Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Tipper at bordet har regulerbare føtter.
Har du noen gang sett et verkstedgulv som er helt i vater?
Har du noen gang sett et verkstedgulv som er helt i vater?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Jeg tror jeg må bruke metallbrikker og minst et nøyaktig presisjonvater?
Men jeg håper det er justeringbolter?
Men jeg håper det er justeringbolter?
Jeg har et presisjonsvater du kan låne....
Fantastisk!
På forhånd takk!
På forhånd takk!
Så kom kuler til jekken på plass, og den fungerer 100.
Så fikk jeg bruk for en stor opphengskule fra Camperen. Den og noen pinner ca. 5 mm tykke fra en hylle ble sveiset sammen og så ble det en fin tredje hånd, et lite troll, for å holde på småting som jeg ska sveise. Mulig jeg legger litt castrolin-bronse på føttene for at den ikke skal bite seg fast i benken og det skulle gå strøm igjennom den?

Så fikk jeg bruk for en stor opphengskule fra Camperen. Den og noen pinner ca. 5 mm tykke fra en hylle ble sveiset sammen og så ble det en fin tredje hånd, et lite troll, for å holde på småting som jeg ska sveise. Mulig jeg legger litt castrolin-bronse på føttene for at den ikke skal bite seg fast i benken og det skulle gå strøm igjennom den?

Det er ikke et lite troll men "Den lille Hjelper", Petter Smarts suverene assistent:Torbo2 wrote:Den og noen pinner ca. 5 mm tykke fra en hylle ble sveiset sammen og så ble det en fin tredje hånd, et lite troll, for å holde på småting som jeg ska sveise.
Gosj! I dag fikk jeg beskjed om at dreiebenken var på vei, med litt ekstra!
http://www.chestermachinetools.com/crus ... 3979-p.asp
Den kom visst fra USA, og så til England og så til Sverige. Før det? Kina?
Litt av en reisefot!
Alle benkene lages visst nok ikke i England...? Men hva lages i Europa lengre?
Det er vel snart bare ost og vin igjen som produseres på denne halvdelen av jordkloden?
Spennende i alle fall....
http://www.chestermachinetools.com/crus ... 3979-p.asp
Den kom visst fra USA, og så til England og så til Sverige. Før det? Kina?
Litt av en reisefot!
Alle benkene lages visst nok ikke i England...? Men hva lages i Europa lengre?
Det er vel snart bare ost og vin igjen som produseres på denne halvdelen av jordkloden?
Spennende i alle fall....
Da har den jo gått nesten jorda rundt da før den kommer... Godt den ikke har gått for egen maskin hehe.
Hva som lages i Europa? Planer og regler men ellers Ikke stort. Vi bare får Kina til å lage det vi selv klekker ut, for så etter kort tid å få billige kopier fra nettop Kina. Men, for å si som de sa et sted de var litt for mange skomakere i bygda. En blir ikke rik av å lappe skoene til hverandre, så vi må vel snart til å lage noe selv også foruten noen få dyre oljeinstallasjoner og vindmøller.
Hva som lages i Europa? Planer og regler men ellers Ikke stort. Vi bare får Kina til å lage det vi selv klekker ut, for så etter kort tid å få billige kopier fra nettop Kina. Men, for å si som de sa et sted de var litt for mange skomakere i bygda. En blir ikke rik av å lappe skoene til hverandre, så vi må vel snart til å lage noe selv også foruten noen få dyre oljeinstallasjoner og vindmøller.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Gratulerer! Jeg gleder meg til å høre mer om denne, og kanskje få se den demonstrert en gang?
Takk! Jeg er spent på denne!
Så kan vi se om "store barn leker best"? Jeg vil nok aldri tjene den inn, men det er heller ikke hensikten.
Men det å kunne lage ting, bedre og fornye ting, og kanskje utvikle uante muligheter? Få ting videre fra ide- og tegneblokka...?
- Så får jeg også sjekke om jeg husker ting fra mange år tilbake?
Da håper jeg det bli mye kreativ sveis og snurr? Og så får forhåpentlig mine gutter noe med seg av dette?
Så kan vi se om "store barn leker best"? Jeg vil nok aldri tjene den inn, men det er heller ikke hensikten.
Men det å kunne lage ting, bedre og fornye ting, og kanskje utvikle uante muligheter? Få ting videre fra ide- og tegneblokka...?
- Så får jeg også sjekke om jeg husker ting fra mange år tilbake?
Da håper jeg det bli mye kreativ sveis og snurr? Og så får forhåpentlig mine gutter noe med seg av dette?
Den tid den sorg, i mellomtiden har man det gøy
. Gleder meg til å få min i hus jeg også, men MÅ ta duetten først så det ikke sklir ut hehe. Uansett kommer jeg stadig på at det hadde vært fint med en dreiebenk nå, for da kunne jeg..(Lage sentreringsverktøy til SU forgassere f.eks).. Får heller improvisere så lenge
. Kom litt videre i går på Duetten, så iløpet av en arbeidsøkt til så er ene bakskjermen ihvertall klar for sparkling
. Kjøpte meg også en trekksylinder til det gamle opprettersettet mitt fra Biltema. Alt passet unntatt gjengene til en fot som settes på selve sylinderen. Den måtte de selvsagt bytte gjengestigning på...
. Får den på ca tre fire runder før det stopper. Gjengeprosjekt i dreiebenken kanskje? Tror neppe Biltema har denne "labben" som reservedel.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Var innom garasjen hjmme i dag, og der var Duetten like hel! Fikk noe verkstedesutstyr av naboen som skal flytte.. pluss pluss....
PV-en i nabogarasjen var også der temmelig støvfri!
Men de får vel vente.....
PV-en i nabogarasjen var også der temmelig støvfri!
Men de får vel vente.....
-
jangu1@hotmail.com
Det blir spennende og høre mere om dreibenken etterhvert.
Den ser kjempe fin ut. Foreløpig har jeg ikke bruk for noe dreibenk.
For her går det mere i pussing og sparkling om dagene.
Men jeg har begynt og montere ting som ikke blir i veien ved lakkering.
Den ser kjempe fin ut. Foreløpig har jeg ikke bruk for noe dreibenk.
For her går det mere i pussing og sparkling om dagene.
Men jeg har begynt og montere ting som ikke blir i veien ved lakkering.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
Jeg må vel til å pusse jeg også snart, da jeg skal ordne litt med baklysene på Duetten. Innfestingen må bygges om..
Ang. dreiebenk:
Fortsatt ingen dreiebenk, men jeg lånte Reodor sin og øvde meg litt på gjengedreiing. Det gikk på et vis, men det må nok litt øvelse til der og. Det var masse drev til Chesteren, så når jeg fant ut av drev og utveksling, gikk det som en lek. I aluminium. Det stålstykket jeg prøvde på var nok i hardeste laget, da dreiestålet fikk problemer med å skjære. Så da får jeg lage noe annet av den stålstanga.
Ellers kom jeg langt med sveisebordet. Og så har jeg TIGget opp hen hel flaske med Argon rett før helgen. Har endelig fått kontroll på alle innstillingene.
Litt Post og minimal Desending var en god ide.... Eller mer Post enn desending, for at startknappen skulle fungere etter mitt ønske.
Materialene må være 100 prosent rene, ellers blir det ikke pene sveisefuger.
Aceton og egnet stålbørste gjorde nytten.
Da min sønn skulle sveise om noen rør belagt med plastlakk ble det mye røyk. Og når jeg tenkte tilbake på omvisning og demostrajoner på testsenteret til If, kom jeg på at moderne plast utvikler utrolig mange farlige gasser. Blant annet blåsyregass!
Så har jeg skaffet tilveie en kjøkkenvifte som skal fungere som avsug, selg om jeg/vi kke skal sveise på ting med moderne lakk i området rundt sveisen. Det må i så fall slipes bort først!
Forbruk på camperen: 0,75 l/mil med den nye 0,62 drevutvekslingen (E-drive) etter 50 mil! Ikke verst når hastighetene var mellom 70, 80 og 90 for det meste.... og litt lokalkjøring.
Før lå den i underkant av 0,8, men jeg kunne pine den ned før også, men da måtte jeg anstrenge meg.
Ang. dreiebenk:
Fortsatt ingen dreiebenk, men jeg lånte Reodor sin og øvde meg litt på gjengedreiing. Det gikk på et vis, men det må nok litt øvelse til der og. Det var masse drev til Chesteren, så når jeg fant ut av drev og utveksling, gikk det som en lek. I aluminium. Det stålstykket jeg prøvde på var nok i hardeste laget, da dreiestålet fikk problemer med å skjære. Så da får jeg lage noe annet av den stålstanga.
Ellers kom jeg langt med sveisebordet. Og så har jeg TIGget opp hen hel flaske med Argon rett før helgen. Har endelig fått kontroll på alle innstillingene.
Litt Post og minimal Desending var en god ide.... Eller mer Post enn desending, for at startknappen skulle fungere etter mitt ønske.
Materialene må være 100 prosent rene, ellers blir det ikke pene sveisefuger.
Aceton og egnet stålbørste gjorde nytten.
Da min sønn skulle sveise om noen rør belagt med plastlakk ble det mye røyk. Og når jeg tenkte tilbake på omvisning og demostrajoner på testsenteret til If, kom jeg på at moderne plast utvikler utrolig mange farlige gasser. Blant annet blåsyregass!
Så har jeg skaffet tilveie en kjøkkenvifte som skal fungere som avsug, selg om jeg/vi kke skal sveise på ting med moderne lakk i området rundt sveisen. Det må i så fall slipes bort først!
Forbruk på camperen: 0,75 l/mil med den nye 0,62 drevutvekslingen (E-drive) etter 50 mil! Ikke verst når hastighetene var mellom 70, 80 og 90 for det meste.... og litt lokalkjøring.
Før lå den i underkant av 0,8, men jeg kunne pine den ned før også, men da måtte jeg anstrenge meg.
Hurra! I slutten av forrige uke kom dreiebenken endelig. Jeg måtte investere i verkstedskran og løftestropper, da den veier ca 500 kg. Etter litt justering av div. sikkerhetsbrytere gikk den fint. Men presisjonen i girskiftene er ikke perfekt på to gir, så her må jeg sjekke at spaken står helt riktig. I det ene giret kan tanninngrepet komme for langt, og da bråker det. Men der setter jeg på en stopper for sikkerhetss skyld.
På bildet er kokket på venstre side av. Det skyldes at jeg har skiftet gjengedrev for å få riktig gjengestigning ved gjengedreiing. Det gikk fint, både for ut- ig innvendige gjenger. Men direkte klart fortalt i manualen var det ikke. Manualen var ikke førsteklasses.
Men jeg har lastet ned noen fine pdf-er om dreiing fra en annen produsent, vintagegreier, så der var alt på sin plass.
Jeg forsøkte først å lage dreiestål av et stort bor, men det var feil stålkvalitet.
Så jeg måtte slipe til en stor umbrakonøkkel og sveise på en HSS -stålbit som jeg slipte 60 grader. Og da gikk det fint.
Glemte å ta bilde av den....
Men den ser jo ut som bildet over, men boret er byttet ut med en umbrakonøkkel.
To plater skal monteres bak og under, men det må jeg finne mer ut av, da manualen var så som så...
På bildet er kokket på venstre side av. Det skyldes at jeg har skiftet gjengedrev for å få riktig gjengestigning ved gjengedreiing. Det gikk fint, både for ut- ig innvendige gjenger. Men direkte klart fortalt i manualen var det ikke. Manualen var ikke førsteklasses.
Men jeg har lastet ned noen fine pdf-er om dreiing fra en annen produsent, vintagegreier, så der var alt på sin plass.
Jeg forsøkte først å lage dreiestål av et stort bor, men det var feil stålkvalitet.
Så jeg måtte slipe til en stor umbrakonøkkel og sveise på en HSS -stålbit som jeg slipte 60 grader. Og da gikk det fint.
Glemte å ta bilde av den....
Men den ser jo ut som bildet over, men boret er byttet ut med en umbrakonøkkel.
To plater skal monteres bak og under, men det må jeg finne mer ut av, da manualen var så som så...