Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Fy! Gjett om vi sikla på norsklærerens bil som kjørte Lotus Cortina. Ser enda de runde baklys (kakestykkene) som fort ble små da bilen dro avgårde...!
En i klassen kalte læreren for Lotus og da hadde jeg mistanke om han fikk ekstra gode karakterrer?
Godlyd, og det høres ut som turtallet er opp her:
http://www.youtube.com/watch?v=kHtxyRuaU6Q
En i klassen kalte læreren for Lotus og da hadde jeg mistanke om han fikk ekstra gode karakterrer?
Godlyd, og det høres ut som turtallet er opp her:
http://www.youtube.com/watch?v=kHtxyRuaU6Q
Kamvalg:
Siden hos KGtrining er litt vaklende så jderfor ligger den her for lett tilgang...
Siden hos KGtrining er litt vaklende så jderfor ligger den her for lett tilgang...
Og hvordan var det med tennpluggene idag?
Jo da ikke så verst. Ingen tegn til olje, sot, bensin eller for mager blanding. Heller en smule fet? - men det ble køkjøring og somlefart i byen, så da er det vel ok... Vil ikke ha gasseren for mager under innkjøring.
Forrige gang:
Kompresjoen er nå ganske jevn, men stempelfjærene må nok få lov til å bevege seg mer før det blir 101 %.
Ved måling i dag lå kompresjonstrykket på syl.1: 8,8, syl.2: 9,1 syl.3: 9,0 og syl.4: 9,2.
Sylinder 3 lå litt lavere forrige gang, men når ser det ut til å jevne seg ut.
Jo da ikke så verst. Ingen tegn til olje, sot, bensin eller for mager blanding. Heller en smule fet? - men det ble køkjøring og somlefart i byen, så da er det vel ok... Vil ikke ha gasseren for mager under innkjøring.
Forrige gang:
Kompresjoen er nå ganske jevn, men stempelfjærene må nok få lov til å bevege seg mer før det blir 101 %.
Ved måling i dag lå kompresjonstrykket på syl.1: 8,8, syl.2: 9,1 syl.3: 9,0 og syl.4: 9,2.
Sylinder 3 lå litt lavere forrige gang, men når ser det ut til å jevne seg ut.
Så fikk bilen flere km på telleren i dag, med oppmøte på kjøretur med klubben. Kaldt og nordavind fra alle kanter, så langt fra flau, og vinden tok tak i bilen. Men den ga ikke annet enn godlyd fra seg, og det var nesten synd at turen ble kort.
Min tomgang er satt til 1000 o/min og det tror jeg er tilstrekkelig for godt oljetrykk og god smøring av kamakslingen. Synd at det er litt mye jobb å sjekke de modifiserte løfterne, i motsetning til på B16, men det skal gjøres etter et års kjøring.
Tenningen er satt til 22 grader ved 1500 o/min, men den skal settes opp til 24-25 når stemplene har fått et beskyttende sotlag. Det gir litt ekstra futt... I sommer en gang?
Min tomgang er satt til 1000 o/min og det tror jeg er tilstrekkelig for godt oljetrykk og god smøring av kamakslingen. Synd at det er litt mye jobb å sjekke de modifiserte løfterne, i motsetning til på B16, men det skal gjøres etter et års kjøring.
Tenningen er satt til 22 grader ved 1500 o/min, men den skal settes opp til 24-25 når stemplene har fått et beskyttende sotlag. Det gir litt ekstra futt... I sommer en gang?
I da gfikk bilen 25 mil på telleren, uten et nykk!
Etter hvert skal jeg sjekke bensinforbruket, men etter å ha fyllt før turen gikk den ned til 1/3 og tanken tar vel borti 30 liter... Så et forbruk opp mot 0,8 ble det vel, og fartsgrensene ble fulgt så noenlunde (etter GPS)... Speedomeretet viser ca. 5 km/t for mye rundt 80-90...
Over 90 km/t kommer en resonans, trolig kun fra eksosnalegget?, derfor holdt jeg med rett under der... over 95 km/t gikk den mer rolig, men det var bare på E18 jeg kunne gjøre det lovlig... Må nok sjekke det bakre festet, muligens litt for hardt?
Etter hvert skal jeg sjekke bensinforbruket, men etter å ha fyllt før turen gikk den ned til 1/3 og tanken tar vel borti 30 liter... Så et forbruk opp mot 0,8 ble det vel, og fartsgrensene ble fulgt så noenlunde (etter GPS)... Speedomeretet viser ca. 5 km/t for mye rundt 80-90...
Over 90 km/t kommer en resonans, trolig kun fra eksosnalegget?, derfor holdt jeg med rett under der... over 95 km/t gikk den mer rolig, men det var bare på E18 jeg kunne gjøre det lovlig... Må nok sjekke det bakre festet, muligens litt for hardt?
Der dukket det opp en Amazon med en fin farge gitt.. hmm...
ikke mitt bilde, men det kom inn i arkivet så da ble det bare sånn...
ikke mitt bilde, men det kom inn i arkivet så da ble det bare sånn...
Dagens gjøremål: Vask av Duetten og litt shine innvendig..
Kanskje den må få litt annen service også? Etterfylling av bremsevæse, det sank litt da jeg etterjusterte bremsene... Heldigvis har jeg høytliggende beholder.
Og så må den en få noen mil på seg i dag også?
Andre gode vårforslag mottas med takk....
Kanskje den må få litt annen service også? Etterfylling av bremsevæse, det sank litt da jeg etterjusterte bremsene... Heldigvis har jeg høytliggende beholder.
Og så må den en få noen mil på seg i dag også?
Andre gode vårforslag mottas med takk....
Etter hvert må den få seg en tur til Jæren, f.eks. til Obrestad?
"Ingen vet hvor haren hopper"?
"Ingen vet hvor haren hopper"?
Jæren står høyt oppe på listen over flotte steder i Norge.
Duetten passer godt inn i det miljøet.
Duetten passer godt inn i det miljøet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Og hvordan var kompresjonen i dag?
Ikke verst:
Syl. 1,1:10,0 - Syl. 2:9,9 - Syl. 3:9,9 - Syl. 4:9,9.
Da kan man vel si at det ikke er noe mer å måle på. 99 prosent innkjørt, kan man vel si?
10 kg trykk må jo være bra, og som ønsket.
Så nå kan jeg vel la hestene gå ut på vårslepp?
Jeg har helt til nå, i løpet av ca 60-70 mil kjørt motoren lett, ikke giret opp for tidlig eller på annen måte presset den. Stort sett har jeg holdt turtallet opptil 500 o/min høyere enn normalt, men ellers kjørt motoren variert. Men ikke hard belastning mer enn maks tre-fire minutter.
Ville jo ikke ha hull på stempler, knekte fjærer, brente ventiler o.a.
Nå kan jeg trolig kjøre motoren helt normalt..... Men jeg skal være snill med den i 40 mil til...
Så kan det bli noen krumspring? - kanskje ikke?
Ellers gleder jeg meg med godt bunndrag og en mer flat dreiemoment- og hestekraftkurver enn tidligere. Ikke minst mindre behov for å gire, og selvfølgelig en nydelig gange.
Hadde jeg visst hvor nedsotede ventilene var, ville jeg målt effekten før og etter overhalingen.
Foreløpig kan jeg bare si at det er nok.... (mer enn nok var vel å ta i litt)....
Ikke verst:
Syl. 1,1:10,0 - Syl. 2:9,9 - Syl. 3:9,9 - Syl. 4:9,9.
Da kan man vel si at det ikke er noe mer å måle på. 99 prosent innkjørt, kan man vel si?
10 kg trykk må jo være bra, og som ønsket.
Så nå kan jeg vel la hestene gå ut på vårslepp?
Jeg har helt til nå, i løpet av ca 60-70 mil kjørt motoren lett, ikke giret opp for tidlig eller på annen måte presset den. Stort sett har jeg holdt turtallet opptil 500 o/min høyere enn normalt, men ellers kjørt motoren variert. Men ikke hard belastning mer enn maks tre-fire minutter.
Ville jo ikke ha hull på stempler, knekte fjærer, brente ventiler o.a.
Nå kan jeg trolig kjøre motoren helt normalt..... Men jeg skal være snill med den i 40 mil til...
Så kan det bli noen krumspring? - kanskje ikke?
Ellers gleder jeg meg med godt bunndrag og en mer flat dreiemoment- og hestekraftkurver enn tidligere. Ikke minst mindre behov for å gire, og selvfølgelig en nydelig gange.
Hadde jeg visst hvor nedsotede ventilene var, ville jeg målt effekten før og etter overhalingen.
Foreløpig kan jeg bare si at det er nok.... (mer enn nok var vel å ta i litt)....
Nesten som å høre en gammel mekaniker som trimmet Ford i gamle dager. Innkjøring av fabrikkny motor var den gangen 1000 mil. De første 500 skulle en kjøre med ett råttent egg mellom foten og gassen. Deretter skulle en bytte ut egget med en murstein. Dra motoren til den peip og litt til.... En ville da få en særdeles sprek motor å evt trimme videre på. Mye å lære av gamle mekanikere
. Som f.eks varmkjøringer av motor med ny toppakning. Kobberpakning har annen måte å kjøres inn på enn moderne pakninger.
Lykke til med resten av innkjøringen

Lykke til med resten av innkjøringen
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Det hele fungerer i alle fall bra nå. Tror den skulle klare nordiske fartsgrenser med god margin, men jeg vurderer å gire drivverket opp?
Den går svært fint og med godt drag mellom 2000 og 3000 o/min.
På langtur hadde det vært greit å hatt 90 på speedometeret sammen med 2500 omdreininger og ikke 3000 som nå...
Da må jeg nok ha 3,54-drev, men det kan hende jeg velger 3,73 for ikke å for langt 1. gir...?
det siste skulle bli c. 2700 ved 90 og 2400 ved 80....
Får se...... ?
Den går svært fint og med godt drag mellom 2000 og 3000 o/min.
På langtur hadde det vært greit å hatt 90 på speedometeret sammen med 2500 omdreininger og ikke 3000 som nå...
Da må jeg nok ha 3,54-drev, men det kan hende jeg velger 3,73 for ikke å for langt 1. gir...?
det siste skulle bli c. 2700 ved 90 og 2400 ved 80....
Får se...... ?
Da er en plutselig inne på et interressant tema.. Hvor får en tak i slikt? Og hva vil det koste? De fleste av oss kan fint unnvære 4,56 utvekslingen vi har nå..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Hva ville det koste med småskala serieprodukson av nye deler her? Kunne blitt en salgssuksess for klubben, eller...?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Reodor57 wrote:Da er en plutselig inne på et interressant tema.. Hvor får en tak i slikt? Og hva vil det koste?
Helt enig i at dette er et meget interessant tema.hlyshaug wrote:Hva ville det koste med småskala serieprodukson av nye deler her?
Bør vi starte en egen tråd om dette under "Mekanisk" slik at vi kan ha denne som oppslagsverk senere?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086