STRO Databok og dekk og felger
STRO Databok og dekk og felger
I går dukket STRO-boka opp, den var havnet et bortgjemt sted i et annet hjem. Så hvis noen trenger dekkdata, som rulleomkrets o.l.
Bortsett fra de gamle tommedimensjonene, men de har Reodor kontroll med. De dataene er som nevnt tatt ut av boka og lagt ut gratis på nett...
Eksempel:165R15 har rulleomkrets på 1970 mm mens 165/80R15 har rulleomkrets på 1967 mm!
De flerste tror det er det samme... Begge blir kalt 80-profil, men det er altså forskjell....
Ergo kan man her bruke større hjul enn mange tror i 65- og 70-profil uten å kommer over rulleomkretsen... Men det kan jo være utseende og feldim. o.a. som kan sette begrensninger...?
Bortsett fra de gamle tommedimensjonene, men de har Reodor kontroll med. De dataene er som nevnt tatt ut av boka og lagt ut gratis på nett...
Eksempel:165R15 har rulleomkrets på 1970 mm mens 165/80R15 har rulleomkrets på 1967 mm!
De flerste tror det er det samme... Begge blir kalt 80-profil, men det er altså forskjell....
Ergo kan man her bruke større hjul enn mange tror i 65- og 70-profil uten å kommer over rulleomkretsen... Men det kan jo være utseende og feldim. o.a. som kan sette begrensninger...?
Re: STRO Databok og dekk og felger
Forskjellen er 0,1522%Torbo2 wrote:Eksempel:165R15 har rulleomkrets på 1970 mm mens 165/80R15 har rulleomkrets på 1967 mm!
De flerste tror det er det samme... Begge blir kalt 80-profil, men det er altså forskjell....
Har det noen betydning i praksis?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: STRO Databok og dekk og felger
Vanligvis ikke, derfor blir alt kalt 80-profil. Men om man er i grenseland, noe jeg var en gang, og EU-tester ikek vill godkjenne hjulene mine måtte jeg hjelpe tester med å finne riktig side (38) for å finne utgangspunktet for overgangen til bredere dekk. Han opererte ut fra rein 80-profil på på en annen side i boka. Men at det stod spacere på navene så han ikke!
Han visste ikke at det var forskjell, og ble litt lang i maska... Og resten av kontrollen på bilen gikk greit. Men det viste seg at det kunne gått uansett, han bomma litt på tastene på kalkulatoren i tilegg!.
Men uansett målinger er det vel greit å gå ut fra riktige tall? Og operer man i grenseland kan det jp være avgjørende, testerne holder seg til oppgitte fakta og her er ingen toleranser...
Pirkete jeg, nei! Men er ikke på circa-nivå heller...
Eksempel: Mange ca.-verdier kan gi store totalavvik! Er det ikke sånn?
Han visste ikke at det var forskjell, og ble litt lang i maska... Og resten av kontrollen på bilen gikk greit. Men det viste seg at det kunne gått uansett, han bomma litt på tastene på kalkulatoren i tilegg!.
Men uansett målinger er det vel greit å gå ut fra riktige tall? Og operer man i grenseland kan det jp være avgjørende, testerne holder seg til oppgitte fakta og her er ingen toleranser...
Pirkete jeg, nei! Men er ikke på circa-nivå heller...
Eksempel: Mange ca.-verdier kan gi store totalavvik! Er det ikke sånn?
Re: STRO Databok og dekk og felger
Hei
Bare for å forvirre litt her hehe. Vedr rulleomkrets. Målte i går diameteren på hhv slitte 6.00x15 og litt mindre slitte 6.40x15 vinterdekk som fulgte med duetten. Her er det vesentlig forskjell fra de som er på pv'n. Diameter på slitte 6.00x15 er 64cm og vil si halvslitte 6.40x15 er drøyt 66cm. Dette gir rulleomkretser på hhv 2010mm og 2072mm. Målte sommerdekket i 6.40x15 også og det var bare marginalt mindre, men så er det omtrent blankt også. Begge disse dimensjonene ble brukt på Duett. Utfordringen i dag om en går over til radialdekk er at de blir så brede for å få rulleomkrets nok. Dette influerer også på felgene. 4 tommer er smalt når dekker blir 185mm bredt. Blir som å kjøre på 4 "viskelær" som vi i blyantgenerasjone har brukt mye av . Skal få modifisert de jeg har til en større bredde med J profil for å kunne bruke slangeløse dekk også. Kommer tilbake med rapport .
Bare for å forvirre litt her hehe. Vedr rulleomkrets. Målte i går diameteren på hhv slitte 6.00x15 og litt mindre slitte 6.40x15 vinterdekk som fulgte med duetten. Her er det vesentlig forskjell fra de som er på pv'n. Diameter på slitte 6.00x15 er 64cm og vil si halvslitte 6.40x15 er drøyt 66cm. Dette gir rulleomkretser på hhv 2010mm og 2072mm. Målte sommerdekket i 6.40x15 også og det var bare marginalt mindre, men så er det omtrent blankt også. Begge disse dimensjonene ble brukt på Duett. Utfordringen i dag om en går over til radialdekk er at de blir så brede for å få rulleomkrets nok. Dette influerer også på felgene. 4 tommer er smalt når dekker blir 185mm bredt. Blir som å kjøre på 4 "viskelær" som vi i blyantgenerasjone har brukt mye av . Skal få modifisert de jeg har til en større bredde med J profil for å kunne bruke slangeløse dekk også. Kommer tilbake med rapport .
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: STRO Databok og dekk og felger
Mener at jeg har 185 dekk på Duetten.
De går på noen gamle, troligvis originale, stålfelger.
De første årene kjørte jeg slangeløst, men de lekket litt luft, så jeg har lagt inn slanger.
Skal måle omkretsen på disse i nær fremtid.
De går på noen gamle, troligvis originale, stålfelger.
De første årene kjørte jeg slangeløst, men de lekket litt luft, så jeg har lagt inn slanger.
Skal måle omkretsen på disse i nær fremtid.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: STRO Databok og dekk og felger
Hm
Tar jeg ikke helt feil kjører du på 165x15. Samme som på PVn.. Det fungerer greit, men vil tro 185x15 blir "viskelær".. Har kjøpt 175x15 til min Duett. Den sto det 180x15 sommerdekk på når vi hentet den, men da på "hullfelger" som er litt bredere (4,5"). Disse er ikke å få tak i lenger, men er nok de riktigste mht rulleomkrets.
Tar jeg ikke helt feil kjører du på 165x15. Samme som på PVn.. Det fungerer greit, men vil tro 185x15 blir "viskelær".. Har kjøpt 175x15 til min Duett. Den sto det 180x15 sommerdekk på når vi hentet den, men da på "hullfelger" som er litt bredere (4,5"). Disse er ikke å få tak i lenger, men er nok de riktigste mht rulleomkrets.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: STRO Databok og dekk og felger
Du har selvfølgelig helt rett. Jeg kjører på 165.
Skulle derimot ønske at jeg hadde 185.
Ser litt tøffere ut, men vet ikke hvordan det påvirker kjøreegenskapene.
Skulle derimot ønske at jeg hadde 185.
Ser litt tøffere ut, men vet ikke hvordan det påvirker kjøreegenskapene.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: STRO Databok og dekk og felger
Det kan du saktens forsøke på når jeg får bygget om hjulene mine. 175 riktignok, men bredere felger. 185 er for bredt til 4" bredde på felgen uten masse luft i hjula.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: STRO Databok og dekk og felger
Jeg kjører i dag på 165x15 og 4" felger på 544'n. Originalt, pent og ordentlig, men jeg har imidlertid lyst på noe litt tøffere. Ser Jørgenrud har 5,5" felger som ikke koster skjorta, eller så er det jo selvfølgelig et alternativt med noe gromt amerikansk. 15x6 Cragarfelgene på den svarte 444'n til Håvard ("Pv-bilen på tur") er virkelig flotte! Ettersom jeg skjønte kjører han på 195x15 i dag.
Våger meg frampå her med et par (kanskje litt teite) spørsmål, men dere får bare holde ut;
Stemmer det at forskjellen på bredden på 195 og 185 er 10mm?
Er det 185/60x15 som gir riktig rulleomkrets i forhold til 165x15? Hva blir det i 195-profil?
Vil et slikt dekk bli bredere på en 6" felg enn på en 5,5" felg, eller spiller ikke det noen rolle? (blir det bedre plass til 195 dekk på 5,5" enn på 6"???)
Våger meg frampå her med et par (kanskje litt teite) spørsmål, men dere får bare holde ut;
Stemmer det at forskjellen på bredden på 195 og 185 er 10mm?
Er det 185/60x15 som gir riktig rulleomkrets i forhold til 165x15? Hva blir det i 195-profil?
Vil et slikt dekk bli bredere på en 6" felg enn på en 5,5" felg, eller spiller ikke det noen rolle? (blir det bedre plass til 195 dekk på 5,5" enn på 6"???)
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: STRO Databok og dekk og felger
Riktig dim i forhold til 165x15 er 185/70x15. 5,5" felgene til Jørgenrud passer ikke originalkapsel, om du da ikke har "hullfelger" fra før. 6" begynner å bli trangt i hjulkassene da PVfelgene må bygge utover da det er lite plass til å utvide de innover pga styrestag etc. Forstillingen på PVn er egentlig ikke godkjent for så brede felger og dekk, men Biltilsynet ser som regel igjennom fingrene med dette da sporviddeendringen er godkjent på Amazonen. (Denne har dog en litt kraftigere og annerledes forstilling). Var jeg deg ville jeg ikke gått for bredt da bilen blir temmelig tung på rattet, og større dekk gir tyngre hjul som igjen går utover dempingen. forskjellen på 195 og 185 er ca 10mm vil jeg si. Dette kommer an på fabrikanten og hvor de måler bredden. Her er det en del toleranser ute å går. Dekket blir ikke bredere med bredere felg, men dekksidene kommer lengre ut og kan føre til en bedre styrerespons som jo også er hensikten med bredere felger. En kan derfor godt kjøre 5,5" felger på 165 dekk. Håper dette var litt nyttig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Re: STRO Databok og dekk og felger
Dette er jo et endeløst tema. Men forskjellen mellom 185 og 195 er 1 cm som du sier...
Det viktigste man må forholde sg til er rulleomkretsen, det andre er ikke EU-folka så nøye med, da det også krever litt tid å finne ut av...
Men plassen er viktig, det må ikke blir for trangt, som regen er det bredden som kan bli et problem. Stengt tatt skan ´l man ha riktig inpress, vekt og hastighets-belastning, men det pleier å holde med (Q-merking)..
Sjekk også med dekkforhandleren...
Sjekk
http://www.motormann.no her kan du bare prøve deg fram selv
Det viktigste man må forholde sg til er rulleomkretsen, det andre er ikke EU-folka så nøye med, da det også krever litt tid å finne ut av...
Men plassen er viktig, det må ikke blir for trangt, som regen er det bredden som kan bli et problem. Stengt tatt skan ´l man ha riktig inpress, vekt og hastighets-belastning, men det pleier å holde med (Q-merking)..
Sjekk også med dekkforhandleren...
Sjekk
http://www.motormann.no her kan du bare prøve deg fram selv
Re: STRO Databok og dekk og felger
Tusen takk for svar. Blir nok 185/70-15 med 5,5" eller 6" felger.
Reodor skriver at felgene til Jørgenrud ikke passer med originalkapslene mine. Jeg har originale felger uten hull.
Ser at cvi-automotive også har 5,5" felger. Disse skal visst være laget i "eu", mens Jørgenrud sine vel er produsert i østen? Disse var også noe billigere...
Passer originalkapslene på disse felgene: http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... navkapslar
De som er avbildet under felgene ligner veldig på de jeg har.
Trur ikke jeg kjøper stålfelger hvis jeg må ut med ca 2500,- for nye kapsler i tillegg...
Reodor skriver at felgene til Jørgenrud ikke passer med originalkapslene mine. Jeg har originale felger uten hull.
Ser at cvi-automotive også har 5,5" felger. Disse skal visst være laget i "eu", mens Jørgenrud sine vel er produsert i østen? Disse var også noe billigere...
Passer originalkapslene på disse felgene: http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... navkapslar
De som er avbildet under felgene ligner veldig på de jeg har.
Trur ikke jeg kjøper stålfelger hvis jeg må ut med ca 2500,- for nye kapsler i tillegg...
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: STRO Databok og dekk og felger
De gamle kapslene 87107 passer dessverre ikke til felgene øverst Fälg 5,5"x15, Az/PV/Du/P18 -69 (OBS! EU tillverkade) 613014 om det ikke er noen nytt her..
Re: STRO Databok og dekk og felger
Jeg har vært en del fram og tilbake mellom stålfelger og diverse moderne felger til 544'n. Synes Smoothie-felgene til Håvard er råtøffe, men har vel egentlig bestemt meg for å kjøre stålfelger. Jeg har brukt litt tid i det siste på å prøve å få tak i orignale 5,5" felger. Det viser seg imidlertid at det ikke skulle bli så lett å få tak som det meste annet av volvodeler. De få jeg har funnet har kosta et par skjorter. Løsningen blir å bredde noen 4" felger jeg har liggende. Da får jeg i tillegg felger uten hull, kun med de små spaltene mellom nav og felgring, og de nesten nye originalkapslene mine passer smukt.
Tenkte egentlig å kline til med hårete 6" når jeg først er igang. I den forbindelse har jeg noen små spørsmål:
Hva er innpresset på 4" felger?
Er det samme innpress på 5,5"?
Bør jeg bruke samme innpress på 6", eller er det noe å hente på å gå den ene eller andre veien, med tanke på plass mot styrestag osv?
Tenkte egentlig å kline til med hårete 6" når jeg først er igang. I den forbindelse har jeg noen små spørsmål:
Hva er innpresset på 4" felger?
Er det samme innpress på 5,5"?
Bør jeg bruke samme innpress på 6", eller er det noe å hente på å gå den ene eller andre veien, med tanke på plass mot styrestag osv?
1962 544 B-91923 Endelig lykkelig innehaver av en pv med vindusviskere som ikke tar full runde på panseret, og som parkerer der de skal, når de skal...
Re: STRO Databok og dekk og felger
Inpresset på 5,5 tommsfelgene er svært lite, og de bygger vanligvis bare utover. Det som som brukes ved bredding er ofte en tomms ringer som settes inn på utsiden, så det er ikke helt ideelt. Da blir jo 4,5 tomms felger 5,5...
Om jeg skulle ta dette på husken, så er det ca 35 i inpress på 4,5 tomemrsfelger og kanskje bare 30 på 4 tommsfelger?
Det beste er å måle og så snakke med "breddemannen" om hva han kan tilby...
Ergo blir innpresset svært lite, kanskje for om 4 tommers felger skulle bygges om til 6 tommers? Ikke helt å anbefale, men dette må måles ut for sikkerhetss skyld. Bilen vil ble veldig søkende på styringen og tung på rattet..
Det ideelle er å bygge om fire tomemrs felger til fem tommers og bruke de fine hjulkapslene du har.
Det gir en diskret bredding og oppfattes veldig originalt, men til dels tøft for gud og hvermann, og en bilkjenner vil se enda bedre at dette er litt ekstra for bilen, samtidig at det er et riktig valg.
Det vilel jeg garantert ha gjort, men jeg har trolig høyere alder enn deg, og da blir man litte mer feig på i stikke seg ut - eller la felgene stikke for mye ut av skjermene.
Vær også oppmerksom på at seks tomemrs felger kan bli for trangt bak. På min sønns PV er det 5,5 og med 195/65 dekk og det er trangt nok!
En annen ting er at 5 tommers felger er noe bedre å kjøre med enn 5,5, men begge deler går bra om hjulopphenget er finkjemmet...
Seks tommers ???? Da må du nok legge in nminst en mm ekstra spissing og ikek ha en tiendels salkk o forstillingen om bilen skal ha tilstrekkelig retningsstabilitet. Men sportslig det blir den, som du sikkert er oppmerksom på, siden du er inne på tanken....
Om jeg skulle ta dette på husken, så er det ca 35 i inpress på 4,5 tomemrsfelger og kanskje bare 30 på 4 tommsfelger?
Det beste er å måle og så snakke med "breddemannen" om hva han kan tilby...
Ergo blir innpresset svært lite, kanskje for om 4 tommers felger skulle bygges om til 6 tommers? Ikke helt å anbefale, men dette må måles ut for sikkerhetss skyld. Bilen vil ble veldig søkende på styringen og tung på rattet..
Det ideelle er å bygge om fire tomemrs felger til fem tommers og bruke de fine hjulkapslene du har.
Det gir en diskret bredding og oppfattes veldig originalt, men til dels tøft for gud og hvermann, og en bilkjenner vil se enda bedre at dette er litt ekstra for bilen, samtidig at det er et riktig valg.
Det vilel jeg garantert ha gjort, men jeg har trolig høyere alder enn deg, og da blir man litte mer feig på i stikke seg ut - eller la felgene stikke for mye ut av skjermene.
Vær også oppmerksom på at seks tomemrs felger kan bli for trangt bak. På min sønns PV er det 5,5 og med 195/65 dekk og det er trangt nok!
En annen ting er at 5 tommers felger er noe bedre å kjøre med enn 5,5, men begge deler går bra om hjulopphenget er finkjemmet...
Seks tommers ???? Da må du nok legge in nminst en mm ekstra spissing og ikek ha en tiendels salkk o forstillingen om bilen skal ha tilstrekkelig retningsstabilitet. Men sportslig det blir den, som du sikkert er oppmerksom på, siden du er inne på tanken....