Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
Torbo2

Re: Torbo2s Duett

Post by Torbo2 »

Jeg har vurdert benk fra Gasolin, men denne har jeg ikke sett! Det var da nesten utrolig? Pris og muligheter?
Trodde først at fresen kom i tillegg? Men det ser da ut som den følger med?

Og med en stor dreiediameter må jo dette være et funn! Jeg tror ikke jeg trenger overfres, men det kan jo hende?
Men bare det at den kan ta tromler f.eks. er jo helt suverent!
Jeg trodde ikke dette var mulig, da de jeg har sett på har hatt uforsvarlig pris for meg. Men dette må jo absolutt sjekkes nærmere!

Det som hadde vært smart hadde vært å dratt ned og sett på den, eller hos en som har kjøpt?
Jeg blir gjerne med og kikker her eller der?
Det kan hende noen nærmere oss kan ha kjøpt slik at vi kan få sett på den?

Hvor den er laget har ingen betydning, tror jeg, bare presisjonen er fin, og at den "dufter av kvalitet"?
Østenbenker er visst nok blitt bra, men det kan vel være unntak?
mange er jo produsert i ØstEuropa, Ø.Tyskland osv. men de har også, etter det jeg har hørt, god kvalitet og presisjon...

Må sjekkes!
Torbo2

Post by Torbo2 »

Gin, ja, virker det mot hodepine og trykk i pannen? Lurer på om jeg brygger på noe? Så her skal man vel ta det onde med rota?
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Brygger på noe.. Er det Juleøl det da hehe.

Ellers falt jeg litt for den dreiebenken jeg nevnte. Nytter vel ikke å få et "uhildret" svar fra Gasolin heller vel... Om presisjonen mener jeg.. Jeg kan ikke en gang dreie annet enn bremseskiver om det kniper. Til tromler må en jo først dreie en kon kanskje? Dettane kan jeg lite om gitt, men av og til dukker det opp noe som skal være rundt, og det skader jo ikke med litt presisjon utover håndfiling heller..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Der sa du noe! Den var tom! :shock:
...
Den er vel for litten til reservekanne til bilen, så den er vel ment til andre ting?
Den er beregnet til frostvæske, for bruk i operatør (utenfor tjeneste).
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
445

Post by 445 »

Her er litt mer info om Chester benken:

http://www.youtube.com/watch?v=inyKRw9XQqI
445

Post by 445 »

Her er et passende diskusjonsforum om maskinen:
http://www.atfreeforum.com/chesteruk/vi ... 81d4bcc0b6
Torbo2

Post by Torbo2 »

Takk for nyttig info! Dette skal sjekkes nærmere...
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Takk for nyttig info! Dette skal sjekkes nærmere...
Regner med at det var infoen om reservekannen du sikter til. :roll:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det var dreiing jeg tenkte på... men alle gode råd mottas med takk, også om den lille stålflasken.
Jeg tenkte også på å ha den i motorrommet til noe. Men her har jeg tenkt å kontakte noen i Lerkendal, f.esk. Eggen?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Tilbake til motoren i Duetten. Ventilstyringer er dreid og tilpasset nye ventiltetninger, som ikke var fra før. Derved vil jeg spare motoren for nedsoting. Så langt jeg kan se er dette hovedproblemene med eldre Volvo-motorer før 1969, da B20 kom med ventildeflektorer.
Mye sot i kanalene kan jo halvere arealet til innsugnings- og eksosknanalene, etter noen år. I tillegg vil sot legge seg på ventiler, slik at de ser ut som et "jultere" når de demonteres. Derved er de også en god luftbrems. i tillegg vil selve ventilsetene få et sotlag, spesielt eksossetene, som medfører av ventil og sete ikke får god kontakt, og eksosventilene og ev. t setene vil lett brenne og bli utette på grunn av manglene kjøling.
På toppen av de hele er det her våre motorer har det største oljeforbruket igjennom v. styringene. Og med mer eller mindre "godlukt".
Dette er min oppsummering, men om andre har registrert problemer nedover "i rekkene", så er det også interessant.
Veiv- og rammelagre er vel ikke noen stort problem om oljetrykket er fint og motoren har god lyd og gange?
Men veiv og ramme lagre er greie å skifte, også uten at motoren tas ut. På PV/Duett med B16 er det mest trangt å få ut bunnpanna, men det går. OBS på for temperaturføler i bakkant på B16, da den kan klemmes mot batteriet.

Dette er noe av bakgrunnen til at jeg tar en topplokksjobb. Veiv og rammelagre ble sjekket da jeg hadde av bunnpanna, og de var godt innenfor mål. Men oljepumpa ble skiftet til B20-Amazon-pumpe – helt identisk, men med minimal slitasje. I Amazonen byttet jeg til B30-pumpe for å få bedre oljestrøm, da det var doblet motoreffekt.

Så nå skal de nye avdreie styringene på plass med flotte deflektorer.
Det ligger en liten spenning i hvordan sylindrene ser ut, men jeg håper og regner med at de er fine?
Så skal kilen til kamdrevet på plass, for å vri kammen 6–8 grader fram for å få godt bunndrag og god effekt der jeg trenger effekten. "Skryte-hk" på høye turtall er jeg ikke interessert i! Dessuten vil jeg ikke motorens ås vondt at jeg vil jage over 6000 o/min...
En annen god effekt med denne kam-oppstillingen er at spennvidden for efekten er over et større turtallsområde.
Desto hvassere kam denst mer snevert blir det effektive turtallsområdet. Derved må man gire mer...!

Og for de/den om fortsatt ikke tror på dette "eventyret" (prosjektet) kan lese litt på linkene og sidelinkene under her:

http://www.tildentechnologies.com/Cams/ ... eeCam.html

Her framkommer det også at "flate" kammer (moderne) vil gi høye belastninger på ventilsystemet og på selve kammen.
Eksempel er K-kam, som er moderne og løfter raskere enn D-kam, som er mykere i driften. Fordelene av en K-kam, f.esk. miljø/utslipp, vil bli oppspist av ulemper med slitasje, da den vil lettere "spise seg opp" selv.
Det var nettopp det jeg opplevde på Amazonen, K-kammen holdt ikke mange år! Mens D-kammen går --- ennå ... - Med samme fine gange..
K-kammen kom og gikk, ble trett og svett, og dett var dett!
Sjekk også "sidelinkene", som gir mange gode ideer om kamprofiler og egenskaper til forskjellige kammer.
Last edited by Torbo2 on Sat 15 Dec 2012 18:28, edited 4 times in total.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Det kan også hende at jeg endrer utvekslingsforholdet for vippearmene?
De er originalt 1,45:1, og om jeg endrer noe så kan jeg trolig oppnå 8-10 proent mer fylling og efekt.
Under er et eksempel. Jeg har ikke de eksakte tallene nå, men forholdene skal bli likt som under:
Image
Igjen: Hovedhensikten er mer kraft ved lavere turtall.

gresk?

Så er det bare å hoppe over.......
Torbo2

Post by Torbo2 »

Stakkars Duett! Nå står den der kald og alene, og så nærmer det seg jul! Slikt kan jo være vansklig for noen og en hver på denne tiden!
Må jeg ut i garasjen og legge et teppe på den tro?
Kanskje den skal få litt strøm (spenning)? Noe annet den trenger tro?
Kanskje jeg skal ta av håndbrekket så det ikke setter seg!
Det er jo ikke spesielt tørt der de står....
Åpne litt på vinduene i tilfelel kondens? Tror ikek det er mus der den står, men man vet jo aldri hvor de spretter?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Det kan også hende at jeg endrer utvekslingsforholdet for vippearmene?
Kan du si litt om hvordan man endrer dette utvekslingsforholdet i praksis?
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Kanskje den skal få litt strøm (spenning)? Noe annet den trenger tro?
Kanskje jeg skal ta av håndbrekket så det ikke setter seg!
Synes det var to gode forslag.
Pleier også å trykke noen ganger på bremsen i løpet av vinteren slik at bremsepumpene ikke setter seg.
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg har div. planer for det.. Det er mye man kan gjøre med varme, skrustikke, ambolt og hammer. Men jeg har ikke gjort det før, så jeg vil gjerne prøve ut noen løsninger før jeg kommer med uprøvde løsninger.... Jeg vil jo ikke villede noen med ville idéer! Dessuten kan jeg få klager og at dette er bare tull...
Så her er må det dokumenteres!
Dette er ikke noe man kan gjøre på kjøkkenbenken, og det er slike nøyaktige greier som jeg liker, men spørsmålet er om man får det nøyaktig nok?
Jeg skal også sjekke om man får kjøpt andre med annen utveksling? Men kjøpe? Foreløpig kaller jeg det er fremmedord...

Men bilen da?
Jo da, nappe litt i håndbremsen, tråkke litt på bremsen osv.
Men herre min hatt som jeg fikk sjokk på VG-nett i dag, da jeg leste om BMW: "Kongen på veien" - hvor har de det fra? Tidligere har alle kopiert "kjøremaskin" alle sammen! Snakk om å mangle eller gå tom for begrep! Det begrepet ble brukt av en motorjournalist (med teknisk bakgrunn) for over ti åre siden, og så har det kopiert seg videre åre etter år av andre som tror leserne er svært glemske!
Men når de samtidig skriver:
"BMW har mekanisk håndbrekk. Fordelen er at du raskt kan nappe i brekket og få ut rumpa hvis bilen går rett frem på glatta."

Hvem kan gjøre dette og hvorfor? For å treffe møtende hindringer med side i stedet for fronten hvor det er en støtabsorbernde sone?
Hvem kan styre en bil som kommer sidelengs, når man ikke er forberedt på det? dosering osv... I løpet av er kvart sekund?
Skulle jeg klart det måtte jeg nok ha trent på det hver dag i ti år....
Alt er jo enklere når man er på en bane elelr parkeringsplass, hvor all konsentrasjoen er akkurat på dette. Men når man kjøre bil gjør man jo også andre ting - til og med snakek med sidepassajer, som TØI anser for den farligste årsaken til ulykker (statistikk)....
Dette undrer jeg meg altså på fortsatt?

BMW, med bakhjulstrekk er vel ikke akkurat kjent for understyre! heller svineg ut med bakstussen av seg selv, det var trolig en av grunnene til at BMW måtte sette inn ESP og ASP osv. for å få bilen kjørbar om vinteren, om de skulel kunne holde på baktrekekt?

Så jeg grubler fortsatt på hvorfor bruke håndbrems? Om hvem kan mestre det på et kvart sekund? Man må jo først legge vekk moblen og slå ned lyden på radioen osv. så jeg tror dessverre ikke det er tid til å takle hådbremsen, men de men noen millioner km mer bak seg enn meg vil nok klare det?
Jeg fikk en 180 graders på en glatt nedoverbakke en gang, og da var jeg rask på labbene, og kjørte noen ganger galemattias, men klarte jeg å gjøre noe? NEI! Ingen ting! jeg seila med bakstussen i ukjent fart i motsatt kjørebane og fikk luggebremset litt tl blen stoppet! Det var midt på natta og ingen biler kom i mot. Om så hadde vært tilfelle hadde trolig ikke denne teksten kommet med?

Selv en Volvo vil ha problemer med å møte hindringer sideveis eller treff i hekken... Hvor mye støtabsorbernde sone er det der i forhold til i fronten?
Husker ikek forholdet nå, men det er dessverre bare en liten brøkdel!

Så jeg lurer fortsatt på hva det var med den håndbremsen?
Image
Kanske jeg er for treig, og kjører rundt somr en dårlig sjåfør ved at jeg ikke sitter klar med hånda på håndbremsspaken?

OBS! nå slo det mer igejn... Om man kommer til en glatt sving, og har kjørt på salt og skitt eller bare vei rett før, og farten er for stor, har ikke ESP noe å gripe fatt i! Ved for liten friksjon, må nok de beste ekektroniske hjelpemidlene gi tapt! Har man 4wd i tilelgg, og stor selvsikkerhet, øker sjansen for en ulykke!
Men her kan vel håndbremsfansen i VG fortelle meg noe som jeg ikke vet? Hva gjør man når bilen går sidelengs?
Drar i (VG-) håndbremsen, om den virker bare bak?, til bilen slår rundt 180 grader eller velter slik at kreftene fordeler seg over hele blen?
Er det bedre?

VG til side, det var bilen her det var snakk om, holdt på å glemme den!
Kanskje jeg skal sette inn en liten DVD-spiller så den får litt film og video, som man gjør med barna - helst før de begynner å mase..
Og littt av John Mayall, så får den tidsriktig ro? ----
https://www.youtube.com/watch?v=lyu5tv1BKoQ
Interessant fyr forresten: Lærte av faren sin, det står det respekt av:
http://www.johnmayall.com/bio.html
Last edited by Torbo2 on Sun 16 Dec 2012 18:28, edited 5 times in total.
Post Reply