Det sjekker vi lett på smøretreffet, eller en annen gang når hjulene henger i lufta.Torbo2 wrote:Om ikke speedometeret er helt vilt, så kan det virke som det er 4,1:1, men jeg skal sjekke. Har ikke kommet så langt...
4,56:1 er vel mer vanlig, men de har vært ordnet litt med denne bilen før jeg kjøpte den, så jeg finner vel ut litt etter hvert?
Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
God ide! Ikke bare bare å ligge på bakken nå...
Men hva kan man gjøre over bakken? Regne litt?
Matematisk beregning - korrigert.

Ting tyder på at det er 4.1:1 i utveksling. Men speedometeret kan jo være i det optimistiske laget?
Det stememr best med GPS-en. Tall over 100 km/t er teoretiske, da jeg sjelden beveger med over der....
Men det ser ut som jeg kan være fornøyd med dette, men om jeg fikk tak en 3,73:1 -utveklsing så hadde det sikkert ikke skadet, da jeg ville fått et rolig turtall rundt 90 km/t.
Matematisk beregning - korrigert.

Ting tyder på at det er 4.1:1 i utveksling. Men speedometeret kan jo være i det optimistiske laget?
Det stememr best med GPS-en. Tall over 100 km/t er teoretiske, da jeg sjelden beveger med over der....
Men det ser ut som jeg kan være fornøyd med dette, men om jeg fikk tak en 3,73:1 -utveklsing så hadde det sikkert ikke skadet, da jeg ville fått et rolig turtall rundt 90 km/t.
Last edited by Torbo2 on Fri 05 Apr 2013 10:50, edited 3 times in total.
3,73:1 skulle gi 2700 (2660) o/min ved 90 km/t, og 100 km/t ved 3000 o/min... - Behagelig og avstressende....
Ca. 300 o/min ned fra der de er nå altså....
Ca. 300 o/min ned fra der de er nå altså....
Last edited by Torbo2 on Fri 05 Apr 2013 10:51, edited 2 times in total.
Får du tak i 3,73 aksel, så gir jeg et bud på din 4,1 aksel.
Da er du satt opp på lista, men jeg må ta forbehold om PV-en til min sønn, om han vil ha turtallet ned?
Må også ta forbehold om feil i mine beregninger, da hodet mitt var brukt opp i forkant av ettermiddagen. Jobb kalles det....
Må også ta forbehold om feil i mine beregninger, da hodet mitt var brukt opp i forkant av ettermiddagen. Jobb kalles det....
Da sjekker jeg ut denne:
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... o-354.html
2500 o/min ved 90 km/t med 3,54 utveksling frister også:

Gps er nå med 4,1 utveksling
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... o-354.html
2500 o/min ved 90 km/t med 3,54 utveksling frister også:

Gps er nå med 4,1 utveksling
3,54 gir jo ca. 500 omdreininger ned fra det jeg har nå, det kan jo gå fint, men kanskje mer giring på småveier...?
Men på Amazonen hadde det vært ypperlig elelr perfekt.
Om vi hadde "svenske veier" i Norge, hadde denne vært helt perfekt:
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... o-307.html
3,07:1-utveksling i tabellen:

3,73 er nok bra nok om jeg skal beholde 70-profil hjuldimensjon.
3,07 går nok bra med 65-profil.
Begge i 195 bredde...
Men på Amazonen hadde det vært ypperlig elelr perfekt.
Om vi hadde "svenske veier" i Norge, hadde denne vært helt perfekt:
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it ... o-307.html
3,07:1-utveksling i tabellen:

3,73 er nok bra nok om jeg skal beholde 70-profil hjuldimensjon.
3,07 går nok bra med 65-profil.
Begge i 195 bredde...
Last edited by Torbo2 on Fri 05 Apr 2013 18:27, edited 1 time in total.
Forutsatt at du har sterk nok motor. Tviler på at jeg med utrimmet B16 ville hatt samme gleden av den.Torbo2 wrote:Om vi hadde "svenske veier" i Norge, hadde denne vært helt perfekt:
En liten kikk på tennpluggene tyder på at varmeverdien er bra. Om de var for kalde, så hadde de vært mer brune på isolatoren.
Bare pluss det her....
Litt nærmere:
Så får vi se senere hva og hvordan ting utvikler seg?
Så kom det på plass et par eksosfester også i dag. Det ble faktisk mindre vibrasjon i bilen med midtfeste...
Men dur og drønn er jo ikke så lett å forstå og beregne bestandig.
Når er det ingen romling, bare godlyd...
Bare pluss det her....
Litt nærmere:
Så får vi se senere hva og hvordan ting utvikler seg?
Så kom det på plass et par eksosfester også i dag. Det ble faktisk mindre vibrasjon i bilen med midtfeste...
Men dur og drønn er jo ikke så lett å forstå og beregne bestandig.
Når er det ingen romling, bare godlyd...
Gleder meg til å se på eksosfestene, i tillegg til alt det andre.
Har du bilde av dem?
Har du bilde av dem?
Jeg tok ikke bilde, men det kan jeg jo. Må bare sette inn film i apparatet...
Det ble to parallelle universalfester fra Bilxtra. Regner med at to holder lengre enn en, og det er jo litt vekt og spenning på røret under på midten.
Ellers fikk jeg en skrangle lyd på bilen ved oppstart i dag. jeg tok sjansen på å kjøre, da jeg skulle rekke et loppemarked. Men så gikk lyden bort.
Det kunne minne om tørt kulelager? dynamo/vannpumpe. Men det ble mange andre jern i ilden i dag, og tiden gikk til andre ting, så jeg fikk ikke åpnet panseret.... (skrekkelig!)
Det ble to parallelle universalfester fra Bilxtra. Regner med at to holder lengre enn en, og det er jo litt vekt og spenning på røret under på midten.
Ellers fikk jeg en skrangle lyd på bilen ved oppstart i dag. jeg tok sjansen på å kjøre, da jeg skulle rekke et loppemarked. Men så gikk lyden bort.
Det kunne minne om tørt kulelager? dynamo/vannpumpe. Men det ble mange andre jern i ilden i dag, og tiden gikk til andre ting, så jeg fikk ikke åpnet panseret.... (skrekkelig!)
Regnet på en annen måte ved å ta hensyn til lufttrykket i dekkene:

Pluss en sammenlikning med camperen..

Pluss en sammenlikning med camperen..
På en luftetur i dag merket jeg at motoren har begynt å løsne. Den må nok ha noen mil til for å bli innkjørt, men den går jevnt og fint. Men det jeg liker best er bunndraget, hvor det er god ytelse under 2000 o/min, mot ca. 2500 før.... Jeg hadde nesten ikke behov for å mase med høyere turtall enn 2500 o/min. Der trekker den også fint i bakker. Men for å akselerere raskt, må jeg litt mer opp i turtall, men under støyende områder....
På et fritt område og med rask kjøring var ikke turtelleren over 3000 0/min. Det var nok.... men det er selvfølgelig mer krutt oppover mot 5000 0/min, men over der er det ikke særlig mer å hente, føler jeg (vet ikke helt, da det ikke er målt eller utprøvd)...
Vil jo ikke sprenge ting og tang. Det skal få lov til å bygge seg på et fint varmebeskyttende sotlag på stemplene, tilpassede stemelfjærer osv. før det blir noen turtallsmas...
På et fritt område og med rask kjøring var ikke turtelleren over 3000 0/min. Det var nok.... men det er selvfølgelig mer krutt oppover mot 5000 0/min, men over der er det ikke særlig mer å hente, føler jeg (vet ikke helt, da det ikke er målt eller utprøvd)...
Vil jo ikke sprenge ting og tang. Det skal få lov til å bygge seg på et fint varmebeskyttende sotlag på stemplene, tilpassede stemelfjærer osv. før det blir noen turtallsmas...
-
jangu1@hotmail.com
Det er sikkert lurt og ikke mase med masse turtall enda. Skulle gjerne hatt en sånn motor etterhvert jeg også.
Det er nok greit og la den gå rolig de første timene. Lykke til med en god motor.
Det er nok greit og la den gå rolig de første timene. Lykke til med en god motor.
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544