Bekkerns Volvo PV 1960
Bekkerns Volvo PV 1960
Da er vinterprosjektet igang
- Attachments
-
- 5.jpg (43.07 KiB) Viewed 13003 times
-
- 4.jpg (30.2 KiB) Viewed 13003 times
-
- 3.JPG (35.53 KiB) Viewed 13003 times
-
- 2.jpg (32.82 KiB) Viewed 13003 times
-
- 1.jpg (40.85 KiB) Viewed 13003 times
Re: Volvo PV 1960
Hei!
Takk for sist. Motoren kom ut, selv om den ikke var helt villig.
Du har virkelig satt i gang. Ser at stempelet ikke er helt friskt.
Jeg gleder meg til å følge prosjektet fremover!
Jeg har tatt meg en liten frihet som moderator og døpt om tråden din fra Volvop Pv 1960 til "Bekkerns Volvo PV 1960".
Hvis du ikke er enig så endrer jeg tilbake igjen.
Takk for sist. Motoren kom ut, selv om den ikke var helt villig.
Du har virkelig satt i gang. Ser at stempelet ikke er helt friskt.
Jeg gleder meg til å følge prosjektet fremover!
Jeg har tatt meg en liten frihet som moderator og døpt om tråden din fra Volvop Pv 1960 til "Bekkerns Volvo PV 1960".
Hvis du ikke er enig så endrer jeg tilbake igjen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Du verden. Delene er jo reinere enn henda mine har blitt etter at vi "bakset ut" motoren. Hva bruker du å vaske med? Her forsvinner både lakk og grums så det må være temmelig kraftig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Var det ikke han som hadde tilgang på steamer?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Det enkle er ofte det beste!Bekkern wrote:Her har jeg brukt Zalo og klut , og litt elektrisk på verkstedet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Skrur klokka noen dager tilbake så jeg får med starten av prosjektet.
- Attachments
-
- Så var
- image.jpg (28.16 KiB) Viewed 12983 times
-
- sessongen
- image.jpg (29.72 KiB) Viewed 12983 times
-
- 2014 slutt
- image.jpg (33.04 KiB) Viewed 12983 times
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Det begynner å bli en gjenganger med at stempelfjærene kan knekke på gamle biler. Det skjedde på min Amazon, på min Renault og min Duett. SAmtidig har jeg registrert at det samme hars skjedd på andres biler, også av andre merker.
Teorien her er først og fremst tretthetsbrudd, men at de blir varmelekkasje nedover i slitte fjærspor er vel også med på gjøre skader. Samt at spennet i fjærene avtar og avgir mindre varme til sylindrene. Slitasjen i sylindrene utvikler seg slik at sylindrene blir koniske, og derved vil det bli en mikroskopisk bøying av stempelfjærene millioner av ganger i løpet av noen få år. Til slutt knekker de. Det er ikke vitenskapelige analyser, men tanker ut fra kjennskap til motorteknikk og metallurgi.
I alle fall noe å tenke på om man vil ha en strøken bil fra ende til annen.
Teorien her er først og fremst tretthetsbrudd, men at de blir varmelekkasje nedover i slitte fjærspor er vel også med på gjøre skader. Samt at spennet i fjærene avtar og avgir mindre varme til sylindrene. Slitasjen i sylindrene utvikler seg slik at sylindrene blir koniske, og derved vil det bli en mikroskopisk bøying av stempelfjærene millioner av ganger i løpet av noen få år. Til slutt knekker de. Det er ikke vitenskapelige analyser, men tanker ut fra kjennskap til motorteknikk og metallurgi.
I alle fall noe å tenke på om man vil ha en strøken bil fra ende til annen.
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Da er motoren helt i deler å ser nå at det er mye jobb å gjøre i vinter.
Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Er det noen som vet hvor eller om det er å få kjøpt en ny kamaksel ?
Kamaksel må nok byttes ut med en ny men det ser ikke ut som det er så lett å få tak i en til b16
Har søkt på Jørgenrud sine sider men der skal man jo helst vær god i Svensk så der fant jeg ingen
Er det noen som vet hvor eller om det er å få kjøpt en ny kamaksel ?
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
.... og på VP autoparts i Sverige, der Jørgenrud får alle delene sine fra:
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... searchfld=
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Men de har bare B16B aksler, B16A har de ikke lengre.
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Du får jo litt ekstra med en B16B-kam, så det er vel bare å takke og ta i mot.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Å hva skiller en 16a kam.fra en 16b kam. ?
Re: Bekkerns Volvo PV 1960
Den er vel litt "sintere". Jeg byttet til B-kam da jeg overhalte motoren min (med svært god hjelp). Tror det er anbefalt å plane toppen 1-2 mm når man bytter kam. Ble vel tatt 1,2 mm på min, hvis jeg ikke husker feil.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444