Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Litt oppdatering:
Etter litt erfaringen med styredemper, kan jeg nok si at det var verdt jobben. (i alle fall nå, siden den er gjort).
Bilen er ikke lengre følsom for mindre ujevnheter i veien og går rett fram på slitte veier. Men når veiene har dype slitte spor trekker bilen til en av sidene, etter som..., men roligere enn før.
Samme med unnamanøvre, ratt og styring er mer stabil.
Bilen er ikke merkbart tyngre på rattet.

Etter alt "styret" var jeg likevel ikke 100 fornøyd, daj eg hadde skrudd opp forventningene. Men etter noen andre "oppstramminger" ble den bra, men fortsatt ikke helt ”på plass”. Må vel legge til at 5,5 tommers felger gjør styringen mer følsom.....

Men så kom den store overraskelsen: Ved å montere krengningsstabilisator bak, oppførte bilen seg annerledes!
(Jeg har vært inne på det for lenge siden, at jeg strengt tatt ville hatt leddingen i bladfjærene i framkant og ikke i bakkant av bakakslingen.)

Nå ble bilen mye mer retningsstabil i sving, og en anelse tyngre på rattet. Det skyldes nok to ting, både at bakakslingen ikke styrer bilen særlig bak, og at det blir mindre vinkelendring på hjulopphenget framme på grunn av mindre krengning.
Den også ble mindre overstyrt i kraftig sving.
Her måtte jeg lage to nye nedre fester i dreiebenken:
Image
- med påsveiset 10 mm skruer som festes samme fundament/innfesting som støtdemperne. Det er bunnsolid, og 10 mm skruer holder nok. Jeg skulle vel strengt tatt hatt "høyverdige" stålskruer, men jeg tror det rekker så rolig som jeg kjører.
Stagene er 8 mm rustfritt stål med rør på utsiden. Lengden må kanskje justeres ca. 1 cm kortere, men det er ikke noe problem ved vanlig kjøring.
- for testens skyld prøvde jeg 8 mm gjengestang i lavlegert galvanisert stål, men det holdt bare en times kveldstur etter noen testsvinger i over 70-80 km/t. Det var nemlig 80-sone der hvor jeg kjørte - 90 før... merkelig....

På grunn av den faste forstillingen jeg har fått, fikk jeg best resultat (sporing) med 1 mm spissing, mot 2-3 mm før.

Camberen er fortsatt litt minus, som et eksperiment. Den skal vel på pluss 0,25 grader. Og caster er tidligere økt til ca. 6-8 grader for å få bedre retningsstabilitet i høyere hastigheter.

Det som ytterligere kan forbedres er krengningsstabilisatoren framme, som kunne vært øket med 50 prosent, for å få teoretisk riktig forhold mellom framme og bak. Men slikt har ikke særlig betyding på sommerføre, men dukker det opp et tykt stag som passer, så bestiller jeg det nok.

Gummistopperne over bakakslingen må jeg nok forske litt på. Man får ikke kjøpt nye, og den støtputene jeg hadde før som var levert fra båtbransjen er ikke 100.

Mulig jeg kan bruke de største ”gjennomslagsgummiputene” som sitter framme på Amazon?, men de krever et presist mothold, som trolig må lages?

Må vel kjøpe noen gummi klumper (gummistoppere til bobil for eksempel?) og dreie til i dreiebenken?
Men å dreie gummi er vel en utfordring?

Om noen har gode tips her, ang. passende gummistoppere, mottas de med takk.

Benkpressa fikk litt modifikasjon, men fjærholder. To fjærer på hver side drar opp stempelet når trykventilen skrus ut.
Image

Så en titt på tennpluggene:
Image
De er ok, men pluggen på sylinder en er en anelse mer hvit enn de andre?
Manifold er byttet mot den forrige sprukne, men...?
- sikkert greit....
Torbo2

Post by Torbo2 »

På fredag fikk bilen gjennomgå en EU-kontroll. Det meste var OK, men det var en svetting av bremsevæske ved beholderen.
Det var overgangen mellom beholder og rør som svettet. Og biltesteren så det! Egentlig like greit, men det var uventet.

Dessuten dro bremsene litt til høyre, men de var innenfor grensen.
Nå blir jeg ikke klok på de bremsene, da jeg for sikkerhets skyld hadde satt på alt nytt! Også nye bremseslanger.
Bremsetromlene er også dreid, med helt jevn overflate. Brikkene øverst ble nøye sjekket, at de stod riktig vei, med pil fram.
Likevel drar den en anelse til høyre i ny og ne. Etter litt bremsing blir de jevne.
Men de er vel ikke helt innkjørt ennå?
et kan også være litt lunefullt bremsestøv inni trommelen, som har bygget seg opp og vekselvis havnen mellom trommel og bånd. Så en rens er vel på sin plass....

I går fikset jeg den overgangen mellom beholder og rør. Først med kun en slange, men det ble faktisk lekkasje og langt verre enn før! Litt plundrete, og jeg tok av røret for å sjekke ut det hele. Men det var ok.

Løsningen ble en tynn slange inni den tykke og slangeklemmer av nøyaktig riktig dimensjon! At så enkle ting kan få en til å gruble, er litt rart.

Nå er det tett, men lakken hadde løst seg opp ved røret under beholderen. Men det er jo ikke det verste.
Så igjen må jeg bare slå fast at man ikke kan være nøye nok! Selv med de enkleste ting!

Og så fikk bilen noen herlige fettinnsprøytninger i ledd og kingbolter. Så nå kan jeg cruise til Sverige i dag med "godfølesle".
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Du må ikke være så pirkete Torbo2, det skaper bare unødig bekymring. Bremsene drar både hit og dit helt normalt. Dvs innenfor rimelighetens grenser. Har i det siste fått kjørt URPVn til en i klubben som nå har gått 24500km siden ny. Måtte skifte masterpumpe hjulsylindere og slanger, samt blåse ren bremserørene. Alt var originalt og er det fremdeles da det ser ut som nytt. På turen sist torsdag med Oslo og Akershusavdelingen til Spiralen i Drammen ble det noe bremsing, ikke minst med 4 stk i bilen. Startet med å ikke dra for så å dra litt til høyre, for så å ikke dra igjen. I går dro den litt til høyre igjen. Det skal jo sies at justeringa på disse bremsene ikke er veldig eksakt, så jamne bremser kan bare være et knepp unna på justeringsskruen.
God tur til Sverige :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg er nok pirkete, men ikke ekstremt. Jeg var innom testestasjonen i Sandvika for å ta en forhåndstest av bremsene, etter å ha pusset og sjekket det ene og det andre. Da var det likevel nærmere 40 prosent feil!
Jeg vil jo ikke ha mangellapp! Thats it!

Det er greit å si at man ikke trenger være nøye om man selv kunne godkjenne bilen.
Jeg bestemte meg for å sette på bare nye ting, nye bånd nydreide tromler nys slanger og så skiftet jeg til og med spindelen på høyre side, da jeg hadde mistanke om at den kan ha fått seg et slag?
Alt vel etter den operasjonen!
Men så begynte den å trekke til høyre igjen i ny og ne. Helst før bremsene ble varme.
Men varmen kan også slå feil ut på andre biler.

Jeg tok sjansen på å levere den inn på EU-kontroll, og da var det en ung mann som påpekte at den trakk litt! Men innenfor toleransene.
Så måtte jeg kommentere at denne type bremser (duoservo) har den egenskapen at bremseavviket (friksjonen mellom bånd og tromler) også blir forsterket med denne konstruksjonen. Testeren nikket, men om han forstod det eller ei er et annet spørsmål.

Jeg tok diskusjonen med testesjefen, og han kunne bekrefte at trommelbremser kunne være lumske. Og noen gannger trakk bremsene selv om man hadde gjort alt! Bremsestøv i tromlene kunne være et problem, og det kan det bli mye av under innkjøring.
En på jobben byttet til skivebremser på sin Renault Dauphine, da han ikke likte "væravhengige" bremser.

Det var ikke meningen å skremme noen, men man må gjøre det så godt man kan om man skal mekke bremser her! Det er nå min mening!
Må legge til at justeringsskruene ikke bestemmer bremsekraften på hvert hjul.
Men de er justert til seks klikk tilbake fra subbing, om noen mener det skal ha betydning.
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Er det ikke bare kort tid siden du holdt på med disse bremsene, målte temperaturen og greier. Er det allerede gått to år? Du verden hvor tiden flyr..
Ved justering strammer jeg til hjulet stopper og tar en 6-7 klikk tilbake. Da vet jeg at skoene ligger riktig :-). Hjulet går selvsagt greit rundt etterpå uten for mye motstand og trommelen blir ikke varm heller. Det at bilen trekker til høyre er kanskje et felles fenomen? Tenker det siden det er flere ledd mellom styresnekka og hjulet enn på venstre siden, slik at hjulet har muligheter til å trekke mer til siden. Det vil jo da også bremse noe bedre tenker jeg da rullemotstanden øker.
Dette blir uansett teorier, så det neste verktøyet en bør ønske seg til jul er en bremsetester hehe. Det er jo noe alle med gammelbil burde ha, ikke sant :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ja tiden går, og denne bilen ruller mye hver sesong. Å måle temperaturen på tromlene sier jo litt om hvor mye den bremser. Og i en lang periode var den bra.
Og om den står stille gjør ikke det saken bedre.
Det var PV-en som bekymret meg mest, bremsene bak.
Når jeg endelig fikk satt opp drivakslingen i dreiebenken, viste det seg at den var skjev.

Etter å ha rettet den er bremsene 100 der i gården.

Men bremsene på Duetten er et fenomenalt fenomen som kanskje blir som det blir?

Jeg mistenkte også styreoverføringen, men når bremserullene (måleren) viser avvik, så ligger nok problemet inni trommelen.
Gleder meg til du får bremseruller i garasjen. Da kan jeg fortsette masingen.....

Jeg må bare finne ut av dette! Så får jeg bare håpe at ingen lar seg plage av det.
Returfjærene for bremseskoene er foreløpig utenfor mistanke.

Nei nå blir det noe annet i dag, da jeg har ferie. Bobiltur til Helgelandskysten.
Vann og varmesystemet er sjekket opp, strøm til bobildelen er forbedret med masse amperetimer. Ny olje på motoren. Det er lange skiftintervaller på Ducatoen, så da håper jeg det stemmer.

Vask og rens ut- og innvendig.
Noe mer?
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Fotoutstyret! :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Luftfilter og kupefilter :-).
Torbo2

Post by Torbo2 »

Og meg selv!
445

Post by 445 »

God tur langs vår vakre kyst.
Kanskje du kommer forbi noen av forumets medlemmer?
Holder ikke "PV-Sport" til ved Mosjøen?

Håper du legger ut noen bilder underveis selv om du ikke kjører Duett.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk! Det er ikke så lett å invitere seg selv. Men jeg kjørte forbi Mosjøen i dag, og jeg kan bare tillegge at det er en av de fineste byene jeg har vært i!
Rakk å handle på Bunnpris, takk og pris, da de andre butikkene var stengt!
Jeg ser at byen har noe å hente hos turister, søndagsåpent og senere åpningstider i butikker osv.
Flotte gamle hus og, og nybygg i gammel stil, eller matchende til det gamle!
Og bensin har de der også:
Image
Nå er jeg på Dønna, en øy utenfor, med bruer og mye fin natur. Og sola skinner, og det gjør den vel hele natta? Det blir i alle fall ikke mørkt. Lett å bomme på klokka her...
Utsikt fra bobilen:
Image
( mot Lovund)
http://no.wikipedia.org/wiki/Lovund

Sola akkurat nå:
Image
PV-Sport

Post by PV-Sport »

Den gamle Shell-stasjonen her i byen er et mye brukt foto-studio og møtested for veteranbileiere i distriktet.
God tur langs den flotte Helgelands-kysten! 8)

Image
445

Post by 445 »

Flott bilder.
Håper du legger ut flere etter hvert som muligheten byr seg.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

PV-Sport wrote:Den gamle Shell-stasjonen her i byen er et mye brukt foto-studio og møtested for veteranbileiere i distriktet.
God tur langs den flotte Helgelands-kysten! 8)

Image

Takk så mye!
Flott vær dere har her oppe gitt!
Veiene her oppe inngår i den nye NAF-boka om "Norges vakreste bilturer". Boka inneholder beskrivelse av 18 nasjonale turistveier. Og Jæren er med. Om jeg rekker innom der vet jeg ikke ennå? "Tar det så de komme"!
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:Flott bilder.
Håper du legger ut flere etter hvert som muligheten byr seg.
Skal prøve, men jeg har tregG- eller 3G som det heter, så det er litt "væravhengig".
Post Reply