Ny pv eier
Re: Ny pv eier
Hei igjen.
Da var tiden inne for å plage dere med flere spørsmål.Jeg har nå kjørt ca 120 mil med bilen,det har gått greit.Den siste tiden har det begynt å lekke litt av forgasseren.Først var det bare en dråpe av og til,men nå er det noe mer.Bensinen drypper ned på manifolden,sikkert ikke helt bra.Etterhvert som lekkasjen blir større har det også blitt litt napping og fusking,særlig etter at bilen bremset litt på gir i nedover bakke.
Siden bensin kommer ut drar den kansje inn falsk luft også? som jeg antar er årsaken til fuskingen.
Ser ut som lekkasjen kommer fra flotørhuset.Hvordan er det å bytte disse pakkningene er de skrudd/spikret fast?
Har prøvd å dra til skruene i fløtørhuset uten hell.
Da var tiden inne for å plage dere med flere spørsmål.Jeg har nå kjørt ca 120 mil med bilen,det har gått greit.Den siste tiden har det begynt å lekke litt av forgasseren.Først var det bare en dråpe av og til,men nå er det noe mer.Bensinen drypper ned på manifolden,sikkert ikke helt bra.Etterhvert som lekkasjen blir større har det også blitt litt napping og fusking,særlig etter at bilen bremset litt på gir i nedover bakke.
Siden bensin kommer ut drar den kansje inn falsk luft også? som jeg antar er årsaken til fuskingen.
Ser ut som lekkasjen kommer fra flotørhuset.Hvordan er det å bytte disse pakkningene er de skrudd/spikret fast?
Har prøvd å dra til skruene i fløtørhuset uten hell.
65 544 F
Re: Ny pv eier
Det er absolutt ingen plage!
Det er mange her som kan mye om forgassere, men akkurat dette høres kjent ut.
Litt "teori": Forgasseren får bensinen fra bensinpumpen. Denne pumper hele tiden. Når flottørhuset blir fullt, så stenger en ventil som sitter i forgasseren slik at forgasseren ikke skal renne over.
Det er nettopp flottøren i flottørhuset som løfter seg opp og "stanger" i en ventil som sitter oppunder i forgasseren.
Start med å skru løs denne ventilen og rens den. Deretter sjekker du den ved å ta den mellom leppene og puste og blåse. Den skal stenge den ene veien (når "knappen" er trykket inn).
Det kan tenkes at den ikke er tett, og da må du få tak i en ny.
Håper det løser seg! Skriv gjerne en "rapport"" her i denne tråden
Det er mange her som kan mye om forgassere, men akkurat dette høres kjent ut.
Litt "teori": Forgasseren får bensinen fra bensinpumpen. Denne pumper hele tiden. Når flottørhuset blir fullt, så stenger en ventil som sitter i forgasseren slik at forgasseren ikke skal renne over.
Det er nettopp flottøren i flottørhuset som løfter seg opp og "stanger" i en ventil som sitter oppunder i forgasseren.
Start med å skru løs denne ventilen og rens den. Deretter sjekker du den ved å ta den mellom leppene og puste og blåse. Den skal stenge den ene veien (når "knappen" er trykket inn).
Det kan tenkes at den ikke er tett, og da må du få tak i en ny.
Håper det løser seg! Skriv gjerne en "rapport"" her i denne tråden
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ny pv eier
Dette høres ut som "gass i foruskeren" eller var det rusk i forgasseren. Fuskingen kommer nok av at flottørventilen som 445 påpeker trenger en rens. Denne tetter nok ikke som den skal. Har du filter på bensinledningen? Det trenger disse bilene. Kan monteres både før og etter pumpa. Flottørhuset er ikke tett, og skal ikke være det heller, så når det begynner å lekke er det som regel fordi bensinnivået er for høyt. Dette kan skyldes rusk som kommer fra tank eller gamle gummislanger. Før hadde en en sil på flottørventilen, men slike finnes ikke lenger, så en er nødt til å montere et filter i slangen til forgasseren. Jeg monterer alltid ett mellom pumpe og forgasser, og tror jeg har spart meg mye trøbbel pga det. Skru ut de fire skruene som holder flottørhuset og finn flottørventilen i den delen som står igjen. Ikke fjern aluminiumsringen under ventilen. Denne er både tetting og gir riktig flottørnivå. Her samles det mye dritt som kan få ventilen til å lekke (Ikke tette skikkelig) og når du ikke har forbruk (nedoverbakke) vil dette medføre at forgasseren flyter over og bilen fusker. Denne ventilen er også var for vibrasjoner og må skiftes år om annet.
Når du skrur til flottørhuset igjen så ikke bruk makt. Det skal også klemmes inn mot stammen slik at det tetter på den vertikale flaten. Klem til og skru fast med normal kraft. Dvs til låseskiven på skruen er flat.
Når du skrur til flottørhuset igjen så ikke bruk makt. Det skal også klemmes inn mot stammen slik at det tetter på den vertikale flaten. Klem til og skru fast med normal kraft. Dvs til låseskiven på skruen er flat.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ny pv eier
På PVen til min sønn var det en liten flis fra nettingfilteret i bensinpumpa som hadde sneket seg opp til fløttørventilen. Ved å rense, ta bort messingflisa, så var den tett igjen.
Det er alltid greit å bytte til nytt, men siden problemet har kommet så fort, kan det være rusk eller tilfeldig vis en messingflis?
Så om du ikke har tid til å vente på ne deler for å kjøre, kan du rense først.
Det er alltid greit å bytte til nytt, men siden problemet har kommet så fort, kan det være rusk eller tilfeldig vis en messingflis?
Så om du ikke har tid til å vente på ne deler for å kjøre, kan du rense først.
Re: Ny pv eier
Hvordan går det med forgasseren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ny pv eier
Hei
Takk for gode og forklarende svar.Jeg har ikke fått tid enda,men kansje til helga.Er det noen måte å justere flottørhøyden? Nå er det jo ikke så lenge siden den ble rengjort,men det Kan jo også være noe møkk slik som dere har vært inne på.Skal se om jeg kan få til noe nærmere helga.
Takk for gode og forklarende svar.Jeg har ikke fått tid enda,men kansje til helga.Er det noen måte å justere flottørhøyden? Nå er det jo ikke så lenge siden den ble rengjort,men det Kan jo også være noe møkk slik som dere har vært inne på.Skal se om jeg kan få til noe nærmere helga.
65 544 F
Re: Ny pv eier
Det å justere flottørhøyden fordi den lekker er feil fremgangsmåte. Blir like riktig som å sette på nye hjul på bilen fordi bremsene ikke virker. Har du ikke filter så start med det og ta av flottørkammeret og blås ren dysene etterpå. Ingen justering skal være nødvendig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ny pv eier
Hvordan går det med forgasseren?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ny pv eier
Har du byttet flottørdysa så den ikke lekker bensin lenger?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ny pv eier
Nei
Har vært så mye annet denne høsten at volvoen har fått være i fred litt for lenge nå.Om ikke lenge må jeg sette den vekk for vinteren.Er ikke helt utenkelig at jeg må spørre om litt hjelp til våren igjen.
Har vært så mye annet denne høsten at volvoen har fått være i fred litt for lenge nå.Om ikke lenge må jeg sette den vekk for vinteren.Er ikke helt utenkelig at jeg må spørre om litt hjelp til våren igjen.
65 544 F
Re: Ny pv eier
Alternativt kan du kjøpe overhalt bytteforgasser av Reodor57 og meg. Vi har noen på lager
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ny pv eier
Vi er også på forumet for å hjelpe til om en vil forsøke selv.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Ny pv eier
Selvfølgelig!Reodor57 wrote:Vi er også på forumet for å hjelpe til om en vil forsøke selv.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Ny pv eier
Hvis du har tid og lyst kan du jo komme på lørdagens smøretreff.
Kanskje noe kan fikses der og da
Kanskje noe kan fikses der og da
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen