Låsen på Duetten røk på førersiden.
Heldigvis da jeg stod parkert utenfor garasjen. Det var først og fremst en fjær som røk. Men jeg benyttet anledningen til å fornye firkanthullet som låsehåndtaket går inni. De små tappene som holder delene sammen ble glødet for ikke å knekke dem.

Tenkte lenge på hvordan jeg kunne forbedre annerledes enn med MIG-en og fil, som jeg har gjort før?
Bytte firkanten med en lengre en, laget av stål, kunne være noe?
Jeg dreide av en jernstump til riktig dimensjon.. 14,5 mm og borret opp et 8 mm hull.
I den skulle jeg presse inn en "brotsj" som virket i lengeretningen.
Fant en gammel passende utslitt gjengetapp og satte i gang med å slipe.
Limte en firkant på den for å få nøyeaktig styring.
Slipte og slipte:
Og kuttet noen spor med vinkelsliperen
Så skulle den i pressa. Det gikk så noenlunde, men pressa var ikke sterk nok. Så jeg tok en stor hammer og døjlet til. Da ble det en firkant, men så knakk verktøyet.
Slipte igjen på den tykke delen av pressverktøyet og pån igjen.
Nå gikk den igjennom og håndtaket passet nesten. Lett ekstra filing og så var den på plass.
Nå ble det saker:

Så var det å få den på plass i låsedelen. Måtte passe på at den kom i riktige vinkelgrader, slik at håndtaket ville bli stående rett bakover i hvilestilling...
Så ble det slaglodding. Det er mer enn sterkt nok her:

Satte på nye fjær til sluttstykket og så ble det lås igjen:

Det ble litt mye jobb, men det var et artig eksperiment.
Vil vel heller anbefale å bygge opp hullet med MIG-apparat eller slaglodd og tilpsse med firkantfil. det ville nok gått fortere.
Det kan hende verktøyet hadde holdt om jeg hadde hatt større presse, eller at jeg lagde en og en firkant. Jeg lagde nemlig to i samme slengen. Altså litt lengre firkanthylse og sagde den i to, for å ha i reserve til andre siden.?