Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Avstand fra underkant blank ring til overkant støtfanger er 15mm etter prøvemontering av lys og bakre støtfanger
. Fangeren er da tilnærmet rett på toppen og buer oppover fremover på siden.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Supert! Takkar!
Alt har stoppet opp her, da katta ha knekt lårhalsen/beinet. Må opereres i morgen.
Jeg får trøste meg med andres gleder som kan gi inspirasjon. F.eks. denne:
http://www.hobby-machinist.com/showthread.php?t=3654
Alt har stoppet opp her, da katta ha knekt lårhalsen/beinet. Må opereres i morgen.
Jeg får trøste meg med andres gleder som kan gi inspirasjon. F.eks. denne:
http://www.hobby-machinist.com/showthread.php?t=3654
Hørtes ikke noe godt ut for katta.
Trodde de var så myke at de kunne tåle nesten alt!
Blir den gipset?
Trodde de var så myke at de kunne tåle nesten alt!
Blir den gipset?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Mine støtfangere bak sitter ikke likt, så her er det variasjoner over tema.
Den venstre ser "riktigst" ut.
Avstanden er da ca 2 cm fra den blanke lista til fangeren, eller ca 12-14 mm fra lykteboks til fanger.
Det er jevn avstand langs overkant av fanger (i alle fall på den siden av bilen)
Den venstre ser "riktigst" ut.
Avstanden er da ca 2 cm fra den blanke lista til fangeren, eller ca 12-14 mm fra lykteboks til fanger.
Det er jevn avstand langs overkant av fanger (i alle fall på den siden av bilen)
Uff, ja kanskje gips på katta? Men det er en beinstruktur på hofteleddet som må fjernes, noe som stikker ut og plager katten.
Han er på operasjonsbordet nå, og så får vi se.
Men så var det bil da. Fint å få skikelige mål. Nå er jeg trykk på hvor hullene skal bli.
Festehullene kan jo være litt romslige, men jeg liker ikke å borre feil eller lage for store hull for festeskruene.
Fint å komme i mål med dette. Jeg kom på at jeg må isolere kantene i baklyktehuset der hvor ledningene går igjennom for at de ikke skal gnisse mot karosseriet.
Tenker å bruke mykt karosserikitt, alá tyggegummi. Ellers blir det deler av kantlister som eksempelvis fins i døråpninger på biler.
Var det noe mer da? - Bortsett fra at ferien "sprakk" på grunn av katta?
- Tar det igjen til uka....
Han er på operasjonsbordet nå, og så får vi se.
Men så var det bil da. Fint å få skikelige mål. Nå er jeg trykk på hvor hullene skal bli.
Festehullene kan jo være litt romslige, men jeg liker ikke å borre feil eller lage for store hull for festeskruene.
Fint å komme i mål med dette. Jeg kom på at jeg må isolere kantene i baklyktehuset der hvor ledningene går igjennom for at de ikke skal gnisse mot karosseriet.
Tenker å bruke mykt karosserikitt, alá tyggegummi. Ellers blir det deler av kantlister som eksempelvis fins i døråpninger på biler.
Var det noe mer da? - Bortsett fra at ferien "sprakk" på grunn av katta?
- Tar det igjen til uka....
Kanskje denne type kantlist?Torbo2 wrote:Jeg kom på at jeg må isolere kantene i baklyktehuset der hvor ledningene går igjennom for at de ikke skal gnisse mot karosseriet.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... ist-33537/
Du kan jo la deg inspirere av Funderud antirust og fylle den med fett før du setter den på. Da er du kanskje ekstra sikker mot rust?
Eller splitte en slik bunnfyllingslist på langs:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Beslag/Vi ... 0-m-88062/
Hvorfor gjøre det så vanskelig? Vanlige gjennomførings plugger er jo så fleksible at de tåler å ikke være runde. Evt vulketape på ledningen som forsterkning
. Ledingene på min bil ligger i strømpe. F. Eks krympestrømpe som en enten krymper i hver ende eller taper
. Da kan en spare kantlistene til skjermkantene bak
.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
For ledningene kan man gjerne bruke gummigjennomføringer som f.eks disse: http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... tk-191075/
Jeg tror imidlertid at Torbo2 også ønsker å isolere hele det firkantede hullet der lykta skal stå, og da er det greit med kantlist.
Jeg tror imidlertid at Torbo2 også ønsker å isolere hele det firkantede hullet der lykta skal stå, og da er det greit med kantlist.
Er jo gummi der. Hele lykta er jo montert i en "gummimembran", så den er jo isolert fra kanten...
Det er riktig, det er mye gummi bak lyktene, som går innenfor de ytre kantene, men innenfor mot midten på hver side er det noen skarpe kanter mot reservehjulsbrønnen. Og her ligger ledningene oppå platekanter.
Bilen min er jo bygd om noe innenfor der. men siden jeg ikke er i nærheten av bilen nå så kan jeg ikke si sikkert at det er noe stort problem? Men det må sjekkes...
Bilen min er jo bygd om noe innenfor der. men siden jeg ikke er i nærheten av bilen nå så kan jeg ikke si sikkert at det er noe stort problem? Men det må sjekkes...
De hullene har jeg også, men de kan "fores" med en gjennomføringsgummi. 
Mange muligheter. Gummigjennomføringer er greit de er er hull, men her er det mot en platekant. Og ledningene er ikke originale, verken i farger eller tykkelse. men jeg valgte likevel å bruke dette opplegget da det er skjult.
Jeg var innom Motormuseet i Ed (Sverige) nylig, og der var det mye fint. Anbefales.
Mange MCer, båtmotorer, motorsager, mopeder, radioer osv.
Og midt i mellom båtmotorene stor min første utenbordsmotor. Direkte importert fra Canada av min far i 1965 ca..
Den går fortsatt og befinner seg på Sørlandet.
Det er en tosylindret totakter med "vendespyling", med spesielle stempler.
Nydelig motorgange! Går nesten like jevnt som en firetakter...
Nyere totaktsmotorer har vanlig buede stempler, større kompresjon, store kanaler og stor overlapping på innsuget og går mer uryddig, men bensinøkonomien er kanksje noe bedre? I alle fall er ytelsen per ccm bedre...
Mange MCer, båtmotorer, motorsager, mopeder, radioer osv.
Og midt i mellom båtmotorene stor min første utenbordsmotor. Direkte importert fra Canada av min far i 1965 ca..
Den går fortsatt og befinner seg på Sørlandet.
Det er en tosylindret totakter med "vendespyling", med spesielle stempler.
Nydelig motorgange! Går nesten like jevnt som en firetakter...
Nyere totaktsmotorer har vanlig buede stempler, større kompresjon, store kanaler og stor overlapping på innsuget og går mer uryddig, men bensinøkonomien er kanksje noe bedre? I alle fall er ytelsen per ccm bedre...
Last edited by Torbo2 on Mon 04 Aug 2014 20:10, edited 3 times in total.
Håper den blir godt tatt vare på på Sørlandet!
Det håper jeg også! Kanskje jeg må sikre meg med gjenkjøpsrett?
Det er en av mine nevøer som har den, og han er entusiast, mener jeg...
Han har flere båtmotorer, mest fra 50- og 60-tallet.... "dunk dunk motorer"..... osv.
Det er en av mine nevøer som har den, og han er entusiast, mener jeg...
Han har flere båtmotorer, mest fra 50- og 60-tallet.... "dunk dunk motorer"..... osv.