Sjekket tegningen for hjulopphenget bak på Duett, og siden den har bevegelig lengdeforskyvning i bakkant av fjærene vil bilen ved kurvekjøring være aktiv, altså medstyre og derved virke noe overstyrt og bilen blir provosert.Torbo2 wrote:Duetten har ikke panhardstag, da bakskslingen sitter stødig i vertikalbevegelige opplagringer på hver side, i hver ende på bladfjærene. Men når disse blir litt "rufstete" (slitte), kan baksklingen vandre litt, men det er som regel snakk om maks et par-tre mm. Så det kan være greit å ha en fingerbredde plass mellom hjul og skjerm bak.
På grunn av at bevegelsen i lengderetningen av fjæra, skal bakakslingen gi litt "medstyring" og derved aktiv styreeffekt fra bakstussen.
Den vil altså vri seg en grad eller to i sving, avhengig av fjærbevegelsen og forskjellen mellom høyre og venstre fjærvandring vi avgjøre hvor mye akslngen vil styre, eller endre seg i forhold til en tenkt horisontallinje i lengderetningen av bilen. Men dette påvirker sidebevegelsen kun mikroskopisk.
Men hvordan den gjør det på Duett husker jeg ikke i farten. Da må jeg ut å se på bilen, men nå er det mørkt, så jeg har litt forklaringsproblem.
Bare nevner det for å si at det ikke er noen tilfeldigheter i bakakslingen her, selv om den er gammel..
Dette er samme tankegang som Saab hadde for ti-femten år siden og det motsatte av hva VW hadde i samme tidsperiode som Saab.
VWs forklaring var å få økt stabilitet ved svingkjøring i høy hastighet, mens (motsatt) Saabs forklaring var at bilens styring skulle være så sportslig (aktiv) som mulig. Samtidig skulle det gir raskere styrerespons, sportslighet, f.esk. i unnamanøvre o.a. Saab hadde noen fabrikkjørere som kjørte bilshow med oppvisning på linje med flyshow, og da kom den aktive styringen til sin rett, ble det sagt.
Men da skjønner jeg ikke Volvos tankegang? Våre biler er jo mer "lacy", men skulle likevel ha god styrerespons? Dessuten er ikke våre 40+ år gamle biler laget for høy hastighet. Så det var vel ingen som etterspurte en stabiliserende bakaksling.
Av samme grunn, sistnevnte, er castervinkelen liten eller null, og noen har kanskje merket at PV, spes. Duett nesten styrer igjennom svinger av seg selv? Overstyrt heter det visst...
Skulle jeg konstruert bakstilling til Duett ville jeg hatt de bevegelige leddene på bakakslingen i forkant av fjærene for å øke stabilitteten ved litt høyere fart. Men å sjekke effekten av dette har jeg ikke tid til å prøve ut. Det hjelper veldig med mye økt caster i forhold til originalt.
Dette var vel å gå litt langt, men nå er det gjort...