445s 1960 skapvogn 44505M og andre prosjekter
Har skrevet om dette i en egen tråd, men ajourfører prosjekttråden med siste utvikling.
Innside panser og innerskjermene var kun lakket med Hagmanns gul.
Etter litt fundering frem og tilbake om fargevalg, fant jeg ut at jeg skulle bruke en skvett jeg hadde av bilens utvendige farge.
Her er før og etter bilde:
Innside panser og innerskjermene var kun lakket med Hagmanns gul.
Etter litt fundering frem og tilbake om fargevalg, fant jeg ut at jeg skulle bruke en skvett jeg hadde av bilens utvendige farge.
Her er før og etter bilde:
Panzer!
Dette så da riktig bra ut! Har motorrommet for øvrig fått samme behandling?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Da har jeg tatt mine første vaklende skritt på veien til en hjemmeside. www.445.no
Det er langt igjen til f.eks Ståles og Reodor57s flotte sider, men ett sted skal man jo starte.
Det er langt igjen til f.eks Ståles og Reodor57s flotte sider, men ett sted skal man jo starte.
-
- Posts: 3
- Joined: Tue 10 Jun 2008 23:04
- Location: Sørli,opsal
ang Duetten
Hei flott at du har greid å fullføre- det er nok av de som sliter med å få de på veien egjen etter at demonteringen er ferdfig- så til alle oss andre Gak hen og gjør likedan!
PV Jack
PV Jack
PVJack
Da er pakken mottatt.
Først skal sidevinduene få nye lister. Deretter skal listene rundt dørene limes på plass. Det er 13 meter list, så det blir litt å pusle med.
Kjøpte ikke lim til disse listene. Trodde at de var selvklebende, men det var de selvfølgelig ikke. Må derfor enten vente på lim fra Sverige, eller finne et sted i Oslo som selger dette.
Legger inn en egen lim-tråd i åpent forum.
Skal ta bilder og legge ut når jobben starter.
Først skal sidevinduene få nye lister. Deretter skal listene rundt dørene limes på plass. Det er 13 meter list, så det blir litt å pusle med.
Kjøpte ikke lim til disse listene. Trodde at de var selvklebende, men det var de selvfølgelig ikke. Må derfor enten vente på lim fra Sverige, eller finne et sted i Oslo som selger dette.
Legger inn en egen lim-tråd i åpent forum.
Skal ta bilder og legge ut når jobben starter.
Da har "Operasjon gummilist" startet.
Begynte med sidevindu på passasjersiden. Byttet ut "skrapelisten" med en ny. Dette gikk smertefritt og ble fint.
Deretter var det luftevinduet. Gummien var slettes ikke ille, men jeg ønskt å bytte den samtidig med all annen dør- og vindusgummi. Første utfordring viste seg å være å få løs vinduet i øverste hengsel. Det var klinket sammen, og medførte en del lirking og forsiktig klemming med tang. Jeg ville gjerne gjenbruke delen hvis mulig. Det gikk bra etterhvert. Neste utfordring ble å finne ut hvordan vinduet var festet nede.
Ved å brette bort gummilisten noe så jeg at vinduet var festet i en skinne som igjen var festet til døra. Litt rusten, men skruene ble badet i CRC og løsnet fint etter noen minutter.
Så var vinduet og denne gummilisten løs fra bilen.
Begynte med sidevindu på passasjersiden. Byttet ut "skrapelisten" med en ny. Dette gikk smertefritt og ble fint.
Deretter var det luftevinduet. Gummien var slettes ikke ille, men jeg ønskt å bytte den samtidig med all annen dør- og vindusgummi. Første utfordring viste seg å være å få løs vinduet i øverste hengsel. Det var klinket sammen, og medførte en del lirking og forsiktig klemming med tang. Jeg ville gjerne gjenbruke delen hvis mulig. Det gikk bra etterhvert. Neste utfordring ble å finne ut hvordan vinduet var festet nede.
Ved å brette bort gummilisten noe så jeg at vinduet var festet i en skinne som igjen var festet til døra. Litt rusten, men skruene ble badet i CRC og løsnet fint etter noen minutter.
Så var vinduet og denne gummilisten løs fra bilen.
Så kom neste moment. Det er en vertikal gummilist i bakkant av luftevinduet.
Denne listen var klinket fast i stållisten mellom vinduene med 4 nagler.
Jeg fant ingen annen løsning enn å borre dem ut.
Siden jeg ikke hadde bestilt nye nagler for klinking, fant jeg ut at jeg skulle bruke popnagler. Jeg hadde noen av riktig diameter, men de var for lange. Siden de ikke kunne bygge for mye på baksiden måtte de tilpasses. Naglene ble "demontert" og kappet av 3 mm.
Deretter ble listen poppet på plass. Det er mulig at jeg tar en svart sprittusj og kamuflerer det blanke etterhvert.
Denne listen var klinket fast i stållisten mellom vinduene med 4 nagler.
Jeg fant ingen annen løsning enn å borre dem ut.
Siden jeg ikke hadde bestilt nye nagler for klinking, fant jeg ut at jeg skulle bruke popnagler. Jeg hadde noen av riktig diameter, men de var for lange. Siden de ikke kunne bygge for mye på baksiden måtte de tilpasses. Naglene ble "demontert" og kappet av 3 mm.
Deretter ble listen poppet på plass. Det er mulig at jeg tar en svart sprittusj og kamuflerer det blanke etterhvert.
Det er veldig bra at du tar bilder av denne oprasjonen.Det er nok mange som lurer på hvordan man går fram når man skal gjennomføre denne operasjonen.Dette gjelder meg selv også. Jeg har kjøpt vinduslister til PVen for en stund siden, men har utsatt dette fordi jeg har grudd meg veldig til denne jobben. Lykke til videre med arbeidet..
Takk for hyggelige ord, Terje.
Den rustne skinnen under luftevinduet fikk en omgang i sandblåserkabinettet. Deretter et strøk Owatrol. Resultatet ble helt tilfredsstillende: Deretter ble vinduet montert sammen med gummilisten og ovennevnte skinne.
Skinnen ble skrudd fast i døren.
Så skulle gummilisten trykkes på plass i sporet.
Jeg sprayet gummilisten og sporet med silikonspray.
Da var det ganske lett å få gummilisten på plass.
Jobben gikk raskt og greit.
Passformen var nesten perfekt, men ikke helt.
Ble ikke helt tilfreds med hjørnet, men hadde ikke mer å justere på.
Dette styres av sentertappen nederst på vinduet og skinnen.
Den rustne skinnen under luftevinduet fikk en omgang i sandblåserkabinettet. Deretter et strøk Owatrol. Resultatet ble helt tilfredsstillende: Deretter ble vinduet montert sammen med gummilisten og ovennevnte skinne.
Skinnen ble skrudd fast i døren.
Så skulle gummilisten trykkes på plass i sporet.
Jeg sprayet gummilisten og sporet med silikonspray.
Da var det ganske lett å få gummilisten på plass.
Jobben gikk raskt og greit.
Passformen var nesten perfekt, men ikke helt.
Ble ikke helt tilfreds med hjørnet, men hadde ikke mer å justere på.
Dette styres av sentertappen nederst på vinduet og skinnen.