Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

@Da fikk jeg demontert en irriterende list rundt venstre dør som var fliset opp. Måtte fjerne to lister som holdt den på plass. Små spikere som måtte lirkes ut med list og lempe. Da jeg kom til gummilisten med stoff, var denne festet med over tjue små krampespikere. her måtte jeg også lirke ut med forsiktighet.
I påvente av nye lister fikk jeg renset "topplistene", de som ligger over tøy/gummilisten.

De kan gjenbrukes.
Gummitøylistene er gråakrige, men mer sorte innover der de ikke har kommet lys til. Ifølge VP-Autoparts deleliste er visst svart det nærmeste, og grå blir nok for lyse. Bestiller i morgen.
Så får de kommer når de kommer...
Kanskje på tide å bytte olje på motoren også? Har ike kjørt nok km til det, men den er snart et år gammel. Og nå er motoren så tett at jeg ikke har vært plaget med etterfylling heller, så all oljen er fjorgammel....

Kanskje jeg skulle spylt igjennom kjølesystemet også? Det er minst et par år siden sist, og da var det my guff.
Men så var det alt det andre også?
445

Post by 445 »

Jeg synes lister er noe herk å holde på med. Måtte feste mine denne uken, og det var ikke lystbetont.
Det høres veldig bra ut å rense opp i kjølesystemet.
Vet at mange i båtverden løser opp et par maskinoppvasktabletter i kjølevannet og lar dette virke en stund.Deretter gjennomspyler grundig.
Uansett er jo dette en utendørsjobb på gressplen eller grus. Det blir fort MYE griseri av dette :(
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Maskinoppvask-såpe og såpe til vaskemaskinn har jeg prøvd før med bra resultat. Men du verden så mye gjennomspyling som må til for å få ut alt gørr til det kommer rent vann!

Motortemperaturen har en tendens til å stige etter stopp av motoren, ganske valig på B18 og B20. Kanskje det problemet også bli mindre med rene kanaler?
Så får vi se hva det blir tid til i påsken?
445

Post by 445 »

Du som finner på så mye kunne jo ta ut et av blindlokkene i blokka, bore hull i det og sette inn en kuleventil med munnstykke. Vips har du gjennomspylingsmulighet. :D
Torbo2

Post by Torbo2 »

Den var ikke verst! Hva med en Gardena-kobling? Så strømmer vannet i alle retninger fra midten av motoren.
Vell vell det er jo ikke så ofte dette må gjøres. Men på gamle biler er det jo utrolig hvor mye gørr som samler seg opp! Og man får jo ikke alltid tatt alt i en vending.

Tenkte å løfte opp innsuget litt, slik at jeg får "intercooler-effekt" på innsgslufta. Litt kjøligere luft fyller jo mer. Foreløpig vil jeg bruke bare en forgasser - Zenith Stromberg. Så merker jeg fort om den får mer å spise og blir sterkere.
Kuttet med vinkelsliper og baufil. Rettet opp flensene i dreiebenken slik at de ble like og pene for påsveising av rør som jeg ikke har bestemt utseende på ennå.
Testet på et topplokk jeg hadde liggende (det er forresten til salgs, overhalt og oppgradert med oljedeflektorer).
Når dette er sammenskrudd blir det lettere å bygge videre.
Noe sånt:
Image
Jeg kuttet opp den gamle manifolden som allikevel var sprukket i tverrrøret. Men det skal jeg ikke bruke, kun festene mot toppen.
Så får jeg se på løsninger, hva som tar overkommelig tid?
Det blir et felles forkammer som før, men litt tykkere og lengre innsugningsrør for å utnytte bevegelsesenergien i lufta.
Det skal ikke være for avansert, men jeg må jo si det frister å lage fire "sugerør" som er like lange med fine bøyer.

Det er dessuten dårlig plass rundt forgasseren. Hadde det vært litt "albueplass" der så kunne jeg ha boltret meg litt. Men det viktigste nå er å fjerne forvarmingen fra eksosen, selv om det har ulemper på vinterstid. Men da får den vel bare stå uansett...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Litt finpuss på de midterste utløpene.
Image
(utsparingen i midten er den nedre delen av innsugsrøret, og jeg har ikke slipt helt ned til det for å opprettholde styrken).
Manifolden er av de nyere, med dobbelt utløp til to eksosrør nedover, så denne er effektmessig nær et grenrør. På lavere turtall ganske likt, vil jeg tro.
Neste utfordring er å få tak i rørbøyer som skal tilpasses det nye innsuget, hvor hvert rør skal ha lik lengde (optimalt), men dedre enn før i alle fall. Hovedpoenget er å få mer kjølig innsugningsluft.
To-forgasserløsningene har dette. Så om det ikke gir ønsket moment/effekt, så går jeg for to forgassere. To Zenit Stromberg, som ligger i en kasse og hviler seg...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Stkkars Duetten! Den står ute i vinden og venter på stell.
Klippe hekk, fikse høytrykkspyler og male her og der på sommerkåken tar litt tid. Pluss fikse en gammel høvelbenk. Den mangler de stålpluggene til å feste ting med, men er ellers bra.
Spente opp et jernstykke i dreiebenken i en vertikal skrustikke og brukte et sagblad i chucken. Så fikk jeg med fin mating skåret opp et par fine stålplugger - 20 x 20 x120 mm. Så skal de finrettes i benken, kuttes noe opp mot toppen og få på seg en fjær som holder dem på plass.
Godt jeg ikke regner arbeidstid på dette!
Og så: - skal Duetten få på en etterlengtet myk kantlist rundt døråpningen. Evt. ny dørlist om jeg får tid? Men da må døra av, uff uff...
Et triks med på få dørene riktig på plass: Vil noen ha det?
Ja/nei?
445

Post by 445 »

Jeg vil alltid ha triks!
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Stemmer i. Ja! Da er vi tostemt ihvertfall, så vi kan si ting i kor uten å være ett hehe.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Reodor57 wrote:Stemmer i. Ja! Da er vi tostemt ihvertfall, så vi kan si ting i kor uten å være ett hehe.
Vi sier JA i Duett.....
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

At jeg ikke kom på det i farten..... Duett så klart...hehe. Godt det er noen som er våkne her..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

OK da: Man borrer hull igjennom dørhengslene med f.eks. en 5 mm bor evt. 4 mm nede før mn løsner hengslene. Så har man styredorer ved montering igjen. (borr altså)...

Men i dag ble det nye stoppere til høvelbenken. Sagde langsgående jernstykker i dreiebenken, og gjorde også resten i benken.
Så ble dem sånn:
Image
Sagingen:
Image

Så fikk jeg også tatt sommerklippen på hekken:
Image

Kanskje ikke helt jevnt over alt, men det er ikke havet heller....
Kanskje jeg må ta en finpuss når det blir grønne kvister?
Får se...
jangu1@hotmail.com

Post by jangu1@hotmail.com »

Synes det ser bra ut jeg. Det var en bra måte og lage de stopperene til høvelbenken på synes jeg.
Lykke til med prosjektene dine :) :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk for det!
Jeg kjøpte benken nå i vår, usett. Først da jeg skulle hente den fikk jeg opplyst at det manglet stoppere. Etter å ha kjørt til Holmestrand, var litt teit å komme tomhent hjem. Jeg fikk ikke opplyst at de manglet stoppere før jeg var der. Men jeg fikk benken billig, så det var jo greit.
Usett er vel ikke alltid smart, men noen sjanser må man ta... Benken er bra ellers, men jeg tar en gjennomgang på den.
Den er bare til småting og jeg tror den rekker.
445

Post by 445 »

Det er nok de flotteste benkehakene jeg har sett!
Jeg mangler en selv, men har tenkt å kjøpe fra nettet.
Her er en mulighet: https://www.sloyd-detaljer.no/kategorie ... pk-pid1771
Post Reply