Roger sin PV Sport!

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Reodor57
Webmaster

Re: Roger sin PV Sport!

Post by Reodor57 »

Dersom du nå har plassert dynamoen bak det festeøret på blokka blir det likt om du fester dynamoen på framsiden av mutteren på braketten. Dvs med bolten inn forfra. Er dynamoen montert på framsiden av festeøret i blokka så går det jo ikke selvsagt. Ser noen opererer med avstandshylser mellom mutter og dynamo også. Rør utenpå skruen for å justere avstanden slik at reimhjulene liner opp perfekt :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Dynamoen står nå på framsiden av festeøret. Da liner reimhjulene perfekt.
På baksiden går det nok ikke av flere grunner... anleggsflaten er ikke rett, og det blir for trangt. I tillegg måtte en finne en dynamo med feste midt på, eller litt bak midten.
Tror jeg skal få en jeg kjenner, som er flink med sveising, til å flytte mutteren over på andre siden av festeplata. Da vil det bli perfekt.
Ville vært mer komfortabel med den løsningen, siden festet da skrus fast i blokka med tre skruer og gummiforinger imellom. Så får en litt vibrasjonsdemping med på kjøpet.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Enig med deg der :-). Merkelig at de har laget det slik... skulle tro at dynamoen skulle sitte på andre siden av blokka. Om det er tilsvarende feste der så hadde vel dynamoen kommet i veien for styresnekka kanskje. Husk at med gummioppheng må du huske å jorde dynamoen. Mister den jordingen går spenningen til himmels...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Fikk en kompis til å modifisere dynamofestet mitt i dag. Flyttet mutteren på andre siden av plata:

Image

Image

Ble et langt lerret og bleke dette... som dere ser på bildet, kommer dynamoen ca 1 cm høyere med det påmonterte festet, sammenlignet med festet på blokka.
Da blir bevegeligheten til dynamoen hindret innover fordi den skaller borti eksosmanifolden når jeg tipper den mot motoren.
Dermed blir 900mm reima jeg kjøpte alt for kort. Ny tur til Biltema for å handle 925 og 950mm reim for å teste.
925mm er også alt for kort. 950mm går fint på , men får ikke strammet den nok fordi jeg kommer helt på enden på det øvre festet.
Så da må jeg finne meg et lengre øvre feste, med bue på for å kunne bruke denne montasjen. Da med 950mm reim, eller helst 975-1000mm for å få litt mer avstand til eksosmanifolden.

Inntil jeg får tak i et annet øvre feste, får dynamoen stå i festet på blokka. Da må jeg bruke den gamle 888mm reima. Bakdelen er at dynamoen må helt av for å få hengt denne rema på. Litt tungvint hvis en må bytte reim ute på veien. Men det får gå inntil videre.
Det ligger an til bytte av vannpumpe også snart.. syns det er mye slakke i den, og den lager en stygg lyd. Rikelig å henge fingrene i! :shock:
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hm. For meg ser det ut til at du har kjøpt et dynamofeste til B16-B18(før 1966). Motoren din er nok da ikke original, noe som skaper problemer her da hullbildet for dynamofestet er motsatt. Det er mulig en Volvoforhandler kan hjelpe deg å finne ut hvilken bil denne motoren stammer fra om du leser av motornummeret.
Uansett så er det jo mulig å lage en ekstra brakett som jeg har gjort da jeg installerte vekselstrøm på min B16. Står omtalt i siste PVMagazinet. Siden du har en kompis som kan sveise burde jo det være en smal sak. Sier ikke at mitt feste er det ideelle, men det fungerer og er enkelt å lage da det tar utgangspunkt i det originale festet.
For meg ser det ut til at en kan se etter et originalt Amazonfeste på de motorene som har dynamoene på motsatt side. Der er festet festet i de to bolthullene som står rett over hverandre fremst på blokka. (Du bruker det øverste av de nå på høyre siden av blokka. Dette festet bruker ikke gummiforinger så det kommer på høyde med det første festet du brukte, bare lengre ut.
PV-Sport

Post by PV-Sport »

For meg ser det ut til at du har kjøpt et dynamofeste til B16-B18(før 1966). Motoren din er nok da ikke original
Det er nok korrekt observert :-) Motoren er nok nyere enn bilen. Det er en B18D som er kjøpt overhalt fra forsvaret.
Det sto en svær 24V likestrømsdynamo på den opprinnelig. Denne brukte samme feste som 12V likestrømsdynamoene bruker.

Har fått tak i et lengre buet øvre feste nå i helgen, og montert dynamoen i braketten på bildene.
Men er fortsatt ikke helt fornøyd.. synes dynamoen blir veldig skjev når jeg strammer reima. Er vel gummiforingene som gir etter.
Ikke er reima spesiellt stram heller, har bare strammet den med nevene.
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Sånn:

Image

Image

Har flyttet dynamoen ned til festeøret som er innstøpt i blokka. Den skal få stå der, siden det gir best avstand til eksosmanifolden.
Ved bruk av det ombyggde festet som skrus på med tre bolter, får jeg såvidt pekefingeren mellom dynamo og manifold, så dynamoen ble ganske varm etter en liten kjøretur.
I tillegg unngår jeg skjevheten som oppstår i gummiforingene, og reimhjulene lainer opp perfekt.
Han jeg kjøpte PV'n hos dukket opp i helgen og hadde med seg et perfekt øvre feste som var litt lengre og med vinkel på. 900mm reim passer perfekt med denne montasjen.
Dette øvre festet visstnok fra den 24V likestrømsdynamoen som sto på motoren når han hentet den hos forsvaret.

Er det forresten noen som har erfaring med ovnsverte på eksosmaifolder?
445

Post by 445 »

Dette ser jo bedre og bedre ut!
PV-Sport wrote:Er det forresten noen som har erfaring med ovnsverte på eksosmaifolder?
Jeg har brukt Biltemas ovnssverte på eksosmanifolden, og den flasser ikke slik maling gjør. Den er ikke helt svart men "koksgrå".
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Monterte ei ny vannpumpe jeg kjøpte hos Jørgenrud her om dagen.
Den lager ulyd når motoren blir varm. Stille med kald motor.
Se video: https://www.youtube.com/watch?v=_SmPlND ... e=youtu.be
Høres ut som det er tetningen som gnisser.. vil det gå seg til etter litt bruk?
445

Post by 445 »

Du verden for en lyd :shock:
Høres ut som de har gjemt en kattunge der inne.
Denne vannpumpen har vel ikke smørepunkt, ellers ville det vært naturlig at den skulle hatt litt fett.

Tror jeg ville sendt en epost med link til videoen til Lars hos Jørgenrud og spurt han om det er vanlig at de gnisser slik når de er nye.
445

Post by 445 »

Her er en detaljtegning av vannpumpen, men det er vel ikke så enkelt å åpne og smøre opp?
Fra delekatalogen, vannpumpe B18
Fra delekatalogen, vannpumpe B18
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Dårlig med smøremuligheter på disse dessverre. Jørgenrud lovte heldigvis å sende ei ny hvis det ikke blir stille iløpet av noen mils kjøring.
Begynner å få trening i å bytte vannpumper nå... har allerede byttet to ganger denne uken, og nå ligger det kanskje an til en tredje... :-)
Nos-pumpa som sto på i utgangspunktet fikk en stygg lagerlyd forrige helg, så jeg byttet til ei pumpe jeg handlet hos IpdUsa for noen år siden. Men den hadde andre gjenger i akslingen, så jeg ødela disse når jeg skrudde fast reimhjulet og vifta. Måtte bare tvinge boltene i for å få bilen hjem. Men de ble dradd ut under kjøring slik at reimhjulet løsnet.
Ny pumpe og nye bolter ble bestilt og raskt levert fra Jørgenrud. Men nå ser det altså ut som denne er beheftet med stygg ulyd... the story is to be continued... :-)
445

Post by 445 »

Vi venter i spenning!
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Vi venter i spenning!
Bra det er noen som er entusiastiske! Må si entusiasmen er dalende her akkurat nå... med 32 grader i skyggen, skulle en helst drive med cruising, og ikke skruing... 8)
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Hei. Hørte litt på lyden med mobilen, og da hørtes det ut som gummilyd. Kan det stemme? Lyden er der også når pumpa er demontert?. I så fall kan det være at reimhjulet sitter for nære simmeringen. Dvs holderen til reimhjulet. En kan da forsøke å presse det litt frem kanskje? Lagre opp reimhjulet godt og presse akselen litt tilbake. Tør ikke å foreslå at du slår med en dor på akselen da jeg ikke vet hvor forsiktig du er, men det er en metode for å løsne litt på sakene :-)
Post Reply