445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Reodor57 wrote:Nå vil vel ikke stempelringer ha forskjellig avstand fra toppen selv om stempelet kan være litt ovalt ?? Resultatet av måling andre steder bør bli det samme. Hvis ikke har en vel den berømte skjørtebanken :-) :-). Dvs at stempelet kan vri seg i sylinderen slik at nedre del slår mot sylinderveggen. Det er det liten fare for her :-). Dette blir veldig bra!
"Resultatet av måling andre steder bør bli det samme". ??
Det var ikke stempelet som kunne være ovalt. Det er som regel ovalt, også mange nye. Men selve sylinderen. På denne motoren ble det målt 0,01-0,02 mm ovalitet. Det er vel mer en et tysjmerke?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Reodor57 »

Ok, da skjønner jeg :-) :-). Litt treg i oppfattelsen etter en del sveising i dag. Galvanisert er ikke det enkleste...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Torbo2 »

Farlige gasser fra sveist galvanisert!
Og som nevnt tidligere, farlige gasser fra brent plast o.l.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Bra at dere forstår hverandre.
I dag har jeg kjørt 60 mil, og nå roper bingen på meg.
Fortsetter å tenke i morgen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

En stund siden forrige oppdatering, men det betyr ikke at det har vært pause i arbeidet!

Det har vært snakket en del om kileforskyvning her på forumet tidligere.
Jeg ønsket å prøve dette, og konsulterte Torbo2.
En kile ble fremskaffet og filt av på den ene siden og "påsveist" på den andre.
Forskyvningen skal gi litt mer drag på lave turtall. Til gjengjeld taper man litt på de høye turtallene jeg ikke har tenkt å kjøre i.
IMG_2918.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Monteringsarbeidet fortsatte bit for bil, og det var snart klart for å avslutte på undersiden av motoren.
Oljepumpa kom på plass, og kammen ble satt inn med tilhørende fettaktig smøremiddel.
IMG_2971.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Ventilløfterne ble byttet ut mot noen andre brukte jeg hadde liggende.
Tror de var fra hlyshaugs motorrenovering.
De ble slipt på glassplate, og fikk deretter en omgang i dreiebenken for siste finish med fint papir.
IMG_2974.JPG
Jeg har hørt at man skal kunne speile seg i en ventilløfter, så standarden var jo satt....
IMG_2975.JPG
IMG_2975_2.jpg
IMG_2975_2.jpg (34.42 KiB) Viewed 8644 times
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Motoren ble løftet ned fra motorstativet og plassert på en myk og behagelig 10 cm isoporplate.
IMG_2997.JPG
Jeg hadde kjøpt ny clutch og utløserlager fra VP Autoparts.
De rådet meg til å gå for en kombinasjon av B18 clutch og langt utløserlager.
Her er delenummerne på det jeg har brukt:
Clutch: 271263 hos VP. Dette er en ZF Sachs av type KS1500. Deres delenummer er 3000 123 032
Utløserlageret er original Volvo med delenummer 672122

Håper dette vil passe bra i min B16!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Svinghjulskåpe, svinghjul og clutch ble montert.
Arbeidsstililngen var ugunstig og resultatet ble en strekk i ryggen.
Litt får man ofre for å få en fin motor....

Plutselig var det nesten slutt på delene som har ligget på benken, og motoren så ganske komplett ut.
Tiden var kommet for å låne Reodor og hans elefant (verkstedkran)

Høyt henger'n, men den er ikke mye sur!
IMG_3001.JPG
IMG_3002.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

I beste oppussings-stil må jeg jo ha med et par FØR/ETTER-bilder (av både motoren og Reodor. Motoren har forandret seg mest):


Motor på vei ut:
IMG_2605.JPG

Noen uker senere; Motor på vei inn.
Og JA, det er samme motor!
IMG_3008.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Reodor57 »

De som er litt skarpsynte vil se at jeg har pensko og jobber uten hansker. Er så flott atte :-) :-). Skal du ut å lufte den i solen i dag?
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Får se om det blir lufting i dag.
Det har vært noen "slemme menn" ute på veiene og strødd salt.
Tror derfor det blir tur/retur gårdsplassen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by Reodor57 »

Var stort sett det jeg tenkte på da for å få testet clutchen og andre ting, samt kjøre motoren varm uten belastning :-) :-)
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
terjehva
Posts: 143
Joined: Thu 21 May 2009 22:22
Location: Hadeland

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by terjehva »

Ser at motoren ble meget bra. Det er alltid moro og følge sånne prosjekt. Det er alltid spennende med oppstart og første kjøre tur.. :D
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Skapvogn P-44505 M, 1960 mod chassi nr 37086

Post by 445 »

Her var motoren på plass, men det mangler litt slanger, kabler og andre detaljer.
IMG_3009.JPG
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Post Reply