Verdifull informasjon

Nyttige linker en kommer over på internett
Post Reply
Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Verdifull informasjon

Post by Torbo2 » Tue 01 Oct 2013 10:50

Denne linken inneholder det meste om Volvobiler, fra PV60 og nyere, langt utover det manualene sier.
Her kan du søke på bilmodell/tema:

http://volvochassis.se/verkstad_1_list. ... Bilmodell=
f.eks. denne om hjulstilling på PV 444, som er likt som på 544.
http://volvo1800pictures.com/sm_2008/sm ... %20444.php
Gode bilder/tegninger, data og beskrivelser viser både fabrikkfakta og erfaringsdata for bilene.

Et annet eksempel er hvordan bunnpanna skal odifiseres for å få inn en nyere oljepumpe:
http://volvo1800pictures.com/vm/2/2_htm ... B%2018.php

Nyttig om bremser:
http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_5 ... rummor.php

Verktøy for bremser osv...
http://volvo1800pictures.com/vm_peppe/s ... 0PV444.php

Dokumentene kan lagres eller skrives ut. Så har man noe å drive med.....
Image
Denne linken har blitt nevnt før, men det er greit å ha den tilgjengelig om man driver litt mer "videregående" arbeid på bilene...

User avatar
445
Posts: 5803
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: Verdifull informasjon

Post by 445 » Tue 01 Oct 2013 13:53

Du verden!
Dette var litt av en gullgruve.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen

User avatar
pals
Posts: 278
Joined: Wed 04 Oct 2006 21:35
Location: Sør-Trøndelag

Re: Verdifull informasjon

Post by pals » Sun 06 Oct 2013 20:56

Bra post! Denne har jeg ikke fått med meg før.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Verdifull informasjon

Post by Torbo2 » Sun 06 Oct 2013 21:24

Et eksempel er innstilling av styresnekka. NB! Den må alltid justeres i midtstilling, ellers kan den "bite" seg fast, stål mot stål. Det kan være fristende å justere den stram og fin også, men det skal være litt slakk, nettopp for at styringen ikke skal låse seg..

Prøver man å stille/justere når skruen inne er litt i sving, ute av senter, kan den skjære seg fast i midtstilling!
Skruen er nemlig konstruert med litt trangere kalring i ytterstillingen for at man kan etterjustere i midten, hvor den slites mest, og derved unngå at den skjærer seg fast etter justering....

Det var bare litt av det jeg husker fra ungdomslærdom... Fikk litt respekt for det, da jeg fikk høre en historie rundt dette. Derved satt den...
Hva den historien handler om, kan man jo tenke seg....

Torbo2
Posts: 4623
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: Verdifull informasjon

Post by Torbo2 » Sun 20 Oct 2013 18:32

Her er flere detaljer om noen skulle stå fast:
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav49252?type=sc
Tegninger fra delekataloger kan si mye om hvordan ting er satt sammen, når det ikke er nok med manualene...
Ved å bla litt i seksjonene er det utrolig hva som dukker opp....
Image
Ikke bare karosseri....
Elektrisk, motor osv..
Image

Post Reply