Torbo2s Duett

Her kan man "reklamere" for egen PV-Duett som nødvendigvis ikke er under restaurering.
445

Re: Torbo2s Duett

Post by 445 »

Nå står det konkav begge steder, så nå er alt klart som blekk!
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Torbo2

Post by Torbo2 »

Lett å bomme gitt jeg må ta meg sammen.. Tror jeg må slutte med å jobbe sent og drikke vin etterpå. Herved avlyses div. Julebord!
I alle fall svart på hvitt. Kom til å tenke på de første pcene, da skrev vi hvitt på svart eller blått. Og når det kom hvite skjermer var vi redde for å bli slitne i øynene. Siden har jeg ikke hørt noe mer om det....
Torbo2

Post by Torbo2 »

I kveld skal kompresjosrommene måles ut for å finne eksakt hvor mye toppen skal høvles av. Samtidig skal de jevnes ut slik at de får lik størrelse.
Tenkte å prøve ut plastelinakitt og legge i et målebeger, og lese av på strekene. Fungerer ikke det greit, skal jeg bruke en målesprøyte på ca. 20 ml.
Jeg bruk vann og sprøyte tidligere, men med kitt slipper jeg vannsøl, men nøyaktigheten må jeg se på...?
hlyshaug

Post by hlyshaug »

Trolig lurt å putte gladpack eller en oljefilm eller noe inni det du skal dytte fult av plastelina, slik at alt ikke bare kleber seg fast? Men det har du nok alt tenkt på.

Mekkeguruen Jim Lundberg i Classic Motor har for øvrig gjort noe tilsvarende, men han brukte marsipan! :D
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
Reodor57
Webmaster

Post by Reodor57 »

Marsipan! Målte hvor mett han ble da eller hvor kvalm kanskje om det ble mye... Tror jeg hadde holdt en knapp på sprøyte. Lett dusj med WD40 ellerCRC6-66 først for å slippe rust.. Tror det vil være mer nøyaktig da volumet blir stort..
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Torbo2

Post by Torbo2 »

hlyshaug wrote:Trolig lurt å putte gladpack eller en oljefilm eller noe inni det du skal dytte fult av plastelina, slik at alt ikke bare kleber seg fast? Men det har du nok alt tenkt på.

Mekkeguruen Jim Lundberg i Classic Motor har for øvrig gjort noe tilsvarende, men han brukte marsipan! :D
Marsipan! Det må da være verre enn akloholmisbruk! og de danske odensepølsene er jo det beste danskene kan lage, bort sett fra pølser og ost...
Han må arresteres, den mannen!
Jeg brukte plastelina, sikkert av god kvalitet, da fem farger kostet 79 kroner, langt unna produksjonsprisen i Kina på 1,79 kroner, men sånn er det....

Det gikk fint uten gladpack, plastelinaen hang bare bittelitt igjen, men det var ikke noe problem. Det fungerte fint, men jeg hadde ikke slankt nok målebeger, kun en litermugge fra kjøkkenet med målestreker.
Så da ble det gamle måten. Men plastelinaen var god til å tette ventilene med. Volumet ble 57...... 57....., 57.....,og 56,6....... +/- 0,05 ml. Så da måtte jeg justere opp det ene til 57 ml. Hvorfor det ene var for lite på syl. fire, vet jeg ikke? Kanksje jeg slipte det til slutt (tror jeg) og så ble jeg litt lei? Eller at klokka gikk fra meg? men nå er det jevnt og fint.
Siden jeg fant et effektivt slipeutstyr, gikk det fort å få utjevnet komp.-rommene.
Og da kan jeg regne ut kompresjonen, og finne ut hvor mye jeg må ta av topplokket for å få grei kompresjon.
Det kan se ut som jeg må ta av nærmere 2 mm for å komme opp på 9-tallet i komp?, men det må regnes ut nøyaktig.
Dette har samenheng med at jeg har laget god plass rundt ventilene i komp.-rommet. Uten det ville det trolig vært nok med 1 mm avfrest for å oppnå det samme.
Men det vet jeg ikke eksakt, da jeg ikke målte komp.rommene med standard volum.
Jeg liker ikke å ta av så mye, så det kan hende jeg holder meg mellom 1,5 og 2,0 mm avfresing og får rundt 8,6:1 - 8,8:1?
(må sove på det?)
Og med den fine fyllingen jeg får nå, blir den effektive (dynamiske) kompresjonen ekstra bra, så skal tenningen justeres deretter for å få makstrykket der det skal være...
Dette er bare grovrregning i utgangspunktet, bare for å finne ut "hvordan landet ligger".... :roll:
Torbo2

Post by Torbo2 »

Grønn marsipan:
Plastelina fungerte, men hadde jeg hatt et mer nøyaktig (høyt) målebeger, ville det blitt mer nøyaktig.
Image
Sprøyte var ganske nøyaktig.
Image
Jeg la toppen eksakt i vater og målte kompresjeonsrommet:

Så regnet jeg litt på hvor mye jeg skal ta av topplokket. Vet ikke om jeg kommer til å bruke 0,8, 1 eller 1,5 mm pakning ennå.
Derfor begge regnestykker..
Image
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Grønn marsipan:
Plastelina fungerte, men hadde jeg hatt et mer nøyaktig (høyt) målebeger, ville det blitt mer nøyaktig.
Jeg ser for meg en alternativ metode:
Man tager et målebeger eller blomstervase eller vannglass.
Dette setter man oppi en skål og fyller målebegeret til randen med vann.
Du slipper plastelinaen forsiktig oppi, og lar overskytende vann renne ned i skålen.
Du fjerner målebegeret, og veier skålen med og uten vann på en brevvekt.
Dette bør bli rimelig nøyaktig.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:Sprøyte var ganske nøyaktig.
...
Jeg la toppen eksakt i vater og målte kompresjeonsrommet.
Tilsatte du litt såpe i vannet, slik at du ikke fikk "overflatehinne"?
I teorien kunne du fått en konveks "kul" på overflaten som kunne påvirke måleresultatet.
I praksis betyr det kanskje ikke så mye.
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote:
Image
Ser ut som en kul maskot!
445

Post by 445 »

Torbo2 wrote: Image
Når du beregner volumet av kompresjonsrommet, har du da tatt hensyn til den skrå delen?
Her vil jo også volumet endre seg jo mer du sliper, men kanskje ikke målbart?
Torbo2

Post by Torbo2 »

Jeg har tatt hensyn til den skrå delen, ja. Jeg målte omkretsen en mm ned som et kompromiss, og lengden ble til omkrets for en sirkel. Så kunne jeg måle ut volumet i den bortslipte delen. En mm fra eller til utgjør minimalt på både forbrenningsrom og totalvolumet. Og små bare hundredeler på resultatet for kompresjonen, da den bortslipte delen er kun en del av regskapet (faktorene).
Strengt tatt skulle jeg ha målt hvor mye stemplene er ute av plan i forhold til motorblokka. men det er som regel bare 0,1-0,1 mm under, og de fleste tar ikke med den, da sot vil kompensere for den lille variabelen.
Men det som er verdt å registrere er at toppakningens tykkelse har avgjørende betydning. Det fins 0,85 mm pakning å få tak i, men det spørs vel om jeg vil ta den utgiften, da jeg skal slipe av toppen likevel.
Dessverre får jeg ikke målt toppakingen (den som ligger i pakningssettet) her hvor jeg er nå, så jeg kan ikke si eksakt hva jeg skal slipe av i dag...?
men det kan jo hende at noen vet hvor tykk den er - den fra VP-Autoparts?
Så kan jeg regne litt til? Det er jo ikke akkurat vært ute til å gå i garasjen....
Om du vil så kan jeg sende deg regnearket, så kan du sjekke med foskjellige dameteravvik og samtidig sjekke regnearket, noe jeg vet du er god på?
Torbo2

Post by Torbo2 »

445 wrote:
Torbo2 wrote:
Image
Ser ut som en kul maskot!
Måtte bare.. det var så fristende... Det skal jo ikke være kjedelig her inne... :)
Torbo2

Post by Torbo2 »

Ang. slpie av topplokket, kan det være greit å sjekke hva det originalt.
PÅ B18-motorer er det følgende i henhold til fabríkken:
B18 A og D: 88 mm.
B18 B (utförande 1) : 87 mm.
B18 B (utförande 2 och 3) : 86,2 mm.

Mitt er 88 mm og derved matcher det med B18A, så her kan jeg ta ned til ca. 86, men det eksakte må jeg finregne på.

Det er i alle fall ikke slipt fra før. Det som står i bilen har jeg ikke målt. Men det pleier å være synlig om det er høvlet den del... Da er biten (delen) under tennpluggene tynn...
Torbo2

Post by Torbo2 »

Her er mine avslipningsvalg ut fra hvilken topppakning jeg bruker.
Grønt felt er mitt valg:
Image
Primært 1,75 med 1mm pakning..
Kompressjon 9,1:1 må være fint. DA slipper jeg å bygge om fordeleren til annerledes kurve, og kan kjøre med optimal fortening. Beveger jeg meg opp å titallet, må jeg har -085-fordeler med annen kurve eller endre fjærspenn og maksutslag på vektene i fordeleren. Det er ikke gjort på et øyeblikk... Amazonfordeleren måtte nedjusteres tre grader på maksutslag og stramme den tynneste fjæren slik at jeg ungitt tenningsbank. Men der var kompresjonen 10,5:1. LItt i meste laget, da jeg ikke kunne bruke 95 oktan bensin om sommeren, kun høst og vår...
Ved kun å sette ned tenningen, kan det gå på bekostning av trekkfaften i det området jeg vil har "trykket"...
Post Reply