445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Har du lyst til å fortelle andre om ditt Pv-prosjekt kan du opprette en ny "tråd" her og evt. laste opp/legge ut en link til egen hjemmeside.
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kan jeg legge inn et tips her?
Bensinpumpa må ikke skrus for hardt til, da bakelittskiva kan sprekke. Og da lekker det....
Men denne motoren blir jo kjempelekker! :)
Tips mottas alltid med takk!
Forøvrig blir motoren kjempefin. Det er mest hlyshaug som skrur - hos meg.
Jeg tror ha gleder seg enormt til å få motoren i bilen.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Image
Slik så motoren ut etter forrige runde. Nede av bukken, og hvilende på et leie av skumgummi og isopor. Den oppmerksomme ser at svinghjulsboltene ennå ikke var på plass, men de kom altså på rett sted etter siste runde.

Image
445 har vært så vennlig å sandblåse motorfestene...

Image
...og så har det kommet litt rød lakk på dem etterpå.

Image
Så er oljepumpa på plass! Ikke noe godt bilde, dog... I overkant man man skimte bolter og låseblekk. Ved forrige arbeidsøkt ble ventilene stilt riktig, slik at pumpa kunne settes riktig i forhold til kamaksel og fordeler. Fordeleren fra 123-ignition skal få vente til motoren er kommet på plass i bilen. Forhåpentligvis er ikke det så lenge til.

Image
Da er bunnpanne og ett motorfeste på rett sted. Dette begynner å likne en motor igjen.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
jangu1@hotmail.com
Posts: 2314
Joined: Thu 18 Aug 2011 09:04
Location: Holoveien 238 1827 Hobøl

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by jangu1@hotmail.com »

Det ser veldig bra ut.Det ser ut som dere har gjort en god jobb der. :D
1957 pv 444 B-10326 og 1958 pv 544
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

Nå er det bare resten igjen!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Eller nesten resten?
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Bare en ting jeg kom på i forbindelse med innsetting av motoren igjen. Jeg brukte elefantkran på "Blåmann", men den løftet ikke høyt nok, slik at panseret måtte av og bilen måtte ned av bukkene når motoren var på vei ut og inn. Bilen var ikke høyt løftet, kun nok til å komme under for å få løsnet det som må løsnes. På Duetten gikk det greit fordi fronten var av. Anbefalingen er å "sveise en krok" fast i taket som en henger en talje i. En vil trenge et justerbart løfteåk for å kunne tilte motoren til nesten vertikal possisjon, så det gjelder å få den høyden en kan. En Elefantkran løfter ikke mer enn ca 2,1 meter til tuppen av kranbommen, og så har en krok og løfteåk under dette...
Illustrasjonsfoto fra min hjemmeside..
Motor på vei inn i Blåmann
Motor på vei inn i Blåmann
DSC00899[1].jpg (121.61 KiB) Viewed 10177 times
Ellers bør en vente med eksterne ting som fordeleren til motoren er på plass da det er trangt mot styrestammen. Bare ett tips. Ellers tar en ut en gammel og inn en ny motor på en kveld om ting er på plass og bilen er "kald". Pri en er å tømme for frostvæske på radiator og motor. En unngår da mye søl :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Gode tips. Fordeler, forgasser og annet godis får vente. Dynamo og starter må jeg plukke fra originalmotoren, så det får også vente.

Så får vi se om verkstedeieren vil sveise i verkstedtaket.

Tidsklemma tyder vel på at selve operasjonen vil finne sted til høsten. Da rekker jeg kanskje å titte litt på girkasse og mellomaksel også :)
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Ok, da åpner det seg andre muligheter også kanskje. Dvs hjemme hos oss hvor det er litt høyere under taket kan en si. Kan ta det som en klubbkveld kanskje?
Fordelen med en annen girkasse er jo at en da kan lage en ferdig "pakke" som en setter inn. Kan spare litt tid på det..
Mulig en kan ta det før høsten også, men akkurat nå henger det en 2CV i taket. (Karosseriet) og understellet står på løftebukken under. Gråbein er kjørbar, så den kan flyttes på, men 2CVn må ut. Planen er å få den ut før smøretreffet i april.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Kom enda litt nærmere ferdigstillelse i helgen, da det plutselig ble et par ledige "mekketimer" på kalenderen.

Image
Kåpe rundt svinghjul og clutch er på plass. Denne ble fin og blank etter et par omganger i parafinbadet. Underdelen fulgte ikke med da jeg kjøpte motoren, og tas fra gammelmotoren når tiden er inne.

Image
Festing av kåpa med låseblekk - her ennå ikke bøyd til.

Image
Svinghjulet fikk en omgang i parafinbadet.

Image
Anleggsflaten for clutchen fikk en omgang med sandpapir.

Image
Detalj fra svinghjulet.

Image
Svinghjulet på plass, men ennå ikke dratt til med riktig moment. Monteringen her voldte litt bry. Med riktig ventilinnstilling ville ikke markeringen på svinghjulet bli riktig. Likevel er det bare en måte svinghjulet kan moteres på boltene, ettersom avstanden mellom boltehullene i svinghjulet ikke er like. Hmm...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
445
Posts: 6117
Joined: Sat 07 Jul 2007 13:15
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by 445 »

hlyshaug wrote:Image
Jeg hadde fått for meg at det var mulig å plassere svinghjulet feil, men det er det ikke.
Det var ikke lik avstand mellom boltene, slik at svinghjulet kun passer i en (1) posisjon.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Hvor mange grader var det feil?. Wild guess 5 grader. Men det er ok. Overlapp på ventilene er før øvre dødpunkt. Deksel under svinghjulet har jeg liggende. husk at starteren må på før det fylles på olje da oljefilteret må av for å få på starteren.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
User avatar
hlyshaug
Posts: 686
Joined: Sat 27 Dec 2008 22:43
Location: Oslo
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by hlyshaug »

Wild guess, ja. Svaret er vel heller "off the scale", uten at jeg husker hvor mye. Men det er derfor jeg ikke har dratt til med moment ennå :wink:
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Kan det monteres 180 grader feil? Husker ikke, men mener at jeg er "off scale" på Blåmann, men at det stemmer 100% på Gråbein. Dette fordi jeg ikke sjekket godt nok på førstnevnte når jeg monterte. "Litt" travelt" kan en si jeg hadde den gangen, så overraskelsen ble stor når jeg ikke fant merkene... Men, gehøret er sånn ca så da går det jo på en måte :-).
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2
Posts: 4633
Joined: Sat 18 Dec 2010 21:02
Location: Sandvika

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Torbo2 »

Forunderlig!

Dette må rett og sjett sjekkes fysisk. Finner du et merke på reimskiva også, skal det være i samsvar.
Last edited by Torbo2 on Mon 11 Mar 2013 20:55, edited 2 times in total.
User avatar
Reodor57
Webmaster
Posts: 3147
Joined: Thu 05 Oct 2006 12:50
Location: Haslum
Contact:

Re: 445 og hlyshaug gjør ting de ikke kan: Motoroverhaling

Post by Reodor57 »

Nja ikke helt. 180 grader på svinghjulet utgjør kun 90 grader på kammen, så når tenningsmerkene er far off, skulle det bli riktig.
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Post Reply