Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Da går det også å ta det som et prosjekt hos meg kanskje. Kan løfte både bil litt opp og har både kran og jekk om det hjelper selv om det da ikke blir dedikert girkassejekk. Fungerte jo på et vis med dieseltanken til hlyhaug
. Men nå er det Duett som bor der en stund fremover.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
En løftebukk høres besnærende ut!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Fint når man ellers må ligge under bilen. Andre jobber som topp, forgasser øver del av karosseriet feks trenger jo nødvendigvis ikke løftebukk så da kan man kanskje være andre steder, om man ikke trives i høyden da hehe. Synes det er veldig greit å ha bilen i arvbeidshøyde. Slipper da mer ivondt i rygg enn høyst nødvendig..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Ellers har jeg et glimrende tips for å få ned turtallet. Trå inn clutchen og trill ned utforbakker. Bruker det mye på PVn, og da går den lett i 100 og helt uten motorstøy hehe
. Har en diesel eller bensinkutt på mer moderne motorer er ikke det helt det samme men..
Her er noen notater fra VW camperen:

Med det nye 5.girdrevet få jeg ned turtallet ca. 500 o/min ved 100 km/t. Men det blir som å hoppe over 5. gir og rett i 6. gir. Det er jo 500 o/min forskjell i utgangspunktet, så da blir det nærmere 1000 o/min i forskjell totalt mellom 4. og 5. Litt "overkill", men trolig en drøm på langtur?
Setter jeg dette drevet på caravellegirkassa, som jeg har i reserve, får jeg turtallet ned ytterligere 200 o/min. ved 3000 o/min som utgangspunkt. Men det spørs om motoren orker det?
Time will show! Bare det ikke blir for mye show?
Achsantrieb minTransporter Caravelle
Sluttdrev 4,941 4,611
Det gir ca 200 o/min mindre turtall
ved 3000 o/min
litt mer:

Med det nye 5.girdrevet få jeg ned turtallet ca. 500 o/min ved 100 km/t. Men det blir som å hoppe over 5. gir og rett i 6. gir. Det er jo 500 o/min forskjell i utgangspunktet, så da blir det nærmere 1000 o/min i forskjell totalt mellom 4. og 5. Litt "overkill", men trolig en drøm på langtur?
Setter jeg dette drevet på caravellegirkassa, som jeg har i reserve, får jeg turtallet ned ytterligere 200 o/min. ved 3000 o/min som utgangspunkt. Men det spørs om motoren orker det?
Time will show! Bare det ikke blir for mye show?
Achsantrieb minTransporter Caravelle
Sluttdrev 4,941 4,611
Det gir ca 200 o/min mindre turtall
ved 3000 o/min
litt mer:

Nå spørs det jo hva slags motor du har i camperen også da. På min Trafic har jeg ca 100km/t på ca 2000 o/min. 100 hk, 1,9liter turbodiesel. Maks dreiemoment ligger på ca 1700 o/min (240 nm). Det er jo rundt maks dreiemoment en ønsker at marsjfarten skal ligge. Da går det mest økonomisk. Har 6 gir på min, men kommer jeg under ca 75km/t må jeg ned et gir. I 60 må jeg ned i 4 gir, så for min del økte forbruket vesentlig om vinteren med redusert hastighet. Såkaldt miljøhastighet. Nå ligger jeg med ett snitt på 0,75, som er ca det samme som på sommeren. På langtur kryper den ned mot 0,6 eller rett under om jeg tenker mer enn normalt på hvordan jeg kjører..
Det er et imponerende forbruk! Jeg har vær nede i 0,7 på langtur, med sola i ryggen, brylkrem i håret og hjemlengsel.
Min går mest økonomisk rundt 2000 o/min, men på langtur i rundt 100 km/t flyr forbruket opp til ca. 0,9, mye på grunn av at turtallet er unødig høyt. Jeg har ikke turbo, så jeg får ikke noe hjelp der til å øke effektiviteten. Jeg har en turbo tilgjengelig som kan settes inn, men så er det disse EU-folka som kan være noe brysomme. Så derfor er ikke turbo øverst på ønskelista. Dessuten er turbo en ekstra ting som kan feile....
Det jeg håper er at motoren på ca. 85-90 hk skal klare å trekke fint fra 60-70 og oppover på 5. gir. Over der skal det gå fint. Men ulempen er er at jeg må kjøre lengre/mer på 4. gir, som som spiser opp litt av gevinsten ved å sette inn et "6. gir" (høyt 5.).
Om ikke annet er dette spennende forsøk. Så får vi håpe "kaninen" klarer seg?
En av grunnene til at jeg tør å prøve med en optimistisk utvelsling er at utvelslingen på min Fiat Ducato 2,3 110 hk har et sprang på ca. 950 o/min fra 4. til 5. ved nærmere 3000 o/min. Og det blir det lavt forbruk av. Den bilen, som veier 3,2 tonn ca. bruker 0,75 l/min i 90 - 100 km/t. Da ligger turtaller rundt 2000 - 2200 o/min. Noe mer om ved GPS-målinger.
Jeg kan eller fortelle at jeg har kjøpt cruisekontroll til VW camperen, eller om jeg monterer den i Ducatoen? Har i alelr fall mottatt den... Conrad Elektronikk i Sverige har slike enheter til ca. 1500 kroner.
Min går mest økonomisk rundt 2000 o/min, men på langtur i rundt 100 km/t flyr forbruket opp til ca. 0,9, mye på grunn av at turtallet er unødig høyt. Jeg har ikke turbo, så jeg får ikke noe hjelp der til å øke effektiviteten. Jeg har en turbo tilgjengelig som kan settes inn, men så er det disse EU-folka som kan være noe brysomme. Så derfor er ikke turbo øverst på ønskelista. Dessuten er turbo en ekstra ting som kan feile....
Det jeg håper er at motoren på ca. 85-90 hk skal klare å trekke fint fra 60-70 og oppover på 5. gir. Over der skal det gå fint. Men ulempen er er at jeg må kjøre lengre/mer på 4. gir, som som spiser opp litt av gevinsten ved å sette inn et "6. gir" (høyt 5.).
Om ikke annet er dette spennende forsøk. Så får vi håpe "kaninen" klarer seg?
En av grunnene til at jeg tør å prøve med en optimistisk utvelsling er at utvelslingen på min Fiat Ducato 2,3 110 hk har et sprang på ca. 950 o/min fra 4. til 5. ved nærmere 3000 o/min. Og det blir det lavt forbruk av. Den bilen, som veier 3,2 tonn ca. bruker 0,75 l/min i 90 - 100 km/t. Da ligger turtaller rundt 2000 - 2200 o/min. Noe mer om ved GPS-målinger.
Jeg kan eller fortelle at jeg har kjøpt cruisekontroll til VW camperen, eller om jeg monterer den i Ducatoen? Har i alelr fall mottatt den... Conrad Elektronikk i Sverige har slike enheter til ca. 1500 kroner.
Etter hva jeg vet er det en betydelig vektforskjell på en Camper og en Traffic.
Det spørs vel hvor mye last som er i Traficen? Men min veier 2,2 tonn på det jevne... Så det er vel kanskje mer?
Lligger vel jamt rundt 1900 kg vil jeg tro. Egenvekten er drøyt 1700, og har 1200 kg som nyttelast inkl fører. Så camperen er nok mer solid bygget....
Det er nok campinguttyret som drar opp vekten. En tom bil veier nok det samme omtrent?
Det er jo kjøkken med kjøleskap, komfyr og vask og to vanntanker. Pluss skuffer og skap, seng vendvare stoler, varmeanlegg osv.
Men nå er bilen blirr mer bruksbil. Men jeg skal fortsatt ta meg helgeturer, fisketurer osv. med den. Telting er for kalt for oss over 50.....
Bobilen, Chausson er til feriebruk. Den skal jeg heller ikke kvitte meg med!
Og Volvoer og Renaulter.. ja, ja.....
Så jeg blir vel heltidsansatt som bilvedlikeholdsarbeider snart, bare delvis nå for tiden?
Men AFP og pensjon er fine saker, om noen skulle lure på det?
Foreløpig 50% jobbing og fri!
Så kan man få mer kvalitetstid til egne ting!
har man ikke slitt nok i nesten femti år?
Det er jo kjøkken med kjøleskap, komfyr og vask og to vanntanker. Pluss skuffer og skap, seng vendvare stoler, varmeanlegg osv.
Men nå er bilen blirr mer bruksbil. Men jeg skal fortsatt ta meg helgeturer, fisketurer osv. med den. Telting er for kalt for oss over 50.....
Bobilen, Chausson er til feriebruk. Den skal jeg heller ikke kvitte meg med!
Og Volvoer og Renaulter.. ja, ja.....
Så jeg blir vel heltidsansatt som bilvedlikeholdsarbeider snart, bare delvis nå for tiden?
Men AFP og pensjon er fine saker, om noen skulle lure på det?
Foreløpig 50% jobbing og fri!
Så kan man få mer kvalitetstid til egne ting!
har man ikke slitt nok i nesten femti år?
Han med 240 bakaksling med 1:3.73 utveksling har ikke gitt så mye lyd fra seg i det siste. Men tålmodig som jeg er så skal jeg ringe og mase.
Det er en kronhjulssats med 10 bolter i kronhjulet, og en i pvklubben talte på en han hadde liggende, så da bør det vel gå?
Tidligere utgaver av PV/Duett har 8 bolter, men jeg har jo en 66-modell, så det er håp.
Skulle vel egentlig tatt av lokket og talt og målt selv, men nå får vi se?
Fakta vil vise seg....
Det er en kronhjulssats med 10 bolter i kronhjulet, og en i pvklubben talte på en han hadde liggende, så da bør det vel gå?
Tidligere utgaver av PV/Duett har 8 bolter, men jeg har jo en 66-modell, så det er håp.
Skulle vel egentlig tatt av lokket og talt og målt selv, men nå får vi se?
Fakta vil vise seg....
Drev ankommet. Litt forskjell på det ene drevet, men det finner jeg vel ut av?
Det er et spor det som er litt annerledes, men det har vel ikke noe å si?
Det er et spor det som er litt annerledes, men det har vel ikke noe å si?
Er dette til Duetten eller Camperen?
VW camperen ja. Nå med E-drive....
Deler på plass! Kjempefornøyd. Mulig enkelte ikke vil like det store spranget mellom 4. og 5. ,men etter none mil i Sverige virker det kjempefint.
75 2000 omdr.
95 2500 omdr.
113 3000 omdr.
Hele rekka her:
Som å sette på "lengdeløpere". Litt treg i noen bakker, men det er bare et par prosent av min kjøring.
Det ideelle er en caravellekasse, og sette på 0,66 utveksling om jeg hadde brukt mer energi på saken.
Jeg brukte 0,62...
Samme tall som over ca., men kortere sprang 4. og 5. Jeg har en som jeg kanskje skal selge...??? Vet ikke om jeg gidder å bytte. Men jeg gjør den klar uansett, i tilfelle jeg må bttte kløtsj en gang i framtida?
Deler på plass! Kjempefornøyd. Mulig enkelte ikke vil like det store spranget mellom 4. og 5. ,men etter none mil i Sverige virker det kjempefint.
75 2000 omdr.
95 2500 omdr.
113 3000 omdr.
Hele rekka her:
Som å sette på "lengdeløpere". Litt treg i noen bakker, men det er bare et par prosent av min kjøring.
Det ideelle er en caravellekasse, og sette på 0,66 utveksling om jeg hadde brukt mer energi på saken.
Jeg brukte 0,62...
Samme tall som over ca., men kortere sprang 4. og 5. Jeg har en som jeg kanskje skal selge...??? Vet ikke om jeg gidder å bytte. Men jeg gjør den klar uansett, i tilfelle jeg må bttte kløtsj en gang i framtida?