært nøye med tilpasning av sko mot trommell. Det kan lugge fælt før de få slitt seg til.
Men i mitt tilfelle har er det stabilt stabil feil.. Selv om den er liten..
Mulig at den duoeffekten kan gi oval slitasje i tromlene på grunn av vibrasjon. Oalitet er nevn i manualen. Tenkte kanskje urundhet var mest vanlig, men det var på den ene reservetrommelen. Og den som stå på bilen er 0,25 mm oval. Altså merslitt på to punkter i omkretsen.
Den ene reservetrommelen var godt innenfor tolereansen så det går på PVen til helgen.
Da har jeg altså to tormler som må dreies....
De skal på Duetten selv om bremsene er bra på den. Men det er litt tynne i godset tror jeg... Det var jo derfor jeg skaffet meg reservetromler for et par år siden. og at den ene er skjev er ikke så lett å reklamere på nå...
Slik ser oppspenningsverktøyet ut i andre enden. Girolje i tuppen for å unngå skjæring:
Hvorfor skal slike firkantrør bare ligge å slenge? Måtte skjeære lagerholderen litt på skrå for å få plass til måleklokka....
Fjærer og øvrig tilpasning er ok. Foreløpig ligger det an til at det er feil med trommel. Den avanserte finslipingen som står i boka har ikek vært nødvendig før. Men jeg har vært nøye med tilpasning av sko mot trommell. Det kan lugge fælt før de få slitt seg til.
Men i mitt tilfelle har er det stabilt stabil feil.. Selv om den er liten..
Mulig at den duoeffekten kan gi oval slitasje i tromlene på grunn av vibrasjon. Oalitet er nevn i manualen. Tenkte kanskje urundhet var mest vanlig, men det var på den ene reservetrommelen. Og den som stå på bilen er 0,25 mm oval. Altså merslitt på to punkter i omkretsen.
Den ene reservetrommelen var godt innenfor tolereansen så det går på PVen til helgen.
Da har jeg altså to tormler som må dreies....
De skal på Duetten selv om bremsene er bra på den. Men det er litt tynne i godset tror jeg... Det var jo derfor jeg skaffet meg reservetromler for et par år siden. og at den ene er skjev er ikke så lett å reklamere på nå...
Slik ser oppspenningsverktøyet ut i andre enden. Girolje i tuppen for å unngå skjæring:
Hvorfor skal slike firkantrør bare ligge å slenge? Måtte skjeære lagerholderen litt på skrå for å få plass til måleklokka....
- Man vet jo aldri?
Dette kan du selvsagt ha rett i, men det er så mange faktorer som kan spille inn at det er vanskelig å si eksakt hva det er. F.eks kan en ha satt fra seg bilen rett etter å ha kjørt igjennom en dyp vanndam slik at en får rust, som igjen gjør at en får ujamn bremsevirkning rundt hele. Det kan ha blitt liggende olje nederst i trommelen en stund som bilen har stått stille. Dette trekker inn i metallet og gir mindre friksjon en stund. Håndbrekk som blir stående på med varm trommel gir ujamn avkjøling osv osv. Konklusjonen er at de er urunde og må dreies . Samme leksa gjelder forsåvidt med skivebremser også...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Tro jeg har full kontroll nå og avslutter prosjektet med ny trommel til helgen. Om det fortsatt skulle være noe lureri så kan jeg komme tilbake til saken.
Tilbake til Lervang som startet tråden.
Her er et par bilder av selvjusterende bremser som ble brukt på tidligere modeller. Kanskje greit for å se hvordan bitene er satt sammen g funksjon... Her er fast ankerbolt nederst og ikke flytende bremsebånd (duoservo) som på nyere. Trolig hardere pedal?
Bremser framme:
Bremser bak:
Om det er interesse kan dise bildene kanskje legges inn i teknisk spalte?
Tilbake til Lervang som startet tråden.
Her er et par bilder av selvjusterende bremser som ble brukt på tidligere modeller. Kanskje greit for å se hvordan bitene er satt sammen g funksjon... Her er fast ankerbolt nederst og ikke flytende bremsebånd (duoservo) som på nyere. Trolig hardere pedal?
Bremser framme:
Bremser bak:
Om det er interesse kan dise bildene kanskje legges inn i teknisk spalte?
- Man vet jo aldri?