Det med 87,5 mm kan være en senere B16B -utgave. Tirdligere mindre eller det samme som A-motor, men er ikke sikker. Hva det skyldes vil jeg ikke gå inn på, da det er antagelser og ikke dokumentert. Det høres jo rimelig ut med 87,5 for å få tilstrekkelig dynamisk kompresjon med større durasjon på kammen.Reodor57 wrote:Mener det var spørsmål inni her et sted om høyde på topplokket også på B16.. Anyway B16A = 99mm fra pakningsflaten og opp til anleggsflaten for topplokksmutteren. B16B = 87,5mm. Forskjell altså 1,5mm. Ventilklaringen er også øket til 0,5mm for begge. I boken jeg har står det også at innsuget åpner ved 0 grader, mens B16A åpner ved 10 grader før TDC. Dagens nøkkeltall. Om de stemmer?? Litt på siden da vi snakker B18 her, men allikevel...
Ellers har jeg brukt plexiglass med et lite hull i og engangssprøyte for å måle kompresjonsrommet. Til tetting brukte jeg smørefett. Fungerte helt "fett" det.
Åpningen på 0 grader på en B-motor virkker rart, da det var mest vanlig opptil 20-tallet, da 0-overlapp ble brukt.
Jeg vil heller tro at åpningen ligger på rundt/nærmere 20 før øvre dødpunkt på en B-kam, for å få plass til det to forgasere kan gi.
Det med plexiglass er jo en anerkjent metode, og svært nøyaktig, men jeg har valgt en enklere metoden som er nøyaktig nok. Nøyaktigheten er bekreftet ved gjentatte forsøk, men det krever mer av brukeren...
Her er forresten noe fra Isky, som bekrefter effekten av å vri kammen...:
AN EXAMPLE USING AN RPM 300 CAM
Advanced Cam Position: If your intake happens to
come out with .100 gap, and the exhaust with say
.080 gap, your cam is in an advanced position. In this
position, the came will produce more low-speed power
or torque. However, there might be a slight loss of
power at high RPM.
Retarded Cam Position: If, on the other hand, the
intake came out with .080 gap, and the exhaust at
.100, your cam is in a retarded position. In this
position, there will be some loss in low-speed torque