Torbo2s Duett
Re: Torbo2s Duett
Farlig godt sagt det der!
– Jeg har sagt det mange ganger, reparasjonene vil aldri komme opp mot avskrivning på en ny bil, med tilhørende dyre serviceutgifter. Sier det ikke mer ...
Men andre sier at nå må jeg skifte ut bilen, for nå blir det påkostninger ... Noen gange må jeg bare si, ja vel ... Men jeg er nå ikke sikker, d.v.s. jeg er sikker, men kan ikke være det likevel ... Det er så mange måter å regne på, og jeg kan ikke alle ...
Man finner alltid en grunn ti å kjøpe ny bil. Og slikt vil ikke jeg blande meg opp i ...
Jeg kan vel si at jeg ikke har brukt et øre på verkstedsreparasjoner, utenom deler. Så da må jeg regne litt på hva jeg kan ha opparbeidet?
Det er farlig å gi det regnestykket til deg 445, da kan det jo hende at jeg ville fått råd til en ekstra garasje også?
Men jeg må tilstå at jeg har brukt penger på mye annet, som noen vil kalle tull ... f.eks. båt, veteranbiler, kameraer, gamle gjenstander osv..
Til og med penger til veldedige organisasjoner, som Redd Barna. Etter det havnet jeg på noen lister som organisasjonene byttelåner med hverandre, og så fikk jeg stadig telefoner fra noen som trengte penger. Og etter det er jeg blitt "Redd for Telefonen!". Så klager vi over tiggere, og så er vi ikke bedre selv – kaste stein i glasshus..?
Det var også en utskeielse, men noen ganger må man få det ut.....
– Jeg har sagt det mange ganger, reparasjonene vil aldri komme opp mot avskrivning på en ny bil, med tilhørende dyre serviceutgifter. Sier det ikke mer ...
Men andre sier at nå må jeg skifte ut bilen, for nå blir det påkostninger ... Noen gange må jeg bare si, ja vel ... Men jeg er nå ikke sikker, d.v.s. jeg er sikker, men kan ikke være det likevel ... Det er så mange måter å regne på, og jeg kan ikke alle ...
Man finner alltid en grunn ti å kjøpe ny bil. Og slikt vil ikke jeg blande meg opp i ...
Jeg kan vel si at jeg ikke har brukt et øre på verkstedsreparasjoner, utenom deler. Så da må jeg regne litt på hva jeg kan ha opparbeidet?
Det er farlig å gi det regnestykket til deg 445, da kan det jo hende at jeg ville fått råd til en ekstra garasje også?
Men jeg må tilstå at jeg har brukt penger på mye annet, som noen vil kalle tull ... f.eks. båt, veteranbiler, kameraer, gamle gjenstander osv..
Til og med penger til veldedige organisasjoner, som Redd Barna. Etter det havnet jeg på noen lister som organisasjonene byttelåner med hverandre, og så fikk jeg stadig telefoner fra noen som trengte penger. Og etter det er jeg blitt "Redd for Telefonen!". Så klager vi over tiggere, og så er vi ikke bedre selv – kaste stein i glasshus..?
Det var også en utskeielse, men noen ganger må man få det ut.....
For min del er det bare én (1) grunn til å kjøre relativt ny bil; Sikkerhet.Torbo2 wrote:Men andre sier at nå må jeg skifte ut bilen, for nå blir det påkostninger ... Noen gange må jeg bare si, ja vel ... Men jeg er nå ikke sikker, d.v.s. jeg er sikker, men kan ikke være det likevel ... Det er så mange måter å regne på, og jeg kan ikke alle ...
Jeg synes de gamle bilene er gode å kjøre, de er praktiske, pene (mye finere enn dagens nye) og har en sjel.
Men, jeg vet også at våre gamle biler er rene "dødsfellene" dersom vi skulle oppleve et krasj i moderat til høy hastighet.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Nå var du slem!
Det er selvfølgelig en god grunn! Kan ikke motsi det, men jeg trøster meg med statistikken fra forsikringsselskapene, at det er praktisk talt ingen ulykker med veteranbiler.
Mindre skader på eldre (ca. ti år) enn ganske nye biler.
Men ingen ulykker er like, og når man først er i klemma, i en større kolisjon, er det selvfølgelig det sikreste med en ny/nyere bil!
Rett skal være rett!
Men det er tanker til ettertanke her.... Når har jeg sikkert sagt for mye om sikkerhet... men som en advokat jeg jobbet med en gang sa, en sak har minst to sider, mens andre sa to sider... 3D, sa jeg...
Det er selvfølgelig en god grunn! Kan ikke motsi det, men jeg trøster meg med statistikken fra forsikringsselskapene, at det er praktisk talt ingen ulykker med veteranbiler.
Mindre skader på eldre (ca. ti år) enn ganske nye biler.
Men ingen ulykker er like, og når man først er i klemma, i en større kolisjon, er det selvfølgelig det sikreste med en ny/nyere bil!
Rett skal være rett!
Men det er tanker til ettertanke her.... Når har jeg sikkert sagt for mye om sikkerhet... men som en advokat jeg jobbet med en gang sa, en sak har minst to sider, mens andre sa to sider... 3D, sa jeg...
Er ikke spesielt engstelig for å forårsake ulykker med min gamle bil, men risikoen for å havne i en ulykke forårsaket av andre er jo alltid tilstede.Torbo2 wrote:Nå var du slem!
Lurer på hvordan det vil slå ut på statistikken?
Tallene i statistikken er der. Eller rettere sagt er ikke der....
Men som du har selskapene lagt inn en risikofaktor..
Og risikoen for store skader på personer i bilen er absolutt til stede, og større enn i nyeer biler, så det jeg var inne på var ikke for å lage en "sovepute"....
Vi må så absolutt ta ansvar, og gjøre det vi kan, som å holde bilen i orden...!
Det re nok andr ting vi kan gjøre også, og ingen vil vel klage på at noen setter inn sikkerhetsbelter? Til og med rullebelter...?
Jeg har ruller i Duetten..
Men som du har selskapene lagt inn en risikofaktor..
Og risikoen for store skader på personer i bilen er absolutt til stede, og større enn i nyeer biler, så det jeg var inne på var ikke for å lage en "sovepute"....
Vi må så absolutt ta ansvar, og gjøre det vi kan, som å holde bilen i orden...!
Det re nok andr ting vi kan gjøre også, og ingen vil vel klage på at noen setter inn sikkerhetsbelter? Til og med rullebelter...?
Jeg har ruller i Duetten..
Et problem er jo at alt sikkerhetsutstyret ikke bare fører til sikrere biler, men høyere fart, fordi man tar ut sikkerhetsgevinsten i mindre marginer. Samtidig har bilene blitt mer motorsterke og sjåførene mer bortskjemte. Eksempel på det siste er at man nekter å ta hensyn til føreforholdene - er fartsgrensen 100 km/h er det liksom en menneskerett å kjøre så fort - og drar man av veien på snø og holke er det veivesenets skyld...
All antispinn og låsningsfrie bremser osv fører også til at man mister den naturlige følelsen av egne evner og fysiske lover.
All antispinn og låsningsfrie bremser osv fører også til at man mister den naturlige følelsen av egne evner og fysiske lover.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Jeg tenkte mest på det passive sikkerhetsutstyret; Sikkerhetsbelter, deformasjonssoner, airbag etc...hlyshaug wrote:Et problem er jo at alt sikkerhetsutstyret ikke bare fører til sikrere biler, men høyere fart, fordi man tar ut sikkerhetsgevinsten i mindre marginer. Samtidig har bilene blitt mer motorsterke og sjåførene mer bortskjemte.
Antispinn, downhill assist control, ABS etc fører jeg på "kjekt-å-ha-kontoen".hlyshaug wrote:All antispinn og låsningsfrie bremser osv fører også til at man mister den naturlige følelsen av egne evner og fysiske lover.
Ville ikke savnet det om jeg ikke hadde det.
Har kjørt biler både med og uten de siste årene, og aldri hatt behov for det.
Der har du jo et snev av et slags poeng.445 wrote:Jeg tenkte mest på det passive sikkerhetsutstyret; Sikkerhetsbelter, deformasjonssoner, airbag etc...
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Pass på å ikke ta i fort hardt nå!hlyshaug wrote:Der har du jo et snev av et slags poeng.
Hvilke kriterier la du til grunn for å velge akkurat denne maskinen?Torbo2 wrote:Et av mine ønsker:
Sieg C6B 550
Kr 12.300.00
Jeg kjørte M621 (M6) i forsvaret og senere på repøvelser, og der var det sperrer på alt, men ingen automatikk. Men bilen kom seg opp de verste bakker og diverse sandtak vi våget oss på.
Men beltevogna som jeg hadde utlevert i Nord Norge, i tillegg til lastebil, hadde omtrent ingen begrensninger. Volvo selvfølgelig! En gang på Andøya på en øvelse hadde jeg med en befalingsmann med masse vinkler og stjerner, og han var livredd da vi kjørte over en synkemyr. Det var like før han hoppa ut av vogna. han tenkte ikke på at beltevogna fløyt. Før han ble altfor hysterisk, måtte jeg fortelle ham at den vogna skulle flyte med ti cm margin på vann... Videre si at det var bedre å sitte i vogna med 10 cm margin opp mot åpningen til sidedøra enn at han hoppa ut og fikk ti cm margin høyde på hodet over vannet i synkemyra. Dessuten var han meget spak da han hadde glemt våpenet sitt, så han roet seg... men vi kom greit over med ca 2-3 km/t.... Beltene var propelll/skovlehjul.....
Husker ikke hvem som vant "krigen", det varierte fra gang til gang... Vi kom oss i alle fall levende ifra det..
Ikke alle gjorde det, da mange kjørte uten bilbelter i vognene og da ble de klemt i hel da vognene veltet. Og det gjorde de av og til. Ikke i vårt kompani, heldigvis...
Men det var ulykker med beltevognene lenge etter min tid i forsvaret, i flere år. Helt utrolig at ingen skjønte hva som skjedde.
Det måtte bli en lastebil fullastet med mange folk bakpå, som veltet, og svært mange ble skadet og trolig verrre? til, før at det ble gjort sikkerhetstiltak!
Så det ble visst slutt på den slags persontransport, uten at jeg vet for mye om det?
Men beltevogna som jeg hadde utlevert i Nord Norge, i tillegg til lastebil, hadde omtrent ingen begrensninger. Volvo selvfølgelig! En gang på Andøya på en øvelse hadde jeg med en befalingsmann med masse vinkler og stjerner, og han var livredd da vi kjørte over en synkemyr. Det var like før han hoppa ut av vogna. han tenkte ikke på at beltevogna fløyt. Før han ble altfor hysterisk, måtte jeg fortelle ham at den vogna skulle flyte med ti cm margin på vann... Videre si at det var bedre å sitte i vogna med 10 cm margin opp mot åpningen til sidedøra enn at han hoppa ut og fikk ti cm margin høyde på hodet over vannet i synkemyra. Dessuten var han meget spak da han hadde glemt våpenet sitt, så han roet seg... men vi kom greit over med ca 2-3 km/t.... Beltene var propelll/skovlehjul.....
Husker ikke hvem som vant "krigen", det varierte fra gang til gang... Vi kom oss i alle fall levende ifra det..
Ikke alle gjorde det, da mange kjørte uten bilbelter i vognene og da ble de klemt i hel da vognene veltet. Og det gjorde de av og til. Ikke i vårt kompani, heldigvis...
Men det var ulykker med beltevognene lenge etter min tid i forsvaret, i flere år. Helt utrolig at ingen skjønte hva som skjedde.
Det måtte bli en lastebil fullastet med mange folk bakpå, som veltet, og svært mange ble skadet og trolig verrre? til, før at det ble gjort sikkerhetstiltak!
Så det ble visst slutt på den slags persontransport, uten at jeg vet for mye om det?
Huff, ja. Husker godt en tur på planet til en olivengrønn Ford Custom på Værnes, der vi rundet et hjørne på to hjul...Torbo2 wrote:Det måtte bli en lastebil fullastet med mange folk bakpå, som veltet, og svært mange ble skadet og trolig verrre? til, før at det ble gjort sikkerhetstiltak!

I andre deler av verden er det dog ikke uvanlig å reise "på planet".

I dag er det kanskje ATVer som står for velteulykkene - relativt hyppig å lese om dette. Her gikk det dog bra.
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Kjørte bare Volvo Felt (Valp) i Forsvaret.Torbo2 wrote:Jeg kjørte M621 (M6) i forsvaret og senere på repøvelser, og der var det sperrer på alt, men ingen automatikk. Men bilen kom seg opp de verste bakker og diverse sandtak vi våget oss på.
Har opplevd å kjøre ned en bakke som var så bratt at bilen bare gikk på forhjulene. Bakhjulene var noen cm oppe i lufta.
Da var det bare å slippe bremsen og trille ned....
ATV er nok skumle saker, og det er vel det kjøretøyet jeg ikke har og ikke vil kjøre!
Det er verken fugl elelr fisk, begrepet for et slitk kjøretøy vil jeg ikke nevne svartpå hvitt.
Men bor man på steder hvor "ingen skulle tru - nokon kunne bu", kan det kanskje være en nødløsning? Men det har vel kommet fram at det er livsfarlig redskap. Og så går de skremmende fort, noen av dem.... Trolig farligere enn snøskootere?
Det er verken fugl elelr fisk, begrepet for et slitk kjøretøy vil jeg ikke nevne svartpå hvitt.
Men bor man på steder hvor "ingen skulle tru - nokon kunne bu", kan det kanskje være en nødløsning? Men det har vel kommet fram at det er livsfarlig redskap. Og så går de skremmende fort, noen av dem.... Trolig farligere enn snøskootere?