Oslo- og Akershusavdelingen arrangerte i går - lørdag 15. oktober - sitt halvårlige mekke- og smøretreff, med gledelig stort besøk.
Blant oppmøtet var en 1947-modell i god stand og med lite kilometer på telleren, noe som fikk det til å svimle for opptil flere av oss.
Men da vi skulle ha den opp på bukken for å smøre fikk vi en liten utfordring. Her finnes det ikke jekkfester i tradisjonell forstand, da bilen skal jekkes på støtfangerfestene iht instruksjonsboken.
Nå leser jeg at PV ikke skal heves på kanalene, og blir da nysgjerrig på hvor korrekt plassering av bukken skal plasseres? Støtfangerfestene bortfaller - så lange er ikke teleskoparmene på bukken.
Senere utgaver av PV har vel ett sentralfeste for jekken på hver side - hvordan løser man problematikken her?
Takker og - æh - bukker for svar
Hvor skal bukken stå?
Hvor skal bukken stå?
A-76304 "Svarten"
1957 Volvo PV 444
1957 Volvo PV 444
Re: Hvor skal bukken stå?
Meget godt spørsmål. Sikkert flere som har lurt på dette.
Jeg har tenkt på å legge inn en 5mm-plate på innsiden av kanalveggen foran og bak for å ha et løftepunkt jeg kan være trygg på.
Alternativet er å bruke en 2"x4" som legges mot innsiden av kanalen og dørken, lang nok til at den sprer belastningen utover i dørkplata.
Jeg har tenkt på å legge inn en 5mm-plate på innsiden av kanalveggen foran og bak for å ha et løftepunkt jeg kan være trygg på.
Alternativet er å bruke en 2"x4" som legges mot innsiden av kanalen og dørken, lang nok til at den sprer belastningen utover i dørkplata.
PV444ES -53
MB G350 -95
MB SLK200K -09
MB G350 -95
MB SLK200K -09
Re: Hvor skal bukken stå?
Langt unna havresekken!hlyshaug wrote:Hvor skal bukken stå?
På akkurat den bilen løste vi det jo ved å bruke bakerste hjørne på kanalene. Kunne se tydelige spor etter løfting der tidligere.
Hadde jeg vært eier av et slikt klenodium, så tror jeg at jeg hadde laget til passende treklosser for å fordele vekten slik Pals beskriver. Bør ligge i bilen før neste smøretreff.
I-2727, 44505M varebil 1960, B16, grå/beige, chassis nr 37086
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Kontaktperson for Oslo og Akershusavdelingen
Re: Hvor skal bukken stå?
Her fikk man en kontroll på svakheter/rust i kanalene i det minste. Det ble en kontrollert oppheising, men om andre av de eldste kommer på smørebukken, er det jo greit å være i føre var. Bilen ble vel laget før to-søylebukken kom....
Det er jo alltid trygt å jekke opp på traversen framme og på differnsialklokka bak, hver for seg, men det er jo ikke så komfortabelt å ligge under å smøre...
Er litt usikker på å jekke på bunnplatene, de kan jo også være litt kjeks? Og de ruster like ofte overnfra/innefra, så her har man ikke alltid helt kontroll. Måtte så fall løfte på mattene først?
Kunne jo hørt med Volvo-Gunnar på Bilia på Ramstad?
Det er jo alltid trygt å jekke opp på traversen framme og på differnsialklokka bak, hver for seg, men det er jo ikke så komfortabelt å ligge under å smøre...
Er litt usikker på å jekke på bunnplatene, de kan jo også være litt kjeks? Og de ruster like ofte overnfra/innefra, så her har man ikke alltid helt kontroll. Måtte så fall løfte på mattene først?
Kunne jo hørt med Volvo-Gunnar på Bilia på Ramstad?