Denne linken inneholder det meste om Volvobiler, fra PV60 og nyere, langt utover det manualene sier.
Her kan du søke på bilmodell/tema:
http://volvochassis.se/verkstad_1_list. ... Bilmodell=
f.eks. denne om hjulstilling på PV 444, som er likt som på 544.
http://volvo1800pictures.com/sm_2008/sm ... %20444.php
Gode bilder/tegninger, data og beskrivelser viser både fabrikkfakta og erfaringsdata for bilene.
Et annet eksempel er hvordan bunnpanna skal odifiseres for å få inn en nyere oljepumpe:
http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... B%2018.php
Nyttig om bremser:
http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_5 ... rummor.php
Verktøy for bremser osv...
http://volvo1800pictures.com/vm_peppe/s ... 0PV444.php
Dokumentene kan lagres eller skrives ut. Så har man noe å drive med.....
Denne linken har blitt nevnt før, men det er greit å ha den tilgjengelig om man driver litt mer "videregående" arbeid på bilene...
Verdifull informasjon
Re: Verdifull informasjon
Du verden!
Dette var litt av en gullgruve.
Dette var litt av en gullgruve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Verdifull informasjon
Bra post! Denne har jeg ikke fått med meg før.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Verdifull informasjon
Et eksempel er innstilling av styresnekka. NB! Den må alltid justeres i midtstilling, ellers kan den "bite" seg fast, stål mot stål. Det kan være fristende å justere den stram og fin også, men det skal være litt slakk, nettopp for at styringen ikke skal låse seg..
Prøver man å stille/justere når skruen inne er litt i sving, ute av senter, kan den skjære seg fast i midtstilling!
Skruen er nemlig konstruert med litt trangere kalring i ytterstillingen for at man kan etterjustere i midten, hvor den slites mest, og derved unngå at den skjærer seg fast etter justering....
Det var bare litt av det jeg husker fra ungdomslærdom... Fikk litt respekt for det, da jeg fikk høre en historie rundt dette. Derved satt den...
Hva den historien handler om, kan man jo tenke seg....
Prøver man å stille/justere når skruen inne er litt i sving, ute av senter, kan den skjære seg fast i midtstilling!
Skruen er nemlig konstruert med litt trangere kalring i ytterstillingen for at man kan etterjustere i midten, hvor den slites mest, og derved unngå at den skjærer seg fast etter justering....
Det var bare litt av det jeg husker fra ungdomslærdom... Fikk litt respekt for det, da jeg fikk høre en historie rundt dette. Derved satt den...
Hva den historien handler om, kan man jo tenke seg....
Re: Verdifull informasjon
Her er flere detaljer om noen skulle stå fast:
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav49252?type=sc
Tegninger fra delekataloger kan si mye om hvordan ting er satt sammen, når det ikke er nok med manualene...
Ved å bla litt i seksjonene er det utrolig hva som dukker opp....
Ikke bare karosseri....
Elektrisk, motor osv..
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav49252?type=sc
Tegninger fra delekataloger kan si mye om hvordan ting er satt sammen, når det ikke er nok med manualene...
Ved å bla litt i seksjonene er det utrolig hva som dukker opp....
Ikke bare karosseri....
Elektrisk, motor osv..