Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Bare å komme innom det
Kan helt sikkert trenge litt bistand for å få ting rett. M4 kassa skal passe rett på uten modifisering. Det er M40 en må gjøre visse "åtgjerder" for å få til å passe. Kortere mellomaksel har jeg liggende. Vedr M40 så var det noen som hadde det standard på B16 ca 1959-1961.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Det ser ut som bilene har det greit der! Godt nyttår!guntor wrote:Her er det for å løfte ut en motor og girkasse. Det er det som står igjen før den skal
fraktes videre til sveisedoktoren. Dette er ikke min bil men det skjer i min garasje.
Ved siden av står min bil som jeg er i gang med å plukke ned bakstiilingen på.
Trenger ny gummi en del steder, nye fjærer og støtdempere skal det bli og ikke minst
en generell oppshining før det blir noen alvorlige rustangrep under der.
Har ingen bilder av dette på PC`n akkurat nå men hvis dere er på facebook kan dere se de
to aktuelle bilene her :
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Så noe skjer det selv om det er jul. Ha en fortsatt god jul og godt nytt år !
Bra! Syns du skrev M40... men jeg leste vel for fort (ikke uvanlig)....Reodor57 wrote:Bare å komme innom detKan helt sikkert trenge litt bistand for å få ting rett. M4 kassa skal passe rett på uten modifisering. Det er M40 en må gjøre visse "åtgjerder" for å få til å passe. Kortere mellomaksel har jeg liggende. Vedr M40 så var det noen som hadde det standard på B16 ca 1959-1961.
Den 4,1 baksáslingen du har er ikke så vanlig. Jeg jaktet også på en slik en, men det ble som nevnt Amazongreie. Den har litt grøvre spor i bakakslingene.
Men nå er min originale til salgs.... Har også ekstra 4,56 drev om noen er interessert?
Jobb! Ja, det er ikke verst... Jeg har fri til over nyttår. Jeg kan se på stemplene når jeg er tilbake. Det kan bli et nyttig prosjekt!445 wrote:Jeg koser meg også i et verksted med 15-17 grader når jeg ikke er på jobb.
Holder på med 2 stk B16 motorer når jeg har tid og lyst.
Foreløpig er jeg på demonteringsstadiet, der jeg tar en og en bit og rengjør og arkiverer på riktig plass i en skuffeseksjon.
Venter på 2 veiver jeg har til sliping og så skal jeg sende noen stempler til modifisering.....
I dag er det kontorjobb.
Vet ikek om jeg skal si så mye om det nå, men det bør bli en god "økonomiløsning" ved å tilpasse nye stempelringer i de øvre sporene, etter først å dreie ut sporene i stemplene for nøyaktig tilpasning. Jeg har sjekket ut patenten, og det ser lovende ut.
Jeg gjør klar tilstrekkelig antall stempler til at det holder til 2 motorer.Torbo2 wrote:Jeg har sjekket ut patenten, og det ser lovende ut.
Dette blir spennende!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Stempler med spenning, ikke verst!
Det ble et inneprosjekt i går på grunn av kulda. Jeg overtok en Dewalt vinkelsliper som ikke ble bra etter et børsteskift.
Jeg tok ut ankeret og det så ikke pent ut på kobberkontaktene (kommutatoren). Det var også stein elelr sinkgelbiter inni, som kan ha laget trøbbel?
Håpet var ikke stort, men nok til at jeg kunne ta en halvtime med dreiebenken i garasjen. Dreide en foring på 6 mm innvendig og 14 mm utvendig i aluminium for å få en god styring. (bortkastet jobb, vil mange si)
Dreide ned til pen overflate, filte og pusset. Så inn å fortsette på kjøkkenbenken. Monterte sammen og håpet det beste.
Den ble bedre men ikke bra. Ankeret er nok brent. Da jeg målte var jeg ikke fornøyd med målingene, uten at jeg skal utdype det. Dette er vel ikek så spennende for de fleste?
Men jeg tok et fint bilde av kommutatoren og det ble vakkert, så noe fikk jeg igjen for strevet..
(ja, vi galne har det bra? eller). Alternativet var å legge kabal eller se på TV...
Må väl inse at Dewalten er tappt, om jeg ikke lager noe av girutvekslingen?
I dag er heldigvis temperaturen ute bedre, og det kan bli aktuelt å varme opp i garasjen?
Jeg tok ut ankeret og det så ikke pent ut på kobberkontaktene (kommutatoren). Det var også stein elelr sinkgelbiter inni, som kan ha laget trøbbel?
Håpet var ikke stort, men nok til at jeg kunne ta en halvtime med dreiebenken i garasjen. Dreide en foring på 6 mm innvendig og 14 mm utvendig i aluminium for å få en god styring. (bortkastet jobb, vil mange si)
Dreide ned til pen overflate, filte og pusset. Så inn å fortsette på kjøkkenbenken. Monterte sammen og håpet det beste.
Den ble bedre men ikke bra. Ankeret er nok brent. Da jeg målte var jeg ikke fornøyd med målingene, uten at jeg skal utdype det. Dette er vel ikek så spennende for de fleste?
Men jeg tok et fint bilde av kommutatoren og det ble vakkert, så noe fikk jeg igjen for strevet..
(ja, vi galne har det bra? eller). Alternativet var å legge kabal eller se på TV...
Må väl inse at Dewalten er tappt, om jeg ikke lager noe av girutvekslingen?
I dag er heldigvis temperaturen ute bedre, og det kan bli aktuelt å varme opp i garasjen?
En kan jo si at om en ikke hadde forsøkt så hadde en ikke fått fred for at den kanskje kunne ha virket. Lærdommen er kanskje at en skulle ha målt ankeret først... Uansett fikk du brukt verktøyet slik at det opparbeider seg erfaring hehe
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Jeg hadde ingen mål på hva ankeret skulle ha av motstand, og kommutatoren så tilsynelatenede brukbar ut.
Man kan jo heller ikke stole på målinger på en sotede kommutator! Spesielt siden kobbellederne var fulle av kobberstøv, og det leder strøm. Så det var også fordi jeg skulel slippe å rense sporene to ganger, og at i de fleste tilfelle så er ikke selve viklingen brent.
Det hender jo man skifter tennplugger også, uten å måle ut tenningsanlegget først.
Og så lenge den gikk rundt var det naturlig å tenke seg at det var dette som skulle til? Men det var et forsøk verdt.
Jeg liker ikke å kaste ting. Begrenser vi "søppelberget", vil jorda leve lengre!
Alle monner drar, sa musa når den tissa i havet....
Før i tiden dreide vi kommutatoer på bildynamoer, men nå lønner det seg ikke lengre, da byttedeler blir sendt til andre land med billig arbeidskraft. Bildeler blir tildels gjenvunnet.
Men når det gjelder hjemme-/garasje elektronikk så er jeg redd for at tingene blir mosa, og i heldigste fall gjenvunnet fra partikler, men energigevinsten her er nok ganske lav.
Jeg har tanker om å bruke "diffen" til sliperen til noe, men ?
Tidligere erfaringer er at vinkelslipere ikke må kjøres for hardt. De må "på en måte" jobbe lett. Da er strømforbruket og varmeutviklingen langt mindre enn ved lett drift.
Man kan jo heller ikke stole på målinger på en sotede kommutator! Spesielt siden kobbellederne var fulle av kobberstøv, og det leder strøm. Så det var også fordi jeg skulel slippe å rense sporene to ganger, og at i de fleste tilfelle så er ikke selve viklingen brent.
Det hender jo man skifter tennplugger også, uten å måle ut tenningsanlegget først.
Og så lenge den gikk rundt var det naturlig å tenke seg at det var dette som skulle til? Men det var et forsøk verdt.
Jeg liker ikke å kaste ting. Begrenser vi "søppelberget", vil jorda leve lengre!
Alle monner drar, sa musa når den tissa i havet....
Før i tiden dreide vi kommutatoer på bildynamoer, men nå lønner det seg ikke lengre, da byttedeler blir sendt til andre land med billig arbeidskraft. Bildeler blir tildels gjenvunnet.
Men når det gjelder hjemme-/garasje elektronikk så er jeg redd for at tingene blir mosa, og i heldigste fall gjenvunnet fra partikler, men energigevinsten her er nok ganske lav.
Jeg har tanker om å bruke "diffen" til sliperen til noe, men ?
Tidligere erfaringer er at vinkelslipere ikke må kjøres for hardt. De må "på en måte" jobbe lett. Da er strømforbruket og varmeutviklingen langt mindre enn ved lett drift.
Godt nytt år til alle!
Seks varmergrader ute, ti mer enn i går. Så da er det muligheter for garasjebesøk.
Tenker det blir en luke til 2. etasjen i garasjen?
Så må jeg se igjennom prosjektlista!
HSS-stål er ankommet fra Kina, så da bir det tilsliping av stål til den nye fresen min.
Litt andre ting også, og så går dagen.
Snart tid for fisketur også?
Knirk i ryggen og nakken kan begrense noe, men jeg får se...
Seks varmergrader ute, ti mer enn i går. Så da er det muligheter for garasjebesøk.
Tenker det blir en luke til 2. etasjen i garasjen?
Så må jeg se igjennom prosjektlista!
HSS-stål er ankommet fra Kina, så da bir det tilsliping av stål til den nye fresen min.
Litt andre ting også, og så går dagen.
Snart tid for fisketur også?
Knirk i ryggen og nakken kan begrense noe, men jeg får se...
Godt nytt år til deg også!Torbo2 wrote:Knirk i ryggen og nakken kan begrense noe, men jeg får se...
Knirken i ryggen går over når du begynner å mekke igjen.
Godt nytt år! Knirk går over når en har det morsomt. I dag har jeg mekket gressklippertraktor og klippet gress hehe. Det er ihvertfall første gang!
Da blir det å fortsette på bakakselen senere i dag tenker jeg. Må jo kose seg på sofaen også
.
Da blir det å fortsette på bakakselen senere i dag tenker jeg. Må jo kose seg på sofaen også
Klippe gress? Her har vi noen cm hvit ekkel snø.
Det var og ble sant! Snekret luke til 2. etasje i garasjen (125 x 105 cm) i dag. Og knirkingen og stivheten forsvant! Smertene, både de vanlige og de ekstraordinære, ga seg også! Merkelige greier...445 wrote:Godt nytt år til deg også!Torbo2 wrote:Knirk i ryggen og nakken kan begrense noe, men jeg får se...
Knirken i ryggen går over når du begynner å mekke igjen.
Så nå skal jeg kontrollsjekke hva som skjer når jeg setter meg i sofaen? Går det galt, må jeg rett ut!
Da blir det vel et bra år likevel. Jeg var nemlig bekymret. Ryggen er ikke å spøke med. Og det verste er at man ikke kan kjøre bil når det er på det verste!
Sofasitting er ikke bra!Torbo2 wrote:Så nå skal jeg kontrollsjekke hva som skjer når jeg setter meg i sofaen? Går det galt, må jeg rett ut!