Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Den styringsdemperen så fin ut.
Er det noe du vil anbefale andre å gjøre også?
Kanskje det kan bli en artikkel i Magazinet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Den fine Duetten hadde en spesiell takgrind, type lavtbyggende.
Original eller hjemmebygg?
Original eller hjemmebygg?
Den takgrinda likte jeg også!!
. Ellers var setene bak å få kjøpt som ekstrautstyr, bare at de var montert som de vanlige setene og ikke sidelengs. Blir selvsagt bedre plass på denne måten
.
Hvordan fungerer styredemperen? Følger bilen fortsatt helningen på veien?
Hvordan fungerer styredemperen? Følger bilen fortsatt helningen på veien?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Styredemperen fungerer, uten at blen blir tyngre på rattet. Den demper sporing og påvirkning av sidevind, men jeg hadde håpet på bedre effekt. Når var jo alt tight i utgangspunktet, så det var ikke så mye å hente, men jeg ser mer på det som et prosjekt.
Styredemperen er fra VW boble, men ny. Bobla har vel halve vekten framme kontra Duetten, så derfor kunne nok demperen hatt dobbel effekt. Men den fungerer greit.
Litt roligere på styringen kan jeg vel si, men jeg må prøve dette ut noen mer.
Jeg prøvde også å justere ned camber til - 3/4 grad, likt på begge sider. Teoretisk skulle det gi bedre egenskaper i kurver, men jeg kjente praktisk talt ingen forskjell fra 0 grader, som den hadde før.
Denne forstillingen er vel litt for gammeldags til å forske videre på, så jeg lar det bli med dette, bortsett fra at det kommer en krengningsstabilisator bak, og kanskje et sterkere stag framme, etter hvert?
Forstillingen fikk forøvrig en kraftig oppgradering, med nydreide festearmer for nedre bærebruer, og to nye foringer innerst på en av de de nedre bruene.
Kanskje ikke en vanlig arbeidsoperasjon? Men jeg lagte hulle 1 mm mindre i diameter, sentret dem godt og foringen gikk oå plass og her fikk jeg en god effekt ved at bilen bli "fastere i fisken". Faktisk mer effekt enn styredemperen (om den er helt ok da?).
Jeg må avvente flere uttalelser til jeg har fått prøvd ting ut.
Her er forresten nye og gamle foringer:

Det ble en ny foring i kløtsjmekanismen også, siden dreiebenken var påslått...
Siden jeg ikke skal på jobb i morgen, tillater jeg meg å legge ut mer:
Avtappingkrana ble bedre å bruke med påloddet (slagloddet) vinge som alltid har manglet fra jeg kjøtpe bilen. Og med rens av kjølesystemet kunne jeg ikke sette på denne halvveis greia.
Gastrolin fungerte, uten at alt smeltet til en klump.

Hvor jeg fikk den fra?
- jo fra en messingbolt kappet i dreiebenken:

Skal vi se....
Her er et lite feste til gangstercapen, limt på vinduet. Fungerer 100, uten at capsen flagrer.
Styredemperen er fra VW boble, men ny. Bobla har vel halve vekten framme kontra Duetten, så derfor kunne nok demperen hatt dobbel effekt. Men den fungerer greit.
Litt roligere på styringen kan jeg vel si, men jeg må prøve dette ut noen mer.
Jeg prøvde også å justere ned camber til - 3/4 grad, likt på begge sider. Teoretisk skulle det gi bedre egenskaper i kurver, men jeg kjente praktisk talt ingen forskjell fra 0 grader, som den hadde før.
Denne forstillingen er vel litt for gammeldags til å forske videre på, så jeg lar det bli med dette, bortsett fra at det kommer en krengningsstabilisator bak, og kanskje et sterkere stag framme, etter hvert?
Forstillingen fikk forøvrig en kraftig oppgradering, med nydreide festearmer for nedre bærebruer, og to nye foringer innerst på en av de de nedre bruene.
Kanskje ikke en vanlig arbeidsoperasjon? Men jeg lagte hulle 1 mm mindre i diameter, sentret dem godt og foringen gikk oå plass og her fikk jeg en god effekt ved at bilen bli "fastere i fisken". Faktisk mer effekt enn styredemperen (om den er helt ok da?).
Jeg må avvente flere uttalelser til jeg har fått prøvd ting ut.
Her er forresten nye og gamle foringer:

Det ble en ny foring i kløtsjmekanismen også, siden dreiebenken var påslått...
Siden jeg ikke skal på jobb i morgen, tillater jeg meg å legge ut mer:
Avtappingkrana ble bedre å bruke med påloddet (slagloddet) vinge som alltid har manglet fra jeg kjøtpe bilen. Og med rens av kjølesystemet kunne jeg ikke sette på denne halvveis greia.
Gastrolin fungerte, uten at alt smeltet til en klump.

Hvor jeg fikk den fra?
- jo fra en messingbolt kappet i dreiebenken:

Skal vi se....
Her er et lite feste til gangstercapen, limt på vinduet. Fungerer 100, uten at capsen flagrer.
Last edited by Torbo2 on Tue 03 Jun 2014 17:22, edited 3 times in total.
Men hva er det her?
Shims til oppgradering av kingbolter til Renault Dauphine. Flere sinkskiver ble dreid runde for så å stanse ut passende hull på tykkelse med kingboltene.
Jeg slapp å bruke alle.... bare to på hver bolt.
Men her er noe helt spes. som jeg ikke tør å si så mye om...

Shims til oppgradering av kingbolter til Renault Dauphine. Flere sinkskiver ble dreid runde for så å stanse ut passende hull på tykkelse med kingboltene.
Jeg slapp å bruke alle.... bare to på hver bolt.
Men her er noe helt spes. som jeg ikke tør å si så mye om...

Last edited by Torbo2 on Tue 03 Jun 2014 16:47, edited 2 times in total.
Jeg glemte å spørre eieren om takgrinda, men den så helproff ut. Trolig original?

Den kan anbefales, men man kan ikke regne med at forstillingen blir som på en moderne bil, med opphengskuler plassert med stor avstand. Men kulene må ikke ha slakk, da blir selv en moderne bil som kjent "lurvete".445 wrote:Den styringsdemperen så fin ut.
Botene på PV og Duett blir ikke helt 100, om jeg har forstått det riktig?
Fikk følgende innspill fra et medlem som leser, men ikke skriver, her på forumet:Torbo2 wrote:Jeg glemte å spørre eieren om takgrinda, men den så helproff ut. Trolig original?
(Lett redigert for å passe i sammenhengen):
Den omtalte takgrind var lagd for 445-Duetter og fantes i bilfargene samt sølv metallic og forkrommet utgave og ble solgt gjennom Volvo som originalt tilbehør.
Disse ekstrasetene er nyprodusert av Veteranprodukter og det var den svenske pv klubben som drog igang dette.De etterlyste disse setene i medlemsbladet og fikk napp,de fikk låne et eksemplar for kopiering og så var det hele i gang.
Den takgrinda hadde vært kul å ha på min herregårdsvagn gitt. Blir liksom ikke sååå varebil hehe. Kunne da lakkert den i Perlegrå 44
.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Jeg kunne også gjerne tenkt meg en slik.
Lurer på om den gir mye vindstøy?
Hvor vanskelig er det å få den av og på uten å lage riper i taket?
Litt vrient å se, men er det plass til å få svampen mellom grinda og taket når man skal vaske bilen?
Lurer på om den gir mye vindstøy?
Hvor vanskelig er det å få den av og på uten å lage riper i taket?
Litt vrient å se, men er det plass til å få svampen mellom grinda og taket når man skal vaske bilen?
For meg ser det ut som om den ligger rett på taket med gummi i mellom. Dvs ikke luft under bæreprofilene som på "varebilutgaven" av grinda. Tåler nok ikke samme belastning, men lager da ikke lyd annet enn fra bøylene. De er runde så de lager lite eller ingen lyd.
Var redd for at den skulle ligge an mot taket.
Min erfaring er at uansett hvor renslig du er, så blir det riper av noe som ligger an mot lakken.
Min erfaring er at uansett hvor renslig du er, så blir det riper av noe som ligger an mot lakken.
Jeg kan høre med karen neste tirsdag. Da er det treff i Mellerud, og han skulle dit forstod jeg?445 wrote:Var redd for at den skulle ligge an mot taket.
Om det ikke er å få tak i så kan vi kanskje får laget en slik grind, men som 445 er inne på, så er det nok greit å ha litt avstand til taket. Både på grunn av riper og fuktighet som kan lagre seg der?
Det er jo litt drastisk å "kline" noe helt ned til taket, selv om man skulle få det tett, synes jeg...
Siden innfestingene er dønn solide på Duett, bør vel også takgrinda lages solid.
Redd for lakken gutter??
Husker vi hadde takgrind med digre "sugekopper" direkte mot taket. Ingen som snakket om riper i lakken den gangen hehe. Var ikke så dyrt å lakkere bilen heller kanskje?? Det var ihvertfall mye mer vanlig å lakke om bilen da enn nå.
Husker vi hadde takgrind med digre "sugekopper" direkte mot taket. Ingen som snakket om riper i lakken den gangen hehe. Var ikke så dyrt å lakkere bilen heller kanskje?? Det var ihvertfall mye mer vanlig å lakke om bilen da enn nå.
Litt nærmere takgrinda: