Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
445

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Den avdrageren var helt utrolig fin, eller skal jeg si uTorlig?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk!
Takk for bremseskiva forresten! Den er nå blitt strammeramme (nesten ferdig) til differnsialen. Strengt takk ikke nødvendig, men de er for å få en god start ved montering av nye lagre. Med brukte lagre går det greit uten.
Det ble også en lagerdriver for montering av nye lagre på pinjongen. Dette blir ikke billig, nye deler innvendig, men bra med å lage en god start på et liv mange å framover for bilen.
Det er mest morsomt å lage ting. Nytteverdien kan diskuteres. Ting går an å kjøpes også. Men "øvelse gjør mester", kanskje om femti år? Og så kan man fikse det meste?
Neppe! Ting blir bare verre og vere å reparere. Integrerte enheter og kjøp og kast. Har en følelse av at vi (noen) vikler oss inn i et trøblete og sårbart nettverk av "nødvendige ting" som vi ikke kan komme oss ut av. Og vi blir fristet til å kjøpe nytt, enten det er billig eller dyrt!
Derfor takker jeg Volvos historiske grep med reparerbare biler. Sjel i hver del og skrue....
Så vi nok holde hardt på de gamle gode tingene...

syns nå jeg da..
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Takk for bremseskiva forresten! Den er nå blitt strammeramme (nesten ferdig) til differnsialen.
Bare hyggelig! Si fra om du trenger flere. Har et par ventilerte stående. De er straks på vei til metallcontaineren.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Lampefot til stålampe?
Morsomt å gjenbruke ting, og så får jeg dreid litt.
Om den delen jeg lager holder, vet jeg ikke. Støpejern er jo ltt sprøtt, men det er jo litt gods så det bør vel holde.
Så skal den splittes og hengsles og gjøres justerbar. Om den ikke holder så får jeg greie på det også?

Da blir det en flatjernøsning. Har snart brukt opp det jeg har.

Men det mest spennende i dag bli å herde "spidertappen" (den som holde de små hjulene inni diffen).
Der skal jeg soneherde og mest mulig overflateherde, herde i hydraulikkolje for å slippe anløping.

Det skal borres et låsehull først, og for å slippe sprekkdannelse skal hullet fylles med stålull som presses sammen. Mest trolig setter jeg inn en bolt i hullet for å unngå for hard herding i hullet. Den skal kun herdes der hvor de små hjulene ruller.
Det er nok noen som syns dette er forkastelig, men det får være. Jeg laget en kryssbolt til en båtmotor en gang. Den holdt i 30 år +, helt til båten gikk i kaia på sørlandet fra en løftekran. Så det skulle være mulig.

Noe spenning må man jo ha....
Kanskje jeg tar noen bilder? Men det blir vel for spes. Må vel holde meg til ting som andre kan ha nytte av...

Bare sier det mens jeg husker det: Det skla monteres en magnet i nedra kant av dekslet på diffen. Så skal jeg ta av etter et par år for å sjekke.

Da jeg skiftet olje på girkassene i dreiebenken nylig var det en del jernspon rundt området hvor jeg hadde satt magneter.
Tror ikke jernspon er sunt!
Skulle vel ha satt magnet på girkassen på bilen også i tillegg til oljefiltret på motoren!?
- Kall det dagens tips.
Last edited by Torbo2 on Fri 27 Feb 2015 19:30, edited 1 time in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Bremseskiva ble kuttet i dreiebenken. Den skal jeg jobbe videre med.
Image

Bolten passet inni, selv om jeg ga den 1/100 mm i overdim. Den gikk kanskje bort etter polering etter herding?
Image
Da tok jeg et skippertak og renset, grunnet og lakket bakakslingen.

Slipte rent med en rondell, som jeg ikke husker navnet på.
Image
Grunnet med sinkgrunning
Image
Så ble det rød akryllakk til slutt.
Image
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da ble verktøyet ferdig. Det kunne nok vært konstruert enklere, men jeg var opptatt av at det skulle være solig og stabilt.
Image
Og det virket.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Med dette verktøyet kan jeg trolig skifte innmaten i diffen uten å ta ut bakakslingen?
Kanskje et forsøk verdt? Men det er jo også litt synd, da jeg har brukt en dag på å fjerne rust, slipe, grunne og lakkere en reserveaksling.
Får se hva jeg gjør?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Tryllekunstner og magiker med alt mekanisk. Vanvittig artig å se på :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da kom 373-utvekslingen på plass. 90 km/t på GPS ved 2500 o/min og 100 km/t ved 2800 o/min.

Litt "langbeint", men krefter nok på girene. Ved forbikjøring vil det nok lønne seg å gire ned. Men det er ikke så ofte jeg kjører forbi noen. Stresser ikke med denne bilen.

Bilen har stått lenge ubrukt, og med så rolig gange på motoren ved høyere hastigheter, dukket det opp andre lyder!
Trodde først at jeg hadde gjort noe feil, men fant ingen feil ved feilsøking.

Da jeg kikket under bilen så jeg et drivakselkryss som hadde beveget seg i gaffelen. Det ga en vibrasjon i bilen. Hadde dessverre bare et kryss liggende, men jeg byttet det, og vibrasjonene var borte.

Ut å kjøre igjen. Rumling! ?
Igjen falt mistanken på bakaklsingen, men jeg byttet lagre, selv om det ikke var nødvendig. Kunne jeg ha bomma på pinjongdybden?
Hadde jeg ikke sjekket ut hjulagrene bak skikkelig? Det var typisk lager lyd, men det var umiúlig å lokalisere den under kjøring i stor fart.
-- Farlig å få ned støynivået fra motoren. da hører man lettere andre lyder....
Vel vel... Jeg satte opp en ny sjekklste, og tok med hjullagrene framme som punkt 1. Ikke noe på venstre side, men på høyre side var det rumling nok! Skiftet hjullager. Hadde heldigvis nytt liggende.
Så gikk kvelden. Regner med at alt er bra nå.
Jeg husker jeg brukte et hjullagerfett fra en kjent firma som var ganske hvitt i fargen. Jeg var svært skeptisk til det, men det stod hjullagerfett på tuben. Det virket som det var "hygroskopisk", fuktighetsslukende.....
Brukte det samme på Dauphinen med dårlig resultat, men fikk reddet hjullagrene.

Her var hjullagret mer rustent enn om det skulle ha ligget månder i sjøvann.
Image
Nå brukte jeg MOS2-fett, i håp om at det tåler nok varme. Det blir absolutt ikke bli dårligere enn det som var der fra før! Mener det stod 190 grader på tuben? Kanskje i minste laget, men jeg skal følge med.

Så gikk kvelden. Skal prøvekjøre i morgen - optimistisk.... Må være litt sosial også....

Er været bra i morgen også, så blir det en langtur.
Venter også på et par bremseslanger fra Skruvat.no. Til VW var det.. Men det ser ut til å drøye, selv om det ble sendt i går...

Fikk mangel på to bremseslanger. Jeg var mest redd for bremseklossene, men de ble også forsinket fra et annet sted (koolart.no), så jeg fikk ikke sjekket ut bilen før EU-kontrollen. Feilen da lå i posten.
Godkjent med nye slanger! :D
Last edited by Torbo2 on Tue 24 Mar 2015 22:35, edited 2 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Gledelig Hjul-Lager!
I dag gikk Duetten som forventet og litt til. Bare en smule vindstøy og gromlyd fra eksosanlegget.

Ingen problemer med høyere giring, godt drg over det hele og knapt nok et ekstra girskift i forhold til normalt.

Sjekket samtidig bensinforbruket og det ble ca. 0,80 ved blandet kjøring i 13 mil + utvekslingsfaktorer.

Det var både på landeveier, motorvei og litt bykjøring. Litt mindre enn før, da jeg brukte 0,85 + eller mer på tilsvarende kjøring.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da er jeg nesten klar for påskeferie. Hva skal man finne på da, i tillegg til diverse turer i nabolandet?
Jo da, jeg har noe småtteri på lista. Samt noen "unødvendige" prosjekter, som kan være givende. Alt trenger vel ikke være nødvendig og lønnsomt?
Planlegger plass til løftebukk. Lurer litt på takhøyden, om jeg vil få ståhøyde? Må måle litt. I alle fall kan det være greit med løft for å drive med hjuloppheng og bremser, hvor jeg kan spare rygg nakke ved å jobbe oppreist.
Virker det håpløst med plass osv. kan jeg til nøds sette den ute, ved siden av garasjen?

Skal bukken stå innerst, på midten eller rett ved garasjedøra?
Bredden, avstånd till väggen osv.

Gode ideer mottas med takk?
445

Post by 445 »

Løftebukk blir bra!
Ditt verksted er jo kombinert med garasje/vinteropplag for bil.
Du har vel "bare" plass til 2 biler i lengden, eller klarer du å få inn 3?

Hvordan bruker du verkstedet i dag?
Er den innerste delen lager og vinterlagringsplass, og den ytterste mekkeplass?
I så fall ville jeg nok satt bukken langt ute.
Ulempen med å plassere bukken der er at du ikke kan lukke opp porten når bilen på bukken står oppunder taket.

Sideveis må den plasseres slik at du kan kjøre gjennom den når du skal vinterlagre bilene.
En ide da er å kjøpe et par sett hjul-dollyer. Da kan du trille og snu bilene slik du har lyst til.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg tenker vel likt her, men jeg har plenklippertraktor og snøfreser også som må være tilgjengelig vekselvis vinter sommer...
Rett innenfor døra tror jeg det må bli?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Erfaringen min er at prosjektene ofte kan bli hengende noe tid på bukken. Da er det greit at den ikke er i veien på noen måte. Tenker du to søyler ville jeg hatt den innerst til høyre hos deg men gangsone rundt. Omtrent som på Akers Mek, bare rett inn. Den er da minst i veien. Tenker du firesøyler så er plasseringen den samme og da kan en også parkere en bil under. Denne bukktypen må ha en traversjekk i tillegg. Sakseløfter kan en plassere nær sagt hvor en vil da den typen som løfter en meter ikke trengs å festes i gulvet. De som løfter mer enn det, må ha 20cm armert betong under og festes. Normalt vil en da feste denne der en har bilen om en parkerer den for vinteren.

Det finnes også en fjerde type løfebukk som ikke tar all verden av gulvplass. En ensøyler. Denne er flyttbar og kan da lettere settes et sted den ikke står i veien. Spørs om den løfter bobilen, men til PV/Duett går det jo greit. Denne f.eks http://www.finn.no/finn/torget/annonse; ... e=41881765
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Da må jeg tenke videre.
Men den ensøyleren så veldig smart ut.
Post Reply