Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Reodor57
Webmaster

Re: Torbo2s Duett

Post by Reodor57 »

Hei Torbo2. Jeg kjøpte meg en luftedings på Biltema ment for å brukes med trykkluft. Den skal liksom suge bremsevæsken ut av systemet gjennom lufteniplene. Det er den ubrukelig til, men den suger greit ut av bremsevæskebeholderen. Den fungerer imidlertid utmerket til lufting av systemet uten å bruke trykkluft. Bare å åpne lufteskruen litt og sette på slangen. Deretter setter man seg inn i bilen og trykker på pedalen til en hører at det renner ned i beholderen. Har fungert utmerket på de bilene jeg har gjort det på til nå. Moderne og gamle. Kan jo ikke rope på hjelp hver gang heller :-).Min heter 191577, men det finnes også enklere utgaver. En kan også lage enkle utgaver selv med en tynn slange som først går opp et stykke og så ned igjennom korken på f.eks en colaflaske. Viktig å ha litt mottrykk slik at det ikke kommer luft inn i systemet før en får lukket lufteskruen. Billigere blir det neppe :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk for tips! Den kan vel fungere bra om man er alene. Jeg var langt unna denslags butikker, men jeg hadde tanker om en annen løsning enn den gammeldagse, bla. suge ut? Alternativ to var trykkluft fra et hjul og inn på beholderen. Jeg hadde et slikt lokk med slangen til Volvo, men det fant jeg ikke.
Tenkte jeg skulle gjøre en siste innsats i dag, alene på gammel og ny metode. Jeg luftet møysommelig, bak først. For å sikre jekket jeg opp bilen bak og brukte slange i et syltetøyglass. (få vinkel på bilen). Og jaggu kom det ikke luft ut i dag også!
Så satte jeg på tenningen og lot pumpa på ABS-en jobbe litt og så kom det enda mer luft. Når jeg lå under bak så jeg at ABS-pumpa dyttet ut luftboller i slangen til syltetøykrukka. Har pleid å bruke flaske, men den velter alltid. Men krukke er tingen, den veltet ikke!
Gjorde det samme på begge bakhjul, og bremsene ble bedre. Det var nok kommet noen luftperler inni ABS-en som kom seg videre bakover.
Så slapp jeg bilen ned bak og bilen fikk en svak helling opp med fronten. Luftet der også, bare med tenningen på, og der kom luftperler igjen! Lot ABS-en jobbe og la meg under for å sjekke, og det boblet litt, men så kom rein væske. Tok et par oppstart for å kjenne på bremsen etter hver side, og det ble bedre for hvert hjul jeg tok!

Etter siste lufting ble pedalen steinhard, uten servo og gikk inn som før med servo.
Underverkenes tid er ikke forbi! Må tilstå at jeg hadde nesten gitt opp å klare dette alene...
Jeg var nok for optimistisk i utgangspunktet, da jeg tømte bremsevæskebeholderen. Skulle latt det være noe igjen helt nederst i beholderen. Men jeg ville ha ut alt...
En annen grunn er at bremsevæskebeholderen er av en dårlig konstruksjon, slik at man ikke kommer nedi og få sugd opp! All tømming måtte derfor skje via hovedpumpa og egenpumping av pedalen, altså litt gambling.

Nå er jeg forhøyd midt oppi alt ekstra..... ja, ja, man lærer, også uten elever....
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Hei Torbo2. Jeg kjøpte meg en luftedings på Biltema ment for å brukes med trykkluft. Den skal liksom suge bremsevæsken ut av systemet gjennom lufteniplene. Det er den ubrukelig til, men den suger greit ut av bremsevæskebeholderen.
Det hadde vært interessant å finstudere den litt. Tror du må ha fått et dårlig eksemplar. Kan det være en feilmontert ventil?
Har lånt en slik på jobben en gang og den fungerte veldig bra, dog var den av merke Wurth og ikke Biltema....
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Nå er jeg forhøyd ....
Pass på så du ikke stanger i taket :D
Ha en riktig fin PV-uke!
Jeg tenkte å kjøre Duett i morgen, men tror det blir moderne bil - igjen:
yr20150602.JPG
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takhøyden i min garasje er 315 cm og jeg er 180 så det skal vel litt til...
Det er alltid noen ting å tenke på og bekymre seg over, så jeg jeg kommer vel ikke i "høymodus" uten videre...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Så gjenstår en dørlist i gummi. Får se til helgen. Har kjøpt pluss spesielt 3M-lim.
kan ta bilder om ønskelig?
445

Post by 445 »

Ja takk. Bilder er ønskelig.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Det 3M limet er helt rått. Har ikke løsnet ett sted på duetten min. Jeg hadde limet på den ene flaten. Ca 20-25 cm. Trykket listen nedi limet slik at det ble lim på begge flater. Tok av listen og lot det tørke en ca 30 sekunder til overflaten ble litt matt. Trykket listen på plass igjen og den satt dønn fast. Jobbet meg rundt døren 25 cm i slengen og det fungerte helt perfekt.
Det eneste som er litt synd er at listen er ca 2mm mindre hver vei (bredde og høyde) enn originalen. Dette gjør at de har problemer med å tette på bakdørene i bøyen midt på døra. Der renner det inn vann på min bil :-(.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, jeg brukte det på PV-en og der satt lista på bakdøra godt. Det tørket nesten litt for fort, og raskere enn vanlig kontaktlim.
Jeg hadde vel noen igjen, men jeg kjøpte nytt, så er jeg sikker og så har jeg til begge sider. Bør vel ta andre siden også...?

Men jeg tror det må bli til høsten? Det er så ufattelig mange andre ting å gjøre nå! Skal ikke plage noen med det, utenom Volvo-greier da...
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Har da ikke merket det spøtt til det.... For tida er det båt,Fiat Spider,hus også i tillegg til Volvogreier for meg selv og andre. Overhalte en Zenith Stomberg CD150 til båt her om dagen (B18). Dvs renset og byttet pakninger. Den er nok ikke lett å få deler til heller da den har mindre diameter på membran og stempel. Heldigvis var dette like fint etter behandlingen :-). Problemet her var at en av ventilene i bensinpumpa hadde låst seg fast og slapp ikke bensin igjennom selv om det også var montert en elektrisk pumpe i serie. Måtte "slå løs" ventilen selv etter ultralydbehandling. Vet ikke hva som har vært i den bensinen, men det stadfester poenget med at bensinen ikke må stå lenge før den evt byttes. Her hadde den stått i tre år... Tok det med her siden du er så teknisk og kunne ha interesse av dette hehe. (P.S Motoren er nå også lei å få rundt, så her er det ting som har satt seg tydeligvis, men det er heldigvis ikke mitt problem..)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Oi sann! det dukket det opp en nostalgisk symaskin! Måtte bare få den til å virke. Måtte lage drivrem og time nålføringen i forhold til trådhoocken nede ved den lille spolen. Nå syr den som en drøm, går som et switserur og blir også en fin pyntegjenstand på stugan. Har bestilt ny rem fra http://www.aliexpress.com.
Beklager folkens at det ble litt utenom her, men jeg skal snart ta tak i Duetten og få på de hersens dørlistene.
Neste helg går ferden til Nostalgia-festival i Rønneby! Det er visst noen stort! Om være holder, kan det bli "storgodisen" - den store opplevelsn i sommer!?
Her er i alle fall min nye symaskin:
Image
Nå kan jeg også sy inn nytt setetrekk til PV-en.
445

Post by 445 »

Den var virkelig en fryd for øyet!.
Ble ekstra nysgjerrig når jeg så at du har bestilt ny rem fra det store utland. Reodor har en ventilslipemaskin som trenger ny reimer. Bestiller du etter mål, eller konkret til en bestemt sak (symaskin)?
Legg gjerne inn bilder fra Rönneby, og ikke minst fra jobben med dørlistene.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja, der kan man bestille en rekke størrelser, var remmer til timing inni vaskemaskiner til tannremmer biler.
Om man søler på "belts for sewing machines" kommer det opp gummi- og sililkon- (fy, fy) remmer i mange størrelser. Noen har en elastisitet som gjør at de passer til mye.
Bestilte også en gummirem til en gammel Singer som skal bli som ny.....

Standardremmer (timing belt til gamle symaskiner er det mye av, å velge i. Den tannremmen jeg bestilte var ikke hyllevare, men en produsent hadde en med 48 tenner og 8 mm mellom tennene (seter til senter). Så får tiden vise om dette går? tannbredde og profil var ikke spesifiert, men noe kan jeg tilpasse selv.

En annen kunne lage, men minimum var 100 stk. til 1500 kroner. Grunnen til at det ble så "dyrt", var at de måtte sette opp maskinen på ny for disse ukurante remmene. Svært hyggelige og hjelpsomme folk! Men jeg vil ikke doble prisen på maskinen, selv det er et urverk inni. Nå hører man bare klakkingne fra "hooken" nede ved den lille spolen.

Sammenliknet med dagens plastikk-maskiner (rakleverk) er dette noen annet.

Rønneby, ja. Så langt været holder skal det bli bilder, og litt til om alt går som det skal.
Torbo2

Post by Torbo2 »

En liten forsmak:
Image
Nostalgia-festivalen var en opplevelse uten like! På størrelse med Ekeberg-markedet, bare med den forskjell at det var mindre krims-krams og laaangt flere biler - rundt 1000 stk. Det var knapt noen merker som var utelatt?
Mopeder, motorsykler, lastebiler samt nostlgiske båter! var representert. Så da går turen tilbake neste år....
Noen var mer sjeldne enn andre...
LLoyd f.eks.

Image
Og selvfølgelig ....
Image
Buss...
Image
Image
pick-up
Image
og..
Image