Trenger tips til innsyn i sandblåserkabinett
Trenger tips til innsyn i sandblåserkabinett
Jeg har et sandblåserkabinett fra Biltema.
Det fungerer stort sett greit, men jeg hadde nok ikke kjøpt akkurat det kabinettet en gang til.
Et problem er at jeg nesten ikke ser hva jeg holder på med.
Lokket har et stort plexiglassfelt.
Dette plexiglasset har en innvendig beskyttelsesfilm med selvklebende kant.
Denne kanten er ikke tett, og det legger seg støv mellom filmen og plexiglasset.
Fryktelig irriterende!
Vet at andre også har slike kabinett. Hvordan har dere løst problemet?
Det fungerer stort sett greit, men jeg hadde nok ikke kjøpt akkurat det kabinettet en gang til.
Et problem er at jeg nesten ikke ser hva jeg holder på med.
Lokket har et stort plexiglassfelt.
Dette plexiglasset har en innvendig beskyttelsesfilm med selvklebende kant.
Denne kanten er ikke tett, og det legger seg støv mellom filmen og plexiglasset.
Fryktelig irriterende!
Vet at andre også har slike kabinett. Hvordan har dere løst problemet?
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Trenger tips til innsyn i sandblåserkabinett
Mitt hjemmelagde kabinett har glassplate, ikke plexi. Det fungerer bra, hvertfall til den bruken jeg har. Jeg har ikke opplevd dårlig sikt.
Hva med å skifte plexiglasset med herdet vindusglass?
Hva med å skifte plexiglasset med herdet vindusglass?
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Blir det ikke veldig ripete av sanden?
Spørsmål: Har du avsug fra kabinettet? Dvs. tilkoblet en støvsuger eller noe? Det reduserer etter hva jeg har hørt og sett problemet betraktelig. Da får en nemlig undertrykk i kabinettet og ren luft strømmer inn rundt glasset og holder det rent. Ala rentbrennende ovner.... Uten så går sanden forbi glasset og ut i utetthetene..
Høres også litt logisk ut rent faglig sett også, da jeg har syslet mye med industriventilasjon tidligere...
Høres også litt logisk ut rent faglig sett også, da jeg har syslet mye med industriventilasjon tidligere...
1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Ingen riper å se. Glass er mye hardere enn plexiglass, så jeg ville tro at det holder lengre.445 wrote:Blir det ikke veldig ripete av sanden?
Jeg har for øvrig koblet på en industristøvsuger til kabinettet. Mulig det også hjelper.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Har avsug fra kabinettet, men det suger jo i meste laget. Må passe på å skru det av/på i takt med trykkluften inn. Har vurdert å sette på ventiler som kan trekke luft inn i kabinettet slik at det ikke blir stort undertrykk.Reodor57 wrote:Spørsmål: Har du avsug fra kabinettet? Dvs. tilkoblet en støvsuger eller noe?
Da skal jeg undersøke hvor jeg får tak i dette hen, og hva det kan koste.pals wrote:Ingen riper å se. Glass er mye hardere enn plexiglass, så jeg ville tro at det holder lengre.445 wrote:Blir det ikke veldig ripete av sanden?
Hva med å forsøke Biltema hvor det er kjøpt.... De bør ha reservedeler selv om det ikke står i katalogen. Problemet ligger nok i det at det ikke er noen luftstrøm i kabinettet som hindrer støvet fra sandblåsingen i å komme opp mot glasset. Etter hva jeg husker sitter både filteret og støvsugerutsuget høyt oppe. Dette vil lage en luftstrøm av ren luft ved glasset og igjenstøvingsproblemet vil være mindre påtrengende. Bildet ditt viser at det er mye sand mellom kabinettet og glasset også... Men, prøv Biltema. Eller så har en universal motorsykkel luftfilter på samme sted.... Om en da sveiser på en stuss kan en sette filteret på utsiden...

1957 PV 44404 ("Blåmann"), Duett 44506-1958 (1957 type prod okt 1958.("Gråbein"). Nå også 1962 544 Favoritt (11151)("Bølla").
Her var det mange gode ideer gitt!
Fikk lyst å henge meg på, men løsningene, ikke minst å bruke glassplate, kan vel bedre forholdet vesentlig! ER litt usikker på det med støvsuging inni der, da sanden skal falle til bunns og kun støv suges ut? Med en saftgere støvsuger vil den dvel suge ut mer sand, eller vil filtret hindre det?
Det kan nok de andre bidra med å fortelle mer om.
Men som gammel "amatørkonstruktør" fikk jeg noen tanker om å lage en trakt, liknende en "ropert" (trakt opp ned) sånn at man fikk større avstand til "blåseobjektene" og strålen som skyter i stor fart.. Da kan vel ikke så mye rusk komme opp til glassplata? "Skjermen" - glasspata kan da formiskes til ca. 5x15 eller 15x15 cm. Eller vil man ha bredformat så er jo det mer moderne?
Så er det bare å ta glasskjæreren og kutte opp none glassplater fra noen gamle vinduer så man har mange i reserve...
Man trenger vel bare et lite vindu (glass) på størrelse med en kameraskjerm ca. 30-40 cm opp fra kassen?
Om dette er interessant kan jeg tegne og forklare mer?...
Fikk lyst å henge meg på, men løsningene, ikke minst å bruke glassplate, kan vel bedre forholdet vesentlig! ER litt usikker på det med støvsuging inni der, da sanden skal falle til bunns og kun støv suges ut? Med en saftgere støvsuger vil den dvel suge ut mer sand, eller vil filtret hindre det?
Det kan nok de andre bidra med å fortelle mer om.
Så er det bare å ta glasskjæreren og kutte opp none glassplater fra noen gamle vinduer så man har mange i reserve...
Man trenger vel bare et lite vindu (glass) på størrelse med en kameraskjerm ca. 30-40 cm opp fra kassen?
Om dette er interessant kan jeg tegne og forklare mer?...
Nja... Skal ha plass til objektene også hehe. Uansett så har et avtrekk lite effekt ca 1 diameter fra åpningen til avtrekket lærte vi på skolen. Dvs at den sanden som er effektiv blir for tung for støvsugeren å dra med seg. Det er i tillegg en plate forran avtrekksåpningen på disse kabinettene slik at en ikke kan blåse direkte inn. Det er ellers en forutsetning at støvsugeren tåler støv om en ikke kobler på en effektiv "askebøtte" /syklonfilter. (Luftstrømmen må ha fart langs ytterkant av bøtta før den går inn i avsuget. Det betinger at avtrekket er i midten av bøtta... Det kan jeg også forklare nærmere om noen ønsker. (Prinsippet er at hastigheten på luften og tyngden på støvet får støvet til å følge ytterkant av bøtta før det faller ned i bunnen. Avtrekk i midten på lokket tilsier at avtrekkspunktet er lengst mulig unna selve støvet...) Ellers, sett gjerne på en nylonstrømpe på enden av støvsugerslangen som en stikker inn i kabinettet. Da er det utelukket at sand slipper igjennom.
Har laget en høy "svanehals" på støvsugerslangen.
Teorien er at støvsugeren ikke skal orke å suge sanden over 1 meter opp, men sanden er jo ganske finkornet, så jeg vet ikke om teorien stemmer med praksis.
Teorien er at støvsugeren ikke skal orke å suge sanden over 1 meter opp, men sanden er jo ganske finkornet, så jeg vet ikke om teorien stemmer med praksis.
Nja... Skal ha plass til objektene også hehe..
Trakta skal stå opp ned, altså "digitalskjermen" opp, så det skulle jo bli bedre plass, større volum oppi der, uten at det er problemet..
Trakta skal stå opp ned, altså "digitalskjermen" opp, så det skulle jo bli bedre plass, større volum oppi der, uten at det er problemet..
Det vil nok fungere om diameteren er stor, for det er hastigheten som river med seg støv og sand ikke luftmengden i seg selv. En må ned i en hastighet på under ca 3 meter per sekund..
Det var det jeg ante, at de sandkornene fløy i "kanonfart" - kanon (=10 m/s ?) var vel litt stor sammenlikning, men fort altså......